Бінарний урок "Культура народжується від культу - шанування світла. Культ всіх народів народився в Африці"

Про матеріал
Бінарний урок географії (історія заселення Африки, етнічний склад, густота населення народів материка. Культура та звичаїафриканського народу) та музичного мистецтва (традиційні стилі африканської музики, музичні інструменти).
Перегляд файлу

Ім’я уроку: КУЛЬТУРА НАРОДЖУЄТЬСЯ ВІД КУЛЬТУ – ШАНУВАННЯ СВІТЛА. КУЛЬТ ВСІХ  НАРОДІВ НАРОДИВСЯ В АФРИЦІ…

Мета уроку географії

формувати первинні знання про етнічний склад населення Африки, особливості його формування, динаміку і розміщення; сприяти розумінню демографічних проблем Африки та шляхів їх вирішення; формувати первинні практичні вміння характеризувати загальні риси населення материка, знання про сучасну політичну карту Африки, головні держави, культуру африканців; розвивати вміння характеризувати загальні особливості розвитку найбільших держав материка; вдосконалювати практичні вміння працювати з тематичними картами атласу поглибити знання про головні держави Африки, їх розміщення, особливості розвитку; розвивати пізнавальну активність учнів та вміння працювати в групах,  вміння  працювати з додатковими джерелами інформації (літературою, Інтернет - ресурсами) та робити повідомлення за темою.

Основні поняття: густота населення, приріст населення, народжуваність, смертність, корінне населення, раса, народ, релігія, сільське населення, міське населення.

Обладнання: карта «Раси та народи», політична та фізична  карти Африки, ілюстрації представників різних рас та народів, підручники, атласи, відео-презентації, малюнки.

Тип уроку: бінарний.

Форма проведення:  урок з елементами інтерактивних технологій та комп’ютерної підтримки.

Методи:  словесний, наглядний, ігровий, проектний.

Мета уроку музики 

Ознайомити з поняттям «стиль» у музиці, надати стислий огляд стилів музичного мистецтва в історії музики, ознайомити з назвами сучасних стилів музики та поняттями «академічна музика», «розважальна музика», ознайомити із поняттями «авторський», «національний», «історичний» стилі в музиці, познайомити з етнічною та традиційною музикою Африки; розвивати вміння учнів уважно слухати музику та на слух визначати характерні особливості музичних творів і звучання музичних інструментів, розвивати вміння виконувати пісні під акомпанемент музичного інструмента; оцінювати інтерес до музичних творів минулого і сучасності, інтерес до творчості африканських народів та пісень сучасних українських композиторів.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація.

Основні поняття для засвоєння: поняття «стиль» в музиці, стислий огляд стилів музичного мистецтва в історії музики, знайомство з сучасними стилями музики, поняття «сучасна легка» та «академічна серйозна музика», авторський, національний, історичний стилі в музиці.

Девіз уроку:     Материк цей цікавий, мов казка.

                            Є куточки  -  справжнісінький рай!

                           Любий друже, дізнайся, будь ласка,

                            Все про Африку, часу не гай!

 (Т.М.Рубан)

Епіграф:

...африканські барабани...

на багато років випередили сучасний

 набір ударних інструментів, до яких мають

схильність сучасні композитори...

А. Карпентьєрі

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. (грає етнічна музика Африки)

Учитель географії

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось — не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати —

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож гаразд. Часу не гаймо

І урок наш починаймо.

Аутотренінг

-- Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.

  • Я – учень.
  • Я – особистість творча.
  • Я думаю, аналізую.
  • Я не боюсь висловлювати власні думки.
  • Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.
  • Шукаю істину. Я хочу багато – багато знати.
  • Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

Психологічна хвилинка

C:\Users\Оля\Desktop\Тема.jpg

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності, постановка завдань та цілей уроку

Учитель музичного мистецтва.

– Шановні семикласники, ви звернули увагу під яку музику ви зайшли сьогодні у клас? (відповіді учнів)

– Як ви думаєте, чому саме ця мелодія звучала на початку уроку? (відповіді учнів)

Учитель географії

Сьогодні у нас не просто урок, ми з вами продовжимо дослідницьку роботу по материку Африка. І сьогодні у вас буде не один керманич, а два, а ви будете нашими помічники. Отже, сіли зручніше, усміхнулися один одному. Це ви даєте заряд добра, успіху сусіду, собі та нам. Адже ви знаєте, які перешкоди і труднощі нас чекають у пустелі Сахара, в екваторіальних лісах. А тому тримайтеся разом. Ваші супутники – ваші знання. Оцінювати їх будемо ми, а наприкінці уроку ви отримаєте бонус – високі бали.

Прийом «Приваблива мета» ( звучить музика )

Африка. Який загадковий і незвичайний континент, з надзвичайно різноманітними ландшафтами пустель, лісів, саван, оазисів, дивовижних пірамід, величних річок, загадкових гірських вершин, які біля самостійного екватора мають сніжні шапки.

Хоча даних про цей материк є багато, але в той же час  про Африку ми знаємо дуже мало.

C:\Users\Оля\Desktop\Презентація Африка\Слайд3.JPG  C:\Users\Оля\Desktop\Презентація Африка\Слайд2.JPG

 

Для повного уявлення про материк, ми повинні знати дещо і про населення. Адже Африка – це сотні племен, які ведуть надзвичайно цікавий спосіб життя, який тісно пов'язаний з природою.

  C:\Users\Оля\Desktop\Презентація Африка\Слайд5.JPG

Але перш, ніж досліджувати нову тему давайте згадаємо те, що ми вже вивчили про цей материк у його найяскравіших моментах.

Прийом «Географічний футбол»

C:\Users\Оля\Desktop\1311__19-20___.gif

Найдовша річка материка.(Ніл)

Найбільша пустеля Африки.(Сахара)

Найвища вершина материка.(г. Кіліманджаро)

Найбільший острів біля берегів Африки.(Мадагаскар)

Найбільший птах Африки (Страус)

Найбільша тварина Африки.(Слон)

Найбільше озеро Африки.(Вікторія)

Найбільший півострів Африки.(Сомалі)

Найсолоніше море у світі, що знаходиться біля Африки.(Червоне)

Наймолодші гори Африки.(Атлас)

Найглибше озеро Африки.(Танганьїка)

Найвище дерево материка.(Сейба)

Учитель музичного мистецтва.

???????????????????????????????????

ІІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Учитель географії

Бліцопитування.

1. Назвіть кількість населення нашої планети на даний час.

2. Які чинники впливають на зміну кількості населення?

3. Чому людство розміщується на планеті нерівномірно?

4. Які основні людські раси виділяють на Землі?

5. Наведіть приклади характерних зовнішніх ознак кожної з рас.

6. Що таке  расизм ?

Учитель музичного мистецтва.

Фронтальне опитування.

  • Яка сучасна музика вам подобається?
  • Яку музику ви слухаєте найчастіше?
  • Що ви знаєте про творчість сучасних виконавців та колективів?
  • Яку музичну композицію ви можете назвати своєю улюбленою?

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель географії

Зміст курсу «Географія материків та океанів» передбачає не тільки вивчення природи материків, але й ознайомлення з характеристиками населення материків та його господарською діяльністю. Людина — невід'ємна частина природи — із давніх-давен змінюється, використовуючи природні багатства для задоволення власних потреб. Загальна кількість населення материків постійно збільшується, отже збільшується й вплив людини на навколишнє середовище. Знаючи особливості зростання, розміщення населення та його діяльність, можна спрогнозувати можливі зміни в природі материків, розробити  шляхи подолання екологічних проблем та правила гармонійного існування людини в природному середовищі.

Ви вже знаєте про особливості природи Африки, наступний етап наших досліджень — її населення, а також його культура.

Учитель музичного мистецтва.

У світі сучасного музичного мистецтва є безліч неповторних явищ, імен цікавих композиторів та аранжувальників, музичних шедеврів, що звучать у виконанні співаків, музичних груп і колективів.

Сьогодні ми розпочнемо знайомство зі стилями та напрямками сучасного музичного мистецтва.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

C:\Users\Оля\Desktop\naselenie_afriki\Слайд8.JPGЗдійснити екскурсію по материку Африка я запросила гіда. Але нагадую, що ми не тільки будемо дивитися, слухати, а й запам’ятовувати розповідь гіда, щоб потім могли легко відповідати на запитання.

Прийом « Випереджаюче навчання ». Повідомлення учнів

1. Історія заселення материка

Численні знахідки археологів свідчать про те, що Африка була заселена дуже давно. На Африканському континенті були знайдені найдавніші, виготовлені 2,6 млн. років тому кам'яні знаряддя праці. Цей факт дає вченим підстави робити припущення про те, що Африка є найдавнішою батьківщиною людства. Основними заняттями жителів Африки здавна були полювання та збиральництво. У V тис. на материк з Азії прийшли семіти — творці культури Давнього Єгипту, які принесли із собою бронзові знаряддя праці, плужний обробіток землі та зернові культури — пшеницю, ячмінь тощо. Від VII ст. н. е. почалося переселення на материк арабів із мусульманською культурою, архітектурою, звичаями, писемністю. На острів Мадагаскар, заселений дуже давно, із V—VI ст. до н. е., прибували переселенці з Південно-Східної Азії. У період колонізації до Африки переселилося багато європейців.

2. Раси і народи

C:\Users\Оля\Desktop\naselenie_afriki\Слайд1.JPG C:\Users\Оля\Desktop\naselenie_afriki\Слайд2.JPG

 

C:\Users\Оля\Desktop\naselenie_afriki\Слайд4.JPG C:\Users\Оля\Desktop\naselenie_afriki\Слайд3.JPG

В Африці сформувалися народи трьох основних рас. Представники південної гілки європеоїдної раси — араби та бербери — проживають в основному на півночі Африки. Для них характерні смаглява шкіра, темні волосся й очі, вузький ніс та овальне обличчя.

Південніше від Сахари проживають представники негроїдної раси. Для негрів характерний темний колір шкіри, чорне кучеряве волосся, широкий ніс. Населення «чорної» Африки відрізняється надзвичайним різноманіттям. Найбільш високорослі народи Африки — нілоти, тутсі, хіна, проживають у саванах північної частини материка. їхній середній зріст становить 180—200 см.

Центральні райони займають народи банту, а в екваторіальних лісах невеликими групами проживають найменші на планеті люди — пігмеї, найвищі з яких ледь сягають 150 см. Деякі вчені припускають, що корінне населення Африки — це саме низькорослі пігмеї. Їхня назва походить від грецької одиниці вимірювання пігма, що означає «від ліктя до кулака». Пігмеїв нараховується близько 80 тис. осіб. Це — лісові кочовики. Вони живуть у хатинах із листя, трави та гілок, займаються полюванням, збирають гриби, горіхи, гусениць, мед диких бджіл.

У напівпустелях і пустелях Південної Африки живуть бушмени та ґоттентоти. Для них характерні жовтувато-коричневий колір шкіри, широке плоске лице, що надає їм подібності з монголоїдами. Північно-східна частина Африки — батьківщина ефіопів, яких відносять до проміжної раси. У них темна, як у негроїдів, але з червонуватим відтінком шкіра, а риси обличчя подібні до європеоїдів. Населення острова Мадагаскар — малагасійці — належить до монголоїдної раси. Вона сформувалася в результаті змішання азіатських народів з африканськими.

Прийшле населення європейського походження становить незначну частину населення материка. Уздовж узбережжя Середземного моря проживають нащадки французів, на Канарських островах — іспанців, а на крайньому півдні материка — африканери або бури, — нащадки переселенців із Нідерландів, англійці.

Усього в Африці проживають кілька тисяч народів. Їхні традиції, звичаї, спосіб життя своєрідні й цікаві. Винятково різноманітні й їхні мови, релігійні вірування. Найбільш поширеною мовою жителів Північної Африки є арабська, південніше, поширені мови банту та суахілі. На основі змішання французької, англійської та іспанської або португальської мов з африканськими виникли різноманітні креольські мови. У більшості африканських країн однією з офіційних мов часто є європейська — та, якою розмовляли колонізатори. Усього в Африці проживають кілька тисяч народів.

3. Кількість населення та його розміщення

Африка посідає друге місце у світі серед інших материків за кількістю населення — більш ніж 890 мільйонів осіб (близько 14 % населення світу), і перше за його природним приростом — 3 % на рік. При цьому середня тривалість життя в Африці дуже низька — не більше 40 років.

Природний приріст населення — перевищення народжуваності над смертністю. Населення по території материка розміщено нерівномірно. Найбільша густота населення (1000 осіб на 1 км2) спостерігається в долині Нілу. Густо заселені узбережжя Ґвінейської затоки і Середземного моря. На півдні Африки, у пустелях, густих лісах і високогір’ях густота населення дуже низька — менш ніж 1 особа на 1 км2.

C:\Users\Оля\Desktop\naselenie_afriki\Слайд6.JPG

У залежності від видів господарської діяльності розрізняють міське та сільське населення. Більша частина населення Африки —близько 70% — проживає в сільській місцевості, займається землеробством і скотарством. За останні десятиліття помітно зросла частка міського населення, що пояснюється прискоренням промислового розвитку африканських країн, розвитком сфери послуг, освіти, медицини, туризму. Дві третини бідних країн світу знаходяться в Африці, тому африканське населення знайоме як ніхто інший з поняттям голод.

C:\Users\Оля\Desktop\naselenie_afriki\Слайд12.JPG  C:\Users\Оля\Desktop\naselenie_afriki\Слайд13.JPG

Бліцопитування.

  1.         Що вам відомо про історію освоєння та заселення Африканського континенту?
  2.        Чому Африку називають найдавнішою батьківщиною людства?
  3.        Яке місце за кількістю населення серед материків посідає Африка?
  4.        Яка середня тривалість життя на материку? Чому?
  5.         Як ви розумієте поняття « природний приріст»?

Робота з картою атласу «Густота населення» (стор.23)

Щоб легко прочитати карту потрібно ознайомитися з легендою карти.

  1.                     Як позначається густота населення на карті?
  2.                    Де найбільша густота?
  3.                    Де найменша? Чому?
  4.                    Що називають густотою населення?

Учитель музичного мистецтва.

1. Розповідь про стилі в музичному мистецтві.

У світі музичного мистецтва виділяють історичні періоди, що складалися в епохи. Кожна епоха та її видатні митці створювали певний стиль, що мав характерні ознаки, ідеї та теми, а також своєрідні засоби музичної виразності.

Поняттям стиль у музиці визначають значні етапи розвитку музичного мистецтва (наприклад, античний стиль, ренесанс, бароко, класицизм, романтизм тощо), а також стилі певних народів: східний, іспанський, слов’янський та інші.

Наприкінці XIX — у 1-й половині XX ст. активно розвивалися такі стилі музики: імпресіонізм, модернізм, експресіонізм, сюрреалізм, а згодом постмодернізм та інші. Кожен із них приніс нові жанри та нові музичні віяння.

Музика органічно розвивалася з іншими видами мистецтва.

Серед створених композицій були музичні твори в академічному стилі та твори розважального характеру, які умовно можна назвати легкою музикою.

Музичний словничок

Музичний стиль — історично складена сукупність засобів та прийомів художньої виразності, що відображає естетичні погляди різних людей певної епохи або творчого напряму.

Розповідь учителя

Джаз народився у Новому Орлеані на початку XX ст. Музиканти поєднували енергійні ритми африканських рабів із простими мелодіями і співзвуччями, що колоністи привезли з Європи. Цей стиль дістав назву «новоорлеанський джаз», пізніше — «традиційний джаз». Його створювали здебіль­шого чорношкірі музиканти, музична обдарованість яких виявилася в дивному розмаїтті, свободі й разом із тим чітко­сті ритмів із характерною для джазу зміною акцентів із сильної долі на слабку («синкопами»), у талановитій імпровізації виконав­ців. Джаз став даром негрів Америці, а згодом — даром Америки світовому мистецтву. Новоспечені музиканти вільно імпровізували (започатковуючи традицію, від якої ніколи не відмовиться джаз) — і навіть їх музична неписьменність була позитивним чинником.

2. Робота з інформаційними картками

1. Джаз — жанр музики, який виник на початку XX ст. у Південних штатах США вна­слідок взаємодії африканської та європейської танцювальної музики. Вирізняється імпровізаційністю, підвищеною емоцій­ністю, витонченою ритмічністю, специфічним складом виконавців та інструментів, використан­ням різноманітних тембрових барв, звуконаслідуванням тощо. Також джазом називають колектив, який виконує цю музику (джаз-бенд, симфоджаз, вокальний джаз тощо).

Хоча голос Африки звучав у цьому хорі голосніше за решту, але він був не поодиноким. На початку розвитку джазу музиканти використовували елементи англійських духовних гімнів, німецьких польок, італійських арій, французької кадрилі та іншу музику. У результаті виник певний музичний гібрид — яскравий, грубува­тий, енергійний і поза сумнівом — новий.

До головних витоків джазу належать спірічуелси, ґоспели, свінги та блюзи.

2.Спірічуелс (з англ. духовний) — жанр духовних співів афро-американців.

Спірічуелс виник приблизно у XVII ст. на основі протестант­ського хоралу. Багатоголосся, гармонії та мелодії, запозичені з європейської музичної традиції, поєднуються у спірічуелсі із виражальними засобами і прийомами афро-американської музики.

Поетичний зміст пов'язаний із біблійними текстами, а також із по­всякденним життям афро-американців. Спірічуелс виконують хором без інструментального супроводу, із плесканням у доло­ні й танцювальними рухами співаків. До середини XIX ст. цей жанр був тільки частиною афро-американського фольклору. Зго­дом він увійшов до репертуару професійних музикантів. Початок 1930-х років був розквітом музики спірічуелс у США. Спірічуелс значною мірою вплинув на формування блюзу і раннього джазу.

3. Ґоспел — вид музики, що походить від сольних одноголосних духовних гімнів північноамериканських негрів-баптистів на сюжети з Євангелія. Розвинувся наприкінці XIX ст., особливо популярним став у 1930-ті роки. Музика ґоспел — здебільшого вокальна, гармо­нічна, спирається на релігійні (християнські) тексти.

Пізніше з'явилося декілька течій, що походять від ґоспелу, зокрема сучасний ґоспел, міський сучасний ґоспел і модерний ґос­пел. Деякі форми ґоспелу виконують із супроводом електрогітар, барабанів та бас-гітари. Вокальний стиль ґоспел, який походить від експресивного речитативу проповідей негритянських пасторів, став основою стилю соул. З-поміж найвідоміших виконавців ґоспе­лу — Елвіс Преслі, Літл Ричард, Джонні Кеш, Біллі Престон, Ел Ґрін та ін.

4. Свінг — стиль джазу, який сформував­ся і набув розвитку та величезної популярності в період між 1935—1945 роками в концертах біг-бендів. У свінгу відсутня колективна імпровізація, а на перший план виступають аран­жування та сольна імпровізація, яку виконували на фоні ри­фа — типового для свінгу прийому.

Свінг вирізняється передусім активністю контрабасу й бараба­нів, помірним або швидким темпом та неповторним ритмом. Для свінгу характерним є масивне і повне звучання, застосування уні­сону або перегукування оркестрових груп. Концертний свінг мав нечуване поширення в історії популярної музики. «Королем» свін­гу вважають Бенні Гуджена. З-поміж найвідоміших виконавців свінгу — Ф. Сінатра, Б. Кросбі та ін.

Музичне сприймання. (Слухання фрагмента пісні «Ангели також співають» у виконанні Бенні Гуджена. Аналіз твору за запропонованих планом.)

Аналіз музичних  творів.

План аналізу музичного твору

  •     Визначте назву та виконавця музичного твору.
  •     До якого напряму належить цей твір (блюз, джаз, рок, поп та ін.)?
  •     Схарактеризуйте особливості стилю, до якого належить цей твір.
  •     Які виражальні засоби найяскравіше відтворюють образний зміст музичного твору?
  •     Які почуття та настрої він викликає?

Розповідь учителя

Блюз — це меланхолійна пісня-«скарга», пісня-«протест», що йде від самого серця. Виражати за допомогою блюзу турботи і ра­дості, розповідати про життя і кохання стало звичаєм негритян­ського населення. Іноді веселі й шумні, частіше сентиментальні, але завжди позначені стражданням, блюзи стали тогочасним не­гритянським фольклором.

Тематика блюзів є надзвичайно різноманітною. У них зобра­жено життя знедоленого народу: непосильна праця, утрачена люд­ська гідність, розлука і страждання. За веселими ритмами прихо­вується трагедія афро-американського народу.

5. Блюз (з англ. меланхолія, журба) — світська лірична пісня афро-американців, зазвичай сумного елегійного змісту. На початку розвитку блюзову пісню зазви­чай виконували під акомпанемент гітари або гармоніки.

Розповідь учителя

Регтайм не має імпровізаційної форми, його записують нотами. Мелодичні, тональні та структурні якості регтайму мають євро­пейське походження, а тематичний матеріал спирається на мар­ші та європейську танцювальну музику — вальс, кадриль, мазур­ку, менует, польку, а також мелодії Л. ван Бетговена, Дж. Верді, М. Равеля та ін. Хоча регтайм є фортепіанною музикою, проте фор­тепіано трактується не як мелодичний інструмент, а як ударний, де техніка спирається на стоккатні звучання, акордові удари, жор­сткі, надзвичайно загострені ритмічні акценти, буяє різноманіт­ними поліритмічними ефектами. Виконують регтайм у помірному або швидкому темпі.

6. Регтайм (з англ. розірваний час) — спо­сіб гри на фортепіано, що імітував звучання банджо, а в 1890-ті роки розвинувся як інструментальна форма; форма міської танцювальної музики американських негрів кінця XIX ст.

Скотт Джоплін (1867(1868)—1917) — афро-американский композитор і піаніст, автор 44-х регтаймів, двох рег-опер, двох симфоній, а також посібника з гри фортепіанного регтайму. Однак за життя його музику афро-американська грома­да вважала «занадто білою», а біла громада — «занадто чорною». Визнання Скотт Джоплін отримав лише після смерті.

3. Перегляд відео «Стилі та напрями музики»

 Питання до відеофрагменту

4. Виступи учнів із повідомленнями, підготовленими індивідуально

1-й учень (інформаційна довідка про Луї Армстронга)

Одним із найвпливовіших і найважливіших музикантів в істо­рії джазу був Луї Армстронг (04.08.1901— 06.07.1971; хоча точна дата народження наразі не встановле­на) — вокаліст, композитор, творець і керівник джазових оркестрів і ансамблів, кіноактор. Він створив віртуозний імпровізаційний виконавський стиль гри на трубі, якому властиве вільне тракту­вання мелодій.

Луї народився в Новому Орлеані, на батьківщині американ­ського джазу. Дитинство його минуло в одному з бідних кварталів міста, де панували свої закони, що не завжди збігалися з офіційни­ми. Армстронг заробляв на життя за допомогою музики. Спочатку він грав у складі духових оркестрів у барах і на річкових паропла­вах, у спортивних залах, на танцях і святах.

1917 року він уже керував одним із джаз-бендів. Доленосною була його зустріч із Джо Олівером, який став його першим настав­ником. 1922 року він запросив Армстронга другим корнетистом до свого оркестру у Чикаго. Тут Луї вперше почав грати на трубі. Уважають, що саме Армстронг розробив особливу манеру вико­нання — спів «скетом» (різновид джазового співу, коли мелодію імпровізують, додають до неї безглуздий набір слів; тут спів стає своєрідним додатковим інструментом).

Глухо-горловий голос Армстронга-співака викликав неодно­значну реакцію: його порівнювали то із залізною тирсою, то з ро­слинною олією на наждачному папері.

Але головним у нього було інше — яскраво емоційна манера ви­конання, що супроводжувалася білосніжною посмішкою.

Неперевершене звучання «Молитви» у виконан­ні Луї Армстронга залишиться в пам'яті поціновувачів джазової музики. «Блюз наповнює мене з голови до п'ят, я сумний сьогодні, я сповнений тривожних передчуттів, коли я йду на Західну око­лицю, де на мене чекає так багато страждань»,— так співається у цьому блюзі.

Музичне сприймання. (Слухання фрагмента пісні «Молитва» у вико­нанні Луї Армстронга.

Аналіз музичних  творів.

Розповідь учителя

У II половині XX ст. виникло нове явище музичної культури — рок-музика (або рок), що об'єднала музичне, поетич­не, сценічне та інші види мистецтва.

У рок-музиці поєдналися різні напрями популярної музики: ритм-енд-блюз, кантрі-енд-вестерн, рок-н-рол.

На початку 1980-х років в американському місті Клівленді бу­ло створено Зал Слави рок-н-ролу. Для того щоб потрапити до ме­моріалу Залу Слави, необхідно мати титул суперзірки не менше ніж упродовж 25 років. Першими такої честі удостоїлися Елвіс Преслі, Рей Чарльз.

Робота з інформаційними картками

7. Ритм-енд-блюз — музика афро-американського населен­ня США, що поєднує танцювальний біт (біт — удар) та урбані­стичний (міський) блюз.

Кантрі-енд-вестерн — це ковбойські, дорожні, матроські пісні й кантрі (сільські) блюзи, що мали особливий колорит і надзвичайну виразність.

Рок-н-рол — перший напрям рок-музики, що набув міжна­родної популярності в середині 1950-х років. Це водночас но­вий музичний стиль і новий танець. Він є поєднанням спроще­ного і швидкого за темпом ритм-енд-блюзу з музикою кантрі. Від ритм-енд-блюзу рок-н-рол успадкував склад інструментів, де провідну роль відіграє електрогітара, на якій часто викону­ють сольні партії.

Розповідь учителя

Сучасна поп-музика формувалася паралельно з іншими жан­рами, наприклад, рок-музикою, і не завжди виокремлено від них. У 1950-ті та 1960-ті роки її найтиповіпіою формою був так званий «традиційний поп», який у СРСР було прийнято називати «естрадна музика», «естрада». Традиційний поп виконує співак-соліст під фоновий акомпанемент. У США естрада була тіс­но пов'язаною з джазом (Френк Сінатра), у Франції — з шансоном. Значну частину поп-музичної сцени складають чорношкірі виконавці у жанрі соул.

Поп-музика (популярна, загальнодоступна му­зика) — поняття, що охоплює різноманітні стилі, жанри та на­прями масового музикування. Нині — розважальна масова му­зика, що використовує стилі, жанри та форми року. Феномен поп-музики сформувався передусім в англомовних країнах Заходу як явище молодіжної культури.

Учитель географії

Презентація учнівського проекту «Культура населення Африки»

C:\Users\Оля\Desktop\надо\през\1454258563_geography_ppt_18_1.jpg  C:\Users\Оля\Desktop\надо\през\1454258516_geography_ppt_18_7.jpg

 

C:\Users\Оля\Desktop\надо\през\1454258511_geography_ppt_18_4.jpg  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд9.JPG

 

C:\Users\Оля\Desktop\надо\през\1454258566_geography_ppt_18_5.jpg  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд17.JPG

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд10.JPG  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд16.JPG

 

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд8.JPG  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд19.JPG

 

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд28.JPG  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд23.JPG

 

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд25.JPG  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки\Слайд26.JPG

Учитель музичного мистецтва.

Перегляд усного журналу «Традиційні стилі африканської музики, музичні інструменти»

  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд1.JPG  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд13.JPG

 

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд2.JPG  C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд3.JPG

 

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд6.JPG C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд5.JPG

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд4.JPG C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд7.JPG

 

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд10.JPG C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд9.JPG

C:\Users\Оля\Desktop\культура Африки музика\Слайд8.JPG

 

 

 

 

 

 

VI.Актуалізація набутих знань

Учитель музики

Бліцопитування

 Меланхолійна пісня-«скарга», пісня-«протест»:

а)  шансон;

б) блюз;

в)  свінг.

 Стиль фортепіанної гри, для якого є характерним «рваний
ритм», попередник джазу:

а) регтайм;

б) мініатюра;

в)рондо.

 Зміщення акценту із сильної долі на слабку:

а) речитатив;

б) ритм;

в) синкопа.

Король джазу

а) Елвіс Преслі;

б) Луї Армстронг;

в) Рей Чарльз.

Який музичний інструмент не є різновидом барабанів?

а) Калімба;

б) Ашико;

в) Балафон

Що таке «джалі»?

а) музичний інструмент;

б) виконавець джазу;

в) традиційний музичний стиль

Учитель географії

1.Словникова робота.

Запишемо у словники нові терміни, про які ви почули на уроці.

(Вчитель записує на дошці)

Природний приріст – різниця між народжуваністю та смертністю.

Густота населення – кількість осіб на одиницю площі.

2. Географічний практикум. Самостійна робота.

(Учні читають розділ «Раси і народи» (стор.98-99), одночасно в зошитах заповнюють пропуски у таблицю «Народи Африки», добираючи з тексту потрібні дані.)

Таблиця «Народи Африки»

Раси

Народи

Розміщення на материку

Зовнішні ознаки

Європеоїдна

Араби

Бербери

Туареги

Північ материка

Смаглява шкіра, вузький ніс, овальне обличчя, темне забарвлення очей і волосся

Екваторіальна

Тутсі (2м)

Пігмеї (150см)

Нілоти

Бушмени і готтентоти

ефіопи

Схід Африки

Екваторіальні ліси

В басейні Нілу

На півдні Африки

 

Ефіопське нагір’я

Темний колір шкіри, широке  і плоске обличчя, товсті губи, кучеряве волосся

Жовтуватий колір шкіри, широке плоске обличчя

Колір шкіри в них коричневий з червоним відтінком

Монголоїдна раса

малагасійці

о.Мадагаскар

 

  1.         Перевірка виконаної роботи.
  2.         Розгадування ребусів.

C:\Users\Оля\Desktop\надо\аф\18838_Араби.jpgC:\Users\Оля\Desktop\надо\аф\18838_Готентоти.jpg  C:\Users\Оля\Desktop\надо\аф\18838_Пігмеї.jpg

 

VII. Підсумок уроку

Учитель музики

  •   Чи можливо уявити життя без музики?
  •   Яке значення має музика у вашому житті?

Учитель географії

— Африка — прабатьківщина людства. На її території сформувалися народи всіх трьох рас: європеоїдної, монголоїдної та негроїдної. Кількість населення материка швидко зростає.

— Розміщення населення Африки нерівномірне. Причинами виникнення територій із високою концентрацією населення є сприят­ливі природні умови, багатство природних ресурсів, контакти з європейською цивілізацією, особливості історичного розвитку.

— Переважна більшість населення Африки живе в сільській місцевості, за останні десятиліття помітна тенденція зростання кількості міського населення.

VIIІ. Аналіз роботи учнів на уроці, виставлення оцінок.

ХI. Рефлексія. Прийом «Мене вразило те, що …»

учні висловлюють думки з приводу вивченого про населення, музику та культуру Африки

C:\Users\Оля\Desktop\Тема.jpg

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Учитель географії

1. Опрацюйте § 21 підручника.

2. Сформулюйте та запишіть у зошит проблеми, які виникають у країнах Африки у зв'язку з високими темпами приросту населення.

3.Складіть рекомендації туристам, які побажають здійснити подорож  в Африку. Або запропонувати  рекламу, поетичні рядки чи пісню про цей дивовижний материк.

Учитель музики

Послухайте музику, яка зазвичай лунає у вас вдома. Чи будуть серед ваших улюблених музичних творів приклади академічної та розважальної  музики?

Приєднайтеся до проекту.

МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «САМОРОБНІ ІСТРУМЕНТИ»

Мета: створити власні саморобні музичні інструменти.

Очікуваний результат: конкурс саморобних інструментів.

Типологія проекту: індивідуальний, короткотривалий, практико-орієнтований, музичний.

ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:

Для створення саморобних музичних інструментів, наприклад  маракасів, потрібно пройти декілька етапів.

  1.                   У мережі Інтернет переглянь зображення маракасів. Створи на папері малюнки майбутніх інструментів і знайди потрібні матеріали для їхнього виготовлення (баночки з-під напоїв, пластикові та пластмасові коробочки, суміш круп або дрібних матеріалів для наповнення коробочок).
  2.                   Виготов маракаси: наповни крупою чи іншими дрібними матеріалами коробочку та обгорни скотчем лінії з’єднання елементів інструмента.
  3.                   Прикрась інструменти за допомогою кольорового паперу, наклейок та інших матеріалів за власним смаком.

Разом із друзями влаштуйте виставку саморобних музичних інструментів у класі.

Цікаві факти   про населення   Африки

1. У державі Того чоловік, що зробив комплімент жінці,  зобов’язаний на ній одружитися.

2. Серед усіх людей, які проживають на Землі, тільки пігмеї і аборигени Андаманових островів не знають про існування вогню.

У деяких частинах держави Малайя жінки містять гареми чоловіків.

Західноафриканське плем’я Матабі грає у футбол, єдиною відмінністю якого від звичного нам є м’яч – він представляє собою … людський череп.

Сомалі – це єдина країна в Африці, народ якої говорить мовою, який має назву також як і сама держава – Сомалі.

Найбільший відсоток домогосподарок у Ботсвані.

У одному тільки Сьєрра-Леоне, 2 000 з 100 000 жінок помирають під час пологів через низький рівень медицини.

C:\Users\Оля\Desktop\Презентація Африка.jpg

docx
Додано
23 січня 2020
Переглядів
959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку