Бінарний урок всесвітньої історії і географії для 7 класу на тему "Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їх завоювання"

Про матеріал
Розробка бінарного уроку з всесвітньої історії та географії на заявлену тему з медіапрезентацією (додається). Після уроку учні знатимуть про географічне положення та природно – кліматичні умови Скандинавського півострова, життя, побут і культуру скандинавських народів; зрозуміють причини та наслідки походів вікінгів. Урок виховує толерантне ставлення до представників усіх рас і народів; інтерес до історичного минулого інших держав та повагу до історичних пам’яток.
Перегляд файлу

Тема: Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їх завоювання

Мета: сформувати уявлення учнів про географічне положення та природно – кліматичні умови Скандинавського півострова, життя, побут і культуру скандинавських народів; створити умови для розуміння причин походів вікінгів; розглянути скандинавські держави та порівняти їх; установити зв’язок між зовнішніми та внутрішніми чинниками в розвитку держави; охарактеризувати взаємовплив завойовників та підкорених народів.

Розвивати вміння та навички роботи з історичною та географічною картами, вміння аналізувати історичні події, удосконалити навички роботи учнів із контурною картою, співпраці в групі; сприяти формуванню уміння працювати з джерелами інформації та розвитку уваги, пам’яті і  логічного мислення.

Виховувати толерантне ставлення до представників усіх рас і народів; інтерес до історичного минулого інших держав та повагу до історичних пам’яток; прищеплювати зацікавленість історією та географією.

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

  •               показувати на карті Скандинавський півострів, Данію, Норвегію. Швецію, Нормандію;
  •               оперувати поняттями нормани, варяги, вікінги, ярли, конунги, берсерки, руни, дракар, валькірії, саги, скальди;
  •               розповідати про відкриття норманами Ісландії, Гренландії, Північної Америки (Вінланд);
  •               показувати на карті напрями походів вікінгів; розповідати про завоювання територій;
  •               розповідати про духовне життя норманів;
  •               аналізувати історичні та географічні джерела; робити висновки.

Тип уроку: бінарний урок: всесвітня історія і географія                                               

Форма проведення: урок-експедиція

Обладнання: підручник всесвітньої історії, атласи з історії та географії, контурні карти, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

I.  Організаційний момент.

Вступне слово вчителя історії. Доброго дня! Сідайте. Наші вітання всім, хто прийшов сьогодні до нас на урок!

Вступне слово вчителя географії.

Доброго дня, ліси і поля!

Доброго дня , планета Земля!

Вступне слово вчителя історії.

Щастя й здоров’я усім ми бажаємо

Урок  історії, літератури та географії  ми починаємо!

 Історія – це завжди загадки і таємниці і сьогодні, діти, ми з вами спробуємо наблизитися до розгадки ще однієї з цікавих сторінок історії Середньовіччя. Перський  філософ Сааді зауважував, що учень, який навчаєтья без бажання, схожий на птаха без крил. Я бажаю вам бути сьогодні на уроці прекрасними орлами з міцними, великими крилами.

Вступне слово вчителя географії. Наша планета — це величезний простір, у якому живе людина. Вона навчилася співіснувати з природою, вона підкорила її, у чомусь навіть перевищила.

« … Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати » - говорив Прежевальський. І щоб переконатися в справедливості цих слів  сьогоднішній  урок є продовженням попередніх наших експедицій.                                                              

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Дивуй!» Слайд 1

Вчитель історії. Раннім червневим ранком 793 р. ченці, що вийшли на берег багатого монастиря на острові Ліндісфарна, поблизу північно-східного узбережжя Англії, з тривогою стежили за флотилією, що наближалася. Понад десяток кораблів під смугастими повстяними вітрилами грізно насувалися на острів. Голови казкових чудовиськ на кормі кораблів хижо роззявляли пащі, виблискували, сяючи на сонці, щити, підвішені зовні уздовж бортів. Судна підійшли до самого берега, і сотня воїнів, здіймаючи галас та розмахуючи мечами, через мить опинилася серед переляканих беззбройних жителів.

Крики жаху і стогони поранених сповнили повітря. Іноземці безжально прокладали собі дорогу до монастирських будівель, де сподівалися знайти багату здобич. Декілька годин опісля над островом запанувала тиша, яку порушував лише тріск догораючих споруд. Більшість ченців і жителів були убиті, дорогоцінні церковні прикраси, одяг і книги були перенесені на кораблі, туди ж зігнали купку людей, що залишилися живими, та худобу з навколишніх пасовиськ. 

Ви прослухали  історичне джерело, роздивилися ілюстрації на слайді і певно  вже здогадалися про що ми з вами  сьогодні дізнаємося на уроці?

Відповідь учнів

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель історії. Правильно, молодці! Тема нашого уроку називається «Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання». Слайд 2                                                                             

 Сьогодні ми здійснимо уявну експедицію на північ європейського континенту, у загадковий світ норманів.

Вчитель географії. Ви дізнаєтесь про природно-кліматичні умови та географічне положення Скандинавського півострова.

Вчитель історії. Ми спробуємо уявити життя, побут і культуру скандинавських народів, визначити причини походів вікінгів.

Вчитель географії. Сьогодні ми розглянемо скандинавські держави та з’ясуємо наслідки географічних відкриттів вікінгів для європейських народів.

Вчитель історії. А розпочнеться наша експедиція з території Київської Русі. Але, перш ніж ми рушимо в наукову експедицію, нам необхідно придбати квитки. Ними будуть ваші знання.

На уроках з курсу «Історія України» ми з вами говорили про конунга Рюрика, який осів і почав правити у Новгороді, а згодом його нащадок Ігор став київським князем. Пригадайте, хто за походженням був Рюрик?                         Завдання Слайд 3

Пригадайте, як проходив шлях «З варяг у греки» і покажіть його на карті.

 ІV.  Вивчення нового матеріалу.

План вивчення нового матеріалу:

І. Нормани

ІІ. Географічне положення та природно-кліматичні умови Скандинавії

ІІІ. Життя та побут вікінгів

ІV. Загарбницькі походи вікінгів

V. Скандинавські держави

VI. Географічні відкриття вікінгів.

VII. В гостях у скальдів

Зупинка 1. Нормани

Слово вчителя історії. Слайд 4

Епіграф:

Північні люди, справжні моряки,

Про їх безжалісність писали саги.

Норманами в Європі звали вояків,

А на Русі були відомі як варяги.

Французьке «так» – це перший склад,

За ним – в англійців титул царський.

Якщо поставити їх вряд,

То вийде воїн скандинавський.

(З Інтернету)

Це були останні кочові германські племена та перші європейські відкривачі-мореплавці – вікінги.

Вчитель історії.

«Боже, позбав нас від ярості норманів!» - з такою молитвою до Бога зверталися священники багатьох країн Західної Європи у VIII – ХІ ст. А  Карл Великий, свідок одного з перших нападів норманів біля берегів Франції, з сумом сказав: «Передбачу, скільки  зла накоять ці люди моїм нащадкам та їхнім підлеглим».

- Чому ж населення Європи відчували величезний жах тільки при одному вигляді кораблів вікінгів?  Що це був за народ? Де він проживав та чому здійснював завойовницькі походи?

Отже, рушаємо далі…

Зупинка 2. Географічне положення та природно-кліматичні умови Скандинавії

Розповідь учителя географії з використанням карти Слайд 5

На півночі Європи розташований найбільший півострів континенту завдовжки майже 2000 км — Скандинавський, який омивається Балтійським і Північним морями. Клімат Скандинавського півострова суворий.  Літо коротке, прохолодне, температура не перевищує +10 градусів за Цельсієм. Зима тривала, морозна, з сильними східними вітрами.

Слайд 6 Переважає гірський рельєф. Багато річок – коротких, але стрімких. Лісів мало через суворість клімату. Ґрунти бідні, бо основа – це кам’яниста територія. А холодний клімат не сприяє розвитку рослинності, а, значить, немає достатньої кількості перегною – тому ґрунти неродючі. Території Скандинавії здебільшого не придатні для землеробства, тому основними заняттями населення були мореплавство, рибальство, ремесло, полювання та торгівля. Узбережжя півострова прорізані глибокими вузькими звивистими бухтами, які називаються фіордами.

     Людина опанувала Скандинавський півострів близько 12 тис. років тому. Скандинавські племена відносять до фінно-угорської групи — це свеї, норвежці, данці, готи та саами. Більшу частину цих племен у Західній Європі називали норманами (у перекладі з німецької — «північні люди»), в Англії їх називали данцями, у Візантії — варангами, на Русі — варягами. Самі вони називали себе вікінгами.

Завдання «Склади маршрут» (робота в групах) Слайд 7

1 група.

Як відомо, нормани були вмілими мореплавцями. Знайдіть в атласі і вкажіть, якими морями плавали їхні кораблі.

2 група.

Уявіть себе скандинавським купцем.  Якими річками ви можете потрапити до Чорного моря?

3 група.

Знайдіть в атласі країни, до яких здійснювали подорожі нормани, запишіть їх. Слайд 8

Зупинка 3.  Життя та побут вікінгів Слайд 9

Розповідь вчителя історії. Держави в норманів на той час не було. Вони жили племенами, кожне з яких очолював військовий вождь — ярл, або конунг. Вождь мав постійну дружину, яка приносила йому клятву вірності.

Вікінги були такими могутніми й безстрашними воїнами, що інколи йшли у бій без кольчуг і шоломів, оголившись до пояса. У бою вони сповнювалися такою люттю і так шаленіли, що навіть не відчували болю від отриманих ран. Вони кидалися у саму гущавину ворогів, трощили все на своєму шляху. Таких воїнів називали «берсерками» («подібними до ведмедя») (словничок). Вони наводили жах на супротивника, часто обертаючи його на втечу лише самим своїм виглядом. Нормани вірили, що тільки полеглі в битві потраплять на бенкет у палац головного бога скандинавів Одіна; а на померлих від хвороб і старості чекає похмурий світ тіней. Саме тому вікінги не тільки не боялися кривавих битв, а навпаки, прагнули їх. Навіть немічні старі нерідко кидалися в бій, аби померти від меча ворога.

 Над могилами своїх співвітчизників скандинави насипали кургани, у яких археологи знаходять останки людей, тварин, кораблі, предмети домашнього начиння й навіть санчата — усе, чим користувалися люди за життя.

Творче завдання Слайд 10

Уявіть себе археологами. Опишіть спосіб життя скандинавів на основі археологічних знахідок, зображе­них на ілюстраціях.

Завдання на встановлення історичних паралелей:

  •                   Пригадайте, які народи так само ховали людей, як і жителі Скандинавії
  •                   Чому поруч з небіжчиком клали все, чим він ко­ристувався при житті? Для якого світогляду це характер­но?

Розповідь вчителя історії. Слайд 11 Найдосконалішим технічним досягненням скандинавів і предметом їхньої особливої гордості були бойові кораблі, що з великою любов'ю описані в поезії вікінгів.

Кораблі вікінгів — дракари — були безпалубні, довгі та вміщали до сотні осіб кожний. Самі нормани з гордістю називали свої кораблі «кіньми моря».

Робота з термінами та поняттями:

 Дракари - військові кораблі вікінгів.

Кораблі утримували в бездоганному порядку, від негоди їх ховали у спеціальних приміщеннях. Вузький каркас такого судна був дуже зручний для підходу до берега й швидкого проходження по річках й озерах. Більш легкі судна, придатні для раптового нападу, перетягували волоком від однієї річки до іншої, щоб обійти пороги, водоспади, греблі та укріплення.

Й до сьогодні в музеях скандинавських країн зберігаються кораблі та інші пам'ятки доби вікінгів. Одне з найвідоміших суден (IX ст.) знайдене у 1880 р. в Гокстаді (Норвегія). Навігаційні можливості такого корабля продемонстрували в 1893, Коли його точно виготовлена копія пройшла під вітрилами з Норвегії до Ньюфаундленду за чотири тижні. Ця копія тепер зберігається в Лінкольн-Парку в Чикаго.

Робота з ілюстраціями (на слайді) Слайд 12

 Завдання. Опишіть корабель вікінгів. Які його деталі відповідали військовим потребам вікінгів, а які — релігійним уявленням? (1 – чотирикутні смугасті вітрила; 2 — довжина корабля становила близько двадцяти метрів; 3 — легкі весла, таке судно можна було в разі необхідності досить легко переносити на руках; 4 — ніс корабля прикрашало дерев’яне зображення голови дракона або змії, яке, за скандинавськими віруваннями, захищало судно; 5 — борт корабля прикрашали особисті щити вікінгів

Зупинка 4. Загарбницькі походи вікінгів Слайд 13

 Вчитель історії. У 793 р. вікінги пограбували та спалили англосакський монастир святого Кутберта на північному сході Англії. Так розпочався 300 річний період в історії Європи, який дістав назву «епоха вікінгів» або «Північні війни». Нормани добре знали морську справу, майстерно володіли залізною зброєю, тому були дуже небезпечними ворогами. Спершу вони нападали на узбережжя, згодом почали здійснювати походи усередину країн і земель.

Метод  «Мозковий штурм»

- Визначіть причини завойовницьких походів норманів.

Відповіді учнів (на слайді). Слайд 14

Орієнтовні відповіді учнів

1) Суворий клімат, недостатня кількість родючих земель.

2) Військова здобич - додаткове джерело коштів для існування.

3) Міжусобні війни між родами. Переможені відправлялися у вигнання.

4) Значне збільшення населення Скандинавії.

5) Прагнення слави та здобичі.

6) Ослаблення європейських країн у період феодальної роздробленості.

7) Традиції успадкування (лише старший син успадковував батьківське майно, інші могли сподіватися тільки на удачу і силу);

8) Розвиток навичок мореплавства; наявність дракарів (легких, швидкісних кораблів, що вільно долали простори річок, морів і навіть океанів).

    Вчитель історії. Слайд 15 Нормани з берегів Данії (англійці, як ви пам’ятаєте, називали їх данцями) спустошували і грабували узбережжя Англії, а згодом почали завойовувати її території і засновувати постійні поселення. Боротьбу англосаксів проти данців очолив король Альфред, прозваний Великим (871-900 рр.).

Коротку історію свого правління розповідає король Альфред.

Виступ учня.

Король Альфред. «Я був освіченою людиною, сприяв розвитку науки, запрошував до Англії вчених ченців з інших країн Європи. За моєю вказівкою було складено перший загальноанглійський звід законів. Здійснюючи боротьбу з данцями, я сприяв їх хрещенню. У 878 р. я відбив натиск данців і відкинув їх за річку Темза. Лондон було звільнено».

  У другій половині X ст. англосакси підкорили данців, і Англія об’єдналася в єдину державу.

  Наприкінці X ст. данська навала на Англію відновилася. Данці в 1016 р. підкорили всю країну та встановили там владу данських королів.

  Один із данських королів — Кнут Великий (початок XI ст.) — був одночасно королем Англії, Данії і Норвегії. Однак влада норманів-данців в Англії не була міцною.

  Діставалися північні завойовники і до Франції та Німеччини. Королям доводилося відкуповуватися від норманів сріблом.

  На початку X ст. нормани захопили частину території північної Франції. Ця земля дістала назву Нормандія (у перекладі з французької — країна норманів; назва цього регіону збереглася в сучасній Франції).

  Захопивши південну частину Італії і острів Сицилія, нормани об’єднали ці території в Сицилійське королівство. Їхні успіхи були зумовлені слабкістю країн Європи, виснажених міжусобними війнами.

Робота з історичним джерелом

Уривок із «Ведастинських анналів» IX ст. про напад норманів на франків і місто Париж:

«У рік Божий 885. ...25 липня нормани зі всім військом вторглися в Руан... Спраглі до пожеж і смерті, стали лютувати — вбивали християн, забирали їх у полон і руйнували храми, не зустрічаючи опору. І франки приготувалися до оборони, але не до відкритої битви — спорудили укріплення, аби унеможливити норманам пересування на кораблях. Вони звели фортецю поблизу річки... Єпископ наказав зміцнити Париж...

Однак у листопаді нормани ... узяли в облогу згадану фортецю й не давали тим, хто в ній зачинився, набирати воду з річки... Захисники ... неабияк страждали... Вони попросили миру й прагнули, аби їм дозволили вийти живими. ... Нормани спалили фортецю, захопивши як здобич усе, що в ній знайшли...

Неабияк пишаючись перемогою, дійшли до Парижа й одразу ж атакували одну з веж, сподіваючись, що вдасться її швидко завоювати, позаяк вона ще не була повністю добудована. Франки мужньо боронили її, і битва тривала з ранку до вечора. Нарешті, ніч перервала битву, і тоді нормани повернулися на свої кораблі. На другий день вони знову штурмували вежу аж до заходу сонця і знову повернулися на кораблі. Християни хоробро оборонялися і перемагали...».

  •                  Як автор описує вторгнення норманів на територію сучасної Франції? На чиєму він боці? Чому?

Робота з картою.

Розгляньте карту атласу «Європа у IX-XI ст. Походи норманів» і дайте відповідь на питання: «Які території були завойовані норманами?»

Зупинка 5. Скандинавські держави Слайд 16

Розповідь учителя географії, використовуючи карту. Завдяки воєнним походам, які з ХІ ст. організовувалися дедалі рідше, конунги та їх оточення збагачувались, вплив їх збільшувався. У Скандинавії поступово виникли держави норманів.

У Данії в Х ст. Гаральд Синьозубий підкорив місцеву знать - так постало Данське королівство.

У ХІ ст. утворилося Норвезьке королівство. У Швеції спочатку виникли дві держави (на півночі і на півдні країни), а в ХІ ст. злилися в одну. Так виникло Шведське королівство.

Виникнення і розвиток скандинавських держав

Ісландія

Данія

Норвегія

Швеція

Заселена в ІХ ст. норвежцями «країна криги». Скотарство. З 1000 р. – християни. Всі справи вирішувало щорічне народне віче.

Держава з Х ст. – Гарольд Синьозубий. В ХІ ст. захопили Англію, Норвегію, частину Швеції, балтійських і поморських слов’ян – в ХІІ ст., Пв. Естонію і німецькі держави – в ХІІІ ст.

З ХІ ст., християнство, тимчасово завойована Данією.

 Спочатку 2 держави – до ХІ ст. У сер. ХІІІ ст. – захопили Фінляндію, землі в гирлі Неви – розбиті в Невській битві 1240 р.

Тимчасово об’єднались в кін. ХІV ст. в одну державу під зверхністю Данії. Держава розпалась

Робота із  картою :

  •               Покажіть напрямки походів вікінгів і створені ними держави, позначте їх на контурній карті.

 

C:\Users\Админ\Desktop\вікінги\vsist-7-shupak-burlaka-92.jpg

Вчитель історії. Слайд 17 Родина Ярослава Мудрого була тісно пов'язана зі скан­динавськими країнами. Його дружина Інґігерда була доч­кою шведського короля. Вона стала православною і після хрещення прийняла ім'я Ірина. З ініціативи Інґігерди в Києві був споруджений перший жіночий монастир при церкві Святої Ірини.

Найстарша донька Ярослава Мудрого Єлизавета стала дружиною норвезького конунга Гаральда Суворого. Нор­манські саги оповідають про службу сміливого полковод­ця, поета, майбутнього короля Норвегії Гаральда Суворо­го при дворі Ярослава Мудрого і його любов до дочки кня­зя — Єлизавети. Однак йому було відмовлено в сватанні як чужоземцеві, що «не має держави для управління» та «багатства для викупу нареченої». Тоді Гаральд вирушив до Константинополя, де на службі в імператора здобув собі славу й багатство. У цей період, сумуючи за коханою, він написав 16 балад, відомих як «Станси Гаральда на честь Єлизавети Ярославівни». Кожен вірш, що описує звитяги лицаря, закінчується строфою: «А проте дівчина з руської країни, Що в короні сяє, Мене не приймає...».

Гаральд помер у битві з англосаксами 1066 року у віці 50 років. З його смертю завершилася ціла епоха скандинавської експансії, а король Гаральд увійшов в історію як останній король вікінгів.

Зупинка 6. Географічні відкриття вікінгів Слайд 18

Розповідь вчителя географії.

Вікінг Ерік Рудий за вчинення злочину був засуджений до вигнання з Ісландії. Разом з іншими вигнанцями він вирушив на пошук кращої долі. Після довгих поневірянь улітку 982 р. він опинився на березі невідомої землі, яку назвав Гренландією («Зелена країна»). На цьому величезному острові нормани заснували поселення. Вони займалися рибальством і полюванням на морського звіра.

 Гренландія стала базою для подальших морських подорожей. Приблизно в 1000 р. син Еріка Рудого Лейв Еріксон під час свого плавання на захід знайшов землю, що вразила його приємним кліматом, великою кількістю дичини, риби й природних багатств. Так він став першовідкривачем Північної Америки, яку вікінги назвали Вінланд («Земля винограду»).

Учитель географії. Учасник експедиції — серед нас. Послухаємо його розповідь.

Виступ учня

Учасник експедиції. Спочатку морський король — конунг Флокі та я, пливучи на захід, знайшли країну Снєєландію. Дуже важкою була наша зимівля на знелюдненому березі. Зима була дуже лютою. Скот, який ми привезли з Норвегії, був не взмозі пробити товщу льоду та знайти собі корму з-під снігу. Рибальство на врятовувало тому, що лід забивав фіорди. Не сподобалася нам нова земля. «Це — проклята земля, вона вся вкрита снігом та льодом, — сказав нам конунг Флокі, — назвемо ж її країною — льодовиком — Ісландією!».

Потім Лейв, син Ейріка Рудого, наказав нам підняти наші смугасті вітрила та вийти у море. Довго — довго блукали ми серед островів та острівків, вкритих скелями, поки не зустріли острів, увесь вкритий зеленою травою, на якій лежала солодка роса.

Лейв направив корабель у річку, потім у озеро. Там ми кинули якір, побудували собі землянки, а потім і великі будинки. Ми прийняли рішення провести тут зиму. І в річці, і в озері було дуже багато лосося, да такого великого, якого ми раніше не бачили. Край цей був таким родючим, що робити запаси кормів для тварин не було необхідності. Якось раз,увечері, одна наша людина зникла. Потім моряк повернувся і приніс виноградну лозу. Лейв назвав цю країну Виноградною країною або Винландом. Було це приблизно 1 000 року. І почали ми називати Лейва Щасливим…

Вчитель географії. Археологи встановили, що поселення норманів проіснувало в Америці близько 100 років. Вікінги ворогували з місцевими жителями й були змушені залишити чужу землю. Європейці про відкриття не довідалися, а нормани невдовзі забули про нього. Наприкінці XV ст. іспанський мореплавець Христофор Колумб ще раз відкрив Америку для європейців.

Відкриття Яейва Еріксона не вплинуло на життя народів Америки та Європи.

Вчитель історії. Слайд 19

Користуючись підручником та картою, складіть схему «Напрямки походів вікінгів» (схема на слайді)

Прийом «Дерево рішень»

Визначіть причини успіхів норманських завойовників:

  •              Добре озброєні, безстрашні північні воїни легко роз­порошували натовп європейських селян, які відвикли від військової справи.
  •              феодали Західної Європи постійно ворогували між собою й не могли об'єднатися, аби дати відсіч завойовни­кам.
  •              Беззахисні європейці сприймали напади вікінгів як Божу кару за гріхи.

Зупинка 7. В гостях у скальдів Слайд 20

Вчитель історії. На останній зупинці нас з вами в гості запрошують скальди – поети-співці і воїни. Вони нам розкажуть про духовний світ норманів.

Рольова гра

1-й вікінг. Ми знаємо, що вся наша земля плоска та з усіх боків оточена Світовим океаном, у глибинах якого ховається Світовий змій. Під землею знаходиться темне, холодне царство, куди спускаються після смерті душі злих людей.

2-й вікінг. Веселка веде до небесного царства, обителі богів. Світове дерево ясен пов’язує небо та землю. Його гілки торкаються неба. Один з його трьох коренів досягає царства мертвих, другий - проходить під землею, третій - сягає краю землі, де живуть велетні.

3-й вікінг. У нас багато богів. Ми шанували Одина - бога війни, він мчить небесами на восьминогому коні та править небесним палацом.

Воїнів, загиблих у бою, забирають до цього небесного палацу валькірії - діви-воїни. Бог грому - Тор - один з наших улюблених богів.

Три сестри богині норни мешкають біля одного з коренів Світового дерева. Їхні обличчя закриті, день і ніч вони сукають нитку життя і смерті.

Скальд. Я поет. Я перебуваю на службі у військового вождя. У своїх віршах я прославляю військові подвиги мого пана. Мої пісні приносять успіх і славу.

Учитель історії. Слайд 21 Скандинави складали не лише міфи про богів, а й саги — епічні оповіді. Ці твори  розповідали про богів та походи вікінгів. Коли скандинави стали християнами, то й герої епосів поступово набули християнських рис. У сагах описуються і справжні події, наприклад, відкриття скандинавами американського континенту, завоювання Англії, давніх правителів. Спершу міфи і саги передавалися з покоління в покоління усно, але згодом їх записали на пергаменті.

За легендами, Одін приніс народам Скандинавії знаки, за допомогою яких вони писали, — руни. Рунічне письмо мало свою самобутність і в ІХ ст. налічувало 24, а згодом — 16 знаків (рун).

V. Узагальнення та систематизація знань.

Викуп квитків

Вчитель історії. Наша експедиція завершується. Щоб повернутись додому слід придбати квитки – пригадати, що дізнались на сьогоднішньому уроці.

  1.               Поясніть значення слів з історичної хмаринки Слайд 22

C:\Users\Админ\Desktop\вікінги\vsist-7-shupak-burlaka-94.jpg

 

  1.               «Чорна скринька»

     А тепер я вам хочу запропонувати загадку. В мене на столі «чорна скринька», в якій знаходиться предмет, що відігравав не тільки господарську та військову функцію, але й також був містичним символом вікінгів. Вони вірили, що доблесні воїни після смерті досягають Валгалли – раю. Щоб потрапити у Валагаллу, воїнів в цьому ховали. Як вважали вікінги, з допомогою цього предмету, померлі мали досягти раю. Який предмет знаходиться в мене в «чорній скриньці»? (корабель.)

Вчитель географії.

  1.               Складіть сенкан до теми «Скандинавія» Слайд 23
  2.               Вправа «Асоціативний кущ»: кожному ряду пропонуємо тему, з до якої учні мають дібрати асоціації (асоціації можна записува­ти на аркуші ланцюжком по ряду).

І ряд - скандинави; II ряд - дракари; ІІІ ряд - конунг.

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання.

Основні висновки

Вчитель географії.  Пізнавати  Землю, відкривати нові країни – цього ми вчимося на уроках географії. Сьогодні ми здійснили експедицію Північною Європою.

Куточків різних на Землі багато,

Європа серед них – найкраща нам усім,

Бо саме тут нас народила мати.

Європа – наш великий спільний дім!

Вчитель історії. Походи народів Скандинавії — норманів — у ІХ—XІІ ст. суттєво змінили Європу, вплинувши на існуючі держави та державотворчі процеси нових держав — Англії, Данії, Норвегії та Швеції, Ісландії та Київської Русі, Італії та Сицилії. У результаті таких подій постала інша Європа.

VІІ. Домашнє завдання. Слайд 24 

Всесвітня історія: 1.  Опрацювати параграф 15 підручника всесвітньої історії, вивчити основні дати;

 2. Виконати онлайн-вправи на с.71підручника QR коди.

 Географія: 1. Творче завдання. Уявіть себе одним із учасником походу вікінгів. Опишіть свої пригоди. Використовуйте назви земель, країн, морів, річок, якими пройшов ваш уявний похід. На к/к світу позначте подорожі та відкриття вікінгів.

 «Рефлексія» Слайд 25

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я виконував завдання…

Я зрозумів, що…

Тепер я можу…

Я придбав…

Я навчився…

У мене вийшло…

Я зміг…

Я спробую…

Мене здивувало…

  Мені захотілося…

Відеофрагмент «Політ Валькірій» Р.Вагнера Слайд 26

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Тема уроку: Скандинавія в добу Середньовіччя. Походи вікінгів та їхні завоювання

Номер слайду 3

Вікінги відкрили шлях “із варяг у греки” – від Балтійського до Чорного моря

Номер слайду 4

Зупинка 1. Нормани. Північні люди, справжні моряки,Про їх безжалісність писали саги. Норманами в Європі звали вояків,А на Русі були відомі як варяги. Французьке «так» – це перший склад,За ним – в англійців титул царський. Якщо поставити їх вряд,То вийде воїн скандинавський. Oui + king = ВІКІНГ

Номер слайду 5

Зупинка 2. Географічне положення та природно-кліматичні умови Скандинавії

Номер слайду 6

Скандинавія – північ Європи – земля гір, лісів, боліт, неродючих земель і багатих рибою морів

Номер слайду 7

Завдання «Склади маршрут»

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Зупинка 3. Життя та побут вікінгівконунг – військовий вождь вікінгівберсерки – подібні до ведмедя

Номер слайду 10

Уявіть себе археологами. Опишіть спосіб життя скандинавів на основі археологічних знахідок

Номер слайду 11

Дракари – кораблі вікінгів

Номер слайду 12

Опишіть корабель вікінгів. Які його деталі відповідали військовим потребам, а які – релігійним уявленням?

Номер слайду 13

Зупинка 4. Загарбницькі походи вікінгів. У 793 р. вікінги пограбували та спалили англосакський монастир св. Кутбертапочаток 300 річного періоду в історії Європи, який дістав назву «епоха вікінгів»

Номер слайду 14

Суворий клімат, недостатня кількість родючих земель. Значне збільшення населення СкандинавіїОслаблення європейських країн у період феодальної роздробленостіРозвиток мореплавства. Традиції успадкування. Причини завойовницьких походів норманів

Номер слайду 15

Герб герцогів Нормандії

Номер слайду 16

Зупинка 5. Скандинавські країни

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Зупинка 6. Географічні відкриття вікінгів. Пам’ятник Лейву Еріксону

Номер слайду 19

Схема «Напрямки походів вікінгів»Італія, о. Сицілія

Номер слайду 20

Зупинка 7. В гостях у скальдів. Світове дерево – ясен та богині норни. Головний бог – Одін – бог війни. Тор – бог грому

Номер слайду 21

Саги – епічні оповідання, героїчні пісніСкальди – поети-співціРуна – знак письма у скандинавів

Номер слайду 22

Поясніть значення слів з історичної хмаринки

Номер слайду 23

Скласти сенкан до теми «Скандинавія»

Номер слайду 24

1. Опрацювати параграф 15 підручника, вивчити основні дати; 2. Виконати онлайн-вправи на с.71 QR коди;Творче завдання. Уявіть себе одним із учасників походу вікінгів. Опишіть свої пригоди. Використовуйте назви земель, країн, морів, річок, якими пройшов ваш уявний похід. На к/к світу позначте подорожі та відкриття вікінгів. Домашнє завдання. Всесвітня історія. Географія

Номер слайду 25

Сьогодні я дізнався…Було цікаво…Було складно…Я виконував завдання…Я зрозумів, що…Тепер я можу…Я придбав…Я навчився…У мене вийшло…Я зміг…Я спробую…Мене здивувало…Мені захотілося…«Рефлексія»

Номер слайду 26

Номер слайду 27

zip
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку