Метод спонтанного малювання манкою
у процесі психологічного супроводу здобувачів освіти
Ірина Ткаченко
практичний психолог
Метод спонтанного малювання манкою у процесі психологічного супроводу здобувачів освіти
Анотація
У статті висвітлено досвід роботи практичного психолога в застосуванні арт-терапії, зокрема метод спонтанного малювання манкою, який впливає на підвищення соціальної та творчої активності, зміщує показники самооцінки до рівня вікової норми, стабілізує загальний психологічний стан особистості, та знижує стресогенність в умовах сьогодення.
Ключові слова: арт-терапія, психологічний супровід, неструктурований матеріал, позитивний емоційний фон.
В умовах сьогодення, людині, а тим більше дитині будь-якого віку складніше, ніж коли - небудь, відчути внутрішню гармонію. В таких випадках на допомогу в пригоді стане арт-терапія. Це перш за все турбота про емоційний стан та психологічне здоров'я особи методом спонтанної художньої діяльності. Це спосіб розвитку і зміни особистості за допомогою мистецтва, творчості.
Арт-терапія може допомогти не тільки більше дізнатися про свій внутрішній світ, але й знайти шляхи до встановлення контакту з внутрішнім простором, стати засобом створення психологічно безпечної атмосфери, взаємодії. Методи арт-терапії дають змогу виявити свій творчий потенціал. У творчості втілюють почуття, надії і страхи, очікування і сумніви, конфлікти та стабілізує загальний емоційний фон.
Арт-терапія є найбільш давньою та природною формою корекції емоційного стану, якою можна користуватись для зняття накопиченої психічної напруги, для того, щоб заспокоїтись чи просто зосередитись. Творчість як дитини, так і дорослого, реалізована у процесі арт-терапії, дає можливість висловити та відтворити внутрішні почуття, переживання, сумніви, конфлікти та сподівання, у символічній формі переживши ще раз важливі події, адже спонтанна образотворча діяльність здатна виражати неусвідомлюваний зміст психічного життя. Із власного досвіду можу стверджувати, що метод арт-терапії, до яких належить малювання манкою (один із варіантів пісочної терапії), є найбільш відповідними процесу психологічного супроводу здобувачів освіти. Метою якого є створення психологічного простору та певних умов для прийняття: оптимальних рішень у різних ситуаціях життєвого вибору і в освітньому процесі зокрема.
Поєднуючи процес роботи методом спонтанного малювання було виявлено, що цей засіб арт-терапії мистецтвом допомагає:
Чому саме обрала малювання манкою? По-перше, це сипкий матеріал, який погано піддається контролю і передбачає безпосередню роботу руками, даючи приємні кінестетичні відчуття. Водночас, слабка структурованість і контрольованість спонукає до створення нетипових спонтанних символів.
По-друге, важлива різноманітність способів маніпуляцій матеріалом (можна насипати, розтирати, розгладжувати, підкидати тощо) — це сприяє більшому прояву спонтанності, творчому самовираженню, свободі трансформації,оскільки можна, багато разів підправляти створюваний образ.
По-третє, робота з манкою не вимагає спеціальних умінь, що сприяє зняттю когнітивних установок, польоту творчої енергії і фантазії. Як відомо, стереотипні ситуації, то яскравіше виявляється особистість. Тому робота з неструктурованим матеріалом — це найкоротший шлях до прояву несвідомого (зокрема і колективного) у найбільш доступній формі.
Хочу відзначити і деякі специфічні особливості манної крупи. Це харчовий продукт, а тому з ним можуть працювати навіть маленькі діти, які часто тягнуть щось до рота. Також безпечна вона і в роботі з агресивними та розгальмованими дітьми, в яких нерідко виникає бажання покидатися чимось у партнерів. Крім того, вона загальнодоступна та є відносно дешевим продуктом.
Використання манки у психотерапевтичній роботі з тривожними, сором'язливими, боязкими дітьми має великий терапевтичний потенціал. Вона підходить навіть тим, які уникають відкритих емоційних проявів, бояться виглядати «не так» в очах інших, перебувають на етапі зміни соціального чи іншого статусу, проживають певну вікову кризу адаптуються до нових соціальних умов. Страх помилитися і розчарувати змушує замикатися в собі, пригнічувати свої бажання і прагнення до діяльності.
Хочу особливо відмітити, що при використанні у роботі практичного психолога метод нетипових спонтанних малюнків манкою обов’язково потрібно використовувати техніку малювання двома руками одночасно (баланс роботи між правою і лівою рукою), наприклад намалювати по черзі такі образи обома руками.
Чому саме важливо малювати двома руками? Адже використовуючи техніку спонтанних малюнків манкою, насамперед потрібно усвідомити, що (практичний психолог це не вихователь в дитячому садочку), який проводить заняття в ігровій формі. Важливо розуміти, що ця техніка несе терапевтичний потенціал. Тому, що процес первинної взаємодії з манкою дозволяє дізнатися, не тільки нові властивості крупи як образотворчого матеріалу в арт-терапії, а й заодно дозволяє працювати двом півкулям головного мозку. Адже права півкуля головного мозку, краще справляється з експресивними і творчими задачами (ідеться зокрема, про висловлення і тлумачення емоцій, розуміння метафор, розпізнання фігур). Ліва півкуля головного мозку більше придатна до виконання таких завдань, як засвоєння мови, критичного мислення, логіки, раціонального мислення й використання чисел.
Отже, арт-терапія – це саме та практика, що принесе здобувачам освіти задоволення та допоможе у вирішенні емоційних проблем. Арт-терапія – це зцілення засобами творчості та мистецтва. Цей підхід включає в себе широкий спектр практик на перетині психології, медицини та мистецтва. Тому спеціальна мистецька підготовка та творчі здібності дітям не є ключовим аспектом для успіху даної практики. Врешті-решт, в арт-терапії немає естетики, вона не відіграє важливу роль у цьому процесі. Саме головне, що це є надійний психологічний інструмент в роботі психолога.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ