Бінарний урок з трудового навчання
Лялька – втілення образу людини. Символіка українських народних ляльок.
Мета: створити умови для збагачення індивідуального досвіду про українську народну іграшку та виготовлення ляльок; спонукати до відтворення та узагальнення своєї пошуково-дослідницької роботи з даної теми; розвивати пізнавальну активність, допитливість, естетичні смаки; виховувати любов до рідного краю, його традицій, промислів, бажання вивчати минуле, берегти та примножувати традиції українського народу.
Тип уроку: комбінований.
Вид художньо-практичної діяльності: ручна робота.
Обладнання: ноутбук, презентація,зразки виробів, ілюстрації; карти інструкцій по виготовленню ляльки
Інструменти та матеріали: шматки тканини, нитки, серветки, тасьма, намистини, ножиці, клей.
Хід уроку
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
(Учні, подивіться направо, подивіться наліво, подивіться один на одного – усміхніться)
2. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
І. Інтерективне завдання
Визначте за малюнками ті казки, героями яких є ляльки
(«Пригоди Буратіно», «Лускунчик», «Стійкий олов’яний солдатик», «Василіса Прекрасна»)
ІІ. Робота зі словником
Лялька – предмет у вигляді людини або тварини, зроблений з порцеляни, пластику, дерева та інших матеріалів.
Діти. В нас сьогодні не звичний урок. В нас сьогодні творчий урок, урок на якому ми ознайомимосяз історією появи народної ляльки, з обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням ляльок, символікою та власноруч виготовимо ляльку-мотанку.
9 клас готував теоретичний матеріал, а саме – проект з декоративно-прикладного мистецтва по ляльці-мотанці, а 6 клас буде уважно слухати і всі ми разом виконаємо практичну роботу та отримаємо задоволення.
Виступи учнів з повідомленнями про ляльку – мотанку.
(На електронній дошці зображення ляльок).
(Тему та мету проекту зачитує: )
Укріїнська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі і долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка створила все суще і береже до цих пір народжені нею душі.
Види ляльок-мотанок:
Значення кольорів ( доповідь учнів )
-забава
- Маківка
- Христина
Фізкультхвилинка
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА
Вчитель. Діти, ви знаєте, що, де б ви не знаходилися: на вулиці, удома, на заняттях, — необхідно бути дуже обережними. На цьому році ми користуватимемося різними предметами, тож дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим. Перед початком роботи давайте ще раз нагадаємо правила техніки безпеки. Зверніть увагу на екран.
Інструктажзохоронипраці
Вимоги безпеки перед початком роботи:
* робочий інструмент і матеріал розкладайте у встановленому місці, у зручному і безпечному для користування порядку.
Вимоги безпеки під час роботи:
вимоги безпеки підчас роботи з ножицями;
можна впустити і поранити себе або сусіда поряд;
Вимоги безпеки після закінчення роботи:
Вчитель. Тож запрошую всіх до нашої творчої майстерні! (Учні сідають за стіл і виконують практичну роботу, повторюючи за вчителем)
V– Закріплення знань і вмінь учнів.
Робота в парах.
Обміняйтеся виконаними роботами один з одним. Зверніть увагу на те, як ви справилися з роботою. Які недоліки ви побачили у роботі свого напарника. Проаналізуйте роботи.
- Давайте перевіримочизасвоїли те, про що говорили сьогодніна уроці.
Тест
а) купляли; * б) робилисамі.
2. Яку роль виконувала лялька – мотанка колись в кожнійродині?
*а) булаоберегом; б)товаром, якийможнабулопродати, купити;
в)звичайноюіграшкою.
3. Скільки років існує лялька – мотанка?
* а) більше 1000; б) більше 100; в) менше 100.
4. Що є в основі ляльки?
а) паличка; б) круг; *в)хрест.
5. Ляльку – мотанку можна було:
а) продати, купити; *б) передавалася від матері до дитини.
6. Лялька – мотанка є посередником
а) між мамою та дитиною; б) між чоловіком та жінкою;
* в) між живими та тими, що ще не народилися, містичним світом.
7. Чому немає обличчя у ляльки – мотанки?
а) бо так краще, оригінальніше; б) бо не вміли зробити гарне обличчя;
* в) бо боялися, щоб у ляльку не вселився дух конкретної людини.
8. Чому деякі ляльки спалювалися?
а) тому, що вже ставала старою; * б)із спалюванням ляльки знищувалися хвороби, зло.
9. Лялька – мотанкашиється?
а) так; * б) ні
10. Яких ляльок в хаті могло бути найбільше, їх обов’язково спалювали?
а) семиручка; *б)лихоманка; в) зерновушка.
VІ – Підсумок уроку.
1. Чому ви навчилися сьогодні на уроці?
2. Що вам сподобалося з сьогоднішнього уроку?
3. Відмітити кращі роботи учнів.
4. Виставлення оцінок, мотивація.