Бінарний урок – гра для учнів 8-ого класу (хімія – українська мова) на тему: хімія « Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реак

Про матеріал
Бінарний урок хімія - українська мова, що проводиться у вигляді гри ніккоських мавп з учнями 8-ого класу. Дана форма проведення уроку сприяє формуванню уміння працювати з умовами задач, що в кінцевому рахунку веде до успішного розв'язання учнями розрахункових задач.
Перегляд файлу

Бінарний урок – гра для учнів 8-ого класу (хімія – українська мова)

Тема(хімія). Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.

Тема (українська мова). Узагальнення і систематизація знань з теми «Просте речення».

Мета: узагальнити знання, здобуті учнями при розв’язанні типових розрахункових задач за хімічними рівняннями;

 удосконалювати навички синтаксичного розбору простих речень, виробляти уміння використовувати теоретичні знання на практиці відповідно до хімічних текстів;

 збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів відповідно до хімічної термінології та граматичних норм;

розвивати інформаційно-цифрову компетентність у плані роботи з джерелами інформації;

сприяти загальнокультурній грамотності учнів;

розвивати логічне мислення, стимулювати розумову активність та пізнавальний інтерес, використовуючи на уроці елементи гри.

Обладнання: мультимедійні засоби, комп’ютерна  презентація, портрети чотирьох мавпочок «Нічого не чую», «Нічого не бачу», «Нічого не скажу» і «Не робитиму зла», музичний фрагмент (Вероніка Круглова, 1966 рік), картки із символами фізичних величин та одиниць їх вимірювання.

Хід уроку.

Мета уроку(записана на дошці):

Почуй – побач – поміркуй – розв’яжи

Вступне слово вчителя хімії.

Серед учених існує думка, що людина походить від мавпи, проте, якщо це і не так, все ж надто багато рис подібності між мавпами і людьми. А особливо схожими на цих кумедних і хитрих тварин бувають діти.

 У нас сьогодні в гостях три мавпочки: «Нічого не чую», «Нічого не бачу», «Нічого не скажу». (Поява четвертої відбудеться наприкінці уроку, тому учням про неї поки що не говоримо).

 Мавпочки вирішили позмагатися з дітьми. (Створюється імпровізоване табло із картками-балами).

Українська  мова.

І. Пошукова робота: використовуючи мобільні телефони, знайдіть у мережі Інтернет інформацію щодо наших гостей. ( Звучить приспів пісні Вероніки Круглової).

Слайд №1.

Питання до знайденого тексту.

  • Звідки до нас прийшли ці три мавпи?
  • Коли, вірогідно, це сталося?
  • Що вони собою уособлюють?
  • Знайдіть у ваших текстах складні двокореневі слова іншомовного походження.
  • Як перекладається з японської «дзару»?
  • Чому цих мавп називають «ніккоськими»?

Орієнтовний текст: «Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.

Три мавпи на фасаді Святилища Тосьо (Нікко, Японія)

Три мавпи (яп. 三猿, さんざる / さんえん) — уособлення ідеї буддистської мудрості, пов'язаної із відчудженістю від неістинного: «Якщо я не бачу зла, не чую про зло і нічого не говорю про зло, то я захищений від нього».

Зазвичай ідея ілюструється трьома мавпами: Мідзару (яп. 見ざる) — не бачу зла; Кікадзару (яп. 聞かざる) — не чую зла та Івадзару (яп. 言わざる) — не кажу зла[1][2]. Іноді додається четверта мавпа  Сідзару (яп. し猿), що символізує принцип «не роблю зла». Вона може зображуватися у вигляді мавпи, що прикриває свій живіт або промежину.

Вибір мавп як символу пов'язаний із грою слів у японській мові. Фраза «нічого не бачу, нічого не чую, нічого не кажу» звучить як «мідзару, кікадзару, івадзару», закінчення «-дзару» співзвучне японському слову «мавпа».

Походження

Найчастіше походження символу пов'язують із народним японським віруванням Косін. Визначити точний час появи трьох мавп неможливо, зокрема через народний характер віри, що не мала централізації і якихось архівів. Образ став популярним у XVII столітті завдяки скульптурі у синтоїстському святилищі Тосьо у місті Нікко».

Хімія

ІІ. Є задачі, що вимагають для свого розв’язання запису хімічних рівнянь. Їх так і називають «Задачі за хімічними рівняннями». А є й такі, з умови яких одразу стає зрозумілим, що ніяка хімічна реакція не відбувається.

Отже, слухайте. (Учитель зачитує умови задач, проте є й умови на слайді).

Грає мавпочка «Нічого не чую». Якщо діти на слух не розберуться з умовами задач, то переможний бал отримає мавпочка.

Слайд №2.

Який об’єм займає водень масою 16 г?

Який об’єм водню вступить в реакцію з киснем масою 16 г?

Українська мова.

Задачі складені реченнями. Дайте відповіді на запитання.

  • Якими є ці речення за метою висловлювання? (питальні)
  • Яких типів речень ви поки що не почули? (розповідних і спонукальних)

Подивіться тепер на умови цих задач, представлених на слайді, з мовленнєвої точки зору. Виберіть із умов наукові терміни.

Хімія

Такі із них, як маса, число структурних частинок у природничих науках називаються фізичними величинами і позначаються певними символами.

Грають мавпи «Нічого не бачу» і «Нічого не скажу».

Пригадайте основні фізичні величини та одиниці їх вимірювання. Робота з картками, використання форм групової роботи:

  1. виберіть інформатори щодо фізичної величини «молярна маса»;
  2. ………….. «молярний об’єм»;
  3. …………..безрозмірні фізичні величини і т.п.

Учні кожної групи мають підібрати відповідні картки, дати назви величинам і записати відомі  формули, в яких зустрічаються ці фізичні величини.

Українська мова.

Грає мавпочка «Нічого не скажу»

  Поверніться до умови другої задачі і перетворіть питальне речення на розповідне. (Визначити об’єм водню, що вступить в реакцію з киснем масою 16 г).

Розберіть речення за схемою.

Слайд №3.

Яким є речення

  • за метою висловлювання;
  • за інтонацією;
  • за будовою;
  • за наявністю головних членів;
  • за наявністю другорядних членів;
  • за наявністю/відсутністю членів речення;
  • за наявністю/відсутністю ускладнюючих компонентів.

Як ви розумієте термін «алгоритм»? Підберіть синонім до цього слова (план).

Хімія та українська мова.

Грає мавпочка «Нічого не скажу»

Спочатку усно складіть алгоритм розв’язання задачі, а потім запишіть його за допомогою називних односкладних речень.

  1. Умова.
  2. Рівняння.
  3. Інформатори.
  4. Розв’язання.
  5. Відповідь.

Хімія.

Колективне розв’язання задачі.

ІІІ. Повна умова задачі повинна бути лаконічною та достатньо інформативною. Уважно прочитавши умову, ми завжди отримаємо уявлення про хімічне перетворення.

Грає мавпочка «Нічого не бачу».

Уважно прочитайте умову задачі та виберіть із декількох запропонованих рівнянь реакції те, що підходить до задачі і обгрунтуйте свої дії.

Слайд №4.

Визначити об’єм кисню, необхідний для окиснення сульфур (ІV) оксиду об’ємом 20 л до сульфур (VI) оксиду.

SO4+O2=SO6

SO3+O=SO4

SO3=SO2+O2

2SO3=2SO2+O2

2SO2+O2=2SO3

SO2+O=SO3

Далі задачу розв’язуємо ланцюжком.

А зараз ми з вами виконаємо більш складну вправу.

Грають мавпочки «Нічого не бачу» та «Нічого не скажу».

 Повернімося до умови щойно розв’язаної задачі. Без яких слів можна було б, на вашу думку, обійтися? Відповідь обгрунтуйте.

Хімія та українська мова.

ІV. Редагування тексту.

Знайдіть і виправте хімічні та орфографічні помилки в текстах умов задач.

(У кожній задачі по 1 орфографічній помилці).

Слайд №5.

  • Визначити об’єм амоніаку, що утвориться при взаїмодії азоту з воднем.
  • Скільки карбон(ІV) оксиду утвориться при окиснені карбон(ІІ)оксиду кількістю речовини 2 моль?
  • У першій склянці знаходится вода масою 36 г, а у другій кальцій карбонат СаСО3. Яка маса кальцій оксиду утвориться при розкладі  кальцій карбонату масою 200 г?

Яке народне прислів’я так і хочеться застосувати до третьої умови? (На городі бузина, а в Києві дядько).

Завдання підвищеної складності.

Вправа «Мозковий штурм»

Вам пропонується наступна умова задачі. Чи граматично правильно вона записана? Перефразуйте умову, щоб це було вірно і з хімічної, і з мовленнєвої точки зору.

 

Слайд №6.

Скільки грамів води утвориться при окисненні водню об’ємом 11,2 л?

Знайдіть і підкресліть головні члени речення.

 (Вода якої маси утвориться при окисненні водню об’ємом 11,2 л?)

  1. І, нарешті, найскладніше  - самим складати задачі.

Грає мавпочка «Нічого не скажу».

Слайд №7.

Дано:

V (О2)=10 л

n(NO)-?

Учні самостійно складають умови до короткого запису, зробивши це за допомогою спочатку одного речення, а потім двох. Що є більш доцільним? Аргументація. Повні умови задач записуються в зошити.

Розв’язання задачі за алгоритмом.

Українська  мова.

Виконання завдання: знайти в реченнях граматичну основу і дати їй характеристику (підкреслити підмети і присудки, визначити їх типи, якими частинами мови вони виражені).

Домашнє завдання, його пояснення вчителем: повторити відповідні параграфи підручників з  хімії та української мови та виконати завдання, аналогічне останньому до задачі:

Слайд №8.

Дано:

m (C)=36 г

V(CO2)-?

  1. Підведення підсумків гри. Оцінювання учнів.

А тепер, я гадаю, підійшла черга і четвертої мавпочки. Весь час з нами грали три тваринки, проте дехто з вас іще на початку уроку знайшов інформацію про те, що мавп було не три, а чотири. Гру закінчено. Як і під час будь-якої гри є переможці, є й переможені. Та чи є це приводом для образ, для цькування і злоби? Тому і завершує наш урок мавпочка «Не роблю зла» і сподівається на аналогічне ставлення до себе!

 

docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку