Музичні символи України. 7 кл.

Про матеріал

Урок на тему:"Музичні символи України", , урок вивчення нової теми. Головне завдання - ознайомитмися та оволодівати досягняннми рідної культури, розвивати у учнів здібності музично-образного сприйняття, розвиток воквально-хорових навичок.

Перегляд файлу

Урок  з музичного мистецтва , 7клас,

за підручником  «Мистецтво, інтегрований курс»,

автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.

Урок № 1-2

 

Тема уроку: Музичні символи України

 

Мета уроку:

 

вчити  учнів оволодівати  досягненнями культури рідної землі; вчити  дати визначення поняття «музичні символи», знайомити учнів з музичними символами України, творчістю Миколи Лисенка, розучити духовний гімн України «Молитва за Україну». організовувати своє робоче місце, планувати свої дії ;

 

виховувати  естетичне ставлення, інтерес та любов до музики  як виду мистецтва; формувати  міжособистісні відносин, оволодівати  досягненнями світової культури;

розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики,  творчі здібності учнів, естетичний смак.

Обладнання: підручник, DVD, телевізор, компютер, мультимидійна презентація.

Тип уроку: вивчення нової теми.

 

ХІД УРОКУ

 

 

І. Організаційна частина.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

   Бесіда-діалог «Мої літні канікули».

 

 

  • Яку музику ви слухали під час літніх канікул? Які музичні телепрограми та конкурси ви запам'ятали?

 

  • Які музичні твори, пісні ви можете продемонструвати?

 

-  Які концерти відвідали?

 

 

   ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Створення проблемної ситуації.

Вчитель. Музика в житті людини відіграє величезну роль, та, мабуть, найважливіше значення має пісня. Деякі музичні твори за своєю глибиною змісту, його відповідністю прагненням і почуттям народу стають музичними символами нації.

 

Який музичний символ нашої держави?

 

Що вам відомо про історію створення Державного гімну України?

 

   IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку:  «Музичні символи України».

Сьогодні ми ознайомимося  з музичними символами України, творчістю Миколи Лисенка, розучити духовний гімн України «Молитва за Україну».

   V. Вивчення нового навчального матеріалу.

 

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди:

Музика в житті людини відіграє величезну роль, та, мабуть, найважливіше значення має пісня. Деякі музичні твори за своєю глибиною змісту, його відповідністю прагненням і почуттям народу стають музичними символами нації.

 

  •                   Який музичний символ нашої держави?
  •                   Що вам відомо про історію створення Державного гімну України?

 

(відповіді учнів)

Національним музичним символом України вважають «Молитву за Україну» Миколи Лисенка. Хоча вона не належить до класичних духовних творів, покладених на канонічні сюжети, що виконуються під час релігійної служби, але завдяки глибині змісту та духовно-патріотичним почуттям, вираженим у цьому творі, його по праву називають духовним гімном України.

 

Цю пісню, що спочатку мала назву «Боже, Великий, Єдиний» («Дитячий гімн»), було створено наприкінці ХІХ ст. і призначено для дітей. У передмові до видання твору автори написали: «…хотіли вкласти передусім в уста дітей, від яких Всевишній найскоріше міг почути це благання».

 

2. Робота з підручником:  стор.37 – 44   «Портрет митця»

 

  1. Слухання музичного твору

 Молитва за Україну (музика  Миколи  Лисенка, слова ОлександКониського).

 

  Обговорення після прослуховування муз твору.

Технологія «Асоціативний кущ» (відповіді на запитання)

 

 

- Поміркуйте, чому «Молитва за Україну» є музичним символом духовності українського народу.

 

- Як ви розумієте слова вірша Анатолія Грицая, написані під впливом «Молитви за Україну»?

 

Нехай твоя свята молитва Пекучі рани нам зцілить, І вигострить наш дух, як бритву,

 

Й до серця й Бога долетить.

 

Вчитель: Бесіда про народну пісню як символ українського народу. Справжнім символом нашого народу є народна пісня. Пісні в Україні дуже різноманітні: одні, ніби степи, — широкі й безкраї, інші, як гірські річки, — стрімкі та грайливі. Вони заспокоюють і звеселяють, з ними ми плачемо й радіємо, працюємо та йдемо на боротьбу. Народні пісні — це скарбниця пісенної творчості, безцінне надбання народу, виразник його інтересів,

історії та культури.

 

 

4 . Слухання музичного твору

  Українська народна пісня «Ой верше, мій верше…» (виконання під супро-від колісної ліри; виконання сучасними естрадними співаками).

 

 

       Обговорення після прослуховування муз твору.

 

 Технологія «Асоціативний кущ» (відповіді на запитання)

 

  • Пригадайте та назвіть жанри українських народних пісень.

 

  • Порівняйте виконання народної пісні.

 

 

Вчитель. Як вам уже відомо, музичний фольклор тривалий час передавався від покоління до покоління в усній формі. Лише приблизно два століття тому фольклористи почали записувати пісні та мелодії від народних виконавців. Так, завдяки цим людям до наших часів дійшла велика кількість українських народних мелодій. Значний внесок у дослідження і збирання народної творчості зробили вітчизняні фольклористи Микола Лисенко, Філарет Колесса, Климент Квітка та інші.

 

Крім записів автентичного (власне народного) виконання народної пісні чи інструментальної мелодії, композитори часто створювали її обробки — вокальні й інструментальні. Так, одноголосна народна мелодія перетворювалася на твір для різного складу виконавців — соло (голосу чи музичного інструмента), ансамблю, хору або оркестру — народжувались обробки народних пісень і танцювальних мелодій.


 

 5 Слухання музичних фрагментів в  обробці  Миколи Лисенка

«Ой не світи, місяченьку…», «Лугом іду, коня веду» (для соліста із супроводом); «Верховино, світку ти наш» (для хору) .

   Обговорення після прослуховування муз твору.

- Як музичний супровід вокальних творів допомагає розкрити музичний образ?

    -  Як відбувається темпово-динамічний розвиток хорового твору?

 

Вчитель. Особливим видом фольклору українців є пісні літературного походження — твори, що були написані конкретними авторами і які виконуються поряд із народними. До фольклору вони увійшли завдяки усному поширенню серед людей.

 

Одним із таких творів є пісня «Реве та стогне Дніпр широкий…» на слова Тараса Шевченка, яка є відомою не лише в Україні, а й за її межами. Текстом для пісні стали дванадцять рядків із балади великого Кобзаря «Причинна». Музику, що згодом стала народною, написав педагог і композитор Данило Крижанівський. Перед слухачами постає «музичний пейзаж» розбурханого Дніпра, який уособлює могутні сили народу — волелюбного, нескореного, героїчного, як сам Кобзар. Можливо тому цю пісню вважають гімном творчості видатного українського поета.

На вірші Т. Г. Шевченка написано багато пісень, що стали народними. Серед них «Така її доля», «Думи мої, думи», «Плавай, плавай, лебедонько», «Літа орел, літа сизий», «Летить галка через балку», «Садок вишневий коло хати…».

 

Хорова творчість є унікальною сторінкою в історії української музики, адже пов’язана, головним чином, з опрацюванням народних пісень.

 

Хорові обробки народних пісень, з одного боку, спираються на традиційну народну пісенну культуру (колективний гуртовий спів), а з іншого — на академічне хорове мистецтво. Основним принципом обробки є прагнення виявити найсуттєвіший елемент музичного образу, підкреслити його виразність. Звідси органічне й майстерне поєднання прийомів народного багатоголосся й професійної музики.

 

  1. Слухання музичного твору

 

«Реве та стогне Дніпр широкий…»

(сл. Т. Шевченка, муз.  Д. Крижанівського) (різні інтерпретації).

 

   Обговорення після прослуховування муз твору.

-  Які почуття викликає музика?

 

          -  Якими засобами виразності це досягнуто?

 

      -  Розкажіть про засоби виразності живопису, за допомогою яких Микола  Бурачек зобразив бурю на Дніпрі.

 

      - Поміркуйте, що об’єднує поетичний текст, музику та картину.

 

 

На вірші Т. Г. Шевченка написано багато пісень, що стали народними. Серед них «Така її доля», «Думи мої, думи», «Плавай, плавай, лебедонько», «Літа орел, літа сизий», «Летить галка через балку», «Садок вишневий коло хати…».

 

Хорова творчість є унікальною сторінкою в історії української музики, адже пов’язана, головним чином, з опрацюванням народних пісень.

 

Хорові обробки народних пісень, з одного боку, спираються на традиційну народну пісенну культуру (колективний гуртовий спів), а з іншого — на академічне хорове мистецтво. Основним принципом обробки є прагнення виявити найсуттєвіший елемент музичного образу, підкреслити його виразність. Звідси органічне й майстерне поєднання прийомів народного багатоголосся й професійної музики.

 

 

7. Мистецька скарбничка.

 

Обробка народної пісні перекладення для хору чи інструмента одноголосної народної мелодії.

 

Вчитель: Тематика хорових обробок надзвичайно різноманітна. Це обрядові, церковні, історичні, чумацькі, жартівливі, танцювальні, ігрові пісні.

Одна з найвідоміших у світі хорових обробок української народної пісні — це добре відомий вам «Щедрик» Миколи Леонтовича. Він є настільки популярним, що під час різдвяних і новорічних свят і в Америці, і в Європі по радіо й телебаченню щодня неодноразово лунає «Carol of the Bells» («Гімн дзвіночків»), покладений на мелодію нашого «Щедрика».

 

   8. Слухання музичного твору

Микола Леонтович. «Щедрик».

   Станіслав Людкевич. «Гагілка».

    Обговорення після прослуховування муз твору.

      -   Охарактеризуй виконавський склад хорів.

-  Як відбувається розвиток музики в кожному творі?

 

 

9. Вокально-хорова робота.

 

     а)  Повторення правил співу.

 

     б) Розспівування.  (Виконання вправ для розвитку музичного слуху та голосу. Повторення української народної пісні «Грицю, Грицю, до роботи»                     ( пісня вивчалася в молодших класах)

     в) Розучування пісні «Молитва за Україну».

         Робота над змістом пісні.

Показ пісні., бесіда про зміст та будову пісні, про що йдеться у пісні, який  настрій вона створює, у якій формі вона написана, що є незмінним у цій формі?

Розучування мелодії першого куплету та приспіву.

 

 Виконання першого куплету та приспіву пісні під акомпанемент фортепіано.

 

 

 

VI .  Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку. («Мікрофон»)

 

-  Які музичні символи України ви знаєте?

-  Поясніть, як ви розумієте, поняття обробка народної пісні.

 

    -  Яка роль фольклористів у справі збереження та поширення музичної спадщини народу?

 

   -  Пригадайте, які хорові обробки народної пісні вивчалися в попередні роки. Хто з музикантів здійснював ці обробки?

 

VII. Домашнє завдання.

 

Уявіть,  що  вам  запропонували  дібрати  музичні  позивні для  телевізійного

каналу, що буде розповідати про Україну в світі. Підберіть мелодію, яка на

вашу думку, буде найкраще відповідати тематиці телеканалу. Обґрунтуйте

свою думку.

 

 

 

XIII. Вихід з класу під звучання музики  Миколи Леонтовича.

 

 

 

docx
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
11222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку