Тренінгове заняття розроблено для згуртування педагогічного колективу та покращення психологічного клімату серед педагогів..
Тренінг «Згуртування педагогічного колективу»
Тренінг спрямований на згуртування педагогічного колективу, емоційної стійкості, впевненості в собі, доброзичливого ставлення один до одного. Виконуючи вправи тренінгу, педагоги вчаться розуміти один одного. Тренінг мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння механізмами комунікативної компетентності.
Завдання тренінгу:
- формування сприятливого психологічного клімату;
- знаходження подібностей в учасників групи для поліпшення взаємодії між ними;
- розвиток вміння працювати в команді;
- згуртування групи;
- усвідомлення кожним учасником своєї ролі, функції у групі;
- підвищити комунікативні навички педагогів;
- підвищити настрій на успіх, щастя, добро і успіх.
Необхідні матеріали:
- аркуші формату А-4 за кількістю учасників, кольоровий папір, кольорові олівці, ножиці; предметні картки;
Шановні колеги! Сьогодні ми поговоримо з Вами про психологічний клімат колективу, а так само про важливість згуртованості колективу.
Психологічний клімат - це міжособистісні відносини, типові для трудового колективу, які визначають його основний настрій.
В одному кліматі рослина може розквітнути, в іншому - зачахнути. Те ж саме можна сказати і про психологічний клімат: в одних умовах люди відчувають себе некомфортно, прагнуть покинути колектив, проводять в ньому менше часу, їх особистісний ріст сповільнюється, в інших - колектив функціонує оптимально і його члени отримують можливість максимально повно реалізувати свій потенціал.
Будівництво психологічного клімату, згуртованості колективу - це найважливіша справа не тільки адміністрації, але і кожного члена колективу.
Клімат називають сприятливим, якщо в колективі панує атмосфера доброзичливості, турботи про кожного, довіри і вимогливості. Якщо члени колективу готові до роботи, виявляють творчість і досягають високої якості, працюючи без контролю і несучи відповідальність за справу. Якщо в колективі кожен захищений, відчуває причетність до всього, що відбувається і активно вступає в спілкування.
Привітання
1. Вправа «Картки»
Ціль: розподіл учасників на команди.
Обладнання: предметні картки.
Хід: Предметні картки (квіти, фрукти, рослини) за кількістю учасників. До заняття необхідно підготувати жетончики. Перед початком занять перемішати жетончики і роздати по одному кожному учаснику. Коли необхідно буде розділити групу, потрібно просто повідомити учасникам, що один вид карток (квіти) -це перша команда, а фрукти - друга, рослини - третя.
2.Вправа-колаж «Дерево»
Мета: згуртувати колектив і ближче дізнатися кожного учасника групи.
Обладнання: ватман з малюнком дерева, клей, кольоровий папір, кольорові олівці, ножиці.
Хід вправи. Учасникам пропонується розглянути стовбур дерева, подивіться «дерево як і будь-яка організація зовсім порожнє без людей і колективу, що його створюють, прикрасою будь якої установи є особистості, що там працюють, і не просто особистості, а колектив». Будь-ласка прикрасьте наше дерево, зробіть аплікацію (листочок, квітку) як ви себе бачите і відчуваєте в даному колективі. На партах у вас є папір різних кольорів, ви можете комбінувати його, в залежності від того, який вам подобається.
Створивши аплікацію, будь ласка, приклейте її на ватмані так, як відчуває своє положення в колективі.
Синій – символізує спокій і задоволення
Червоний - символ агресивності, сили волі, збудження.
Зелений – символізує впертість, впевненість і наполегливість.
Жовтий - символ активності і веселощів.
Коричневий — символізує стрес.
Сірий — символ засмучення.
Фіолетовий — символізує тривогу.
Чорний — символ переживань.
Запропоновані кольори використовуються у колірному тесті Люшера. Зараз ознайомтеся з характеристикою кожного кольору і проведіть самодіагностику свого психоемоційного стану.
Висновок: подивіться на наше дерево, який у нас вийшов колектив, згуртований чи ні, ви задоволені своїм місцем в ньому?
Основні фактори, що впливають на формування соціально-психологічного клімату в школі це:
взаємини з колегами по роботі і адміністрацією;
• рівень конфліктності відносин;
• професійна підготовка персоналу;
• зміст праці та ступінь задоволення нею;
• умови праці і побуту та задоволеність ними;
• ступінь задоволення характером міжособистісних стосунків педагогів з дітьми;
• особистість керівника, стиль керівництва та задоволеність ними
4. Інформаційне повідомлення
Згуртованість колективу- це поняття, що розкриває особливості міжособистісних відносин в колективі, єдність ціннісних орієнтацій, єдність цілей і мотивів діяльності в межах спільної діяльності. Дружні контакти під час роботи і після її, співпрацю і взаємодопомогу формують хороший соціально-психологічний клімат.
Фактор, що впливає на соціально-психологічний клімат колективу, обумовлений індивідуальними та психологічними особливостями кожного з її членів. Крізь призму особистісних особливостей людини переломлюються всі впливи на неї як виробничого і невиробничого характеру. Тому для формування того або і соціально-психологічного клімату колективу мають значення не стільки психологічні якості членів, скільки ефект їх поєднання.
Загальна ціль: досягти хороших міжособистісних відносин (специфіки формальних і неформальних організаційних зв'язків в колективі і співвідношення між ними), демократичного рівня в колективі, оптимального рівня психологічної сумісності колективу.
Створити такі умови для процвітання того або іншого підприємства, фірми, установи, необхідно, щоб люди, службовці в цій установі відчували себе "командою". Однією з ознак команди є згуртованість, взаємовиручка, підтримка і одночасно вимогливість до себе і інших. Одним з найважливіших показників, що колектив це "команда" - є хорошій соціально-психологічний клімат, тобто такий стан в колективі, коли кожному його члену надаються оптимальні умови для реалізації його здібностей і схильностей.
5.Вправа «Будинок»
Мета: виявити розуміння учасниками поняття «колектив», обмін досвідом.
Обладнання: малюнок «Будинок»
Завдання: Кожній групі дається завдання побудувати «Будинок» і заселити його за по-даним зразком :
* фундамент - написати своє поняття, що таке колектив;
* основна частина, цеглинки – форми і методи роботи, щодо згуртування колективу;
* вікно - фактори, що руйнують згуртованість колективу;
* двері - фактори, що допомагають покращити психологічний клімат в колективі;
* сонечко – риси педагога, що допомагають працювати в колективі;
*хмарки — поміркувати, що заважає працювати в колективі;
*дах — навести приклади творчості в роботі.
Після закінчення обговорення будинків.
Висновок. Співпраця – це головна умова існування колективу, тільки взаємодіючи і підтримуючи один одного, ми можемо досягти успіхів в діяльності, а як зробити щоб бути не просто членом, а учасником команди ви бачите.
Найбільший внесок в розробку проблеми колективу вніс видатний педагог А. С. Макаренко. Вчення Макаренко містять технологію поетапного формування колективу. Він сформулював закон життя колективу: рух – форма його життя, зупинка – форма його смерті. Виділив принципи розвитку колективу: гласність, залежність, відповідальність, паралельна дія.
Ним сформульовані наступні ознаки результативного колективу:
• постійна бадьорість та готовність до організованих дій;
• дружнє єднання членів колективу;
• тверда ідея захищеності кожної особистості: «У колективі повинен бути міцним закон - ніхто не тільки не має права, але не має і можливості безкарно знущатися, куражитися або чинити насильство над слабшим членом колективу»;
• активність, яка виражається в тому, що член колективу протягом дня розумно зайнятий корисною справою, діяльністю;
• уміння бути стриманим в поведінці, слові.
• В.А.Сухомлинський розглядав колектив як засіб етичного і духовного розвитку людини. Він вважав, що формування колективу починається з того, що «в душі кожного члена колективу закладається основа одного з найважливіших людських багатств – радість створення щастя для інших людей».
Фахівці надають такі рекомендації щодо покращення психологічного клімату, це:
• обходьте стороною деякі «критичні» теми у спілкуванні;
• пам’ятайте слова великого Сенеки: «Хто не знає, в яку гавань пливе, для того немає попутного вітру». Працюйте за чітким і конкретним планом;
• майте на увазі, що з трьох небезпек: помилка, перестраховка, бездіяльність, найменша — перша. Не бійтеся помилятися: зрозумівши помилку, її можна виправити;
• розвивайте в собі почуття контролю над емоціями, виробляйте звичку стримуватися, не втрачати самовладання;
• не забувайте, що підґрунтям для здорових відносин з колегами є взаємна повага;
• намагайтеся відшукувати раціональне зерно навіть у недоброзичливій критиці на вашу адресу.
6. Вправа «Притча»
До однієї оази прийшов молодий юнак, попив води і запитав у старого, який відпочивав біля джерела:
- Які люди тут живуть?
Старий в свою чергу запитав у юнака:
- А які люди живуть там, звідки ти прийшов?
- Купка егоїстів з поганими помислами – відповів молодий чоловік.
- Таких же знайдеш і тут – сказав старий.
В той же день інший юнак підійшов до джерела втамувати спрагу, він привітався і запитав:
-Які люди живуть в цьому місці?
Старий у відповідь задав те ж питання:
- А які живуть там, звідки ти прийшов?
- Прекрасні! Гостинні і дружелюбні. Мені боляче було розлучатися з ними.
- Таких же знайдеш і тут – сказав старий.
Один чоловік, який чув обидві розмови, спитав:
- Як ти міг дати два таких різних відповіді на одне і те ж питання?
На що старий відповів:
- Кожен із нас може бачити тільки те, що несе в своєму серці.
У наших руках можливість створити в закладі таку атмосферу, в якій всі будуть почувати себе "як удома", атмосферу психологічного комфорту, атмосферу любові і прийняття.