Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між його частинами.

Про матеріал
Тема: БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ Мета: формувати Предметні компетентності: поглибити знання про смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Ключові компетентності: здобувач освіти знаходить у тексті безсполучникові складні речення; визначає основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень; розмежовує безсполучникові складні речення й сполучникові (складносурядні й складнопідрядні); розрізняє види безсполучникових складних речень за характером синтаксичних і смислових зв’язків між частинами їх; правильно інтонує безсполучникові складні речення; правильно будує безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями між частинами їх; Емоційно-ціннісне ставлення: спрямувати до об’єктивного оцінювання виражальних можливостей складнопідрядних речень в усних і письмових висловленнях. Обладнання: картки, ілюстрації, роздатковий матеріал на кожну групу. Тип уроку: уроку застосування знань, умінь та навичок
Перегляд файлу

Тема: БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ

Мета: формувати

Предметні компетентності: поглибити знання про смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Ключові компетентності: здобувач освіти знаходить у тексті безсполучникові складні речення; визначає основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень;  розмежовує безсполучникові складні речення й сполучникові (складносурядні й складнопідрядні); розрізняє види безсполучникових складних речень за характером синтаксичних і смислових зв’язків між частинами їх; правильно інтонує безсполучникові складні речення; правильно будує безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями між частинами їх;

Емоційно-ціннісне ставлення: спрямувати до об’єктивного оцінювання виражальних можливостей  складнопідрядних речень в усних і письмових висловленнях.

Обладнання: картки, ілюстрації, роздатковий матеріал на кожну групу.

Тип уроку: уроку застосування знань, умінь та навичок

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
    1.   Виконання завдань на картках

Картка 1

1.Безсполучникове складне речення – це…

2.Визначити вид смислових відношень між частинами складного безсполучникового речення. Побудувати схему.

Кажуть: вогонь печі дає дзвінкість, вогонь душі дає красу (О.Гончар)

Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко)

Картка 2

1.Назвіть види смислових відношень між частинами складного безсполучникового речення.

2.Наведіть три приклади безсполучникових речень.

Картка 3

1.Складіть речення за схемами. Визначте вид смислових відношень між частинами безсполучникових речень.

  1. [   ], [   ].

2.[   ] - [   ].

3. [   ]: [   ].

  1. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.
    1.       Розгадування ребуса

Подивіться на ребус, який перед вами. Спробуйте його розшифрувати.

  1.        Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати безсполучникове складне речення та смислові відношення між його частинами. Тему, яку бачите на дошці, запишіть у зошити.

Під час уроку ми повторимо основні відомості про безсполучникове речення та спробуємо застосувати знання на практиці, тобто під час виконання вправ.

  1.        Продовжіть речення

-Навіщо мені це знати?

-Що мені це дасть?

-Як ці знання я зможу використати в подальшому житті?

3.4. Обведіть тему уроку тим кольором, який відображає ваш настрій.

  1. Застосування знань, умінь та навичок.
    1.        Розподіл на групи

За жеребкування поділяємо клас на групи

  1.        Виконання завдань
  • «Цифровий розподіл»

Прочитайте речення, запишіть номери складних безсполучникових речень.

1.Махнула осінь в ліси — вони зацвіли пурпуровими, сірими та жовтими фарбами (І. Франко). 2. В душі я славлю світлий парус, бо в мене в серці сум (П.Тичина).3. Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і чудова коханих батьківських степів (А. Малишко). 4. Чи то солов’ї щебетали, чи капали роси з туманів, чи трави співали квіткам? (Олександр Олесь). 5. Брязне клинок об залізо кайданів, піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).6.Коли копають картоплю – стелиться дим над землею (М.Рильський). 7. На все впливає мови чистота: зір глибшає, і кращають уста, стає точнішим слух… (Д.Павличко). 8. Сніжинки падали, і запорошені стежки були розквітчані слідами численних людських ніг (М.Драй-Хмара). 9. Дерево міцне корінням -людина горінням (Н. тв.)

Ключ: 1,3,5,7,9.

  •  Прочитайте складні безсполучникові речення, правильно їх інтонуючи. Запишіть їх, підкресліть граматичні основи. Накресліть схеми.

1. Гнуться клени ніжними колінами,  чорну хмару сріблять голуби (М.Рильський). 2. Розвидняється, світять каштани, усміхається обрій з-під брів (Є.Гуцало). 3. Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко). 4. Гроза буде — хмара аж на землю лягає (О. Коломієць).5. Роса блищить на сонці – чисте срібло (М. Коцюбинський). 6. Я розкажу вам про замерзлу квітку: вона чорніє в мене на столі (Г. Чубач).

  • Складіть та запишіть складні безсполучникові речення за схемами.

[   ], [   ].

[   ]- [   ].

[   ]: [   ].

[   ], [   ], [   ].

  • Установіть відповідність між безсполучниковими реченнями та видами смислових відношень між їх частинами.
  1. Місяць на небі, зіроньки сяють,
    Тихо по морю човен пливе (Нар. Творчість)

А. зіставлення

  1. Защебетав соловейко  пішла луна гаєм (Т.Шевченко)

Б. послідовність

  1. Люди до неї говорять — не чує, не слухає (Марко Вовчок)

В. наслідок

  1. У пробуджену ниву лягають зернини, в своє лоно приймає їх тепла рілля (С. Решетова)

Г. часу

  1. Робитимеш до поту — їстимеш в охоту (Народна творчість)

Ґ.одночасність

  1. Добре бідному: в нього від багатства голова не болить (Народна творчість).

Д. умови

  1. Зелений яр сьогодні незвичайний:хисткий туман хитається на дні (С. Черкасенко).

Е. причини

  1. Стихла пісня — тихо стало над степом (С. Скляренко)

Є. пояснення

  1. Вірю: розум темне зло поборе (М.Руденко).

Ж. доповнення

Ключ: 1 - Ґ,  2-В ,3- А, 4-Б , 5- Д, 6- Е, 7-Є, 8-Г, 9- Ж.

  • Вправа 288, сторінка 140.
  • Складіть та запишіть невеличку розповідь за зображеннями, використовуючи  складні  безсполучникові речення.

  1. Підсумок уроку.
    1.        Рефлексія

На уроці ми….

Мені сподобалось…

Складним для мене було…

  1.        Рефлексивна мішень

Діти оцінюють урок, вчителя та самого себе.

  1. Оголошення і коментар домашнього завдання.

 

Список використаних джерел

 

  1. Безсполучникове складне речення [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://zno.if.ua/?p=4522.
  2. Заболотний В. В. Українська мова: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів / В. В. Заболотний, О. В. Заболотний. – Київ: Генеза, 2017. – 272 с.
  3. Створення коміксів [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://www.storyboardthat.com.
  4. Створення ребусу [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://rebus1.com/ua/.
  5. УКРАЇНСЬКА МОВА 5–9 класи Програма для загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

 

 

doc
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
5678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку