Бінарний урок з алгебри і музичного мистецтва в 7-а класі.

Про матеріал
Розробка бінарного уроку з алгебри та музичного мистецтва. Даний урок допомагає удосконалити знання і вміння учнів з теми "Многочлени", розвиває логічне мислення та виховує інтерес до математики.Також діти знайомляться з обрядово календарними піснями зимового циклу.
Перегляд файлу

Бінарний урок з алгебри і музичного мистецтва в 7-а класі

(Вчитель математики Рошак Н.В. та вчитель музичного мистецтва Куцолабська О.Й.)

 

Тема. Різдвяний зорепад у математичній святці.

Мета: удосконалити  знання і вміння учнів з теми «Многочлени»; розвивати логічне мислення; виховувати інтерес до математики; ознайомити з поняттям колядки та щедрівки, формувати оцінні судження учнів під час сприймання музики; прищеплювати учням емоційно-естетичне ставлення до народних пісень ,зацікавленість музичними творами різдвяного репертуару.

Обладнання та наочність: сигнальні картки, таблиці з тестовими завданнями (на встановлення відповідності), кольорова крейда, роздавальний матеріал, маркер, портрет композитора М. Леонтовича.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.Організаційний етап.

    Знання з математики – це ланцюжок, кожна ланка якого – знання певної теми. І якщо окрему тему не засвоїти, то ланцюжок знань перерветься або стане слабким, ненадійним.

Важливою ланкою є і тема «Многочлени». Щоб перевірити міцність цієї ланки, а також познайомитися з обрядовими піснями зимового циклу проведемо сьогоднішній урок  і назвемо його «Різдвяний зорепад у математичній святці»

Чому « Різдвяний»? Тому що Різдвяні та новорічні свята попереду. Різдво святкують три дні, а святці- це період від Різдва до Водохреща, це період так званого зимового повороту сонця.

У давнину і до сих пір в Україні різдвяні святці- головне багатоденне свято, коли українці вітають одне одного з Різдвом, бажають доброго врожаю, щедрого року, багатства і добробуту господарю та його родині.

А щоб усі побажання здійснилися , існували свої традиції і звичаї, які передавалися  з покоління до покоління.

Кожне свято має свою історію. Гарна і незвичайна вона у Різдва. Діти і дорослі люблять Різдво. Вони готуються до нього і думають в ці дні тільки про добро і бажають одне одному всього найкращого. А чи знаєте ви Різдвяні традиції? Пригадаймо ніч перед Різдвом. Діти нетерпляче дивляться на вечірнє небо в очікуванні заповітної зірки на сході , що сповістить людям про народження Христа.  Тільки-но вона з’являється – починається свято

 

ІІІ. Систематизація знань учнів.

Вечір перед Різдвом називають Святий вечір. Уся сім’я збирається на святкову вечерю, що знаменує закінчення Різдвяного посту.

Щоб з’ясувати , що дозволяють традиції пограємо в улюблену зимову забаву-« сніжки»

Але спочатку пригадаємо:

  1. Що називають многочленом?
  2. Як визначити степінь многочлена?

Ви отримуєте на парту «сніжку» , усередині якої записано вправу  й одну з букв слів «кутя» та «узвар», розв’яжіть вправу зі сніжки і запишіть у клітинки букви  за зростанням степенів .

  1. 2+4                              (з)                (у)         1)13у2х2+8х
  2. 3а-4х                           (а)                (к)         2) 3х3-5х2+2х-15
  3. 12б2с2-8б3с4                             (р)                        (т)             3)2а4х+12ах2+5х
  4. 2а+1                               (у)                 (я)        4)11у5а2+6а3-8
  5. 4х+2х2у-1                       (в)

 

Ви отримали слова «кутя» і «узвар» і прошу Дашу  розповісти про ці терміни.

Традиційно кутю готували з вареної пшениці з медом. Запивали її узваром- компотом із сухофруктів.

Святковий стіл посипали сіном на згадку про ясла, де з’явився на світ Божий Син. Потім стіл покривали скатертиною. У центр ставили кутю- частування для душ померлих родичів. Вони за повір’ям , у святочні дні відвідують свої домівки і стають незримими учасниками сімейного застілля.

2.Здавна і дотепер прикрасою оселі була ялинка. Напевно, у кожного з вас удома  стоятиме новорічна  ялинка. Я вже її поставила і хочу прикрасити її знаннями, адже знання – це справжня прикраса.

Тому пригадаємо:

  1. Як виконують додавання і віднімання многочленів?
  2. Які доданки називаються подібними?

Кожен отримує завдання, розв’язавши його відшукує відповідь на прикрасі і вішає на  ялинку.

Завдання на картках:

1) 8х-2х(3х+4)

2)7а2+3а(9-5а)

3)6х(4х-7)-12х(2х+1)

4)с(с2-1)+с2(с-1)

5)2у(у-3)+ у(5у+11)

6)6х(6х-4)+9х(3-4х)

7)0,4х(5х-6)+7,2(х+0,6)

8)3х(2х+5)+15х-6х2

9)-2а(а2+а-3)-2а

10) 12а-3а(6а-9)-36а

 

 

  1. На почесному місці ставили Дідуха, про якого розповість нам Андрій.

Дідух-Святковий сніп пшениці або жита, що символізував дух предків. По кутках розкладали часник, щоб уберегти сім’ю від злих сил і хвороб. Сім’я сідала за стіл. Поки трапеза не закінчилася , заборонялося виходити з-за столу, а тим більше з хати, щоб не впустити зненацька нечисту силу. За християнськими традиціями на столі повинні бути 12 пісних страв- на честь 12 апостолів і за кількістю місяців нового року. Кожну страву обов’язково треба скуштувати, щоб не було голоду, але не зїдати повністю, щоб у хаті завжди була їжа.

Давайте і ми «скуштуємо» символічну святкову страву з риби- символу здоров’я і добробуту. Щоб «поласувати рибкою», треба розв’язати рівняння.

Завдання: 1. 5х(3х-2)-15х(4+х) =140

                           2.  2х-10=6х+14

                           3.(2х-3)(4х+3)-8х2= 33

  1. Гостини в оселі

Усі ці дні, виходячи з церкви, люди брали з собою «живий вогонь» і прикриваючи, долонями від січневого вітру, намагалися донести його до хати, щоб запалити від нього свічку, У хаті і на душі – мир і гармонія… Здається уся земля завмерла в очікуванні дива..

Аж ось гамірлива юрба дітей з паперовими зірками та дзвіночками стукає в ті хати де горить свічка (діти заходять і колядують).

     З давніх часів наш народ зберігає традиції колядування та щедрування , колядки виконують на Різдво Христове .

    Молодь колядує, починалися веселощі, жарти, сценки , танці. Хазяї повинні запросити колядників до хати і щедро пригостити їх ласощами. Не будемо і ми нехтувати традицією . Але пригощання «колядники» мають заробити.

Завдання колядникам:

  1. Сформулюйте правило множення одночлена на многочлен.
  2. Сформулюйте правило множення многочлена на многочлен?

«колядники» розв’язують вправи з дошки, отримуючи цукерки за правильні відповіді.

  1. Під час святок молодь не може стримати радість, тому що сонце «йде на літо», і все старе готове заново народитися! Ось і наряджається молодь по-чудернацькому та якомога страхітливіше, і починаються веселі народні гуляння, особливо в ніч з 13 на 14 січня- Новий рік за старим стилем. Лунають вітання  «на щастя, на здоров’я, на Новий рік «  і засіваються зерном хати.

Цей вечір найкращий для ворожіння. «Поворожимо» і ми.

«Ворожитимемо», виконуючи математичний диктант( завдання на слайдах)

6)Свято Водохреща завершує різдвяні святкування. але у деяких регіонах України і нас напередодні у Святвечір щедрують.

 

      Щедрування – давній звичай новорічних обходів, під час яких групи щедрувальників (переважно молодь) піснями славили господарів, бажали їм здоров’я й достатку, за що отримували винагороду.

     Щедрування супроводжувалось  магічними діями, музикою, танцями, пантомімою, обрядовими іграми з масками. 

        Сьогодні ми ознайомимось із всесвітньо відомим твором для хору українського композитора Миколи Леонтович «Щедрик».  Мелодія складена з 4 нот , а слова мають язичницьке коріння – з часів , коли Новий Рік святкували навесні.

«Щедрик»

    Під час святкування Водохреща вважається, що у цей день вода набуває особливої оздоровчої сили. Її бережуть цілий рік- на щастя, на здоров’я, на удачу.

А ви бережіть свої знання, але не один рік, а все життя, щоб бути щасливими, освіченими та успішними. Надіюсь урок вам сподобався, а традиції свого народу та математичні знання ви будете берегти і примножувати. Всього найкращого вам!

 

 


 


 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
29 січня 2021
Переглядів
265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку