Арт-терапія в роботі з підлітками, в рамках роботи з гнівом.- Спілкування з підлітками є прекрасним тестом на глибину вашого внутрішнього сприймання, на особистий рівень духовного розвитку, і це найсильніший тест на вашу силу волі. Підлітки – це лакмусовий папірець, проявляють гнів в вас, і якщо він є в вас, то вибухає миттєво. Слід пам'ятати, що нормальний підліток – це людина у якої високий рівень негативізму, заперечення, протесту , непослуху. Це людина, у якої часто стрибають та зашалюють рівні фізичної, психологічної, емоційної та вербальної агресії. Це людина у якої є постійна потреба в ризику, людина з високим рівнем навіювання. Людина, що заперечує та відштовхує рідних і близьких. Але разом з тим, це вік незвичної цікавості до духовності, до змісту життя та своєї ролі в ньому.
Номер слайду 2
В діагностиці та терапії дитячих проблем методами арт-терапії слід звернути увагу на такі аспекти: Ваша чесність в наданні підлітку результатів діагностики. Терапія – це не творчість, це внутрішній зцілюючий діалог Арт-терапія – це не змагання, бо це вид конкуренції, це блокує цілющий ефект. В арт-терапії з підлітками – наявність виставок. Тому, що це продукт того, що ми проживаємо та зцілюємо в собі. Це унікальний продукт. Нам потрібно навчити дітей захоплюватися роботами інших, розуміти унікальність кожного, розуміти внутрішній світ друга.
Номер слайду 3
Методика роботи з темою гніву в бібліотерапії (методика О. Тараріної, адаптована та доповнена для роботи з учнями)Бібліотерапія – це своєрідні унікальні практики, робота з готовими текстами, написання власних текстів, які передбачають використання ресурсів письма для дослідження простору людини. Для виконання вправи необхідно: будь-яка книга (та що потрапить під руку з полички), таймер, лист паперу, ручка. Уявіть людину, що гнівається. Уявіть цю міміку, жести, дихання, слова. В стані гніву нам важливо бути правим, важливо відстояти свої межі. Згадайте, декілька ситуацій в яких ви дійсно були роздратовані, злі. Вам хотілось видавати словесну, вербальну, тактиильну агресію.
Номер слайду 4
Підійдіть до книжної полиці та оберіть будь-яку книгу. В телефоні виставте таймер на 3 хвилини. Тепер відкрийте будь-яку сторінку книги та починайте її гортати та бігло читати, слова та словосполучення, що потраплять «на око» виписуйте на листочок. Не важливо розуміти зміст написаного, важливо працювати три хвилини і виписувати ці слова і словосполучення. Подивіться на виписані слова. Підкресліть іменники однією лінією, дієслова – двома лініями, прикметники – хвилястими. Якщо ви виписали більше дієслів – це означає, що в гніві у вас багато дій, це ваші звичні дії в гніві. Якщо більше прикметників то це ваші емоції в гніві. Всі інші слова – це ваша фіксація на конкретних фактах, можливо те, що ви накопичуєте, але не виражаєте.
Номер слайду 5
З усієї кількості виписаних слів, виділіть три слова, які вам, як здається мають найяскравіші емоційні забарвлення, яскравий емоційний посил. Випишіть ці слова. Подивіться на слова уважно, ніби вони під мікроскопом. Що вони для вас значать? Які емоції несуть? Можливо, це якась ситуація з життя? Можливо це те, що ви боялись собі сказати?Зараз нам потрібно ще краще розрити обрані три слова, тому кожне з них ми доповнимо словами-асоціяціями (до 5 слів асоціацій на кожне обране слово). Наприклад слово «сонце» – горіти, пекти, страшно. Тобто, людина в гніві згорає і їй страшно від цього. Розбираючи кожне з слів на асоціації ви будете розуміти, що з вами насправді відбувається в гніві, як зовні так і всередині.
Номер слайду 6
Ви зрозумієте, що бачать бачать інші люди в вас, що вони відчувають всередині, коли поруч ви, який гнівається. Для завершення практики є два варіанти, можна використати обидва: Зі слів асоціацій складіть 1-2 речення, інтуїтивно, максимально використовуючи в реченні слова-асоціації. Це речення буде підказкою як діяти в гніві. Написати листа своєму гніву. «Добрий день, мій гнів. Мене звати Дмитро… Саме зараз я хочу сказати тобі наступне…»Далі ви викладаєте на папері свої думки з приводу гніву, описуючи це красивими словами, ніби ці слова – це цукерочки, які ви загортаєте в гарні обгортки.
Номер слайду 7
Саме так, кожну свою думку загорніть. Так у вас з'явиться ціла коробочка гарно обгорнутих думок, які будуть певною вашою внутрішньою рефлексією, зворотнім зв'язком по роботі з вашим гнівом. Це дивовижна практика! Обов'язково виконайте її.
Номер слайду 8
Важливий момент! Будь ласка, не йдіть працювати з підлітком, якщо у вас немає 100% впевненості в собі. Якщо ви відчуваєте, що десь не доросли, десь не модний, не сучасний, не гнучкий. Підлітки тонко відчувають, тому вони проявлять ваші страхи, ваші тривоги, всі ваші недоліки. Доки у вас немає жорсткої фанатичної впевненості в собі, в тому, що я говорю, як я говорю, що я знаю собі ціну, що я знаю як це, то займайтесь з дошкільнятами, з батьками. Не йдіть до підлітків, тому що підлітки проявлять все. А якщо, навпаки, ви хочете зрозуміти на шо ви здатні насправді, вам є що їм сказати, то сміливо йдіть до підлітків!
Дякую авторці за актуальну методику "Арт-терапія в роботі з підлітками, в рамках роботи з гнівом. Методика роботи з темою гніву в бібліотерапії". Хочу звернути увагу на ще одну перевагу бібліометоду - він так чи інакше привертає підлітка до книги: спонукає сприймати книгу як зосередок сакральних знань, важливих безпесередньо і особисто самому підлітку. Так виховується і стає здобутком власного досвіду алгоритм: є проблема - звернися до книги! Браво.