Тема уроку: Лобіювання інтересів та корупція.
10 клас Громадянська освіта
РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ.
Мета уроку: Дидактична: з’ясувати вімінність між поняттями «законний захист власних інтересів», «лобізм», «корупція», розглянути причини, види корупції, дослідити прояви корупції, наслідки для економіки і суспільства в цілому. Розвивальна: розвивати мислення, пам’ять, творчі здібності; вдосконалювати вміння учнів працювати в групах, аналізувати інформативний матеріал, робити висновки. Виховна:виховувати громадянську і правову культуру учнів, толерантність і вміння слухати опонента.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть: характеризувати поняття «законний захист власних інтересів», « лобізм», « корупція», пояснювати зв’язок і відмінність між ними, матимуть уявлення про причини, види, прояви, наслідки корупції для економіки і суспільства в цілому, познайомляться із роботою системи державних закупівель «ProZorro» та діяльністю ГО Transparency International Ukraine.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
1. Організаційний момент: налаштування на роботу.
2.Актуалізація знань і вмінь учнів, повторення вивченого, перевірка Д/З шляхом комбінованого опитування з попередньої теми.
1) Фронтальне опитування за допомогою прийому « споріднених слів» - на дошці написані поняття з теми – підприємництво, ринок праці, ринкова економіка, кругообіг в ринковій економіці, концепція сталого розвитку, професія,спеціальність, кваліфікація,посада, ДСЗ.
2) Тестові завдання:
1.Наука про організацію та управління матеріальним виробництвом:
а) філософія б)економіка в)логістика г)менеджмент
2. Назвіть види економічних систем:
а) державна г) командна
б) національна д) традиційна
в) ринкова е) міждержавна
3. Економічна система заснована на приватній власності, конкуренції і свободі вибору:
а) командна б) ринкова в) традиційна г)національна
4. Шлях регулювання державою ринкових відносин:
а ) боротьба з безробіттям в) втручання в цінову політику
б) пряме і непряме оподаткування г) обмеження конкуренції
5. Кількість товару, яку споживачі можуть іхочуть придбати за певною ціною:
а ) попит б) пропозиція в) податок г) мінімалка
6. Податки на товари і послуги, що встановлюються у вигляді надбавки до ціни або тарифу, оплачуються покупцями при купівлі товарів та отриманні послуг:
а ) прямі податки в) додаткові податки
б) непрямі подітки г) не існує таких
3)Індивідуальна письмова робота( 2 учні)- пропонується за допомогою прийому « своя опора» графічно представити особливості концепції сталого розвитку ( схеми, таблиці, « кластер»).
Ресурси
суперечність досягнення балансу між використанням
Потреби ресурсів і тим, щоб не завдавати шкоди природі
Концепція сталого розвитку
ІІ. Опрацювання нового навчального матеріалу. Мотивація навчальної діяльності.
Формування і вдосконалення предметних умінь і навичок.
Ознайомтеся із рекламою антикорупційної діяльності від ГО Transparency
International Ukraine https://ti-ukraine.org/. (презентація) Що, на вашу думку, означають текстові слогани на рекламі?
Що ви вважаєте хабарем?
Чи чули ви щось про корупцію та хабарі у нашому суспільстві? Висловіть
свою думку щодо цього питання.
1.Лобіювання
Розповідь вчителя. Часто люди співвідносять поняття лобізму з корупцією, однак лобізм далеко не завжди передбачає підкуп чиновників. У розвинутих країнах діяльність лобістів регламентована законом. В Україні легалізувати лобізм досі не вдалося.
Лобіювання – це практика просування інтересів різноманітних фінансово-промислових груп, неурядових організацій чи етнічних спільнот для досягнення певного рішення. Лобісти можуть відстоювати державні інтереси на міжнародній арені або громадські чи приватні інтереси всередині держави.
ЯК ЦЕ ПРАЦЮЄ? Діяльність лобістів найчастіше спрямована на досягнення мети, поставленої зацікавленою групою. Це може бути ухвалення необхідного законопроекту або ж, навпаки, скасування якихось нормативно-правових актів. Суб’єктами лобіювання можуть виступати різноманітні асоціації (наприклад, Всеукраїнська асоціація фінансових компаній, Асоціація правників України, Асоціація підприємств інформаційних технологій України або Українська Зернова Асоціація). Але суб’єктами лобіювання далеко не завжди є великий бізнес, який намагається ухвалити вигідний для себе закон. Задача лобістів полягає у роботі з державними органами, групами впливу та медіа. Результат цієї роботи – досягнення поставленої мети (ухвалення необхідного рішення). У тій чи іншій формі лобізм існує в усіх країнах світу.У США закон про лобіювання був ухвалений ще в 1946 році. Він регулює процеси, пов’язані з діяльністю лобістів, фіксує їхнє винагородження. У країні діє реєстр лобістів, які представляють інтереси тієї чи іншої компанії або групи.
ЛОБІЗМ В УКРАЇНІ. Суб’єкти, які ініціюють розвиток лобізму в Україні, вже протягом п’яти років проводять просвітницьку роботу в цьому напрямку. Лобіювання не означає незаконний підкуп чи тиск на владу для ухвалення необхідного рішення.Наприклад: робота різноманітних асоціацій, які домагаються поставлених цілей в абсолютно прозорий спосіб: аналітика, написання законопроектів та нормативно-правових актів, комунікація з владою, медіа-комунікації.
Розвиток інституції лобіювання в Україні відбувається, хоч і не закріплений законом, подібні інституції можуть розвиватися десятиліттями. Щодо фінансування суб’єктів лобіювання, експерт пояснює, що вирішення та просування різних питань вартує по-різному. Є асоціації, які витрачають 5-10 тис. доларів на рік і просувають свої інтереси. Інші витрачають до мільйона доларів на роботу. Наприклад, коли необхідно налагодити роботу із зовнішнім вектором, працювати з Європарламентом та Єврокомісією, працювати з лобіюванням в Америці, реєструючи лобістську активність. Хтось організовує громадські рухи виключно на волонтерських засадах.
ВИСНОВОК. Лобіювання у розвинутих країнах є інструментом співпраці та комунікації, який призводить до ухвалення прогресивних рішень, вигідних як бізнесу, так і суспільству. Його узаконення має реальні шанси вплинути на скорочення корупції, адже питання можна буде вирішувати дешевше та у законний спосіб.Отже, в Україні не існує законів , що регулюють лобістську діяльність.
2. Корупція.
Розповідь учителя. Корупція - це, з одного боку, незаконні дії державної посадової особи, яка приймає, випрошує або вимагає гроші чи інші винагороди від громадян чи бізнесу, а з іншого, це дії громадян, які пропонують з власної ініціативи таким посадовим особам винагороду з метою оминути закон та отримати для себе перевагу або іншу особисту вигоду.
Корупція – негативне суспільне явище, яке проявляється в незаконному використанні посадовими особами їхніх прав і можливостей з метою збагачення, що завдає шкоди державі. Корупція відрізняється від лобізму тим, що лобісти не мають прямої вигоди від прийняття лобійованих ними рішень.
С. 152-153 –визначити види корупції.
Приклади дій, коли гроші (хабарі) чи інші «подякиподарунки» надаються:
С. 154 – визначити причини корупції
Паспорт «по знайомству» Громадянину Володимиру Нетребченко необхідно оформити потрібний йому документ — закордонний паспорт для подорожі в іншу країну ― і це можна зробити лише у сервісному центрі або відділенні Державної міграційної служби. За законом, процедура має тривати не більше 20 робочих днів, але на практиці вона затягується. Громадянин В. Нетребченко вирішує заплатити знайомому державному службовцю додаткову суму за прискорення оформлення документа. Державний службовець бере кошти і громадянин В. Нетребченко невдовзі отримав необхідний документ.
Корупція воює на боці ворога |
через корупцію армія не отримує достатньо коштів, а люди, які змушені були покинути власні будівлі на Сході України, не отримують належну допомогу |
Корупція відлякує інвесторів |
інвестиції, які могли б створити нові робочі місця не йдуть до країни, оскільки не забезпечено рівних та прозорих умов для ведення бізнесу та не захищені права власності |
Корупція вбиває |
аварійні будівлі, які допущені до експлуатації завдяки хабарам, призводять до загибелі людей; нетверезі водії, що відкуповуються від відповідальності, вбивають людей |
Корупція зменшує шанси на освіту |
обдарована молодь обмежена у вступі до провідного ЗВО (закладу вищої освіти); хабарництво викладачів ЗВО при прийомі іспитів та курсових робіт за гроші знижує якість підготовки фахівців |
Корупція краде |
сплачені податки осідають в кишенях корупціонерів, а не спрямовуються на розбудову важливих для громадян та їхніх дітей установ (поліклінік, дитячих садків, шкіл) та надання якісних послуг населенню. |
3. Боротьба з корупцією.
АНТИКОРУПЦІЙНІ ОРГАНИ УКРАЇНИ
Назва |
Національне антикорупційне бюро України |
Національне агентство з питань запобігання корупції |
Спеціалізована антикорупційна прокуратура |
Вищий антикорупційний суд |
Дата |
2015 р. |
2015 р. |
2015 р. |
2018р. |
Очільник |
СитникАртем Сергійович(през) |
Мангул Олександр Анатолійович (ВР) |
Холодницький Назар Іванович |
У стадії формування |
Функція |
протидія кримінальним корупційним правопорушенням, які вчинені висопосадовцями особами |
забезпечує формування та реалізацію державної антикорупційної політики, формує правила попередження корупції і підвищення прозорості публічного сектору |
здійснення нагляду за додержанням законів під час проведення оперативно-розшукової діяльності досудового розслідування НАБУ |
Перегляд відеороликів – Індекс сприйняття корупції.
https://www.youtube.com/watch?v=OIS0-M0wUOI
(Випереджальне завдання –повідомлення)
ІІІ. Завершальний етап.
Заповнити таблицю. Робота в групах.
Наслідки рішення взяти участь у корупційному діянні |
Для суспільства |
Для особи |
Позитивні |
1 |
3 |
Негативні |
2 |
4 |
Наголос на основних питаннях уроку.
Про що дізнались на уроці?
Що називаємо лобіюванням,а що корупцією, в чому відмінність?
Види корупції?
Наслідки корупції?
Домашнє завдання - С. 152-156– опрацювати, повторити т. 6 – С 121-156, тестові завдання С 157-158.
Додатки
У 2015 році було створено Національне антикорупційне бюро України (НАБУ). Відтоді саме Бюро почало розслідувати злочини топ-корупціонерів – депутатів різних рівнів, міністрів та їхніх заступників, голів центральних органів виконавчої влади, суддів, вищих прокурорських та поліцейських чинів тощо. Процесуальне керівництво у всіх цих провадженнях було покладено на Спеціалізовану антикорупційну прокуратуру – самостійний структурний підрозділ ГПУ.
Станом на кінець 2018 року в роботі детективів НАБУ перебувало 727 кримінальних проваджень. З 171 провадження НАБУ-САП, які були скеровані до суду, в 49 справах навіть не відбулося підготовчого засідання. Згідно із дослідженнями Ради громадського контролю при НАБУ, звичайні суди не здатні розглядати справи НАБУ-САП. Очевидно, що нереформована судова гілка влади затягує судовий розгляд у справах Бюро. У той час, як за офіційною статистикою тільки 1,2% всіх кримінальних справ затримуються в судах, для НАБУ цей показник становить понад 40%. Причин на те безліч – від небажання суддів ухвалювати рішення у корупційних справах до надзавантаженості.
Логічний вихід із цієї ситуації – створення дійсно незалежної та професійної судової інституції, яка б розглядала корупційні справи осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування.
7 червня 2018 року Верховна рада таки ухвалила Закон України "Про Вищий антикорупційний суд" (ВАС). 2 серпня Президент України Петро Порошенко підписав Закон "Про внесення змін до Закону України" Про судоустрій та статус суддів "у зв'язку із прийняттям Закону України" Про Вищий антикорупційний суд". Таким чином були усунені всі законодавчі перепони для створення та ефективної роботи ВАС.
Transparency International Ukraine(акредитований представник глобального антикорупційного руху МБРР) взяла на себе обов’язок підтримати формування та запуск Вищого антикорупційного суду.
Transparency International Ukraine досліджує рейтинги країн за рівнем сприйняття корупції СРІ.
Міжнародні антикорупційні рейтинги та індекси 2018 року Україна посіла 120-те місце з-поміж 176-ти країн у рейтингу сприйняття корупції, визначеному компанією «Трансперенсі Інтернешнл» (Transparency International). Це місце розділили з нею Росія, Казахстан, Іран і Непал. Таке низьке місце є дуже незадовільним для України, яка обрала для себе вектор європейської інтеграції, оскільки більшість країн ЄС посідають місця вгорі рейтингу. Найменш корумпованими країнами «Трансперенсі Інтернешнл» називає Данію, Нову Зеландію, Фінляндію, Швецію, Норвегію, Сінгапур, Нідерланди, Канаду й Німеччину
Проти корупції разом із «ProZorro» - Під час закупівель за бюджетні гроші дуже важливо забезпечити, щоб купувалися якісні товари за справедливою ціною, щоб не було «відкатів» та нераціонального витрачання бюджетних коштів. Для цього в Україні створена система державних закупівель «ProZorro». Це ― так званий аукціон «на зниження», де на публічні торги виставляється певний товар, послуга за стартовою ціною, а потім учасники на кожному кроці аукціону пропонують більш низьку ціну. Тобто ― ціна постійно знижується. Торги тривають до того часу, доки не залишиться лише один учасник, який запропонує найнижчу ціну.