Департамент освіти і науки виконкому Криворізької міської ради
Комунальний заклад «Інноваційний методичний центр»
Криворізької міської ради
Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №111
Розробка уроку з курсу «Громадянська освіта» в 10 класі
«Особливості захисту прав дітей та молоді в
Інтернеті»
Вчителя історії
Криворізької загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №41
Терещенко Антоніни Григорівни
Кривий Ріг
2019
Тема. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь та навичок.
Після цього уроку учні зможуть:
ПЕРЕБІГ УРОКУ.
1.Підготовчий етап (8 хв.)
Запропонувати учням разом створити кластер із 8-10 слів із ключовим поняттям «Інтернет». Записати на дошці всі висунуті учнями ідеї протягом 3-х хвилин та попросити учнів визначити між поняттями, термінами та словами, що були записані. На завершення запитати: Які ідеї відображає кластер? Відвести на цю роботу 5 хвилин.
Після цього представити тему уроку.
ІІ. Основний етап ( 25 хв.)
Слово вчителя. Дорослі можуть виділяти в мережі те, що їм потрібно, не відволікаючись на дратівливу рекламу і не чіпаючи небезпечні посилання. А от як бути з підростаючим поколінням?
Як би не мріяли багато батьків повністю закрити своїм дітям доступ до Інтернету, сьогодні це практично неможливо: доповіді та реферати, ігри та мультфільми, аудіокниги та листування з приятелями, безліч додаткової та корисної інформації, яку можна швидко та легко отримати. Заборонити дитині Інтернет повністю – не вихід. Ефект «забороненого плоду» приведе до того, що дитина почне шукати інші шляхи виходу в мережу – від використання комп’ютера потайки до відвідування Інтернет – кафе, де інтереси дитини неможливо контролювати в принципі.
А чи можливо сьогодні зовсім відмовитись від Інтернету? Щоб відпости на це питання, запропонуйте учням розділитися на дві групи і визначити свою позицію. Перша група «скептики» мають стверджувати, що без Інтернету можна існувати та доводять аргументи на свою користь. «Новатори», навпаки, стверджують, що без всесвітньої Мережі в сучасному світі існувати просто неможливо.
«СКЕПТИКИ» |
«НОВАТОРИ» |
Діти будуть більше читати першоджерела та, шукаючи потрібну інформацію, розширювати свої пізнання. |
Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, цілеспрямованості
|
Більш грамотно писати та правильно висловлювати свої думки. |
Спілкування у Мережі дає дитині відчуття простору,можливість вільно висловлюватися, розвиває лідерські якості дитини. |
На основі прочитаного, самостійно підбирати необхідну інформацію. |
Самостійне пізнання інформаційного світу спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв’язання задач. |
Самостійно готувати реферати, доповіді, а не «сліпо» використовувати вже готовий матеріал. |
В Інтернеті з легкістю можна підібрати потрібну інформацію, витрачаючи на пошуки набагато менше часу та зусиль. |
Діти проводять багато часу перед комп’ютером, що шкодить їх зору,здоров’ю |
Батьки мають встановити ліміт часу, який дитина проводить перед монітором. |
Батьки не контролюють дітей, особливо коли вони відвідують шкідливі сайти. |
Встановити спеціальну програму, яка обмежує можливості дитини в Мережі. |
Вчитель. Уявімо собі, що в силу певних обставин вам прийшлося хоча б один день прожити без Інтернету, мобільного телефону та інших засобів зв’язку. Адже ж життя не зупинилося, але ми відчуваємо певні незручності та дискомфорт. Та чи варто свідомо відмовлятися від переваг та благ, які надає нам сьогодні цивілізація?
Далі вчитель пропонує учням визначити, що саме приваблює дітей та підлітків в Інтернеті?
Діти, як і дорослі мають право на отримання інформації. Кожний другий вівторок лютого ми відзначаємо День безпечного Інтернету. З квітня 2008 року в Україні почала діяти програма «Безпека дітей в Інтернеті».
Відповідно до ст.9 Закону України «Про охорону дитинства»:
«Кожна дитина має право на вільне висловлювання особистої думки,
формування власних поглядів, розвиток власної громадської
активності, отримання інформації, що відповідає її віку. Це право
включає свободу шукати, отримувати, поширювати і зберігати
інформацію в усній, письмовій або іншій формі, за допомогою
витворів мистецтва, літератури, засобів масової інформації, засобів
зв’язку (комп’ютерній, телефонній мережі і тому подібне) або інших
засобів по вибору дитини. Дитині забезпечується доступ до
інформації і матеріалів з різних національних і міжнародних джерел,
особливо тих, які сприяють здоровому фізичному і психічному
розвитку, соціальному, духовному і моральному добробуту. Таким
чином, для реалізації вказаних можливостей, одним із основних
прав, яке необхідно дитині – є право на доступ до Інтернету».
Все, що потрібно від батьків – знати, з якими небезпеками можуть зіткнутися діти, і зуміти надійно захистити їх від різного виду неприємностей. Діти залишаються дітьми, а їх недоросла психіка з легкістю піддається будь-якому негативному впливу.
ТРИВОЖНА СТАТИСТИКА:
понад 28% опитуваних дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі.
17% без коливань діляться інформацією про себе і свою родину – адресу, професію, графік роботи батьків, наявність цінних речей у домі… Нащо незнайомцям така інформація, діти, як правило, не замислюються.
22% дітей періодично потрапляють на сайти для дорослих.
28% дітей, побачивши в інтернеті рекламу алкоголя або куріння, хоча б один раз спробували їх купити, а 11% − спробували купувати наркотики.
Близько 14% опитуваних час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі звертають увагу на вартість послуги.
Насамкінець, використовуючи метод одна хвилина, запропонуйте учням висловитись на тему «Як захистити себе в мережі Інтернет?»
Вчитель. Отже, для захисту дитини в Інтернеті затверджено цілу низку нормативних актів, зокрема Закон України «Про захист суспільної моралі». Прийнято програму «Онляндія – безпека дітей в Інтернеті», ініційовану коаліцією за безпеку дітей в Інтернеті, заснованою компанією «Майкрософт – Україна» у 2008 році в рамках програми «Партнерство у навчанні».
Інтернет відкриває дітям і молоді фантастичні можливості для дослідження, зв’язку та творчості в он-лайні. Однак із використанням Інтернету пов’язані певні ризики. Зокрема, Інтернет — це вікно у світ також і для дорослих, і він містить матеріали, що не підходять для дітей. Як батьки можуть допомогти дітям мінімізувати ризики? На це питання немає однозначної відповіді, адже ризики варіюють в залежності від віку та рівня комп’ютерної грамотності дитини. Як це не дивно, але більшість українських батьків, на жаль, не до кінця усвідомлюють загрози, на які може натрапити їхня дитина в мережі Інтернет.
ФАКТИ. Так, наприкінці 2017 року Інститутом соціології НАН України було проведено дослідження, згідно з яким, за оцінкою дітей, батьки лише у 24% випадків запитують, які саме сайти вони відвідують у мобільному Інтернеті. Відвідуваннями стаціонарного Інтернету цікавляться в 57% випадків. Але лише 5% батьків цікавляться більш детально змістом сайтів, які діти відвідують у мобільному Інтернеті, та 30% — у стаціонарному. За інформаційними даними, більшість батьків вважає, що, придбавши комп’ютер та підключивши його до мережі Інтернет, можна позбутися багатьох проблем. Адже, на думку батьків, дитина більше часу перебуває вдома, під наглядом, нагодована та доглянута; які можуть бути загрози? Якої шкоди можуть завдати віртуальні друзі?
Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі дитині треба вчитися структурувати великі потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі, навчатись культурі спілкування та аналізу розміщеної інформації.
Вчитель пропонує учням скористуватися уявним мікрофоном та надати основну пораду для школярів, яка складається з трьох ключових аспектів:
ПАМ’ЯТАЙТЕ: Коли ви розмістили інформацію в Інтернеті, ви втрачаєте над нею контроль. Видалення такого матеріалу та його копії майже неможливо.
ПЕРЕВІРЯЙТЕ: Ви маєте право достеменно знати, кому надаєте інформацію, а також, як і з якою метою вона буде використана.
ДУМАЙТЕ: Чи варто розміщувати інформацію, якщо ви не знаєте, як її використають і чи це не зашкодить вашим близьким?
ІІІ. Завершальний етап. (10 хв.)
Для підбиття підсумків уроку вчитель пропонує за допомогою прийому відкрита трибуна визначити основні правила безпеки в Інтернеті.
10 золотих правил безпеки в Інтернеті для дітей
Домашнє завдання. (1хв.) Прокоментуйте учням домашнє завдання, пропонуючи такі запитання:
Ваші поради.
1