Тема: Звук [ж]. Позначення його буквою Жж (же). Письмо рядкової букви ж.
Мета: Вчити правильно вимовляти звук [ж] перед глухими приголосними та в кінці слова, позначати його на письмі буквою Жж, читати склади, слова з новою буквою.
Вчити писати малу букву ж, правильно поєднувати її з іншими буквами.
Удосконалювати вміння аналізувати буквену структуру і зміст подібних за структурою слів, знаходити серед них споріднені (без вживання терміна).
Закріплювати в учнів навички написання вивчених букв, з’єднань з іншими буквами.
Формувати вміння відповідати на запитання; розвивати орфографічну пильність, артикуляційний апарат.
Прищеплювати любов до рідного слова.
Обладнання: Складові таблиці, демонстраційна таблиця писаних букв, таблиця «Сиди правильно», малюнки жука, жабки, фішки
Хід уроку
І. Організація класу.
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Створення емоційного фону
Наш девіз:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Створення ігрової ситуації
На вулиці стало трішки тепліше, і коли я йшла сьогодні до школи, на руку мені приземлився незвичайний гість.
Сам чорний, а не ворон.
Є роги, та не бик.
Є шість ніг без копит.
Крила має і літає.
Летить – виє, сяде – землю риє. (Жук)
Артикуляційна розминка
Давайте пригадаємо як летить жук? (Ж-ж-ж-ж-ж) Яким буде звук, якщо летітиме маленький жучок? А великий?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Очікування
ІV. Вивчення нового матеріалу
Аналіз будови. Порівняння великої та малої літери (друкованої та писаної).
Асоціативний кущ
-Яким може бути жук, з чим можна пов’язати це слово?
Демонстрація наочності.
Бо я літера така –
Дуже схожа на жука.
Тільки ти жука згадаєш,
Мене одразу упізнаєш.
Утворення та читання складів з буквою «же»
Е
А
Ж О Ж
У
И
Спостереження за вимовою звука, віднесення його до групи приголосних
Звуковий аналіз
(викладаємо з фішок)
Читання складів
-А зараз прочитаємо злиття та склади.
(Читання складів із причитуванням приголосних до злиття та зі збігом приголосних. Вчитель наголошує на чітку вимову приголосного в середині та в кінці слова). Перший раз читаємо хором, а потім «ланцюжком»
Гра «Впіймай звук»
Учні визначають позицію звука в слові та сигналізують фішками
Жук, жолудь, жоржина, хризантема, вуж, жаба, книга, зошит, пісок, пиріжок, коржик, кажан, живіт, руки, жалити, кусати.
У зеленому жакеті,
у зеленому жилеті,
хоч і плавати мастак,
а не риба і не рак. (Жаба)
Розгляд писаної букви, її аналіз
-Давайте відкриємо зошити і розглянемо писану букву. Подивіться з яких елементів вона складається. А тепер візьмемо ручки в руки і ви «в повітрі», а я на дошці пишемо букву ж. (Вчитель коментує, а діти слухають і в повітрі «пишуть» букву)
Інструктаж написання букви
Пишемо лівий півовал, потім, не відриваючи руки, робимо рух у зворотному напрямку і ведемо з’єднувальну лінію вгору вправо до верхньої рядкової лінії, без відриву вниз – похилу коротку лінію до нижньої рядкової і знову з’єднувальну лінію вгору вправо до середини рядка. Відірвавши ручку, пишемо правий малий півовал. Похила лінія і з’єднувальні лінії утворюють гострий кут.
Письмо в зошитах
(Під керівництвом вчителя діти кілька разів «пишуть» у повітрі букву)
(Після цього вчитель звертає увагу на з’єднання ж з іншими буквами і діти пишуть рядочки зі складами та словами).
Фізкультхвилинка
(Говорить учитель, самий непосидючий учень виконує перед класом, а інші учні виконують на своїх місцях)
У дорозі всі стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки.
Раз! – підняли руки вгору;
Два! – нагнулися додолу;
Три! – крутнулись вправо, вліво;
На «чотири» - раз присіли.
Похитали головою
Ще й притупнули ногою.
Пальчиками повертіли,
І за парти тихо сіли.
Робота над скоромовкою
Жабка спала в жабуринні,
Жук під кущиком ожини.
Фізкультхвилинка
(Пропонуємо учням поглянути за вікно, і поглядом відшукати далекий предмет. Потім перевести погляд на сусіда. Так зробити кілька разів. Посміхнутись один одному).
Перший раз читає гарно підготовлений учень, або вчитель. Учні добирають заголовок.
Читання тексту естафетою.
V. Закріплення вивченого
- Яку нову букву ми сьогодні вивчили? Який звук вона позначає? Як ви гадаєте, для чого жук та жабка завітали до нас на урок?
Чи справдилися ваші очікування від уроку?
Покажіть який у вас настрій, і подаруйте посмішку всім навколо.