Бінарний урок музичне мистецтво- «Пісенний жанр, народна пісня», література – «Календарно- обрядові пісні». Урок узагальнення та систематизації знань з використанням мультиборду.
БІНАРНИЙ УРОК У 6 КЛАСІ, МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО І ЛІТЕРАТУРА
вчитель музичного мистецтва Кузьменко Н.Я., української мови та літератури Труш Л.В.
Тема : Музичне мистецтво- «Пісенний жанр, народна пісня». Література – ««Календарно- обрядові пісні».
Мета:
Формування предметних компетентностей:
- знайомити з жанром пісні, різновидами українських народних пісень;
- особливостями побудови виконання, календарним циклом пісень;
народним танцем « Кривий танок».
Формування ключових компетентностей:
- розвивати вміння слухати ,виконувати, аналізувати народні пісні;
- виховувати любов і інтерес до народних пісень;
-систематизувати знання за темою « Календарно- обрядові пісні».
Очікуваний результат: учні вміють:
- розрізняти на слух види народних пісень;
- наводити приклади;
- виконувати пісні за календарним циклом;
- водити гаївки;
- висловлюють власну думку про місце календарно-обрядових пісень у житті нашого народу;
- засвоїли теоретичний матеріал з літератури;
- виразно декламують твори на пам'ять.
Обладнання: мультиборд.
Основні поняття для засвоєння: основні різновиди жанру пісня, різновиди українських народних пісень за змістом, характером, українські народні обряди календарного циклу.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма уроку: бінарний.
Наскрізна лінія: громадянська відповідальність.
Хід уроку:
I. Актуалізація опорних знань.
-Який фольклорний твір називають піснею?
- Що вам відомо про календарно – обрядові пісні.
- Назвіть пісні зимового, весняного, літнього циклів.
- Поясніть, як вплинули уявлення наших предків про світ на створення календарно – обрядових пісень.
II. Новий матеріал для засвоєння.
Українська мова співуча, мелодійна, ніби сама проситься в пісню. Тому так багато в нас народнопісенних творів, які виконувалися під час дозвілля, супроводжували різні обряди, свята, навіть допомагали в роботі. Вони розважали, допомагали, підтримували в складну хвилину, славили людину праці, бажали добра й щастя. Саме тому Україну називають пісенним краєм, і ми в цьому зараз переконаємося.
Пісня — наймасовіший і найулюбленіший музичний жанр. Вона супроводжує нас усе життя. Але й на сторінках книжок ми теж натрапляємо на пісню. Чим подібні та чим відрізняються між собою пісня в музиці та літературі? Спробуймо з'ясувати.
У літературі пісня — це вірш ліричного або ліро-епічного характеру, мелодичний за своїм інтонаційним малюнком і призначений для співу. Розрізняють два види пісні: народна й літературна. Між ними є міцні зв'язки.
Календарно-обрядові пісні — пісні, які виконуються під час різних народних свят й обрядів. Вони поділяються на пісні літнього, осіннього, зимового та весняного циклів.
1.Календарно- обрядові пісні почнемо вивчати з веснянок. Ви здивуєтеся: чому не з пісень зимового циклу, адже зимові свята відкривають у січні новий рік? Річ у тім, що наші предки вважали початком року березень, коли пробуджується природа, починали водити гаївки та співати веснянки. Весняні календарні обряди мали на меті пробудити землю і сонце.
Сприймання : відеоряд з ютуб - веснянка « Весна, весна – днем красна», « Ой кувала зозуленька», « Кривий танок». https://www.youtube.com/watch?v=ka1ivt5zs1g, https://yandex.ua/video/search?text=к%20ютуб%20кривий%20танок&path=wizard&noreask=1&filmId=5963595103730907858
Руханка на уроці – водіння « Кривого танка».
2.Пісні літнього циклу. Русальні пісні. Купальські пісні.
Обрядові дії на русальному тижні первісно були звернені до померлих родичів, які впливали на долю та благополуччя живих.
Сприймання : відеоряд з ютуб обрядового дійства « На русалчин, на Великдень». https://www.youtube.com/watch?v=1NPv7qx1CHU, https://www.youtube.com/watch?v=CNS74ys0-cY
3.Жниварські пісні.
Збирання врожаю – завершальна, найвідповідальніша частина трудового року для хлібороба. З цим періодом були пов’язані перші обряди і звичаї.
Сприймання : відеоряд з ютуб українська народна пісня « Вийшли в поле косарі» https://www.youtube.com/watch?v=t4w4Yi2H1ts.
4.Пісні зимового циклу.
До зимового циклу календарно- обрядових пісень належать колядки та щедрівки, а також пісні, що прославляють Миколая Чудотворця.
Сприймання: відеоряд з ютуб колядка « Нова радість», « Добрий вечір тобі, пане господарю», « Засівна», « Ой хто, хто Миколая любить» https://www.youtube.com/watch?v=-i08oWvxcLQ, https://www.youtube.com/watch?v=L54_U4gpstA
5.Народні колискові пісні.
Колискові пісні – це ліричні твори, які співали дітям під час їх присипляння.
Ці пісні передавалися усно від покоління до покоління, від матері до дитини. Мова колискових образна і емоційна. У них дуже часто використовують пестливі слова ( рученьки, оченьки, котик, гулі, люлі).
Сприймання: відеоряд з ютуб мультик « Гойда, гойда», колискова у виконанні Ніни Матвієнко
( https://www.youtube.com/watch?v=8uNCmpmfh_M).
6.Пісні літературного походження.
Крім народних кожна національна культура має багато пісень літературного походження. Літературна пісня – це ліричний твір, слова до якого склав письменник.
Кожен вірянин щодня побожно звертається з молитвою до Господа. У своєму творі « Молитва» , яку О.Кониський написав у 1885 році, він просив у Господа найсокровеннішого – хранити Україну від бід. Цей твір називають духовним гімном України. Музику до твору написав відомий український композитор Микола Лисенко.
Сприймання: відеоряд з ютуб « Боже великий ,єдиний» https://www.youtube.com/watch?v=ndTTo65jq0A, https://www.youtube.com/watch?v=YRTU78TmrhY
III. Підведення підсумків уроку: Усна народна творчість - це велика складова літературного і музичного мистецтва.