Бінарний урок в 4 класі з математики та музичного мистецтва на тему "Дроби та ноти"

Про матеріал

Бінарний урок в 4 класі

з математики та музичного мистецтва

Терещенко Ніна Андріївна,

вчитель початкових класів,

Царинна Людмила Геннадіївна,

вчитель музичного мистецтва,

Смілянської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів №7

Черкаської області

Тема: «Дроби та ноти»

«Математика й музика потребують єдиного мислення»

(А. Енштейн)

Мета уроку:

Формувати:

ключові компетентності:

уміння вчитися - організовувати робоче місце, вчитися самостійно здобувати знання з різних джерел, ділитися отриманими знаннями з однокласниками;

громадянська – здатність екологічно мислити, бережливе ставлення до природних багатств, до людей; розвивати спостережливість, кмітливість, увагу, пам'ять, мислення;

соціальна - продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;

предметні компетентності:

  • повторити теоретичні знання про історію виникнення дробів, їх позначення, означення чисельника, знаменника та звичайних дробів;
  • узагальнити отриманні знання про дроби на застосуванні їх в музиці, продовжуючи знайомство з нотами та їх довготою;
  • систематизувати практичні навички додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками, обчислюючи музичний такт дитячих народних пісень.
  • Розвивавати логічне мислення, правильне наукове мовлення, увагу, пам'ять,зосередженість, уважність, розумові здібності;
  • Виховувати стійкий інтерес до шкільних предметів, розкриваючи зв`язок між ними; розширити словниковий запас учнів та компетентність про музичні твори та математичні дроби.
  • Тип уроку: узагальнення та систематизація знань та вмінь.
Перегляд файлу

 

 

Бінарний урок в 4 класі

з математики та музичного мистецтва

 

Терещенко Ніна Андріївна,

вчитель початкових класів,

Царинна Людмила Геннадіївна,

вчитель музичного мистецтва,

Смілянської загальноосвітньої школи

 І-ІІІ ступенів №7

Черкаської області

 

Тема: «Дроби та ноти»

  «Математика й музика  потребують     єдиного  мислення»

  (А. Енштейн)

Мета уроку:   

Формувати:

ключові компетентності:

     уміння вчитися - організовувати  робоче місце, вчитися самостійно здобувати знання з різних джерел, ділитися отриманими знаннями з однокласниками;

     громадянська – здатність екологічно мислити, бережливе ставлення до природних багатств, до людей; розвивати спостережливість, кмітливість, увагу, пам’ять, мислення;

соціальна - продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі  та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;

предметні компетентності:

повторити теоретичні знання про історію виникнення дробів, їх позначення, означення чисельника, знаменника та звичайних дробів;

узагальнити отриманні знання про дроби на застосуванні їх в музиці, продовжуючи знайомство з нотами та їх довготою;

систематизувати практичні навички додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками, обчислюючи музичний такт дитячих народних пісень.

Розвивавати логічне  мислення, правильне наукове  мовлення,  увагу, пам'ять,зосередженість, уважність, розумові здібності;

Виховувати стійкий інтерес  до шкільних  предметів,  розкриваючи зв`язок між ними; розширити словниковий запас  учнів та  компетентність про музичні твори та  математичні дроби.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань та вмінь.

Обладнання:

ІКТ,презентація, картки для учнів,опорна схема «Дроби та ноти». 

Форми і методи навчання: Метод «Брейн – стормінг», взаємних запитань, Інтерактивний  метод «ДЧЦМЗ» (Для чого це мені знадобиться?)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Гра «Синоптики» (жартівливийпрогноз).

Складіть прогноз погоди на урок.

На сьогоднішній день у Смілянській ЗОШ  №7 на уроці музики та математики очікується безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура 9-12 градусів, опади у вигляді високої кількості балів…

Упродовж найближчих 40 хвилин на вас очікує несподіваний град захоплюючих завдань про математику. На уроці ми почуємо яскраві, як блискавка, відповіді. Поступово розвіється туман незрозумілого, і ми без сумніву доведемо, що заслуговуємо на успіх

 

Якщо запастися терпінням і проявити старання, то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі сходи. Навчання корінь гіркий, але плід солодкий. Тож будемо вирощувати насіння науки, щоб потім куштувати солодкі плоди наших результатів

  •            Озвучення очікуваних результатів.

2.Метод «Брейн – стормінг» (вид мозкового штурму)

– Хто з вас задумався, що таке урок?

- Для чого він потрібний?

Методика взаємних запитань.

Учні задають один одному по 3 запитання на вивчену тему.

1.Що таке дріб?

2. Що означає риска дробу?

3. Як називається число, яке записується під рискою дробу і що воно означає?

4. Як називається число, яке записується над  рискою дробу і що воно означає?

5. Які дроби називаються правильними?

6. Які дроби називаються неправильними?

7. Який з двох дробів більший правильний чи неправильний?

8. Яка частина фігури зафарбована?

Згадайте основну властивість дробу.

Якщо чисельник і знаменник дробу помножити на один і той самий вираз, то дістанемо дріб, який тотожно дорівнює даному. 

Інтерактивний метод «ДЧЦМЗ» (Для чого це мені знадобиться?)

 

- Для чого треба знати математику? А музичне мистецтво?

- Хто або що допомагає вам пізнати світ?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Обєднайтеся в групи, виберіть лідера.

Робота в групах.«Кельтське колесо»

За легендою давніх кельтів усі люди поділяються на « сторонни світу».

Люди з Півночі - це люди дії, лідери, які роблять справу, ідуть до мети будь-якими шляхами, не оглядаючись на засоби; їх мало цікавить атмосфера, що панує навколо.

Люди із Заходу - це люди розкладів, розрахунків, точності, дисципліни. Їх часто обвинувачують у нечутливості.

Люди зі Сходу - це люди творчості; у них багато ідей, але при цьому вони не займаються їх реалізацією.

Люди з Півдня забезпечують теплі відносини та комфорт у групі. Атмосфера в групі для них важливіше поставленої  мети, руху вперед.

За легендою, для досягнення гармонії в кожній групі, а також у кожній людині повинні бути присутніми всі сторонни світу, хоча якась і переважатиме. Це й являє собою замкнене кельтське колесо.

Український соловейко - Творчість Анатолія Борисовича Солов’яненка відзначали з теплотою у серці і невимовною вдячністю згадували не тільки в Україні, а й у багатьох країнах світу. Але мало хто знає, що він мав математичну освіту: він закінчив Донецький політехнічний інститут і викладав у ньому нарисну геометрію. У квітні 1962 р. на звітному концерті у Києві виступив молодий інженер, зал був приголомшений, журі вражене. А дирекція столичного театру опери і балету запросила його на роботу у свій колектив. Це наш український соловейко, - говорили про нього артисти.

(Лідер ділить групу за назвами прочитаного тексту і діти займають інші місця в класі.)

1.Математичний диктант

А) Записати під диктовку дроби : ¾, 5/7, 6/24, 9/14, 2/5, 7/8, 1/6.

Б) Запишіть відповіді до задач

  •          Для букетів взяли 21 квітку. 1/3 всіх квітів – червоні. Скільки червоних квіток було в букетах?
  •          На полиці 6 художніх книжок, що становить 1/3 всіх книг. Скільки всього книг на полиці.
  •          Швидкість мотоцикліста 70 км/год. Весь шлях він подолав за 3 год. Яку відстань проїхав мотоцикліст?
  •          Автомобіль проїхав відстань 300 км за 3 год. З якою швидкістю рухався автомобіль?
  •          Площа квадрата 81 см2 . Знайдіть сторону квадрата.

Перевірка.

Математична розминка

Пропоную розв’язати кросворд.

Описание: кросворд

1. Геометрична фігура, яка має початок і не має кінця (промінь).

2. Частина прямої, обмежена двома точками (відрізок).

3. Результат дії додавання (сума).

4. Результат дії віднімання (різниця).

Картинки по запросу піфагор5. Не крива (пряма).

Кросворд допоможе вам відгадати загадку. Подивіться на нього уважно. (У виділених клітинках утворилося слово «пісня»). (Слайд 2)

 

Вчитель математики: Математика та музика – два полюси людської культури. Слухаючи музику, ми переносимося у магічний світ звуків. Розв`язуючи задачі, ми поринаємо у логічний та точний світ чисел. Ми не задумуємося над тим, що світ звуків та простір чисел із давніх давен  знаходяться поруч  один з одним. А тому:  «Математика й музика потребують єдиного мислення». Ці слова  Енштейна стануть епіграфом сьогоднішнього уроку.

Давньогрецький філософ, математик, музикант ПІФАГОР першим  побачив  та об`єднав  ноти з дробами. Він вивчав математичну сторону звука,  шукав зв`язок між астрономією та музикою.

Вчитель музики: Ми живемо у світі звуків. Люди дуже давно навчились записувати різні звуки за допомогою спеціальних знаків. Як ці знаки називають? Скільки ви знаєте нот?

Колись, перебираючи струни на арфі, учений Піфагор помітив, що наймилозвучніше співвідношення звуків – це октава - 1/8, квінта – 1/5 і кварта –  1/4. Піфагор уперше математично описав звук. Тому його цілком можна називати «прадідом» акустики. Його октава стала виражатися так:

1          1/2       1/3          1/4          1/5       1/6        1/8         1/16

до ре мі фа соль        ля    сі     до

Вчитель математики:

Про що ви дізнаєтесь на уроці? Ви вже зрозуміли, що на сьогоднішньому уроці ми узагальнимо знання про звичайні дроби. А також закріпимо навички виконання додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками та розв’яжемо задачі на знаходження дробу від числа. 

Вчитель музики. В уроці поєднані разом музика з математикою. Тому ми повторимо види нот, їх звучання, прослухаємо мелодії та заспіваємо пісні.

Вчитель математики: А що ж спільного між цими двома завданнями? Чи не підкажете тему сьогоднішнього уроку?  («Дроби та ноти»). Недарма відомий математик О.Казанцев сказав: «Математика – пісня розуму». Тож будемо співати серцем, душею і розумом.

За кожне правильно  виконане математичне завдання кожний із вас отримуватиме ноти різної довготи.

Індивідуальна   робота в групах .

І і ІІ група. З ряду дробів виберіть і запишіть правильні. Який дріб називається неправильним.

 http://mathlessons.ucoz.com/adasa/3.png

 ІІІ і ІVгрупа. З ряду дробів виберіть і прочитайте правильні. Який дріб називається неправильним.

Картинки по запросу правильні дроби

Чому дорівнює дріб, у якого чисельник і знаменник рівні? (Дорівнює 1.)

Vгрупа. Запишіть дроби і виконайте додавання.

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/12647/content/1.JPG

http://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics5_1/mathematics5_1.files/image091.jpghttp://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics5_1/mathematics5_1.files/image099.jpg

Перевірка.

Фізкультхвилинка. Усім учням роздаються листки, на кожному з них надруковане число (одноцифрове або двоцифрове), діти стають в ряд і виконують такі завдання: утворіть неправильні дроби, правильні дроби, мішані числа.

Вчитель  музики. Музику неможливо уявити без нот, кожна з яких має свою тривалість.

III.     Нотна математика 

Будиночок для нот

Опорна схема «Дроби та ноти»

http://edu.convdocs.org/tw_files2/urls_5/8/d-7737/7737_html_m152e9c93.jpg

 

 

 

 

 

 

  •               1. Як називаються ноти, зображені на схемі?
  •               2. Який дріб треба поставити у відповідність до кожної ноти? (Після відповідей учнів з`являються на слайді позначення нот дробами).
  •               3. Чому кількість нот у рядках різна?
  •               4. Скільки повинно  бути у другому рядку половинних нот?

 у третьому - четвертних?

У четвертому - восьмих?

У п`ятому - шістнадцятих?  

  •               5. Яка нота має найменшу  тривалість? (Включається слайд з опорною схемою)

Слухання тривалості нот.

Висновок

Вчитель музики: А які дроби з'являються в музиці? (розміри)

Чим ці дроби відрізняються від попередніх?

А в музиці чим вони відрізняються ?

(2/4 -  полька, пісня ; ¾- вальс; 4/4- марш)

(Вчитель музики грає : полька, вальс, марш учні визначають що, де ?)

 

Фізхвилинка

 

Вчитель математики. Який урок математики без задачі? Сьогодні розв’яжемо  музичну.

Розвязування задач

  •             Композитор П. Чайковський написав симфонію за 328 годин. На написання І частини витратив  1/4   всього часу,  ІІ частини -1/2 . На ІІІ  частину витратив стільки часу, як на    І і ІІ разом. Скільки годин він витратив на написання фіналу?
  •             Микола Лисенко, основоположник української класичної  музики, написав 600 творів. Музика до спектаклів становила 3/5 всіх творів. А решта - фортепіанні твори. Скільки фортепіанних творів написав Лисенко?

V.  Фізхвилинка зір, кінезіологія

Поділ на групи за нотками

VI.     Дидактична гра « Музично-математична »

Вчитель музики: Погляньте на нотний стан, що на слайді. Він розбитий вертикальними рисками на частинки , що називаються  тактом. Довести відповідність тривалості в такті. Для цього порахуйте загальну тривалість нот у кожному такті, запишіть у зошитах усі розрахунки у вигляді дробів із знаменником «4»

http://festival.1september.ru/articles/563095/img14.gif

Перевіримо, порівнюючи із слайдом

1-ий такт   1/8 + 1/8 + 1/8 + 1/8 = 4/8 = 2/4;

2-ий такт   1/4 + 1/8 + 1/8 = 1/4 + 2/8 =1/4 + 1/4 = 2/4;

3-ій такт       1/4 + 1/4 = 2/4;

4-ий такт      1/8 + 1/8 + 1/8 + 1/8 = 4/8 = 2/4;

5-ий такт       1/8 + 1/8 + 1/8 + 1/8 = 4/8 = 2/4.

Як бачимо, загальна тривалість кожного такту 2/4. Це число називається розміром музичного твору. Записується розмір твору завжди на початку нотного стану.

Тепер прослухаємо цей музичний твір та вгадаємо його назву.

ІX.   Підсумок уроку.

 

Інтерактивнавправа «Рюкзак»

– Які із отриманих на уроці знань, умінь і навичок ви візьмете для використання на інших уроках, у житті?

Вчитель музики: Як багато в музиці математики — і розміри, і тривалість нот… Та це ще не все, бо існує в музиці і «музичне множення», «музичне додавання».

Вчитель математики:  Якщо з науки математики вирізати знання про «Звичайні дроби», то зникне і музика, яку ви так любите, зникнуть і музичні інструменти, ноти. 

Людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник те хороше, що про цю людину думають інші.  То ж бажаю вам щоб дріб у кожного з вас  був завжди  правильним.

 

Результат пошуку зображень за запитом "дроби і музика"

 

 

Вчитель музики. Продовжуючи думку дітей, дійсно, звуки бувають різними за тривалістю і мають чіткий поділ і співвідношення між собою.

Ось цілий звук, або той, що містить в собі 4/4 довготи звучання. (приколюємо на дошку ноти)

Вчитель математики. А в математиці  теж  4/4,  це одна ціла.

Вчитель музики. А ось половинний звук. Він звучить в два рази коротше цілого, тобто містить половину  (або 2/4) довготи  звучання цілого.

Вчитель математики. Якщо скоротити дріб 2/4 одержимо 1/2

Вчитель музики. Та в музиці є окрема довгота, що містить 1/4часу звучання. Це четвертний за довготою звук. І позначається він так:

є в музиці і 1/8 звучання,

і  1/16,                     

і  навіть 1/32.

Вчитель математики.  Спробуйте розв’язати  математичні завдання.

(на дошці приклади додавання дробів

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/12647/content/1.JPG

Діти біля дошки розв’язують завдання)

Вчитель музики.  Давайте ми ці математичні приклади випишемо в одну лінію за допомогою нот  і побачимо що ми отримаємо.

(на дошці викладається ритмічний рисунок, що одержався з математичної задачі)

Учениця. Та це ж ритмічний рисунок.

Вчитель музики. Давайте спробуємо його прочитати.

(Вчитель музики допомагає класу прочитати ритмічний рисунок, що виплив з математичної задачі)

Вчитель музики. Цей  ритмічний рисунок поділений на чотири рівні частини рисочками. Ці відрізки називаються тактами. Кожна перша чверть такту виділяється наголосом, тобто сильною долею. Інші ¾ становлять другу, третю і четверту слабкі долі. Таке ділення ритму на сильні і слабкі долі дуже важливе. Музиканти його називають метром.

Учень. Є спеціальний пристрій який може відраховувати метр – метроном. Подивіться і послухайте як він діє.

(Демонстрація дії метроному)

Вчитель музики. А знаєте як метр відраховують на інструменті музиканти?

(На інструменті демонструється басовий акомпанемент)

А якщо на цей метр накласти мелодію, то отримаємо ось що…

(Грається на інструменті мелодія)

А давайте ви разом хлопками будете виділяти сильні долі, а я під ваш акомпанемент зіграю мелодію.

(Діти хлопками під музику вистукують метр)

Вчитель математики. Оточуючий нас світ наповнений різноманітними ритмами: це ритм коліс, стукіт серця, кроки людини… Ритми можна знайти і серед чисел.

(Робота з таблицею чисел від 1 до 30)

  •              Два учні  в таблиці виділять числа, які діляться на 2 - квадратиком, на 3 - кружечком.
  •              Через який інтервал, чи ритм вони повторюються?
  •              Яку властивість мають числа, обведені двічі?
  •              Добре, ви  мене переконали: ритм об’єднує музику і математику. А що ви скажете про протилежності? В математиці їх безліч. Назвіть їх!

(Діти перелічують приклади протилежностей: множення – ділення,  додавання – віднімання, більше – менше, тупий – гострий, просте – складне)

Вчитель музики. Діти, а в музиці є протилежності? Давайте їх назвемо.

(Діти перелічують протилежності у музиці: форте - піано; швидко-повільно; мажор - мінор…)

Вчитель математики. Який урок математики без задачі? Сьогодні розв’яжемо  музичну.

(за дошкою текст задачі)

Задача. Композитор написав симфонію. На написання І частини витратив   __ всього часу,  ІІ частини -  __. На ІІІ  частину витратив стільки часу, як на    І і ІІ разом. Знайти, яку частину свого часу він витратив на написання фіналу?

(розв’язуємо з поясненням)

Вчитель математики. А чи є в музиці поняття паралельності? Адже воно в природі зустрічається  на кожному кроці. Це і залізничні рейки і траєкторія дощових крапель, в математиці без паралельних прямих не обійтися.

Вчитель музики.  Діти, чи зустрічаємо ми в музиці паралельні прямі?

(Діти приводять приклади паралельностей  у музиці)

Вчитель математики. А якщо ми зараз заспіваємо разом одну і ту ж пісню, як будуть звучати наші голоси?

Учні. Паралельно.

Вчитель музики. В музиці такий спів називається унісон. От давайте зараз  і заспіваємо пісню в унісон.

Пісня на мелодію із м/ф «Кроха Єнот»

                Дроби просто й легко нам учить,

                 Бо ж без них в житті нам не прожити ,

                 Друзі ціле чесно можуть в мить

                 Одну другу й одну третю поділити.

                            Приспів:

                            Це число із двох частин,

                            Риска дробу ніби тин.

                           Те, що зверху, називається чисельник

                           А під рискою завжди, памятай і не блуди,

                           Бо під рискою завжди стоїть знаменник.  

 

 

 

Список використаної літератури:

1.Стадник Л. Г. Математика. 5 клас: Плани-конспекти уроків. — Х.: Веста: с. 76 Видавництво «Ранок», 2005. — 416 с.

 2.Баран О. І. Математичні мініатюри. — К.: Ленвіт, 2007. — 205 с.

 3.Губа Л. А. Нетрадиційні уроки математики. — Х.: Вид. гр. «Основа», 2006.

  4.Корнієнко Т. Л. Тиждень математики в школі / Т. Л. Корнієнко, В. І. Фіготіна. — Х.:    Веста: Видавництво «Ранок», 2008. — 176 с. (Бібліотека творчого вчителя).

   5.Рибчук Г. Математика і музика. Нетрадиційний урок у 6 класі // Математика. — №46 (446). — 2007.

     6. Бабіченко С. В. Порівняння раціональних чисел // Видавн. гр. «Основа» — №3 (123). — 2006 р.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Демків Марія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Інтегровані уроки
НУШ
Додано
27 березня 2018
Переглядів
2157
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку