Методичні настанови "Сучасні здоров’язберігаючі технології в освітній діяльності"

Про матеріал

Погіршення здоров'я дітей шкільного віку в Україні стало не лише медичною, але і серйозною педагогічною проблемою, оскільки ускладнюється процес навчання, знижується якість знань, уповільнюється психічний і фізичний розвиток дітей, спостерігаються відхилення в їх соціальній поведінці.

В своїй роботі педагоги закладів позашкільної освіти повинні активно включати здоров'язберігаючі компоненти під час проведення кожного заняття, широко використовувати ігрові практики, дослідницькі методи роботи, направлені на ефективне засвоєння матеріалу і формування усвідомленого відношення до необхідності ведення здорового способу життя.

Методичні рекомендації допоможуть керівникам гуртків, відповідальним за туристсько-краєзнавчу роботу, вчителям спланувати та провести нескладні за формою і змістом заходи та бесіди з метою пропаганди культури здоров'я та здорового способу життя серед дітей та юнацтва.

Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЦЕНТР ТУРИЗМУ, КРАЄЗНАВСТВА ТА ЕКСКУРСІЙ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ «ГОРИЦВІТ» КАМʼЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

СУЧАСНІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

 

 

C:\Documents and Settings\Der\Рабочий стол\IMGP4303.JPG

 

                                            Автор роботи:

                                                                                керівник гуртка «Загальна            

                                                                                фізична  підготовка», звання     

                                                                                «керівник гуртка – методист»

                                                                         Лесечко Світлана Олександрівна

 

 

 

 

 

м. Камʼянське

2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Погіршення здоров’я дітей шкільного віку в Україні стало не лише медичною, але і серйозною педагогічною проблемою, оскільки ускладнюється процес навчання, знижується  якість знань, уповільнюється психічний і фізичний розвиток дітей, спостерігаються відхилення в їх соціальній поведінці.

Методичні рекомендації допоможуть керівникам гуртків, відповідальним за туристсько-краєзнавчу роботу, вчителям спланувати та провести нескладні за формою і змістом заходи та бесіди з метою пропаганди культури здоровя та здорового способу життя серед дітей та юнацтва.

 

ЗМІСТ

ВСТУП ……………………………………………………..……………………….4

Розділ І.  Планування виховної роботи в гуртку …………………………………6

Розділ II.   Оздоровлення гуртківців в поході ………………………………...…8

Розділ III.  Орієнтовна тематика виховних бесід з пропаганди здорового способу         життя в навчальному році. Орієнтовні плани-конспекти занять і виховних…….9    бесід з формування здорового способу життя…………….…………….……...…10

3.1. Безпечна поведінка на заняттях, походах, екскурсіях……………………..10

3.2. Культура поведінки в природі……………………………………………….11

   3.3. Правильне харчування спортсмена – запорука здоров’я ………………….13

3.4. Побутовий і вуличний травматизм ……………………………………...….13

3.5. Новорічні травми …………………………………………………………….15

3.6. Гартування. Від хвороб – найбільш корисно ………………………………16

3.7. Вибухонебезпечні предмети. «Відзвуки війни» ...…………………………19

3.8. Гігієна в поході ………………………………………………………………20

   3.9. Підсумкове заняття (брейн-ринг) «Якщо хочеш бути здоровий!» ………23

   Література ………………….…………………………………………………….28

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Здоровий спосіб життя це спосіб життєдіяльності, спрямований на збереження та покращання здоров’я людини. Під здоровим способом життя зазвичай розуміємо усвідомлене, відповідальне, активне ставлення до власного здоров’я, метою якого є формування, збереження і зміцнення усіх його складових.

В даний час погіршення здоров’я дітей шкільного віку в Україні стало не лише медичною, але і серйозною педагогічною проблемою, оскільки ускладнюється процес навчання, знижується  якість знань, уповільнюється психічний і фізичний розвиток дітей, спостерігаються відхилення в їх соціальній поведінці.

В своїй роботі педагоги  закладів позашкільної освіти повинні активно включати здоров’язберігаючі компоненти під час проведення кожного заняття, широко використовувати ігрові практики, дослідницькі методи роботи, направлені на ефективне засвоєння матеріалу і формування усвідомленого відношення до необхідності ведення здорового способу життя.

Освітня діяльність гурткової  роботи включає два основних напрямки педагогічної діяльності з формування здорового способу життя:
       1.  Створення мікросоціального середовища (гуманістичні стосунки в колективі, сприятливий психологічний клімат в гуртках, активна творча обстановка) через спільну діяльність дітей і дорослих в освітньому процесі.

2. Забезпечення внутрішніх потреб для саморозвитку і самовиховання гуртківців через механізми самопізнання.

Формуванню у підлітків правильного адекватного відношення до здорового способу життя перешкоджає цілий ряд причин:

- діти (підлітки) не помічають свого здоров’я, не здатні його усвідомити і сприймають його як природну даність;

- негативний досвід сім’ї, де вихованню здорового способу життя не приділяють особливої уваги;

- нездорова поведінка (куріння, алкоголь, токсикоманія, порушення режиму тощо);

- ілюзія успішного і дорослого життя (поширення реклами пива, слабоалкогольних напоїв, сигарет тощо).

Працюючи методистом, а згодом заступником директора з навчально-виховної роботи центру, я неодноразово стикалася з подібними проблемами, тому мета цієї роботи узагальнити досвід та сформулювати методичні рекомендації для керівників гуртків туристсько-спортивного напрямку.

Та робота може бути корисна не тільки керівникам гуртків, а й відповідальним за туристсько-краєзнавчу роботу, вчителям спланувати та провести нескладні за формою і змістом заходи та бесіди з метою пропаганди культури здоровя та здорового способу життя серед дітей та юнацтва.

Категорія здорового способу життя сприймається підлітками як казка, придумана дорослими. Аби направити  їх діяльність в правильне русло, потрібен  комплексний підхід до цієї проблеми. Необхідність вдосконалення змісту, форм і методів з формування здорового способу життя дітей і підлітків обґрунтована в законодавчих актах і урядових документах. Форми проведення виховних заходів можуть бути різними: бесіди, тижні здоров’я, зустрічі з цікавими людьми, інтелектуальні ігри, психологічні ігри допоможуть зробити теоретичні заняття  цікавими і емоційними. Важливо вибрати форми і методи проведення заходів відповідно віковим особливостям учнів, рівню їх підготовленості.

Таким чином, здоровий спосіб життя як система складається з багатьох взаємозалежних та взаємозамінних елементів, які спираються на принципи культури харчування, руху, емоцій, взаємовідносин, виховання, а не тільки на дотриманні певних технологій оздоровлення. Визначення поняття здорового способу життя дуже різноманітне, але включає деякі спільні риси: оптимальний режим праці і відпочинку, відмова від шкідливих звичок, заняття фізичними вправами і спортом, переживання задоволення і щастя від прожитого дня, екологічна обстановка місця проживання, дотримання особистої гігієни, гігієни харчування тощо.

Дитячий туризм – один з основних способів фізичного і морального оздоровлення нації. Це активний спорт на чистому повітрі, це можливість дати дітям цікаве, об’єднуючу справу, загартувати тіло і дух, знайти друзів і упевненість у власних силах. Всі види активного туризму виховують почуття товариства, розуміння необхідності піклуватися про тих, хто поруч. У безпосередньому контакті з природою, спільно долаючи невеликі  труднощі, відбувається фізичне і духовне гартування учнів. Вони вчаться жити і працювати в колективі, самостійно вирішувати виникаючі проблеми. Осягаючи навколишній світ, гуртківці отримують фізичне загартування, здатність вижити і існувати у навколишньому світі.

До питання формування здорового способу життя в гуртках центру туризму, краєзнавства і екскурсій необхідно використовувати системний підхід, як засіб підвищення ефективності, якості знань і успішності навчання вихованців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ І. ПЛАНУВАННЯ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ГУРТКАХ

Важливим є створення умов благополучних фізичного, психічного і соціального оздоровлення дітей, умов, сприяючих формуванню у дітей навичок здорового способу життя, а в ідеалі прагнення до здорового способу життя. Плануючи виховну роботу в своєму гуртку, керівник повинен ставити наступні завдання:

  1.                   Створення валеологічного середовища в гуртку, при якому навчання і гуртківцям і педагогу приносить здоров’я і радість, а не хвороби.
  2.                   Виховання потреби в заняттях фізичною культурою, гартуванні і вдосконаленні фізичних здібностей і можливостей організму людини.
  3.                   Формування здорових взаємин гуртківців з навколишнім світом.
  4.                   Виховання у гуртківців відчуття відповідальності за власне здоров’я.
  5.                   Навчання навичкам здорового способу життя.
  6.                   Розвиток вмінь надати першу медичну допомогу.
  7.                   Формування в учнівській молоді знань про здорову сім’ю, ролі батьків у вихованні здорових дітей.

Педагогічні засоби:

  • Бесіди, що формують основи здорового способу життя.
  • Навчальні заняття, тренування гуртків.
  • Походи та екскурсії.
  • Масові заходи – змагання, зльоти, спортивні свята.
  • Дні здоров’я, акції за здоровий спосіб життя.

Виховну роботу в туристсько-краєзнавчих гуртках рекомендується почати з першого заняття «Здоров’я дітей – здоров’я нації», яке повинне стати початком великої і відповідальної  роботи керівників гуртків з формування здорового способу життя.  Планувати виховні бесіди протягом року  рекомендується відповідно до навчальних програм, Всесвітніх Днів здоров’я, міських заходів, присвячених збереженню здоров’я.

На початку навчального року необхідно вивчити з гуртківцями «Правила проведення походів, екскурсій, експедицій по Україні з учнівською і студентською молоддю, затверджених  наказом МОН України № 237 від 24.03.2006р.»  та провести інструктажі з безпеки життєдіяльності на заняттях, тренуваннях, змаганнях, походах і екскурсіях.

Плануючи виховну роботу в гуртках туристсько-спортивного напряму, не варто забувати про пропаганду здорового способу життя протягом всього навчального року використовуючи різні методи навчання: лекції, бесіди, консультації з проблем збереження і зміцнення здоров’я, профілактики шкідливих звичок, профілактики захворювань гуртківців. Велика роль відводиться проведенню виховних бесід на заняттях, тренуваннях, в походах.

Одній з найактивніших форм оздоровлення і спілкування з природою є участь в змаганнях зі спортивного туризму та орієнтування, проведення пішохідних походів і екскурсій. Відповідно до навчальних програм гуртків туристсько-спортивного напряму,  навчально-тематичний план включає обов’язкові заняття з першої долікарської допомоги. Такі заняття  доцільно спланувати до середини навчального року, коли у гуртківців сформувався стійкий інтерес до занять, з’явилися знання і вміння  з основних тем гуртка.

Використовуючи специфіку навчальних програм туристсько-спортивного напряму, на кожному занятті або тренуванні рекомендується відводити час наступним завданням:

  • формування здоров’язберігаючих знань в  учнів;
  • дотримання гігієнічних норм та вимог до організації навантаження учнів;
  • організація роботи з формування цінності здоров’я і здорового способу життя;
  • особово-орієнтований підхід до навчання;
  • використання здоров’язберігаючих технологій: групові і ігрові методи навчання;
  • психологічна підтримка: створення комфортного психологічного  клімату в гуртку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ II.  ОЗДОРОВЛЕННЯ ГУРТКІВЦІВ В ПОХОДАХ

Туризм в закладах позашкільної освіти сприяє залученню учнівською молоді до здорового способу життя. Одним із завдань керівника гуртка, який проводить туристський похід,  є забезпечення безпеки життєдіяльності його учасників. Керівник зобов’язаний передбачати і запобігти можливим помилкам, викликаним недостатнім життєвим досвідом учнів.

Як зробити похід максимально корисним для здоров’я дітей?

1. Загартування

Найголовніше в загартуванні під час походу - не допустити переохолодження. У поході дитина постійно піддається контрастним переходам. Влітку це зміна тепла і прохолоди: з тіні - на сонці, до вогнища - від костриці, з гарячого піску - у воду. Потрібно лише співвіднести навантаження з віком дитини.

2. Фізичні навантаження в поході

Фізичні навантаження в поході є принциповою відмінністю справжнього туристичного походу, яка робить гуртківців сильнішими і витривалішими. Проте діти пішли в похід не за хворобами: перенавантажувати їх не варто. Плануючи похід з учнями, необхідно контролювати фізичне навантаження у відповідності з віком і індивідуальними особливостями школярів.  Для керівника походу слід пам’ятати два простих правила: «орієнтуємося на найслабкішого учасника походу» і «краще недовантажити, чим перенавантажувати».

3. Чисте повітря

Звичні міському жителеві оксиди сірки, азоту і інші «забрудники» дратують слизисту оболонку бронхів. При цьому підвищується реактивність бронхів, що викликає хронічні бронхіти і астму. Часте перебування на свіжому повітрі в туристичному поході, особливо корисно для дітей, страждаючих частими бронхітами і ОРЗ. У них покращується прохідність бронхів і знижується їх реактивність - можливо, наступного року гуртківці менше хворітимуть. Особливо корисне дітям «Легке» повітря злегка насичений вологою: у лісі, в горах, в степу, а також в морозну погоду. У хвойному лісі частки смоли, що містяться в повітрі, стимулюють діяльність серця і легенів. Так само діють і запахи степового богатотрав’я.

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ III.  ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ВИХОВНИХ БЕСІД

З ПРОПАГАНДИ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ В НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

Рік навчання

Тема виховної бесіди

терміни

І рік навчання

 

 

 

Безпечна поведінка на заняттях, походах, екскурсіях

вересень

 

Мій безпечний маршрут до занять. ПДД

Режим дня

жовтень

 

Культура поведінки в природі

Чисті руки – чисте тіло сміливо берися за будь-яку справу

листопад

Щоб хвороб не боятися, треба спортом займатися

грудень

Укуси комах

січень

Що, значить, бути здоровою людиною

лютий

Профілактика інфекційних захворювань. Мікроби.

березень

Як захиститися від простуди і грипу

квітень

 

Небезпечні тварини

Витівки і травми

травень

ІІ рік навчання

 

Безпечна поведінка на заняттях, походах, екскурсіях

вересень

 

Правила дорожнього руху

Правильне харчування – запорука здоров’я

жовтень

 

Особиста гігієна

Про шкоду тютюнового диму

листопад

 

Побутовий і вуличний травматизм

Шкідливі звички. Звичка – друга натура

грудень

 

Небезпека використання відкритого вогню і петард під час новорічних свят

Поведінка в екстремальній ситуації

січень

 

Гартування. Від хвороб – всім корисно

Попередження захворювань

лютий

 

«Відлуння війни». Вибухонебезпечні предмети

Гігієна тіла

березень

 

Чиста вода

Здоровий спосіб життя

квітень

 

Отруйні рослини

Як зберегти здоров’я?

травень

 

Правила поведінки на воді

 

ІІІ рік навчання

 

Безпечна поведінка на заняттях, походах, екскурсіях

вересень

Гігієна тіла – основа здорового способу життя

жовтень

 

Режим дня

Попередження захворювань

листопад

 

Рецепти народної медицини при простудних захворюваннях

Вплив наркотиків на життєвий стиль

грудень

 

Новорічні свята: як уникнути травм

«Курець - сам собі могильник»

січень

 

Як добитися успіху в спорті

Екологічний стан довкілля і здоров’я

лютий

 

Що означає: бути здоровою людиною?

Як не стати наркоманом

березень

 

Спортивний туризм – дорога до досконалості

Вживання психоактивних речовин як слабкість волі, хвороба

квітень

Інфекційні захворювання і імунітет підлітка

травень

 

Правила поведінки на воді

 

Орієнтовні плани-конспекти занять і виховних бесід з формування здорового способу життя.

 

Бесіда 1. Безпечна поведінка на заняттях, походах, екскурсіях

Рекомендації: Бесіду по проведенню первинних інструктажів для вихованців рекомендується проводити на початку навчального року. Організатори туристських подорожей з учнівською і студентською молоддю, під час підготовки і проведення туристських подорожей повинні керуватися  Законами України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про туризм», Правилами проведення туристських подорожей з молоддю України. Керівникам гуртків необхідно інструктувати вихованців з безпеки життєдіяльності безпосередньо перед кожним походом, екскурсією, тренуванням, залежно від району проведення заходу, пори року.

Мета: проінструктувати гуртківців з безпеки життєдіяльності, навчити безпечно працювати на тренуваннях, змаганнях і походах.

Зміст бесіди

Інструкція

з проведенню первинних інструктажів  для вихованців

  1.                   Учасники і організатори туристських подорожей з учнівською і студентською молоддю під час підготовки і проведення туристських заходів  керуються Законами України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про туризм», Правилами проведення туристських подорожей з учнівською і студентською молоддю.
  2.                   Загальні відомості про освітню діяльність в  закладі позашкільної освіти. Використане обладнання. Основні небезпеки, які можуть  виникнути під час проведення  занять.
  3.                   Питання дотримання правил санітарії і особистої гігієни, пов'язані з роботою в гуртку.
  4.                   Необхідність проходження медичного огляду.
  5.                   Необхідність наявності відповідного одягу.
  6.                   Дії в разі виникнення небезпечної ситуації.
  7.                   Надання долікарської допомоги потерпілим.
  8.                   Вимоги безпеки до початку  і після закінчення занять гуртка.

Далі з вихованцями рекомендується провести інструктаж залежно від напряму роботи гуртка:

  •     з безпеки життєдіяльності і здоров’я дітей під час  проведення автобусних і пішохідних екскурсій;
  •     з безпеки життєдіяльності і здоров’я гуртківців у поході;
  •     в період проведення навчально-тренувальних занять і змагань різних рівнів.

 

Бесіда 2.  Культура поведінки на природі

Рекомендації: Бесіду рекомендується проводити в лісі, під час походу або тренування.

Мета: надати гуртківцям інформацію з безпеки життєдіяльності, виховувати обережність на тренуваннях, змаганнях і походах, передбачати небезпеку.

Зміст бесіди

Весною наші ліси зустрічають нас прекрасними кольорами, радують своєю зеленню влітку; яскравими фарбами восени.

Бережіть наші ліси! Юні туристи! Не рвіть квіти! Зупиніть руку товариша, що збирає букет. Пам’ятайте! Від нас з вами залежить збереження лісу. Не засмічуйте ліс; вирушаючи, заберіть сміття з собою; ні в якому разі не бийте пляшки. Пам’ятайте, що викликати пожежу або порізати кед осколок скла може і через 1000 років. Без потреби не розпалюйте в лісі вогнище. Пам’ятаєте: одна маленька іскра може викликати велику пожежу.

Діти, пам’ятайте, ліс – теж наш будинок, і ми в цьому лісі маємо бути розумними, дбайливими господарями. Кому як не нам піклуватися про природу рідного краю?

Практична робота

Вибір місця бівуака і організація вогнища. Природоохоронні і протипожежні заходи. Техніка безпеки при роботі біля багаття. Правила розведення і підтримки костриці. Зняття бівуака, гасіння костриці, прибирання місця привалу.

Бесіда 3.  Правильне харчування спортсмена – запорука здоров’я

Мета: визначити вимоги до харчування школярів, освоїти методику визначення енерговитрат для оцінки їх відповідності здоровому способу життя, пропагувати збалансоване харчування.

Зміст бесіди

Серед заходів щодо гігієни спортивної діяльності велике значення має харчування. Раціональне харчування сприяє підвищенню спортивної працездатності і її швидкому відновленню після інтенсивних навантажень, розвитку мускулатури і нормалізації обміну речовин в організмі.

Основні принципи раціонального харчування спортсменів:

  1.                   Відповідність енергетичній цінності харчового раціону витраті енергії спортсменів. Для людей різних професій характерна індивідуальна норма добових енерговитрат. Наприклад, для працівників розумової праці добова витрата енергії складає 2400-2800 ккал. Для працівників важкої фізичної праці - добова витрата енергії складає 3700-4250 ккал (чол.) і 3150-2900 ккал (жін.). Для спортсменів, які займаються тривалими і інтенсивними тренуваннями, - 4500-5500 ккал (жін.), в дні змагань - витрата енергії складає в добу 7000-8000 ккал і більш.
  2.                   Збалансованість харчових речовин в раціоні. Враховуючи цінність харчування для здоров’я людини, необхідно робити періодичний аналіз власного харчування для визначення його кількісної і якісної повноцінності відповідно до нормативів, які рекомендуються для учнів.
  3.                   Вибір форм харчування, відповідних потребам організму на період інтенсивних тренувань, змагань.  Дитяче харчування частенько буває переобтяжене вуглеводами за рахунок надлишку кондитерських виробів, цукру, макаронних, борошняних виробів, хліба, а останнім часом – чіпсами, сухарями, іншими модифікованими сучасними продуктами. Надлишок вуглеводів переходить в жир, створюючи надлишок ваги; цукор створює загрозу розвитку карієсу. Важливу роль в оздоровленні організму за допомогою харчування грають вітаміни і мінеральні речовини. В організмі вони, як правило, не відтворюються і повинні поступати з харчовими продуктами. Повноцінність мінерального складу їжі дуже важлива для оптимізації водно-сольового обміну організму (кістково-м’язові тканини, зуби), функції ендокринної системи. Недолік йоду створює дисфункцію щитовидної залози; недолік цинку приводить до затримки росту і статевого дозрівання дітей; недолік заліза - до недогрів’я, фтору - до розвитку карієсу.
  4.                   Введення в раціон швидко переварюваних продуктів, які при достатній насичуваності не обтяжують травну систему.
  5.                   Різноманітність їжі за рахунок широкого асортименту продуктів для оптимального забезпечення організму всіма речовинами. Велику роль грає збалансованість їжі тваринного і рослинного походження. Вміст тваринних білків повинен складати 50-60 % від їх загальної добової кількості, тваринних жирів - не менше 70 %. Вміст продуктів, збагачених харчовою клітковиною, повинен наближатися до 500 г на добу. Певну долю в добовому харчуванні (близько 500 г) повинні складати сирі продукти (овочі, фрукти). Бажано включати в меню кисломолочні продукти. Крім того, слід врахувати долю рафінованих продуктів в добовому харчуванні, що вважаються некорисними для здоров’я (білий хліб, цукор, сіль, кава, копченина, консерви). Їх вміст необхідно звести до мінімуму. Хорошою звичкою вважається вживання свіжих овочів і фруктів.
  6.                   Вибір правильного режиму харчування протягом дня залежно від режиму тренувань. При одному тренуванні в день - живлення чотирьохразове з включенням продуктів підвищеної біологічної цінності (м’ясні, рибні, горіхи, мед). При аналізі харчового раціону слід звернути увагу на наявність гнучкого режиму харчування (з врахуванням навчального і тренувального навантаження), але в той же час це не означає постійну їжу «на ходу». Звичка до повільного розміреного пережовування продуктів сприяє їх кращому переварюванню і засвоєнню.

Бесіда 4.  Побутовий і вуличний травматизм

Мета: визначити види побутового і вуличного травматизму і їх причини, розвинути відповідальність за власне здоров’я і оточуючих людей.

Зміст бесіди

В даний час від травм і нещасних випадків вмирає на багато разів більше дітей, ніж від дитячих інфекційних захворювань. Головною причиною є недостатність життєвих навичок, підвищена допитливість тощо.

Побутові травми є наслідком виконання домашньої роботи - приготування їжі, прибирання приміщень тощо. Близько чверті побутових травм виникає при падінні у дворі, в квартирі і так далі. В зимовий період збільшується кількість травм, особливо під час ожеледі. У їх виникненні значна роль належить алкогольному сп’янінню, особливо в святкові і вихідні дні. Необхідно навчати дітей правильній поведінці в будинку, на вулиці, в громадських місцях, при заняттях спортом.

До побутового і вуличного травматизму відносять: 

1.    Падіння з висоти. 

2.    Травми в ліфтовій шахті. 

3.    Укуси собак           

 Поради кінолога:

  •   не бийте собаку і не кричіть на неї;
  •   не грайте з собакою в грубі, агресивні, галасливі ігри;
  •   не хапайте і не переслідуйте її;
  •   не гладьте собаку у відсутність її господаря, а також, якщо вона знаходиться на прив’язі, за забором, в автомобілі;
  •   не дивіться на собаку пильним поглядом;
  •   не обіймайте собаку і не намагайтеся цілувати її в морду, не нахиляйтеся над нею і не переступайте її.

 4.     Опіки

Перша допомога при опіках залежить від величини площі по­ражения і міри опіку. Якщо вона невелика, треба підставити рану під струмінь холодної води і тримати довго, 5-7 хв., поки не з’явиться ломота. Ця  проста процедура допоможе знизити міру опіку рівно на один порядок. При великих площах опіків терміново звернутися до лікаря.

5.     Електротравма

Перша допомога включає:

  •   звільнення струму (відкинути дріт сухою палицею);
  •   надання допомоги з проведенням реанімаційних заходів, якщо дія  електричного струму викликала загальні порушення;
  •   накладення сухої стерильної пов’язки на місце опіків;
  •   терміново звернутися до лікаря.  

6.     Отруєння

Перша допомога при отруєннях:

  •       виклик «швидкої» допомоги;
  •       промивання шлунку - якщо є навички, якщо таких навичок немає, то самостійно шлунок не промивають. До приїзду «швидкої допомоги» не дають ліків і пиття;
  •       до приїзду «швидкої» по можливості з’ясувати назву отруйної речовини.

7. Дорожньо-транспортний травматизм

Травматизм при дорожньо-транспортних випадках обумовлений великим комплексом причин. Постраждалі в ДТП нерідко стають інвалідами.

Причини загибелі і травматизму людей на дорогах

  • перевищення швидкості;
  • проїзд на червоне світло;
  • водіння автомобіля в нетверезому стані;
  • перехід вулиці в недозволеному місці і на червоне світло тощо.

В містах основною причиною транспортного травматизму вважається наїзд на пішоходів, переважно легковими автомобілями, на автотрасі переважають зіткнення автомобільного транспорту.

8.  Спортивний травматизм - нещасні випадки, що виникли при заняттях спортивними іграми у дворі  без спостереження викладача або тренера. Найбільш поширені пошкодження м’яких тканин з переважанням садна і потертостей; переломи, вивихи.

причини спортивного травматизму

  • незадовільний стан спорт майданчиків, інвентаря і обладнання, одягу, взуття;
  • слабка фізична підготовленість підлітків;
  • порушення дисципліни під час вуличних ігор.

9.  Шкільний травматизм

Кожна п’ята травма з школярами відбувається в самій школі, причому 4/5 з них - на перерві. Із-за великої скупченості; щогодинного переміщення з класу до класу; коротких перерв, коли дитяча енергія, накопичена за урок, випліскується протягом декількох хвилин, травми неминучі. Причиною травм в школі можуть бути удари портфелем по голові. Наслідки цього можуть виявлятися у вигляді зниження гостроти зору, шуму у вухах, головних болів, швидкої стомлюваності, зниження пам’яті.  Небезпеку в навчальних закладах представляють: ребра чавунного радіатора, засклені двері, досліди у фізичному і хімічному кабінетах.

 

Бесіда 5.  Новорічні травми

Мета: визначити види небезпеки для життя і здоров’я під час новорічних свят, допомогти учням осмислити причинно-наслідкові зв'язки, розвинути розсудливість, відповідальність за власне здоров’я і оточуючих.

Рекомендації: бесіду рекомендується проводити безпосередньо перед зимовими канікулами і супроводжувати прикладами з життя про нещасні випадки в результаті  використання  фейєрверків і петард.

Зміст бесіди

Новорічні свята і зимові канікули – прекрасна пора для дітвори. Але ці чудові дні несуть в собі і небезпеку. У дітей з’являється купа вільного часу, коли вони часто надані самі собі. Травманебезпечні ситуації можуть підстерігати дитину як на вулиці, так і вдома. Аби захистити свій будинок від пожежі, не використовуйте свічки з відкритим полум’ям на ялинках, а також несправні електрогірлянди. При використанні петард важливо, щоб поруч був хтось з дорослих. Категорично забороняється запускати фейєрверки, тримаючи їх в руках або направляючи на людей; в момент запуску потрібно знаходитися на безпечній відстані від піротехніки. Якби не забороняли феєрверки і петарди, вони все одно самими різними дорогами потрапляли б до рук недбайливих любителів спецефектів. В дні новорічних свят часто трапляються пожежі від феєрверків, що попали на сусідські балкони. Інколи петарди кидають, не дивлячись, і вони потрапляють в капюшони ні в чому не повинних громадян, що квапляться на міську ялинку. Незайвим буде нагадати, що феєрверки і хлопавки китайського виробництва, продаються нелегально, ніхто не перевіряє їх якість. Ні в якому разі не можна підпалювати петарди і феєрверки в місцях великих скупчень людей. Перед використанням піротехніки не лінуйтеся прочитати інструкцію. Можливо, це врятує вам здоров’я і життя.

У зимовий період на вулиці слід  бути уважним і обережним, прагнути не проходити поблизу будинків, бо високий ризик падіння бурульок з дахів і балконів. Під час переходу проїжджої частини дотримувати правила дорожнього руху, не перебігати дорогу перед машиною, що їде. Катаючись на санках, необхідно  переконатися, що в небезпечній близькості (внизу гори) нікого не немає. Поясніть дітям, що при катанні з крижаної гори не треба штовхатися, оскільки хтось, не стримавшись на ногах, може впасти і серйозно травмуватися. А під час ігор – не кидатися сніжками в обличчя, оскільки можна травмувати очі. Перші уроки катання на гірських лижах, ковзанах, сноуборді повинні проходить під наглядом інструктора. Використання захисних шлемів, масок, рукавичок, наколінників і налокітників дозволяє значно понизити ризик травматизму.

Зробіть так, щоб новорічні свята запам’яталися дитині не відвідинами травмопункта або лікарні, а безпечними, радісними розвагами і казковими пригодами.

Бесіда 6.  Гартування. Від хвороб – найбільш корисно

Мета: дати дітям уявлення про гартування, його користь для здоров’я, отримати  знання про методику гартуючих процедур.

Рекомендації: дану бесіду пропонується проводити до кінця навчального року, з настанням перших теплих весняних днів.

Зміст бесіди

Гартування - система процедур, направлених на підвищення стійкості організму несприятливих дій зовнішнього середовища. Гартування неможливо розглядати поза зв’язком із загальним режимом дня, харчування, рухової активності школяра, його способом життя.

Гартування здійснюється природними факторами (повітря, температура, вода, сонце, атмосферний тиск). Гартування впливає на діяльність залоз внутрішньої секреції, нервової системи і відбивається на перебуванні всього організму на клітинному рівні (змінюється активність клітинних ферментів). У загартованої людини підвищується протидія збудникам захворювань, збільшується фізична і розумова працездатність.

Найбільшим оздоровчим ефектом володіє холодове гартування, яке має тренуюче значення для збалансування процесів утворення теплової енергії в організмі і її віддачі в середовище.

Гартування може бути успішним лише при правильній методиці його проведення, яка будується на основі наступних принципів: поступовість, комплексність, різноманітність форм гартування, поєднання з рухами, позитивний психоемоційний настрій.

Дуже важливу роль для гартування школяра грають термозахисні властивості одягу. Надмірно теплий одяг пригноблює терморегуляцію. Тому одяг повинен відповідати сезону року, зросту, активності його поведінки. Сучасний школяр проводить в приміщенні 75-90 % часу на добу. Постійність температурного режиму приміщень не створює гартуючого ефекту.

Хорошим оздоровлюючим ефектом володіють водні гартуючі дії – обтирання, обливання, ванни, душі. Водна процедура володіє великою стресовою дією на організм і тому індивідуалізація її вживання особливо важлива. З неї не слід починати гартування, а краще підготувати організм до цієї дії за допомогою повітряних ванн.

Найбільш доступними в побуті є полоскання носоглотки прохолодною водою, обтирання шиї; не слід вкутувати шию дуже теплими шарфами. Для гартування носоглотки у часто хворіючих школярів можна застосовувати ходьбу босоніж по зволоженій підлозі або поєднувати ходьбу по сухій підлозі з ходьбою по зволоженому килимку. Влітку рекомендується ходити по сирому піску  або по вранішній траві, зволоженій росою. Це ефективні форми оздоровлення, які разом з гартуванням укріплюють м’язи і зв’язки стоп і гомілок, забезпечуючи профілактику.

Для досить загартованої дитини можна рекомендувати контрастні ножні ванни. У 2 відра наливають гарячу (38-40 °С) і прохолодну (30-32 °С) воду. Починають із занурення в гарячу воду на 1,5-2 хвилини, потім на 5-10 хвилин - в холодну, повторюють подібну процедуру 4-5 разів. Кожні 10 днів знижують температуру холодної води, подовжують час її дії і збільшують кількість занурень ніг у відро з холодною водою. Зміна температури води надає тренуючий ефект для судин ніг, для реакції терморегуляції організму.

Таким чином, гартування – потужний чинник оздоровлення дитячого організму, що не вимагає великих тимчасових і економічних витрат. Гартування сприяє вихованню сили волі, завзятості в досягненні мети, самоорганізації школяра і істотно збільшує резерви здоров’я дитячого організму.

Рекомендації: для вихованців молодшого шкільного віку пропонується проводити дану бесіду в ігровій формі.

Педагог читає оповідання «В країні Ватяних укривал»

Давним-давно в країні, яку називали країною Ватяних укривал (всі жителі цієї країни ходили, закутавшись у ватяні ковдри), жила королівська сім’я. Все було в цій сім’ї, і лише одна обставина заважала її членам бути щасливими по-справжньому: син короля і королеви, маленький принц, дуже часто хворів. Батьки не жаліли грошей на найтепліші ковдри в країні, але хвороби не відступали.

Але одного дня в цій країні з’явився лікар, який дуже добре лікував всіх мешканців. Король відразу ж запросив його до палацу, аби він оглянув принца. Оглянувши хлопчика, доктор сказав, що причина його хвороби в зніженості, і розпорядився, щоб принц перестав кутатися в ковдри, спав завжди з відкритою кватиркою, гуляв в будь-яку погоду по парку, ходив до лісу, частіше бігав босоніж по траві та вологому піску.

Незабаром принц перестав хворіти, і король зробив лікаря головним міністром. Це не сподобалося останнім придворним. Вони стали нашіптувати королеві, що лікар дуже жорстоко поводиться з принцом і хоче його погубити.

Лікар був страчений за наказом короля. Принца стали знову закутувати в ковдри, наказали закрити в його кімнаті всі кватирки, перестали пускати на прогулянки. Дуже скоро принц знову почав хворіти.

Питання для обговорення

- Як впорався з хворобою придворний лікар?

Діти відповідають на питання, педагог на дошку вивішує слова:

- прогулянки в будь-яку погоду;

- ходіння босоніж по вологому піску, по траві;

- спати з відкритою кватиркою;

- одягатися по погоді.

- Як назвати, одним словом всі ці дії?


Гартування – це тренування, що допомагає організму чинити опір несприятливим погодним умовам (холоду, жарі,  протягам).

Для того, щоб гартування було ефективним, слід дотримуватися певних правил: (правила гартування рекомендується роздати кожному учневі як пам’ятку)

Перше правило:

Якщо хочеш бути здоровим, прожени подалі лінь.
Якщо почав загартовуватися, загартовуйся щодня.

Гартування має бути щоденним, постійним. Робити водні процедури потрібно щодня, без пропусків. Для цього потрібна не мала сила волі.

Друге правило:

Вийшов відразу на мороз – весь до кісточок промерз.
Закаляйся поступово. Це для здоров’я цінно.

Гартування має бути поступовим, краще починати з повітряних процедур: умиватися і робити зарядку в одних трусиках при кімнатній температурі 15-20 хв. Стежити, щоб на шкірі не з’являлися «пухирці», треба відразу одягнутися.

Обливання слід починати з теплого душу, поступово знижуючи температуру води на 1о кожні два-три дні, довівши її до 15-18 о.

Третє правило:

Якщо загартовуватися – в радість, вам простуда – не подруга.
Здоров’я бережіть. Це, діти, не іграшка.

Гартування має бути приємним. Не можна мерзнути на морозі, загоряти до опіків, купатися до гусячої шкіри.

Правила, ці пам'ятайте, діти!
Будьте здорові і не хворійте!

 

Бесіда 7.  Вибухонебезпечні предмети. «Відзвуки війни»

Мета: ознайомити з правилами поведінки при виявленні вибухонебезпечних предметів.

Вміст бесіди

Закінчилася війна. Заросли травою воронки, окопи, рови і бліндажі. Але і зараз ще нерідко знаходять роз’їдені іржею гранати і міни, снаряди і бомби. Вони представляють велику небезпеку, особливо для тих, хто виступає в ролі сапера.

Вибух в офісі, в під’їзді, в автомобілі, в магазині став частиною повсякденного життя наших міст. Арсенал злочинців досить різний: від саморобних вибухових пристроїв до гранат, протипіхотних і протитанкових мін.

Загальні правила поводження з вибухонебезпечними об’єктами

у випадках їх виявлення населенням:

  • для всіх вибухонебезпечних предметів, небезпечними є: удари, тертя, струшування, наколювання або дряпання твердим предметом, інші механічні дії; нагрівання від різних джерел тепла, гаряче повітря, вода, пара, сонячні промені; дія відкритого полум’я, попадання гарячої іскри, тліючих часток; розряд статичної електрики при зіткненні об’єкту з іншими предметами обстановки; блукаючі електричні струми і електромагнітні поля.
  • міни, які не розірвалися; снаряди і інші ВУ в зборі виключно небезпечні при виконанні: їх детонатори знаходяться в зведеному положенні і досить щонайменшої дії для того, щоб стався вибух. Оцінка реальної небезпеки виявленого вибухонебезпечними виробами завжди є завданням фахівців.

Цих рекомендацій слід дотримуватися і при поводженні з іншими вибухонебезпечними об’єктами і матеріалами.

Категорично забороняється:

  •                   здійснювати які-небудь дії по відношенню до виявленого предмету;
  •                   зрушувати з місця, перекочувати вибухонебезпечні предмети, брати в руки;
  •                   ударяти один боєприпас об інший або бити будь-якими предметами по корпусу;
  •                   піднімати, переносити, класти в кишені, портфелі, сумки тощо.;
  •                   поміщати боєприпаси у вогнище або розводити вогонь над ними;
  •                   збирати і здавати боєприпаси як металобрухт;
  •                   закопувати в землю або кидати їх у водоймища;
  •                   ставати або наїжджати на боєприпаси;

Вибухонебезпечні предмети – небезпечні для життя людини.

Гра з вибухонебезпечними предметами загрожує втратою здоров’я не лише тому, хто вирішив пограти, але і товаришеві, який стоїть поруч.

Не грайте з предметами, які є вибухонебезпечними! Не допускайте, щоб грали ваші товариші! Пояснюйте їм небезпеку таких ігор!
 

Бесіда 8.  Гігієна в поході

Мета:  закріпити теоретичні знання і уміння дітей по дотриманню особистої гігієни, прищепити навички акуратного поводження з предметами особистої гігієни, виховати прагнення до чистоти.

Зміст бесіди

Вчитель Діти, я прочитаю вам вірш, а ви здогадайтеся, про кого в ньому говориться:


Все собаки знают Ваню
И рычат издалека:
Он обходится без бани,
Он отвык от гребешка,
Никогда в его кармане
Носового нет платка.
Тротуар ему не нужен!
Расстегнувши воротник,
По канавам и по лужам
Он шагает напрямик!
Он портфель нести не хочет –
По земле его волочит.
Сполз ремень на левый бок,
Из штанины выдран клок.
Мне, признаться, непонятно:
Что он сделал? Где он был?
Как на лбу возникли пятна?
Кто он, этот ученик?


Вчитель. А ви здогадалися, як можна назвати цього учня?

Діти. Нечепура, бруднуля.

Вчитель. Правильно. Що треба робити, щоб не стати схожим на цього хлопчика?

Діти  Мити руки, умиватися, митися, чистити і стирати одяг, розчісуватися.

Завдання: викреслити правило, якого можна не дотримуватись.

 

Правило 1.

Ви можете гуляти і грати, скільки завгодно бруднити руки, але, повернувшись в приміщення, потрібно ретельно вимити їх з милом.

Правило 2.

Необхідно мити руки перед відвідинами туалету, а потім – ще раз, вийшовши з нього.

Правило 3.

Мити руки перед їдою.

Правило 4.

Не забувайте мити руки після кожного уроку.

Правило 5.

Необхідно вимити обличчя і руки перед сном.

Правило 6.

Вимийте руки після їжі, якщо пальці забруднені чимось липким або жирним, інакше ви залишите сліди на стінах, меблях, одязі.

 

Педагог: У кожної людини мають бути як індивідуальні, так і загальні засоби гігієни. У картці із завданням  давайте визначимо, які з них  відносяться до індивідуальних, а які до групових засобів.

Завдання: з’єднати лініями відповідні слова з лівої і правої колонок


гребінець

дзеркало

рушник                                                                індивідуальні         засоби

носова хустка

       мило                                                                          групові засоби

зубна щітка

костюмна щітка

 

Найбільш небезпечні рослини:

Блекота чорна – поширена всюди – на дворах, пустирях, уподовж доріг і заборів. Вся рослина покрита тонкими клейкими волосками, що виділяють неприємний запах. Квітки брудно-жовтого кольору з фіолетовими жилками. Частіше за все отруєння спостерігаються у дітей молодшого віку, які вживають в їжу насіння рослини. Перші ознаки отруєння виявляються через 30 – 60 хв. Виникає нудота, судоми, виникають галюцинації. З таким станом хворих пов'язане народне вираження «блекоти об’ївся». У важких випадках настає пригноблення центральної нервової системи, може привести до смертельного результату.

Болиголов – зонтична рослина з білими дрібними квітками в червні-липні, неприємно пахне. Відомі випадки отруєння болиголовом внаслідок помилкового споживання його листя замість петрушки. Рослина має потужний трубчастий ствол, тому небезпечно робити з нього трубочки. При отруєнні отрута паралізує центральну нервову систему. Потерпілий випробовує слабкість, нудоту, можуть початися судоми, температура тіла знижується. Інколи болиголовом отруюється велика рогата худоба. Цікаво, що трава болиголову нешкідлива для шпаків.

Дурман – з великим яскраво-зеленим листям з білими квітками, плід – коробочка. Квітне все літо. Отруйні всі частини рослини, особливо насіння. При отруєнні також приголомшується центральна нервова система, виявляється збудження, занепокоєння, галюцинації, втрата свідомості.

Беладонна – сильно отруйна рослина з буро-фіолетовими дзвіночками (інколи жовтими) і чорними блискучими ягодами (інколи жовтими).  Отруєння відбувається в результаті поїдання великих, схожих на вишню,  ягід беладонни. У народі ягоди називають «скаженою вишнею». При отруєнні з’являється сухість у роті, частішає серцебиття, розширюються зіниці, підвищується температура, з’являються галюцинації, бувають припадки сказу.  При великій дозі отрути, в результаті поразки дихального центру настає смерть.

Отруєння речовинами рослинного походження, грибами представляють не меншу, ніж інфекційні захворювання, небезпека для здоров’я людини. Основними ознаками отруєння грибами є розлад зору, марення, галюцинації, судоми.

При появі перших ознак отруєння необхідно негайно викликати лікаря. Для надання першої негайної долікарської допомоги постраждалому від харчової токсикоманії необхідно дати рясне тепле пиття (1,5 – 2 літри), промити шлунок до чистої води, дати активоване вугілля. Дуже важливо попередити можливість всмоктування отрути в шлунку.

Деякі рослинні отрути проявляють свою згубну дію не відразу, а лише через декілька годин. Тому, як тільки стало відомо, що насіння попало в шлунок, не чекаючи появи ознак отруєння, необхідно викликати штучну блювоту.

ПАМ'ЯТКА

  • Ніколи не їжте і навіть не пробуйте ягоди, плоди, коріння незнайомих рослин
  • Не залишайте маленьких дітей без нагляду в лісі або на лугу
  • Киньте звичку тягнути що попало в рот: травичку, колосок, лист
  • Після збору гербарію і лікарських трав помийте руки
  • Не робіть повітряні пістолети з невідомих зонтичних рослин
  • Знищуйте отруйні рослини довкола будинків, шкіл

(пам’ятку про попередження отруєнь по можливості рекомендується роздати кожному гуртківцю)

Підсумкове заняття (брейн-ринг) «Якщо хочеш бути здоровим!»

Рекомендації: підсумкове заняття доцільно провести в кінці навчального року у формі інтелектуальної гри. Допускається участь декількох гуртків (команд), керівники команд-учасниць утворюють суддівську колегію. Організатор вікторини проводить підготовчу роботу:

- підготовка протоколів

- тестових завдань за кількістю команд

- нагородження переможців

Мета: узагальнення  знань учнів в області збереження і зміцнення здоров’я

Завдання:

  1. Сформувати відношення до свого здоров’я і здоров’я оточуючих як найважливішої соціальної цінності, відповідальності за своє майбутнє.
  2. Виробивши вміння, безпечну і відповідальну поведінку і навички збереження і зміцнення здоров’я.
  3. Сприяти розвитку у гуртківців здорового і активного способу життя.

Обладнання:

  • Презентація гри для використання мультимедійної апаратури
  • Сценарій (2шт.)
  • Протоколи (за кількістю суддівської бригади)
  • Питання для розминки
  • Тестові завдання (за кількістю команд)
  • Шини і перев’язувальний матеріал для конкурсу капітанів
  • Картки 1,2,3, червоні і зелені (за кількістю команд)
  • Чарівний ящик
  • Слайди для рубрики «В світі цікавого»

Сценарій

 

Назва конкурсу

 

Зміст конкурсу

 

Кількість

балів

 

1

Вступ

 

Назва команди, девіз

 

2 балу

 

2

Розминка

 

Відповіді на питання

 

1 бал

 

3

Тести по першій долікарськой допомозі

 

Відповісти на питання

Підняти правильні відповіді (1,2,3)

 

1 бал за кожну відповідь

 

4

Конкурс капітанів

 

Накласти шину на голеностоп

 

Мах – 3  бала

 

5

Вікторина

Які продукти можна взяти в похід?

 

Підняти червону або зелену картку

 

0,5 бала  за кожну відповідь

 

6

Тести – вітаміни

 

З’єднати лініями

 

Мах –3  бала

 

7

Чарівний ящик

 

По опису назвати, що в ящику.

 

3 бала

 

8

Аукціон

 

Лікарські рослини

 

3,2,1 бал

 

9

Рубрика у світі цікавого

 

Слайд-шоу «Отруйні рослини»

 

 

Екран:  Яскрава назва інтелектуальної гри.

Фон: Музичний супровід, пісня «Загартовуйся, якщо хочеш бути здоровим!»

В.Висоцький «Ранкова гімнастика»

Ведучий: Наш з вами вибір – здоровий спосіб життя. Для цього ми сьогодні зібралися на брейн-ринг  «Якщо хочеш бути здоровим!»

Хочу звернути вашу увагу на те, що шкідливі звички: куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин, малорухливий спосіб життя – завдають великої шкоди людині, її фізичному, психічному і етичному здоров’ю. Шкідливі звички – це лише перший етап небезпечної дороги, за ним завжди буде другий – серйозні хвороби, зниження життєвого тонусу і відсутність життєвого успіху.

1. Вступ

Екран:  Звітний протокол гри з назвами команд – учасниць.

Кожна команда по черзі повідомляє капітана, назву, девіз. Суддівська колегія оцінює чіткість, згуртованість, настрій команди на гру.

2. Розминка

Ведучий пропонує кожній команді по черзі одне з питань на рулетці.

1.  Назвіть засоби гартування. (Сонце, повітря, вода)

2.                      У дітей частіше буває викривлення хребта і ніг, ніж у дорослих. Від наявності якої речовини це залежить?  (Це речовина  кальцій, він додає кісткам твердість. Багато кальцію в молочних продуктах. Вітамін Д сприяє вступу кальцію в кісті)

  1.                   Чим почистити зуби в лісі? (Деревним вугіллям, м’ятою, розщепленою гілочкою сосни, дуба).
  2.                   Яке дерево позбавляє ноги від поту, запаху, тріщин? (Кора дуба).
  3.                   Сік цієї рослини використовують замість йоду, для виведення бородавок, настоєм з нього умиваються, миють голову. (Чистотіл).
  4.                   Листя цієї рослини використовує при ударах від болю. (Подорожник, лопух).
  5.                   Листя цієї рослини обпалює нас. Сік з листя цієї рослини рятує нас. Весною його використовують на суп. Голову мити його відваром – волосся зростає. (Кропива – кровоспинний, вітамінний засіб, прискорює ріст волосся).
  6.                   Волосся, вимите у відварі цієї рослини, набуває золотистого відтінку, а при вмиванні шкіра стає ніжною, бархатистою. (Ромашка).

Для учнів молодшого віку розминку рекомендується провести за допомогою розгадування шаради.

Ведучий  роздає кожній команді картки-завдання.

 

Команда__________________________________________

Прочитайте прислів’я

АТОТСИЧ –АКУРОПАЗ Я'ВОРОДЗ

_________________________________________________________________

Відповідь: ЧИСТОТА – ЗАПОРУКА ЗДОРОВ’Я

3. Тести – «Перша медична допомога»

Ведучий  роздає кожній команді картки з номерами 1,2,3, зачитує питання і три відповіді, представник команди піднімають картку з правильною відповіддю по команді ведучого.

Питання:

  1. У якому випадку вказані правильні дії при ударах голови без кровотечі?
    1.        Змастити забите місце йодом, накласти зігріваючий    компрес.
    2.        Прикласти холод, накласти тугу пов’язку.
    3.        Дати гарячий чай.
  1.     Що робити при укусі отруйного павука?
    1.               Припекти ранку вогнем, дати протиалергійний засіб.
    2.               Видавити отруту, накласти пов'язку, багато пити.
    3.               Припекти ранку йодом, накласти пов'язку.
  2.     Ваші дії при сильному болі в животі.
    1.        Покласти на правий бік, дати активоване вугілля.
    2.        Дати болезаспокійливий засіб
    3.        Викликати лікаря.
  3.     Що робити при сонячному ударі?
    1.        Накласти пов'язку на голову
    2.        Дати знеболюючі ліки
    3.        Покласти в тінь, дати пити води

 5. У якому положенні слід зупинити носову кровотечу?

5.1.  Лежачи на спині

5.2.  Сидячи закинувши голову

5.3. Сидячи, злегка нахиливши голову вниз

Рекомендується підвести проміжні результати гри.

4. Конкурс капітанів

Ведучий  запрошує капітанів команд з помічником для участі в практичному конкурсі – накладення шини на голеностоп.

Судді оцінюють грамотність накладення шин.

5. Вікторіна – «Які продукти можна взяти в похід?»

Ведучий  роздає кожній команді червоні і зелені картки, зачитує перелік продуктів, представник команди по команді ведучого піднімає червону картку, якщо даний продукт не можна брати в тривалий похід, зелену – якщо можна. Судді швидко реєструють правильні відповіді

 


  1.                   хліб
  2.                   печиво
  3.                   молоко
  4.                   цукерки
  5.                   помідори
  6.                   картопля
  7.                   йогурт
  8.                   рибні консерви
  9.                   салат «Олів’є»
  10.               сухарі
  11.               згущене молоко
  12.               сире м’ясо
  13.               бутерброд з вареною ковбасою
  14.               цукор
  15.               яблука
  16.               тушковане м’ясо

 


 

 

6. Тести – «Вітаміни»

Ведучий  роздає кожній команді тестове завдання, з’єднати лініями вітаміни і продукти. Час на роботу – 5 хв.

Назва команди________________________________________________

     Вітаміни                                                                     Продукти

 

7. Чарівний ящик

Ведучий дістає чарівний ящик, пропонує за описом відгадати, що в ньому лежить.

Текст:  У чарівному ящику лежить продукт, висушений при високих температурах, насичений штучними модифікованими ароматизаторами. Це ми їмо, щоб усунути відчуття голоду або частенько просто скрасити смуток, тугу, самоту, підсолодити поганий настрій, відвернутися від тривожних думок або навіть перемкнути увагу від похмурої погоди за вікном. Хапаємо на льоту, не помічаємо, як отримуємо чергову порцію зайвих калорій, не замислюємося про те, що порушуємо обмін речовин, та і взагалі наносимо більше шкоди, чим користі своєму організму, хоч хай на пару хвилин і отримуємо деяке маленьке смачне задоволення.

Ведучий, що при необхідності веде може прочитати текст два – три рази. Командам рекомендується дати письмову відповідь.

Після того, як всі команди здали відповіді, ведучий відкриває чарівний ящик і показує Правильну відповідь – сухарі, або чіпси. Ведучий може далі прокоментувати прочитаний текст, концентруючи увагу підлітків на шкоді, яку приносить даний продукт людському організму. Для виготовлення смачних сухарів використовуються підсилювачі смаку і запаху, канцерогенні харчові добавки, заборонені до використання в дитячому харчуванні. Часте їх вживання приводить до кишкових розладів, захворювання шлунково-кишкового тракту, порушення обміну речовин в організмі.

8. Аукціон

Ведучий пропонує командам гру – аукціон «Лікарські рослини». Командам пропонується по черзі називати по одній назві лікарських рослин по кругу, якщо на черговому крузі якій-небудь з команд протягом 5 сек. важко дати відповідь, то дана команда вибуває з гри. Перемагає команда, яка останньою назвала лікарську рослину.

  1.                   Рубрика «В світі цікавого»

Головне завдання даної рубрики надати вихованцям яку-небудь цікаву інформацію з темі брейн-ринга, підготовлену методистами ЦТКСЕ, з використанням мультимедійної апаратури. Тривалістю 10 – 15 хв., протягом яких суддівська бригада підведе підсумки інтелектуальної гри.

Підведення підсумків

В кінці, ведучий оголошує підсумки з кількістю набраних балів і нагороджує переможців грамотами. Рекомендується нагороджувати команди по номінаціях:

- «Найерудованіша команда»

- «Найдружніша команда»

- «Наймолодша команда» тощо.


 

Список використаної та рекомендованої літератури

  1.                   Дубогай О., Фролова Н. Формирование здорового образа жизни учащейся молодежи способами туристской работы. – К.: Здоровье, 2001
  2.                   Виноградов П.А., Душанин А.П., Жолдак В.И. Основы физической культуры и здорового образа жизни.- М., 1996
  3.                   Владимирский Б.С. Выбираю тропу: Книга о туризме. – К., 1990
  4.                   Жаров К. П. Волевая подготовка спортсмена. - М.: ФиС, 1967
  5.                   Жолдак В.И. Что мы думаем о здоровье? Известия, 20.02.2005
  6.                   Зимкин Н. В. Физиология человека. - М.: ФиС, 1970.
  7.                   Карманный справочник туриста. – М., 1982
  8.                   Курилова В.И. Туризм. – М.: Профиздат, 1988
  9.                   Куколевский Г. М. Советы врача спортсмену. - М.: Медицина, 1974
  10.               Линчевский Э.Э. Психологический климат туристской группы. – М., 1981
  11.               Лукоянов П.И. Зимние спортивные походы. – М.: ФиС, 1988
  12.               Маринов Б. Проблемы безопасности в горах. – М.: ФиС, 1981
  13.               Профилактика употребления вредных веществ в средней общеобразовательной школе. Методические указания для учителей. - г. Алматы, 1998
  14.               Питание в туристском походе. – М., 1986
  15.               Принципы организации рационального питания туристов, Методические рекомендации. – М., 1985
  16.               Смолянский Б.Л., Шибаева Л.С. Питание спорсменов. – К.: Здоровье, 1982
  17.               Справочник туриста. – К.: Здоровье, 1982
  18.               Сюнькова В. Я.: Обеспечение безопасности жизнедеятельности. – М.: Знание, 2000
  19.               Теория и методика физического воспитания. – М.: Знание,1982
  20.               Энтин Г. М. Когда человек себе враг. - М.: Знание, 2003

1

 

doc
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
1419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку