Тема: БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ
Мета: формувати
Предметні компетентності: поглибити знання про смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.
Ключові компетентності: здобувач освіти знаходить у тексті безсполучникові складні речення; визначає основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень; розмежовує безсполучникові складні речення й сполучникові (складносурядні й складнопідрядні); розрізняє види безсполучникових складних речень за характером синтаксичних і смислових зв’язків між частинами їх; правильно інтонує безсполучникові складні речення; правильно будує безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями між частинами їх;
Емоційно-ціннісне ставлення: спрямувати до об’єктивного оцінювання виражальних можливостей складнопідрядних речень в усних і письмових висловленнях.
Обладнання: картки, ілюстрації, роздатковий матеріал на кожну групу.
Тип уроку: уроку застосування знань, умінь та навичок
Хід уроку
Картка 1
1.Безсполучникове складне речення – це…
2.Визначити вид смислових відношень між частинами складного безсполучникового речення. Побудувати схему.
Кажуть: вогонь печі дає дзвінкість, вогонь душі дає красу (О.Гончар)
Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко)
Картка 2
1.Назвіть види смислових відношень між частинами складного безсполучникового речення.
2.Наведіть три приклади безсполучникових речень.
Картка 3
1.Складіть речення за схемами. Визначте вид смислових відношень між частинами безсполучникових речень.
2.[ ] - [ ].
3. [ ]: [ ].
Подивіться на ребус, який перед вами. Спробуйте його розшифрувати.
Під час уроку ми повторимо основні відомості про безсполучникове речення та спробуємо застосувати знання на практиці, тобто під час виконання вправ.
-Навіщо мені це знати?
-Що мені це дасть?
-Як ці знання я зможу використати в подальшому житті?
3.4. Обведіть тему уроку тим кольором, який відображає ваш настрій.
За жеребкування поділяємо клас на групи
Прочитайте речення, запишіть номери складних безсполучникових речень.
1.Махнула осінь в ліси — вони зацвіли пурпуровими, сірими та жовтими фарбами (І. Франко). 2. В душі я славлю світлий парус, бо в мене в серці сум (П.Тичина).3. Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і чудова коханих батьківських степів (А. Малишко). 4. Чи то солов’ї щебетали, чи капали роси з туманів, чи трави співали квіткам? (Олександр Олесь). 5. Брязне клинок об залізо кайданів, піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).6.Коли копають картоплю – стелиться дим над землею (М.Рильський). 7. На все впливає мови чистота: зір глибшає, і кращають уста, стає точнішим слух… (Д.Павличко). 8. Сніжинки падали, і запорошені стежки були розквітчані слідами численних людських ніг (М.Драй-Хмара). 9. Дерево міцне корінням -людина горінням (Н. тв.)
Ключ: 1,3,5,7,9.
1. Гнуться клени ніжними колінами, чорну хмару сріблять голуби (М.Рильський). 2. Розвидняється, світять каштани, усміхається обрій з-під брів (Є.Гуцало). 3. Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко). 4. Гроза буде — хмара аж на землю лягає (О. Коломієць).5. Роса блищить на сонці – чисте срібло (М. Коцюбинський). 6. Я розкажу вам про замерзлу квітку: вона чорніє в мене на столі (Г. Чубач).
[ ], [ ].
[ ]- [ ].
[ ]: [ ].
[ ], [ ], [ ].
|
А. зіставлення |
|
Б. послідовність |
|
В. наслідок |
|
Г. часу |
|
Ґ.одночасність |
|
Д. умови |
|
Е. причини |
|
Є. пояснення |
|
Ж. доповнення |
Ключ: 1 - Ґ, 2-В ,3- А, 4-Б , 5- Д, 6- Е, 7-Є, 8-Г, 9- Ж.
На уроці ми….
Мені сподобалось…
Складним для мене було…
Діти оцінюють урок, вчителя та самого себе.
Список використаних джерел