Конспект бінарного уроку
з громадянської освіти та історії
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. У чому суть багато культурності і як вона проявляється в українському суспільстві? Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. Рівність
Мета: визначити поняття «полікультурне суспільство», з’ясувати, що таке гендерна рівність та її значення; визначити поняття етнічної та конфесійної різноманітності; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з текстом підручника та додатковими джерелами; виховувати розуміння необхідності поваги та толерантного ставлення до культурних відмінностей.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
пояснювати та застосовувати поняття «полікультурне суспільство»;
-
пояснювати, що таке гендерна рівність та в чому полягає її значення;
-
усвідомлювати необхідність поваги та толерантного ставлення до культурних відмінностей.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник,
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Бесіда за запитаннями.
-
Що таке соціум?
-
Порівняйте різні розуміння поняття «соціум».
-
Які елементи має соціальна структура?
-
Які ролі виконує кожна людина?
-
Порівняйте поняття «соціальний статус» та «соціальна роль».
-
Анаграми.
-
Розшифруйте анаграми. Пригадайте значення слів-відгадок.
СТЕОН – етнос
ДРЕНЕГ – гендер
ЯОНКЕСІ – конфесія
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Робота з візуальними джерелами.
-
Розгляньте зображення. Що вони ілюструють? (Соціальну нерівність)
-
Як вона виникає?
-
Які основні причини соціальної нерівності?
-
Які ще, крім соціального статусу, види нерівності вам відомі?
Сьогодні ми познайомимося з видами різноманітності суспільства та визначимо, що таке рівність.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з джерелом.
-
Опрацюйте фрагмент статті з журналу «Science».
«Все почалося з того, що 13 тис. р. тому хтось наповнив зерном свою каструлю. Можливо, це сталося навіть на тисячу років раніше. Відтоді баняк стояв у кутку будинку на східному узбережжі Середземного моря, де сьогодні тягнуться території Ізраїля, Йорданії, Сирії. І в баняку опинився стратегічний запас; його можна було обміняти на мушлі або послуги. Невеликий приватний капітал. Від мисливців-збирачів до відносин обміну першими перейшли представники натуфійської культури, вони й здобули перевагу над іншими племенами. Так, у суспільство почала проникати нерівність, ймовірно, вперше в історії людства».
-
Як археологи визначають становлення соціальної нерівності?
-
Коли, на їхню думку, вона виникла?
-
Наведіть кілька прикладів з історії різних періодів людства соціальної нерівності.
-
Робота в малих групах.
Клас ділиться на дві групи – дівчата та хлопці.
Кожна група отримує аркуш паперу А4 з зображенням. У дівчат – чоловік, у хлопців – жінка. Завдання: дописати чи домалювати предмети, що на їх думку можуть або мають робити лише чоловіки та лише жінки. Групи мають презентувати свої роботи.
-
А чи є установлені у суспільстві ролі чоловіків та жінок актуальними і зараз? Доведіть.
-
Робота з візуальними джерелами.
-
Розгляньте ілюстрації Марії Чорної із серії «Гендер в малюнках».
-
Зробіть висновки, що таке гендер та гендерна рівність.
-
Робота з діаграмами.
Етнічний склад населення України (2002).
-
Про що свідчать діаграми?
-
Пригадайте, що таке етнос; конфесії?
-
Яке явище визначає існування кількох різних культурних народів на одній території? (Полікуртурність)
-
Визначте, за яких умов може існувати полікультурність?
-
Робота з текстом підручника (с. 49 – 51).
-
Опрацюйте текст підручника.
-
Визначте основні умови для розвитку полікультурного суспільства?
-
Чи справляється з цим завданням українське суспільство? Обґрунтуйте.
-
Поясніть політику мультикультуралізм.
-
Чим небезпечні міжконфесійні конфлікти? Як їх уникнути?
-
Робота в парах.
-
За допомогою історичних джерел знайдіть приклади міжконфесійних конфліктів.
-
Проаналізуйте його причини. Чи можливо було його уникнути?
-
Як в Україні захищають права представників різних конфесій?
-
Робота з правовим джерелом.
-
Опрацюйте статтю КУ.
-
Як у ній визначено права представників різних релігійних конфесій?
Стаття 35 Конституції України.
Кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров’я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей.
Церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа - від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов'язкова.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Бесіда за запитаннями.
-
Що таке полікультурність?
-
Що необхідно для існування різних культур у полікультурному світі?
-
Чим відрізняються толерантність та терпимість?
-
Чому саме толерантність вважають визначальним регулятором у полікультурному суспільстві?
-
Чому потрібно приділяти увагу міжнаціональним відносинам?
-
Робота з епіграфами до уроку (с. 46 підручника).
-
Підсумки уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 49 – 51 підручника.
-
За допомогою Інтернет-ресурсів знайдіть та проаналізуйте 1-2 ситуації з життя, що ілюструють приклади гендерної чи конфесійної нерівності.