Вправи з техніки читання. Розвиток навички читання молодших школярів

Про матеріал

Вправи з техніки читання містять: Вправи для підняття темпу читання слабших учнів,cтимулюючі вправи для розвитку навички швидкого читання, вправи для вироблення уваги до слова, вправи на розвиток швидкості сприймання,

вправи на вироблення в учнів свідомого читання, ігри для розвитку швидкості читання, вправи на розвиток правильного читання

Перегляд файлу

 

Розвиток навички читання

 молодших школярів

Вправи для підняття темпу читання слабших учнів

  1. Багаторазове читання скоромовкою, парами, у два голоси, з простукуванням, з однієї книжки трьох рядків з переходом до читання 5 - 10 рядків невідомого тексту. З розвитком навички швидкого читання вправа ускладнюється. Читання в парі замінюється індивідуальним багаторазовим читанням трьох рядків з простукуванням і дальшим переходом до читання половини сторінки тексту.
  2. Читання скоромовкою.

Певну частину тексту учні читають скоромовкою (дуже швидко), але добре запам′ятовуючи та відтворюючи зміст прочитаного.

  1. Читання хором.

Учні намагаються читати з певною швидкістю, щоб не відстати від товаришів. Учні, які володіють кращою технікою читання, мають можливість звернути більше уваги на виразність свого читання.

  1. Читання в парі.

Один учень читає, інший слухає, аналізує якість читання товариша, допущені помилки.

  1. Читання «Вовк та Заєць».

Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає теж саме речення, «доганяючи» за швидкістю першого.

6. Читання «Причеп»

Робота в парах. Перший рядок вірша читають учні першої парти, другий рядок – першої і другої парти, третій рядок – першої, другої і третьої парти.

7.Читання «Драбинка». Учні читають парами по рядах. Спочатку вгору, а потім повертаються назад.

Стимулюючі вправи для розвитку

навички швидкого читання

 

  1.          Багаторазові стимулюючі самозаміри швидкості читання вголос і мовчки. Одержані показники учні записують у спеціальні зошити.
  2. Читання «Диктор»

Учитель або учень, який має добрі навички читання, читає текст вголос. А учні пошепки читають разом із ним, копіюючи темп і правильність читання.

  1. Читання «Хвилею»

Читають завдання за заданою вчителем схемою: повільно, швидко, дуже швидко і навпаки.

  1. Зразкове читання

Такий вид роботи використовується, коли діти мають добрі навички читання даного тексту. Виховується бажання продемонструвати зразкове читання.

  1. Читання «Біг по доріжці»

Діти читають склади, слова з різним темпом та силою голосу:

 - повільно й тихо;

 - швидко й тихо;

 - швидко й голосно;

 - повільно й голосно.

6. Читання «Засічка - кидок»

При слові кидок діти починають читати для фіксування часу; коли пролунає засічка - школярі зупиняються, помічаючи олівцем останнє прочитане слово. Відводять погляд. Відпочинок 10-12 секунд. Вправа повторюється тричі.

7. Читання «Старт!»

Школярі читають різні тексти у звичному для себе темпі. При слові «Старт!» вмикається метроном найвищої швидкості. Діти квапляться дочитати. Після вимикання метронома переказують опановане.

8. Читання «Луна»

Учитель читає голосно, а учні те ж саме читають тихіше. Потім перша пара учнів читає голосно, друга пара трохи тихіше, третя пара ще тихіше і т. д.

9. Читання «М’ячик»

Вчитель викликає учня читати текст (уривок, абзац, речення). Учень читає і далі передає «м’ячик» кому бажає. «М’ячик» крокує класом, залучає до читання всіх учнів.

10. Читання «Самокат»

Довільне читання.

Вчитель викликає учня, який обирає з яким інтервалом він буде «їхати на самокаті» через один, два, три рядки.

Учень. «Я буду їхати через два рядки».

Читає, пропускаючи два рядки, весь клас повинен встигати читати за ним. Коли учень втомиться, він називає прізвище наступного володаря «самоката».

11. Читання «Акула»

Вчитель навмисне не дочитує слова в реченні, їх ніби проковтнула «акула». Учні відшукують і читають речення правильно.

12. Читання «Бджілка»

Учні читають – гудуть, як бджоли. Можливі різні варіанти: колективно, в парах, по рядах.

13. Читання «Зайчик»

Учень читає текст «перестрибуючи» через одне слово. Клас слідкує. «Мисливець» (хтось із учнів) називає пропущені слова.

14. Читання «Пейджер»

Учень називає лише перші склади слів у якомусь реченні. Всі відшукують шифроване повідомлення і читають правильно.

 

Вправи для вироблення уваги до слова

  1.          Вправа «Доберіть слово»

Пропонуємо учням дібрати до слів-предметів по 2-3-4 слова-ознаки або дії.

весна - рання, затяжна, стрімка;

книга - цікава, товста, старовинна, художня;

ялинка - струнка, зелена, гарна.

  1.          Створіть нове слово:

 - прочитайте слова односкладові, двоскладові, з наголосом на І або ІІ складі; поясніть багатозначність або значення наведених слів:

бак, рак, мак, лак, так, гак;

дуб, чуб, куб, зуб;

лити, шити, пити, жити, бити;

чайка, майка, гайка, байка;

 - замініть букву, що позначає голосний звук:

бак, бік, бук, бик, бек;

лук, лик, лак;

 - прочитайте слова, що різняться різними складами:

обберуть - обдеруть; влетить - злетить; поповз - заповз.

  1.          Знайдіть зайве слово серед поданих:

а) прасувати, рубати, шити, читати, кувати;   

б) велосипед, мотоцикл, потяг, трамвай, автобус.

  1.          Складіть слова.

ми             ре

доб             ле

теп               сиве

лас               ле

пес            каве

кра                не

ніж           тливе

  1.          З кожного слова - по одному звуку, щоб вийшло нове слово.

Вчитель називає слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого - другий, з третього - третій і т.д.

Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);

Мало, дим, сир (мир);

Пара, перо, він, мама, канал (пенал);

Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит).

  1.          «Чи є такий предмет?»

Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають.

Варіанти карток:

  1.          Кущ, баж, мед, він, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.
  2.          Буря, гафо, нота, діту, жатю, птах, зіду, осел, ірек, вухо, кюса, цирк, хрес.
  3.          Актор, вимус, бочка, жнифя, голос, парта, ізюмт, хітко, земля, церпа, сосна, диван, чвари, труби, осаті.
  4.          Родина, вулира, ремінь, цукода, береше, палиця, чітасу, музика, дірєня, кисіль, жибань.
  5.          Загадка, читабон, фільток, кімната, руфлон,  веселуп, учитель, голобіш, метелик, бджуза, іграшка, дівчиря.
  1.          «Прочитай загадку»
  1.          Невогонь, аобпікає.
  2.          Хтонейде, тойнапуптисне.
  3.          Якоюкосоюнеможнакосити?
  4.          Безрук, безніг, аворотавідчиняє.
  5.          Язиканемає, абагатоцікавогорозповідає.
  6.          Довгівуха, куцийхвіст, невеликийсамназріст.

           8. «Додай склад»

Вчитель показує дітям перший склад, а вони додають наступні. Перемагає той, хто першим скаже слово.

9. Швидко прочитай слова і назви ті, які відрізняються від інших однією чи двома буквами.

Мак    ріка

мак    ріка

мак    ріка

мак    ріпа

так    ріка

мак    ріка

10. Відшукайте закінчення прислів’я чи приказки і прочитайте її.

Квітам потрібне сонце,      ніж у неволі в золотій клітці.

Воля пташці дорожча,        то в ліс не йти.

Краще на волі на вітці         від золотої клітки.

Боятися вовка,                     а народам мир.

11. Вчитель пропонує на картках тексти із пронумерованими реченнями з недописаними:

а) закінченнями в словах;

б) словами;

в) частинами прислів′я.

Зразки карток.

А) 1. Світить сонц… . 2. В синь… небі співає жайворонок. 3. Чується весел…, дівоч… пісня. 4. У дитячому садк… граються, сміються діт… .

(На звороті: 1. –е; 2. –ому; 3. –а, -а; 4. –у, -и)

б) 1. Хто багато говорить, той мало … . 2. Вмієш сказати, умій і … . 3. На словах медок, а на серці … . 4. Де багато пташок, там нема … . 5. Лихо конем не … .

(На звороті: 1. Робить; 2. Змовчати; 3. Льодок; 4. Комашок; 5. Об′їхати.)

в) 1. Навколо – де не глянь! –

стоїть весна така,

що навіть зацвіла мітла у … .

(На звороті: сніговика)

2. Вмиває кішка кошенят.

Вмиває кізка … .

Сестричка меншу з милом

Щоранку мама … .

(На звороті: козенят, миє).

12. Прочитай дані слова. Вибери з них пари антонімів.

Хворий, літній, кривий, зустріч, здоровий, молодий, спокій, талант, тривога, підвищення, бездарність, гасити, розставлений, гучний, запалювати, рівний, тихий.

13. Прочитай слова, погрупуй синоніми.

Гніватись, вудити, невдовзі, вартувати, звичайно, неодмінно, чатувати, обовязково, дошкуляти, сердитися, ловити, скоро, звісно, заважати.

14. Гра «Бюро знахідок»

Учитель вводить дітей в ігровий сюжет: «Діти, давайте попрацюємо у бюро знахідок. У даних віршиках загубилися слова. Прочитайте вірші та доповніть загубленими словами».

Батько донечці і сину

Дав чотири апель…

І порадив:    Не сваріться,

Ними чесно … (поділіться).

То по скільки

Доньці й … (сину)

Перепало … (апельсинів).

 

Запитала буква «н»:

«Чим закінчується день?»

Я подумав,  ясна річ,

І про вечір, і про ніч.

Та сказала буква «н»

Ввічливо і м’яко

Що закінчується день

Ще і … (м’яким знаком).

Вправи на розвиток швидкості сприймання

1. Прочитати швидко слова. Сказати, яке з прочитаних слів зустрічалося двічі.

ліс                      книжка                ягода              щиглик

звір                    фарби                   ялина              шпак

жук                   альбом                  суниця            синиця

кущ                   зошит                   малина           сорока

лис                    книжка                 полуниця        ворона

ліс                     книжка                 полуниця        ворона

мох                  ранець                    виноград          шпак

їжак               пензлик                    вишня              горобець

джміль           зошит                     малина            журавель

2. Читання слів на хмаринках.

Кожна картка (хмарка) має по слову (з обох сторін по складу). Вчитель швидко показує дві сторони «хмарки» - діти мають упіймати слово.

3. Вставте в слова пропущені букви і прочитайте.

Кн...га, р...з...м, зн...ння, н...к..., м...сл...нн... .

4. Виберіть одне слово, яким потрібно правильно закінчити речення, прочитайте його.

У чобітка є ... (шнурок, пряжка, підошва, ремінці, гудзик).

Вода завжди ... (прозора, холодна, рідка, біла, добра).

У дерева завжди є ... (листя, квіти, плоди, коріння, тінь).

5. «Блискавка»

Вчитель миттєво показує записані на карточках слова.

Учні повинні їх відтворити.

 

Вправи на вироблення в учнів свідомого читання

1. Розділіть слова на тематичні групи:

завірюха, віхола, пролісок, хуртовина, фіалка, підсніжник.

- Знайдіть зимову групу слів.

- Знайдіть весняну групу слів.

2. Відшукайте зайве слово:

Жайворонок, ластівка, синичка, соловейко.

(Синичка, бо вона в нас зимує).

Стіл, крісло, телевізор, шафа.

(Телевізор, бо він не відноситься до меблів).

Дуб, бузок, сосна, верба.

(Бузок – кущ).

3. Доберіть антоніми:

багато - … (мало)

повний - … (порожній)

високий - … (низький).

4. Доберіть синоніми:

радісний - … (веселий)

біжить - … (мчить).

5. Гра «Складовий аукціон»:

- Допоможіть зварити борщ:

кар                            мі                                та

бу                            ква                               по              

мор                         пус                              ка

ряк                          ля                     топ             дор

 (Картопля, буряк, морква, капуста, помідор.)

- Хто в лісі живе?

                       вед     тел

                   си                єць

                ли                     ниця

            дя                             сиця

        за                                     мідь

 

- Прочитайте за цифрами і відгадайте загадку:

 5                         9                    3                 2

ся                        ри                  ви             тить

 1                                                                   6

ле                        малюнок                           де

                              жука

 4                       8                      7                 10

 є                     лю                   зем                є

(Летить – виє, сяде – землю риє.)

6. До даних слів доберіть ласкаві слова:

дідусь-

бабуся-

дядько-

тітка-

 сестра-

брат-

7. Назвіть предмети одним узагальнюючим словом:

а) дуб, сосна, береза – це …

б) карась, лин, окунь – це …

в) маслюк, мухомор, лисичка – це …

г) помідор, огірок, капуста – це …

8. Узагальніть через протиставлення:

а) дуб – дерево, а смородина – …

б) плаття – одяг, а черевики – …

в) чорнобривці – квіти, а суниці – …

9. Визначіть предмет за його діями:

а) літає, падає, покриває, зігріває, блищить, скрипить – … (сніг);

б) світить, гріє, усміхається, пригріває, зігріває, палає – … (сонце).  

10. Гра «Ланцюжок»

Учитель показує учням ланцюжок і звертає увагу дітей на те, як одне кільце з’єднане з іншим. Пропонує зробити «ланцюжок» із слів так, щоб вони з’єднувалися однаковими складами.

Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – … .

Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.

Сова – вага – галка – канапа – парта – табір – … .

Ваза – заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш – … .

Фарба – бабуся – сяйво – вода – дача – чабан – … .

Сорока – каша – шабля – лялька – калина – наука – … .

Зима – малина – нафта – тарілка – канава – вата – … .

Нора – ракета – тайга – гарбуз – бузина – намисто – … .

Мавпа – панчоха – халва – валянки – килим – лимон – … .

11. Граматична математика

1) По + річкова риба = бур’ян (ПОЛИН).

2) Знаряддя праці для косіння трави + р = людина, що косить (КОСАР).

3) Весняна квітка + це = велика розжарена куля, що обігріває землю (СОНЦЕ).

4) П + ім’я дівчинки = великі ділянки землі (ПОЛЯ).

5) Цифра + я = родина (СІМ’Я).

6) Чер + місце продажу квитків = назва міста (ЧЕРКАСИ).

7) Бар + прикраса з квітів на голові = назва рослини (БАРВІНОК).

8) Бо + дитяча гра = озеро, що заросло (БОЛОТО).

9) Про + невеликий ліс = весняна квітка (ПРОЛІСОК).

10) Вусатий мешканець річок + ета = літаючий апарат (РАКЕТА).

11) Р + комаха = краплинка води (РОСА).

12) Гру + частина доби = назва місяця (ГРУДЕНЬ).

13) То + крик ворони = професія (ТОКАР).

14) Вед + метал = назва тварини (ВЕДМІДЬ).

15) При + цифра = назва міста (ПРИП’ЯТЬ).

16) На + сигнал допомоги на морі = інструмент для качання води (НАСОС).

17) Бі + назва річки = посудина (БІДОН).

18) Ву + член сім’ї = інструмент, яким ловлять рибу (ВУДОЧКА).

19) Ов + огани зору = городні рослини (ОВОЧІ).

12. Прочитай приказку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запиши її.

13. Склади вірш, рядки якого розмела хурделиця.

   Віхола – метелиця

  Сніжні хороводи

  Не крупа то мелеться, -

  В чистім полі водиться.

14. Відшукайте закінчення прислів’я чи приказки і прочитайте її:

 Квітам потрібне сонце,                  ніж у неволі в золотій клітці

 Краще на волі на вітці,                   а народам мир.

15. Роз’єднай слова і прочитай.

 ПіймавЮрчикСиничку.

 Авсадувжеосінь.

 ВипорхнулаСиничказклітки.

 Іполетілашукатисвоїхподружоксиничок.

16. Який склад “загубився”?

 Та___   _____чен_____  - ве________  ук____їнський   по_______, худож_____.

 ( Тарас Шевченко – великий український поет, художник.) 

Ігри для розвитку швидкості читання

  1.          «Хто складе швидше?»

Учні одержують картки зі словами і буквами, з яких складають слова.

Матеріал для гри:

Мя, та, пір, я, здо, ро, вя, вю, нок, зі, бю, вя, за, ти, сім, я, пя, так, со, ло, вї.

  1.          «За алфавітом»

На дошці висить таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає порядкові, місцю букви в алфавіті: а - 1, б - 2, в - 3 і т.д.

Наприклад, слово абрикос цифрами пишеться:

1, 2, 20, 10, 14, 18, 21.

Матеріал для гри:

2,23,20,31,14 (буряк); 3,7,6,17,12,6,31 (ведмідь);

3,24,16,11,27,34 (вулиця); 29,15,19,16,1 (школа);

10,19,29,11,23 (зошит); 15,18,11,9,15,1 (книжка);

24,28,7,18,31 (учень);

2,1,23,31,15,12,3,30,11,18,1 (Батьківщина).

3. Шаради складів

Вчитель називає слова, вказуючи, які склади цих слів треба взяти, щоб утворилося нове слово.

Наприклад, треба взяти другий склад слова сама, і перший склад слова лоша, щоб утворилося слово мало.

Матеріал для гри:

1) Перший склад слова бетон, другий – слова вересень і другий – слова ваза. (береза)

2) Перші склади слів черепаха, редиска, вигін, кипіти. (черевики)

3) Перший склад слова помідор, перший і другий – слова неділя і другий – слова кілок. (понеділок)

 4. «Утвори слова»

З букв даного слова учням потрібно за певний час скласти і записати слова.

Матеріал для гри:

Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід);

айстри (старий, три, рис, сир, тир);

акваріум (мак, кава, міра, кара, рама, ріка, Віра, кір, рука, крам, вік);

жайворонок (жар, вкрай, ворон, корова, корона, край, кран, кров, нова, нора, рак, район, рано, ранок);

компас (кома, копа, каса, сом, мак, сам, смак, оса).

5. Заміни букву, щоб вийшло нове слово.

Матеріал для гри:

1) Синя соковита на дереві росте, а с на з змінити – великий дощ впаде. (Слива, злива)

2) З о метал, яким паяють, його люди добре знають. А о на с зміни, з ним ти речення склади. (Олово, слово)

3) З к землю тверду добре б’є, а з н у людей і тварин є. (Кирка, нирка)

4) З н частина я доби, з п я грію щозими, з р предметом стану я, от вам загадка моя. (Ніч, піч, річ)

5) З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)

6) З т пливе, а з д росте. (Пліт, плід)

7) З с сапаю, з ш вдягаю, з л стрибаю, з п ховаю. (Сапка, шапка, лапка, папка)

8) З м морський північний звір, з к – із борошна смачний виріб. (Морж, корж)

6. Додай, відніми букву, щоб вийшло нове слово.

Матеріал для гри:

1) Хочеш – з міста буде переправа? Для букви к і це легенька справа. (Місто, місток)

2) Грім гримить і вітер виє, а к додай – все заніміє, в городину я обернусь і у борщі зварюсь. (Буря, буряк)

3) Зерно він меле на муку, відкинеш м  - живе в ставку. (Млин, лин)

7. Перестав букви, щоб вийшло нове слово.

Матеріал для гри:

Осел – село, лісок – сокіл, курча – ручка, старий – айстра, кіт – тік, марка – рамка, дошка – шкода, рис – сир, нора – рано, наголос – голосна, спина – напис – насип, сосна – насос.

8. «Слово заблукало»

Знайти зайве слово.

1) Карась, сом, в’юн, борсук, окунь, краснопірка.

2) Матіола, троянда, береза, конвалія, ромашка, волошка.

9. Складовиця

Перед вами складовиця,

А в ній приказка таїться.

Підберіть все до ладу,

Згрупувавши склад до складу.

Уважні будьте, не зівайте,

А правильно прочитайте.

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь. Вік живи - вік учись. Звичка – друга натура.

Друзі пізнаються в біді.

10. Швидко прочитай ребуси.

 

 

100лиця, 100лик, нами100, мі100, мі100к, 3буна, ви3, При5, 3вога, розі3, 3має, за3має, за3мка, про100.

10. Поміняйте місцями стовпчики, щоб вийшла приказка.

я        б        м        м        м        б        м        б

з        у        у        е        л        у         е        і

и        д        к        л        и        д         л        д

к        е        а        е        н        е        е        а

Відповідь. Млин меле – мука буде. Язик меле – біда буде.

11. Прочитай вірш «Плутанку».

 - Що поплутав хлопчик?

Геть усе, усе на світі

Переплутав хлопчик Вітя.

Каже: - Діти вчаться в полі,

А комбайн працює в школі.

Всіх людей стрижуть в лікарні,

А лікують в перукарні…

12. «Луна»

Один учень чи вчитель веде, а другий, як луна, повторює читання першого.

13. «Таємничі слова»

У віршованих рядках нові слова сховалися всередині слів і на їхніх з’єднаннях. Спробуй знайти їх.

Матеріал для гри:

Коли летять у вирій журавлі,

То так і знай – йде осінь по землі.

(Літо, рій, вир)

Гуляло мишок більше ста

На іменинах у кота.

(Стан,біль, шок, лом, гул)

Вовк дуже голодний від самого рання:

Боїться ходити на полювання.

(Дитина, тин, сам, гора, гол)

Біга лісом ведмежа –

Батька й матір розважа.

(Кайма, жаба, межа,сом)

Василько марить про моря і океани,

Хоча нічим не заженеш його до ванни.

(Йог, ніч, чан, омар, комар, кома)

14. «З початку і кінця»

Он та рука.

А кіт утіка

акуратно.

А вона нова.

Удова виливала,

А риба набирала.

Аніса Ніні:

«На сіна».

15. «Числа в словах»

Учень мовчки читає слова. Вголос називає, яке число заховалося у слові.

Матеріал для гри:

Смородина             електрик               гетри

Відвага                   цитрина                 вісім

Відвар                     транзистор          стрибун

Підвал                     родина                   історія

Годинник                зовсім                    листок

Актриса                 листопад               місток

Меншість              столиця                тризуб

Гострий                трибуна                сорока

Стриножити        сестрички            стриж

16. Піктограми

Учитель називає слова, а учні на аркуші паперу малюють силуетне зображення, за яким потім згадують слово. Згодом за піктограмами відтворюють слова.

Матеріал для гри:

Квітка, пташка, серце, килим, хата, тин, миша, жолудь.

17. Гра «Читання Незнайком»

Учитель читає текст пісеньки, навмисне змінюючи деякі слова, а учні повинні виправити слова-помилки і читати слова, надруковані в підручнику.

18. Гра «Дочитай далі»

Учитель читає слово з вірша, а учні, відшукавши його, читають далі.

19. Гра «Вовк і заєць»

У грі беруть участь двоє дітей. Один виконуватиме роль «вовка», другий – «зайця» (можна одягнути маски). «Заєць» читає перший рядок і продовжує читати далі. «Вовк» починає читати тоді, коли «заєць» прочитав перший рядок, і читає так, щоб наздогнати у читанні «зайця». Діти слідкують за ними. Якщо «вовк» наздожене «зайця», то діти плещуть у долоні.

20. Гра «Дощик»

Дощик накрапає.

(Читають повільно і тихо).

Дощик сильніший.

(Швидше і голосніше).

Злива.

(Голосно і скоромовкою).

Дощик слабшає, дощ накрапає і дощ перестав.

(У зворотному напрямі).

21. Гра «Утвори вираз – рак» (паліндром)

З’єднайте початок речення із словом так, щоб утворилося речення, яке можна буде читати в обох напрямках.

Я не …                                                   Роман

О, Ніна і …                                            насіння

Ян ніс Ані …                                         цуценя

На морозі Аза і …                                 піаніно

22. Гра «Утвори порівняння»

З’єднай рядки, щоб утворилися порівняння.

Хустинка, …                                        як пух.

Очі блимають, …                                 як терен-цвіт.

Кругле підборіддя, …                         як жовта лісова грушка.

Припечений ніс, …                             як світлячки.

Біле волосся, …                                    як яблуко.

23. Гра «Кулька»

Всі уявляють, як треба надути кульку. Читає рядок один учень, запрошує на допомогу іншого учня і другий рядок читають разом, другий учень запрошує третього, третій – четвертого і так поступово всі учні залучаються до хорового читання. Щоб знайти хто ще не читає, перед початком цієї гри всі діти тримають підняту руку.

24. Гра «Не помились!»

Учням необхідно прочитати колонки слів якомога швидше і при цьому не припускатись помилок.

Лис                            банк                       жар

лист                          банка                     жарт

кед                            буря                        їжа

кедр                          буряк                      їжак

пар                            ром                         лан

парк                          ромб                       лань

зуб                            метр                       син

зубр                          метро                     синь

гра                            лото                       коза

граб                          лоток                     козак

міст                         сорок                      корова

місто                       сорока                    коровай

25. Гра «Читай, думай, доповнюй!»

У кріслі відпочивала бабуся.

З крісла виглядав … .

Біля крісла … .

За кріслом … .

Під кріслом … .

Над кріслом … .

 

Вправи на розвиток правильного читання

 Правильне  та  чітке  мовлення  формується  за  допомогою  промовляння  групи  голосних,  приголосних  звуків,  складів,  читання  слів,  речень,  скоромовок,  чистомовок,  прислів’їв     з  ними.  Ці  вправи - дієвість  мовного  апарату.  Слід  навчити  дітей  правильно  відкривати  рот,  правильно  дихати.

  Вправи  дихальної  гімнастики:

  • Правильна  поза  (плечі  не  піднімати,  рука  на  діафрагмі).  Швидко  вдихнути  через  ніс – на  звук  [а]  видихнути.  «Нюхаємо  квіточку»,  «Мамині  парфуми».
  • Можна  видихати  і  уявно  гасити  свічечку,  здувати  сніжинку  з  долоні,  рахувати  до  3,  до  5,  до  10,  співати  склади 

-ла-ло-лу-ли-лі-ле-лу

-да-до-ду-ди-ді-де-ду

-ба-бо-бу-би-бі-бе-бу

 «Погасити  свічку»,  «Здути  сніжинку  з  долоні»,  «Співаночки».

 Важливе  місце  займають  вправи  на  вироблення  вмінь  керувати  роботою  дихального  апарату.

  • Лягти  на  спину,  долоню  покласти  на  живіт (глибокий  вдих,  затримка  2 с  і  спокійний,  плавний,  «проціджений  через  активні  пружні  губи  видих  на  «пф – фф».
  • (Стоячи) Різко  вдихаємо – видих  на  «Пф – ф – ф»  (5 – 6  разів)
  • Вдих  на  рахунок  1 – 3  за  допомогою  активного  руху  мязів,  діафрагми,  міжреберних  мязів,  косих  мязів  живота,  затримка  на  1с,  потім  видих  на  «пф…».

Подобаються  дітям  різні  вправи  з  імітаційними  рухами  на  розвиток  артикуляційного  апарату.

  • «Пиляння  дров» Діти  стають  парами,  руки  навперехрест,  один  тягне  і  говорить:  «Дз-з»,  другий  продовжує: «Дж-ж».
  • «Рись»

Вчитель:  Бачиш,  Ромцю,  люта  рись!

 Діти: «Р-р-р-р..»

Вчитель:  М'ясо  з’їла,  кістку – гризь!

Діти: «Р-р-р-р..»

Вчитель: «Ромцю,  Ромцю,  стережись!»

Діти:  «Та  за  грати  не  берись!»

  • Вправи  із  дзеркалом
    • «Котик  облизує  сметану»
    • «Лопатка»  (язичок  широкий  на  нижній  губі,  руки  витягнуті  вперед,  пальці  розведені)
    • «Непереможний»  (Розкрити  рота  вертикально.  Кулаком  натиснути  на  нижню  щелепу,  намагаючись  закрити  рота.  Разом  із  цим  тримати  рот  розкритим,  опираючись.  Відвести  кулак,  закрити  рот)
    • «Дражнимо  мавпочку»  (Підняти  нижню  губу  так,  щоб  було  видно  зуби.  При  цьому   верхня  губа  стає  ніби  квадратною.
    • «Цокіт  копит  конячки»  (Дзвінкий  цокіт  робимо  язиком  відштовхуючись  від  твердого  верхнього  піднебіння».
    • посмішка,  подив
    • витягнути  губи  трубочкою.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Усач Алла Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Плохотнюк Світлана Ігорівна
    Цікаві і корисні вправи. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кислая Светлана
    Дуже гарні вправи!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 березня 2018
Переглядів
31304
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку