безсполучникове речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Про матеріал
Конспект уроку містить цікавий матеріал, який зацікавить учнів опрацювати тему " Безсполучникове речення", спонукатиме їх до пошуково-дослідницької діяльності
Перегляд файлу

ТЕМА. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Мета: формувати компетентності ( предметні): познайомити учнів з особливостями складних безсполучникових речень, розглянути типи відношень між його частинами, звернути увагу на спільність і відмінність відношень між частинами у безсполучниковому та складносурядному і складнопідрядному реченні, вирізняти складні безсполучникові речення серед інших складних речень у тексті;  (ключові): розвивати логічне мислення учнів, уміння аналізувати матеріал та робити висновки; (загальноціннісні): формувати почуття  прекрасного, вишуканого, естетичного,а також почуття смаку.

 Тип уроку:  засвоєння нових знань 

        Методи і прийоми: робота в домашніх групах, інтерв’ю журналіста з  лікарем-дієтологом, творче завдання, рекламні ролики, бліц-опитування.

 Обладнання: роздатковий матеріал , підручник, наочність, схеми, презентація.

                                                                              Епіграф:   

"Сила - це можливість розламати

шоколадну плитку на шматочки,

 але насолодитись лише одним із них" –

 Джужіт Віорст

                              ХІД    УРОКУ

                  І .Організація класу.  

                   Девіз уроку:

                                         Не просто слухати, а чути.

                                               Не просто дивитися, а бачити.

                                                        Не просто відповідати, а міркувати.

                                           Дружно і плідно працювати.

 

 

         Емоційне налаштування

1.Хвилинка з культури мовлення.

Напишіть правильно:

Приймати участь

Музикальна школа

Брати до відома  -

Слідуючий день  - 

Повістка дня        -

Самий розумний       -

Змагання по футболу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

     Мовознавчий турнір

    1.Яке речення називається складним?

   2.На які види поділяються складні речення і за якими критеріями?

   3.Які речення називаються складносурядними?

   4.Які існують типи зв’язків між частинами складносурядного речення?

   5.Які речення називаються складнопідрядними?

   6.Які є  різновиди складнопідрядних речень?

  7. Укажіть види складнопідрядного речення з підрядними обставинними

     частинами

   8.Які є різновиди  підрядності  у складнопідрядних реченнях з кількома підрядними?    

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  

        Зверніть увагу  на епіграф нашого уроку. Я думаю,  сьогодні ми  з вами будемо говорити про смачне, спокусливе і прекрасне  і смачне.

     Тому у нас буде незвичайний урок – урок зі смаком шоколаду, оскільки ми  говоритимемо про всім такий відомий і улюблений з дитинства шоколад, що чарує своїм неперевершеним смаком насолоди, від якої, хоч раз спробувавши, вже не можливо відмовитися.

IV .Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.

 

      Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, частини якого поєднані в одне змістове й синтаксичне ціле без сполучників і сполучних слів, , а лише  за допомогою інтонації.

 

 

 

 

писують на дошці речення,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Практикум:   учні  визначають смислові відношення між частинами, пояснюють розділові знаки, підкреслюють граматичні основи, будують структурні схеми.

Аромат гарячого шоколаду сприятливо діє на психіку людини, він уповільнює процес старіння. (одночасності)

Не імператор посадив какао-дерева – то чарівник так зробив. ( зіставно-протиставні)

Даруйте всім  шоколад – світ стане щасливішим.( наслідкові)

  Імператору ацтеків какао подавали в золотому кубку: він не пив інших напоїв.(причини)

 З’їв смачну шоколадку – купи ще дві.( умовні)

Шоколадом смакують – я спостерігаю. ( часові)

Науковці стверджують :  шоколад корисний для дітей і дорослих.

Шоколад має лікувальні властивості: він запобігає хворобам серця, стимулює травлення, покращує функціонування головного мозку.(пояснювальні)

 

 2.Випереджувальне завдання.

     Робота в групах.

Виконуючи випереджувальне завдання, кожна група підготувала цікаві

 відомості з історії шоколаду. Послухаємо їхню презентацію, прослідкуємо, чи використані БСР.

3.Робота біля дошки.

 Результати нового наукового дослідження стверджують:   споживання шоколаду сприяє запобіганню  зайвої ваги.

 Вчені з американського штату Кентуккі встановили: споживання шоколаду робить дитину доброю.

      Підкресліть граматичну основу в кожному реченні.  Визначте смислові  відношення.

4. Графічний диктант з коментуванням.

 ( Кожне речення відобразити схемою, що відповідає порядковому номеру речення та розділовому знаку, вжитому у ньому, пояснити смислові відношення).

1.Зокрема, добре відомо: шоколад має протикашльову дію. 

 2. Гіркий шоколад багатий антиоксидантами, вони сприяють уповільненню процесів старіння в організмі; є корисним для нервової системи, покращує настрій, адже сприяє виробленню гормонів щастя (серотоніну) і ендорфінів (які допомагають знімати психологічну напругу і біль, боряться зі стресами і депресіями);

3. Зловживання шоколадом небезпечно: ударна доза цукру різко підвищує рівень глюкози в крові. 4. Тому краще не поглинати шоколад плитками – намагайтеся отримувати задоволення і від невеликих порцій. 5.Крім того, шоколад можна наносити на тіло у вигляді маски чи шоколадного обгортання, так як він відмінно живить та зволожує шкіру. 

 

  5. Дослідження-трансформація.

 ( Робота в парах. Пропонуються речення, їх потрібно  трансформувати у БСР, розставити розділові знаки, визначити смислові відношення).

     1.  Цивілізація індіанців майя прийшла на зміну ольмекам , і вони почали готувати напій із бобів какао-дерева.

      2. Пізніше на землі індіанців прибули могутні іспанські конкістадори, які швидко освоювали чудеса цього світу, привчилися і до шоколадного напою.       3. У Франції, наприклад, на сніданок гарячий шоколад подають у тарілках для супу, бо так зручно вмокати в нього знамениті круасани.

 

6.Індивідуальна робота біля дошки.

     Серед поданих речень знайти безсполучникове, розставити розділові знаки, вказати смислові зв’язки, накреслити схему.

  1. Імператору ацтеків какао подавали в золотому кубку бо він не пив інших напоїв. 2. Шоколад є не тільки смачним  але і корисним для людей які займаються інтелектуальною діяльністю. 3. Медики стверджують  чоловіків шоколад заспокоює набагато сильніше, ніж жінок.

 

7.Інтонаційний практикум.

 Прочитати речення вголос, правильно їх інтонуючи. Назвати вид інтонації та накреслити схему, визначити смислові відношення.

         Шоколад має лікувальні властивості: він запобігає хворобам серця, стимулює травлення, покращує функціонування головного мозку. Чашка шоколаду в день допомагає зберегти красу, корисною вона є для інтелектуально діяльнісних людей. Вживання шоколаду тричі в місяць – продовження життя майже на рік.

 

8.Інтерв'ю Журналіста із Дієтологом про користь шоколаду.

 Журналіст. Моє перше вам запитання. Скажіть, будь ласка, чи правда , що коли людина з’їдає шматочок шоколаду, то отримає велику радість та піднімається у неї настрій?

Дієтолог.  Так, це правда.  Відомо, що, потрапляючи в організм людини какао-масло, звільняє гормон ендорфін, який дає насолоду, завдяки цьому гормону, людина відчуває відчуття щастя. Шоколад – це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій.

ЖУРНАЛІСТ  Чи містяться в шоколаді  такі мікроелементи та вітаміни , які покращують роботу нашого організму та оздоровлюють його?

Дієтолог. У какао-бобах міститься магній, який підвищує стійкість людини до стресів, покращує пам'ять, імунітет і нервову систему. Якщо вживати в день 40 грам чорного шоколаду, то це зможе нормалізувати артеріальний тиск і зміцнить судини серця, допомагає уникнути закупорки коронарних судин, знизить рівень холестерину, розвиток злоякісних пухлин і буде справжньою профілактикою атеросклерозу. У шоколаді міститься вітаміни РР, В1, В2, мікроелементи - натрій, калій, кальцій, магній і залізо. А зовсім недавно англійські вчені встановили, що шоколад допомагає при кашлі. За змістом протеїнів, кальцію плитка шоколаду перевершує порцію бананів, апельсинів, яблук, порцію овочевого салату з моркви. Масло какао, що міститься в шоколаді, добре діє на зуби. Зуби обволікає масло захисною плівкою і оберігає їх від руйнування і від зовнішніх пошкоджень і знищує хвороботворні бактерії. Шоколад представляє захист, а не загрозу зубам.

Журналіст  Чи можна завдяки шоколаду позбутися зайвої ваги? Чи це неможливо?

Дієтолог. За п'ять днів шоколадної дієти ви зможете позбутися від 3 до 6 кг. Така дієта може зажадати великої сили волі. На день потрібно з'їдати від 80 до 100 грам гіркого шоколаду, запиваючи його чорною кавою без цукру. Відразу після шоколаду не хочеться їсти, а кава буде добре впливати на спалювання жирів. Енергетична цінність продукту велика, але не величезна. Шоколадні калорії засвоюються організмом, і потім моментально.

 

9. Творче моделювання.  Прослухавши інтерв’ю про користь шоколаду, продовжіть безсполучникове  речення за поданим початком.

Чорний шоколад …..,

Я полюблю шоколад:

 Купувати  шоколад - 

 

 10. Випереджувальне домашнє завдання

    Повідомлення учня про «Шоколадні фестивалі» .

Шоколадні фестивалі є надзвичайно популярними в Європі та Америці. Перший український шоколадний фестиваль стартував у 2006 р. в Києві. Свято шоколаду запрошує усіх поціновувачів та шанувальників солодощів поринути у світ гармонії та смакування шоколадного мистецтва.

     Вже чимало століть місто Лева тішить своїх мешканців та гостей унікальною аурою з ароматом кави та шоколаду. Вишукані львівські солодощі мають давню історію: львів’яни відкрили для себе шоколад ще в Середньовіччі. Відтоді у Львові з’явилися східні солодощі та французькі десерти. Потім місцеві майстри – пекарі та кондитери – самі почали виготовляти розмаїті солодкі смаколинки.

         З початку XX ст. майже в кожному будинку теперішніх проспектів Свободи та Шевченка були цукерні. У той же час Львів став, після швейцарського Берна, другою Європейською столицею шоколаду.

       Нещодавно тут відбувся третій фестиваль шоколаду із справжньою казкою: галереєю шоколадних левів, де був запрезентований 200-кілограмовий цар звірів; «Шоколадним годинником», «Львівською шоколадною залізницею», рухомим «Шоколадним чортовим колесом», «шоколадним Львовом».

     А ще у Львові можна відвідати єдину в Україні шоколадну майстерню, де кожен виріб дбайливо зроблений руками майстра. Це єдина майстерня, що виготовляє почуття. У крамничці великий асортимент шоколадних виробів та цукерок з різноманітними смаками – класичними, фруктовими, марципановими, горіховими... В майстерні діє маленька кав’ярня, де можна скуштувати гарячого шоколаду та поспостерігати за самим процесом виробництва.

   V  Підсумок уроку.

        1.Бліц-опитування.

Які речення називаються безсполучниковими?

На які дві групи поділяються безсполучникові складні  речення за характером смислових відношень між частинами?

Які смислові відношення мають складні безсполучникові речення з однорідними частинами?

Які смислові відношення мають складні безсполучникові речення з неоднорідними частинами?

З якою інтонацією вимовляються складні безсполучникові речення?

Наведіть приклад складного безсполучникового речення.

  VІ.   Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника   24

Виконати вправу 283, скласти рекламний ролик про шоколад, використовуючи БСР.

  І насамкінець,  ми так багато говорили сьогодні  про шоколад, що напевно вам усім хочеться його скуштувати,  тому я з радістю вас пригощаю шматочками ось цього шоколаду. І нехай почуття щастя ніколи не покидає вас! Отож даруйте всім шоколад - світ стане щасливішим.

 

 

docx
Додано
28 листопада 2023
Переглядів
198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку