Мета бібліотечного урок узагальнити та систематизувати знання учнів про казку народну та літературну, їх особливості; формувати вміння давати власну оцінку вчинкам героїв; розвивати читацький інтерес до казок; виховати найкращі людські якості, інтерес до казок, доброту прагнення допомагати людям, любов до краси слова, доброзичливість, чуйність.
Бібліотечний урок «Літературна та народна казка».
(2 клас) (Слайд 1)
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про казку народну та літературну, їх особливості; формувати вміння давати власну оцінку вчинкам героїв; розвивати читацький інтерес до казок; виховати найкращі людські якості, інтерес до казок, доброту прагнення допомагати людям, любов до краси слова, доброзичливість, чуйність.
Обладнання: презентація (Додаток 4), мультимедійний комплекс, книжкова виставка «У світі казки», малюнки учнів до казок. (Слайд 2)
Хід уроку.
Вступне слово бібліотекаря:
Їх читають залюбки
І дорослі й малюки.
Ви, напевно, здогадались?
Ну, звичайно ж, це… (казки)(Слайд 2)
В казках наших українських
Безліч різних є пригод,
А складав їх рік за роком
Добрий, мудрий наш … (народ)(Слайд 3)
Сьогодні ми вирушимо у подорож до прекрасної країни – країни казок. А чи замислювалися ви над тим, де беруться казки? Сьогодні під час нашої подорожі ми не тільки поговоримо про казки, а проведемо літературну вікторину «У світі казок».
Народні казки народились в сиву давнину, їх передавали з вуст у вуста, від покоління до покоління. Вам розповідала казки ваша бабуся, а їй – її бабуся. Казки живуть разом з нами з дитинства, зачаровують красою рідного слова. Саме у казках поєднується реальність і вигадка, життя і чудеса.
Казки бувають не лише народні , а й літературні. Запитання до уроку.
Я знаю, що ви дуже любите казки. Сьогодні ми проведемо літературну гру, яка виявить найкращих знавців казок. Для цього вам треба розділитись на 2 команди. Право відповідати має та команда, яка першою підніме руку. За правильну відповідь – команда отримує жетон. Перемагає та команда, яка отримає більше жетонів. (Слайд 9)
ІІ Проведення гри
Сьогодні ми не будемо навчатись,
А будемо лише змагатись.
Ми цей урок перетворимо на свято,
І, мабуть, слід вже починати. (Слайд 10)
І конкурс «З якої казки?»(Слайд 11)
ІІ конкурс «Відгадай загадку»(Слайд 12)
Якось йшла я гаєм,
Аж зайчик вибігає
З лукавими очима,
З мішечком за плечима,
Прудкий, мов Колобок,-
По стежці скок та скок.
Побачив він мене,
Та в ліс як дремене!
Як зайчик налякався, -
Мішечок розв’язався.
І загадки в травиці
Розсипав між ялиці.
А я їх позбирала
І діткам загадала.
Команди по черзі дають відповіді.
Дід і баба тут стоять
Тягнуть щось поперед себе
І не витягнуть ніяк. («Ріпка»)
Скоро дівчинка розтане.
І тому вона сумна,
Бо на двір прийшла весна. («Снігуронька»)
Не простий , а третячок –
Дуже, дуже він був ловкий,
Упіймав ведмедя, вовка,
Зайчика, а ще лисичку,
Хоч і сам він невеличкий. («Солом’яний бичок»)
Годував і рятував?
Тричі віднімав в лисиці,
Був хоробрим, як годиться. («Казка про котика та півника»)
Біди наробило
Щось біле, кругленьке
Хвостиком розбило. («Курочка ряба»)
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорив,
Визволив сестру, братів
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко»)
Роботяща, моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками полетіла.
Всі ви знаєте цю казку,
То ж назвіть її, будь-ласка! («Кривенька качечка»)
Бібліотекар знайомить учасників з виставкою книг «У світі казки» та презентує збірки українських казок серії «Українські народні казки з вузликами».
ІІІ конкурс «Назви автора»(Слайд 13)
«Попелюшка» - Ш. Перро
«Мойдодир» - К. Чуковський
«Русалонька» - Андерсен
«Золотий ключик» - О. Толстой
«Червона Шапочка» - Ш. Перро
«Пригоди Буратіно» - О. Толстой
«Мауглі» - Р. Кіплінг
«Гидке каченя» - Г. Х. Андерсен
«Фарбований лис» - І. Франко
ІV конкурс «З якої казки?»(Слайд 14)
Горох – «Принцеса на горошині», «Котигорошко»
Рукавичка – «Рукавичка»;
Туфелька – «Попелюшка»;
Сіно – «Солом’яний бичок»;
Яйце – «Курочка ряба»;
Глечик – «Лисичка і журавель»;
Фарба – «Фарбований лис»;
Ключ – «Пригоди Буратіно»;
Бичок – «Солом’яний бичок»;
Колосок – «Півник та двоє мишенят»;
Рибка – «Казка про золоту рибку»;
Кіт – «Кіт у чоботях», «Пан Коцький», «Котик і півник»;
Троянди – «Снігова королева».
V конкурс «Телеграма» (Слайд 15)
Капітани команд отримують телеграми, розшифровують їх і по черзі і дають відповіді . З якої казки і від кого телеграма.
VI конкурс «В яких казках живуть ці тварини?» (Слайд 16)
А час знає. (Півень – «Півник та двоє мишенят», «Котик ти Півник»).
Хитра й довгохвоста. (Лисиця – «Лисичка-сестричка та вовк -панібрат», «Солом’яний бичок», «Рукавичка», «Лисичка-сестричка», «Лисичка-суддя»).
Ще й клюкасті зуби,
По лісу ганяє,
Зайчат лякає. (Вовк - «Бідний вовк», «Сірко», «Цап та баран», «Пан Коцький»).
В нього зубки, як залізні.
Капустину він гризе,
Зветься звір на букву З. (Заєць – «Коза - дереза», «Їжак та заєць», «Як заєць ошукав ведмедя»).
Молоко дає, а не корова,
Кору обгризає,
Але кошиків не плете. (Коза – «Коза-дереза», «Рукавичка»).
Сухенькою зосталася. (Качка – «Кривенька качечка», «Зимівля звірів», «Лисиця і качур»)
Підводимо підсумки гри (Слайд 17)
Бібліотекар:
Закінчилася наша гра-мандрівка. Кому не хочеться прощатися із казкою, приходьте до бібліотеки, читайте, складайте свої казки. До зустрічі.