Тренінгове заняття "Згуртування педагогічного колективу"

Про матеріал

Тренінгове заняття розроблено для згуртування педагогічного колективу та покращення психологічного клімату серед педагогів..

Перегляд файлу

Тренінг «Згуртування педагогічного колективу»

Тренінг спрямований на згуртування педагогічного колективу, емоційної стійкості, впевненості в собі, доброзичливого ставлення один до одного. Виконуючи вправи тренінгу, педагоги вчаться розуміти один одного. Тренінг мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння механізмами комунікативної компетентності.

Завдання тренінгу:

- формування сприятливого психологічного клімату;

- знаходження подібностей в учасників групи для поліпшення взаємодії між ними;

- розвиток вміння працювати в команді;

- згуртування групи;

- усвідомлення кожним учасником своєї ролі, функції у групі;

- підвищити комунікативні навички педагогів;

- підвищити настрій на успіх, щастя, добро і успіх.

Необхідні матеріали:

- аркуші формату А-4 за кількістю учасників, кольоровий папір, кольорові олівці, ножиці; предметні картки;

 

Шановні колеги! Сьогодні ми поговоримо з Вами про психологічний клімат колективу, а так само про важливість згуртованості колективу.

Психологічний клімат - це міжособистісні відносини, типові для трудового колективу, які визначають його основний настрій.

В одному кліматі рослина може розквітнути, в іншому - зачахнути. Те ж саме можна сказати і про психологічний клімат: в одних умовах люди відчувають себе некомфортно, прагнуть покинути колектив, проводять в ньому менше часу, їх особистісний ріст сповільнюється, в інших - колектив функціонує оптимально і його члени отримують можливість максимально повно реалізувати свій потенціал.

Будівництво психологічного клімату, згуртованості колективу - це найважливіша справа не тільки адміністрації, але і кожного члена колективу.

Клімат називають сприятливим, якщо в колективі панує атмосфера доброзичливості, турботи про кожного, довіри і вимогливості. Якщо члени колективу готові до роботи, виявляють творчість і досягають високої якості, працюючи без контролю і несучи відповідальність за справу. Якщо в колективі кожен захищений, відчуває причетність до всього, що відбувається і активно вступає в спілкування.

Привітання

1. Вправа «Картки»

Ціль: розподіл учасників на команди.

Обладнання: предметні картки.

Хід: Предметні картки (квіти, фрукти, рослини) за кількістю учасників. До заняття необхідно підготувати жетончики. Перед початком занять перемішати жетончики і роздати по одному кожному учаснику. Коли необхідно буде розділити групу, потрібно просто повідомити учасникам, що один вид карток (квіти) -це перша команда, а фрукти - друга, рослини - третя.

 

2.Вправа-колаж «Дерево»

Мета: згуртувати колектив і ближче дізнатися кожного учасника групи.

Обладнання: ватман з малюнком дерева, клей, кольоровий папір, кольорові олівці, ножиці.

Хід вправи. Учасникам пропонується розглянути стовбур дерева, подивіться «дерево як і будь-яка організація зовсім порожнє без людей і колективу, що його створюють, прикрасою будь якої установи є особистості, що там працюють, і не просто особистості, а колектив». Будь-ласка прикрасьте наше дерево, зробіть аплікацію (листочок, квітку) як ви себе бачите і відчуваєте в даному колективі. На партах у вас є папір різних кольорів, ви можете комбінувати його, в залежності від того, який вам подобається.

Створивши аплікацію, будь ласка, приклейте її на ватмані так, як відчуває своє положення в колективі.

Синій – символізує спокій і задоволення

Червоний - символ агресивності, сили волі, збудження.

Зелений – символізує впертість, впевненість і наполегливість.

Жовтий - символ активності і веселощів.

Коричневий — символізує стрес.

Сірий — символ засмучення.

Фіолетовий — символізує тривогу.

Чорний — символ переживань.

Запропоновані кольори використовуються у колірному тесті Люшера. Зараз ознайомтеся з характеристикою кожного кольору і проведіть самодіагностику свого психоемоційного стану.

Висновок: подивіться на наше дерево, який у нас вийшов колектив, згуртований чи ні, ви задоволені своїм місцем в ньому?

 

Основні фактори, що впливають на формування соціально-психологічного клімату в школі це:

 

взаємини з колегами по роботі і адміністрацією;

• рівень конфліктності відносин;

• професійна підготовка персоналу;

• зміст праці та ступінь задоволення нею;

• умови праці і побуту та задоволеність ними;

• ступінь задоволення характером міжособистісних стосунків педагогів з дітьми;

• особистість керівника, стиль керівництва та задоволеність ними

 

4. Інформаційне повідомлення

Згуртованість колективу- це поняття, що розкриває особливості міжособистісних відносин в колективі, єдність ціннісних орієнтацій, єдність цілей і мотивів діяльності в межах спільної діяльності. Дружні контакти під час роботи і після її, співпрацю і взаємодопомогу формують хороший соціально-психологічний клімат.

Фактор, що впливає на соціально-психологічний клімат колективу, обумовлений індивідуальними та психологічними особливостями кожного з її членів. Крізь призму особистісних особливостей людини переломлюються всі впливи на неї як виробничого і невиробничого характеру. Тому для формування того або і соціально-психологічного клімату колективу мають значення не стільки психологічні якості членів, скільки ефект їх поєднання.

Загальна ціль: досягти хороших міжособистісних відносин (специфіки формальних і неформальних організаційних зв'язків в колективі і співвідношення між ними), демократичного рівня в колективі, оптимального рівня психологічної сумісності колективу.

Створити такі умови для процвітання того або іншого підприємства, фірми, установи, необхідно, щоб люди, службовці в цій установі відчували себе "командою". Однією з ознак команди є згуртованість, взаємовиручка, підтримка і одночасно вимогливість до себе і інших. Одним з найважливіших показників, що колектив це "команда" - є хорошій соціально-психологічний клімат, тобто такий стан в колективі, коли кожному його члену надаються оптимальні умови для реалізації його здібностей і схильностей.

5.Вправа «Будинок»

Мета: виявити розуміння учасниками поняття «колектив», обмін досвідом.

Обладнання: малюнок «Будинок»

Завдання: Кожній групі дається завдання побудувати «Будинок» і заселити його за по-даним зразком :

* фундамент - написати своє поняття, що таке колектив;

* основна частина, цеглинки – форми і методи роботи, щодо згуртування колективу;

* вікно - фактори, що руйнують згуртованість колективу;

* двері  - фактори, що допомагають покращити психологічний клімат в колективі;

* сонечко – риси педагога, що допомагають працювати в колективі;

*хмарки — поміркувати, що заважає працювати в колективі;

*дах — навести приклади творчості в роботі.

Після закінчення обговорення будинків.

Висновок. Співпраця – це головна умова існування колективу, тільки взаємодіючи і підтримуючи один одного, ми можемо досягти успіхів в діяльності, а як зробити щоб бути не просто членом, а учасником команди ви бачите.

 

Найбільший внесок в розробку проблеми колективу вніс видатний педагог А. С. Макаренко. Вчення Макаренко містять технологію поетапного формування колективу. Він сформулював закон життя колективу: рух – форма його життя, зупинка – форма його смерті. Виділив принципи розвитку колективу: гласність, залежність, відповідальність, паралельна дія.

Ним сформульовані наступні ознаки результативного колективу:

 постійна бадьорість та готовність до організованих дій;

 дружнє єднання членів колективу;

 тверда ідея захищеності кожної особистості: «У колективі повинен бути міцним закон - ніхто не тільки не має права, але не має і можливості безкарно знущатися, куражитися або чинити насильство над слабшим членом колективу»;

 активність, яка виражається в тому, що член колективу протягом дня розумно зайнятий корисною справою, діяльністю;

 уміння  бути стриманим в поведінці, слові.

 В.А.Сухомлинський розглядав колектив як засіб етичного і духовного розвитку людини. Він вважав, що формування колективу починається з того, що «в душі кожного члена колективу закладається основа одного з найважливіших людських багатств – радість створення щастя для інших людей».

 

Фахівці надають такі рекомендації щодо покращення психологічного клімату, це:

 обходьте стороною деякі «критичні» теми у спілкуванні;

 пам’ятайте слова великого Сенеки: «Хто не знає, в яку гавань пливе, для того немає попутного вітру». Працюйте за чітким і конкретним планом;

 майте на увазі, що з трьох небезпек: помилка, перестраховка, бездіяльність, найменша — перша. Не бійтеся помилятися: зрозумівши помилку, її можна виправити;  

  розвивайте в собі почуття контролю над емоціями, виробляйте звичку стримуватися, не втрачати самовладання;

 не забувайте, що підґрунтям для здорових відносин з колегами є взаємна повага;

 намагайтеся відшукувати раціональне зерно навіть у недоброзичливій критиці на вашу адресу.

6. Вправа «Притча»

До однієї оази прийшов молодий юнак, попив води і запитав у старого, який відпочивав біля джерела:

- Які люди тут живуть?

Старий в свою чергу запитав у юнака:

- А які люди живуть там, звідки ти прийшов?

- Купка егоїстів з поганими помислами – відповів молодий чоловік.

- Таких же знайдеш і тут – сказав старий.

В той же день інший юнак підійшов до джерела втамувати спрагу, він привітався і запитав:

-Які люди живуть в цьому місці?

Старий у відповідь задав те ж питання:

- А які живуть там, звідки ти прийшов?

- Прекрасні! Гостинні і дружелюбні. Мені боляче було розлучатися з ними.

- Таких же знайдеш і тут – сказав старий.

Один чоловік, який чув обидві розмови, спитав:

- Як ти міг дати два таких різних відповіді на одне і те ж питання?

На що старий відповів:

- Кожен із нас може бачити тільки те, що несе в своєму серці.

 

У наших руках можливість створити в закладі таку атмосферу, в якій всі будуть почувати себе "як удома", атмосферу психологічного комфорту, атмосферу любові і прийняття.

 

docx
Додав(-ла)
Кравец Ольга
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 жовтня 2022
Переглядів
3550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку