Бінарний урок з елементами кейс-методу на тему «Сильний людський характер в екстремальній ситуації за оповіданням Дж. Лондона «Жага до життя". В розробці використані інтерактивні методи і форми роботи: гра «Селфі-аудит», асоціативна розминка, творчий переказ, робота з фізичною і контурною картами, форма обговорення «Толока», метод-кейс, робота в групах.
Клас 6
Предмет Зарубіжна література
Тема. Бінарний урок з елементами методу кейс на тему «Сильний людський характер в екстремальній ситуації» (за оповіданням Дж. Лондона «Жага до життя»)
Мета: формування предметних та ключових компетентностей: вдосконалювати навички стисло переказувати зміст оповідання, давати характеристику героєві твору, аналізувати текст; пов'язувати знання з літератури із життєвою практикою, з сучасністю; розвивати навички роботи з додатковою (довідковою) літературою, роботи в групах інтерактивними методами, кмітливість, оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах; розвивати усне зв’язне мовлення; формувати прагнення до високих моральних цінностей; виховувати мужню, відважну особистість.
Міжпредметні зв'язки: географія, українська мова, основи здоров'я, економіка, математика.
Підручник: Ніколенко О.М. Світова література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Грамота, 2014.
Обладнання: тлумачний словник, словник іншомовних слів, карта Північної Америки, глобус, контурні карти, портрет письменника Дж. Лондона, виставка його творів та творів письменників світової літератури на відповідну тематику, тексти оповідань, схема, таблиця, кейси, презентація, фрагмент відеофільму «Жага до життя», аудіофайл пісні В. Висоцького «Здесь вам не равнина…».
Ніщо на землі не заслуговує
такої поваги, як людина, яка
мужньо долає нещастя..
Сенека
Хід уроку
І. Організаційний момент
Інтерактивне привітання.
Налаштування дітей на активну роботу. («Ми раді вас бачити. Подаруйте гостям та нам свою посмішку. Сподіваємось на плідну сумісну роботу»).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Часто учні сприймають літературу просто як один із навчальних предметів, мало пов'язаних із повсякденним життям. Але відома така думка, що література — це підручник життя, вона відображає дійсність. Народна мудрість застерігає: «Краще вчитися на чужих помилках, ніж на своїх», «Не повторюй чужих помилок». Світова література дає нам багато життєвих прикладів поведінки людей у різних ситуаціях. І, як ви, напевне, помітили, вижити людині в екстремальній ситуації допомагають практичний досвід, сила духу, витривалість та воля, а також товариська підтримка. Отже, подивимося на літературу ще з цієї точки зору, залучивши свої знання із уроків географії, української літератури та мови, основ здоров’я, економіки та математики.
2. Робота з епіграфом.
— Як ви гадаєте, чи справедливі вислови Сенеки? Чи стосуються ці фрази образу головного героя з оповідання Дж. Лондона «Жага до життя»? Чи можна вважати його сильною людиною?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
І етап – Що повинен уже знати?
ІІ етап – Що хотів би дізнатись? Продовжіть речення.
Я вже знаю
- Що таке оповідання?
- Стисло переказувати оповідання («ланцюжком»).
- Що твір написаний на реальних подіях.
- Вмію аналізувати героїв.
- Вмію визначати тему, ідею твору «Жага до життя».
Хотів (-ла) дізнатися…
- Як пов'язати знання з літератури із життям?
- Як поєднати знання літератури з іншими предметами?
2. Асоціативна розминка.
- Який зміст ви вкладаєте в слово «товариш»?
3. Творчий переказ.
• Розповідь від першої особи. - Уявіть себе на місці головного героя і розкажіть про свої почуття після зради товариша.
4. Відеофрагмент із фільму «Любовь к жизни».
5. Коментар учителя
Герой Д. Лондона переживає різні почуття, що стосуються його фізичного й морального стану, проявляє позитивні якості характеру. Герой відчуває змореність від довгої дороги, холод Білої пустелі, тугу від усвідомлення зради товариша, страх самотності, голод, який не вгамовується мізерною «їжею», біль у ногах, розтертих до крові, та змученому тілі, відчай після марних спроб роздобути їжу, виснаженість, що призводить до галюцинацій. Але в ланцюжку відчуттів намічається зміна на краще: це сміливість, виявлена під час зустрічі з ведмедем, усвідомлення нестримного бажання жити, спокій, яким змінився страх, терпіння, з яким герой продовжує свій важкий шлях, сила волі у поєдинку з вовком. «Саме життя в ньому не хотіло загинути і гнало його вперед».
ІV . Оголошення теми та мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Завдання 1. Які ситуації називають екстремальними?
( Мовознавці з'ясовують значення слів: екстремальна ситуація, сила волі, мужність, відвага, кмітливість, обачливість, обережність та назви інших вольових якостей людини за тлумачним словником, словником іншомовних слів).
Матеріали для роботи в групі:
екстремальна ситуація — важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров'я людиниобставини;
сила волі — свідоме прагнення до якої-небудь мети (воля — одна з функцій людської психіки, яка полягає у владі над собою та керуванні своїми діями і вчинками;
мужність—вияв хоробрості, стійкості, рішучості;
сміливість — здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети;
обережність, обачливість — якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності.
Завдання 2. Щоб зрозуміти головного героя, ми повинні уявити природні умови, в яких він опинився. Тому розширимо знання про Північну Америку з вчителем географії.
Слово вчителя географії. Герої Дж. Лондона мандрують просторами Північної Америки. За даними координатами визначте, де відбуваються події,викладені в оповіданнях . Які координати вказують на сюжет твору «Жага до життя»?
3. Робота з фізичною та контурною картами Північної Америки та глобусом.
Завдання для групи №1. Точка № 1 58˚пн.ш.,156˚зх.д.
Завдання для групи №2. Точка № 2 64˚пн.ш.,155˚зх.д.
Завдання для групи №3. Точка № 3 65˚пн.ш.,120˚зх.д.
Завдання для групи №4. Точка № 4 62˚пн.ш.,120˚зх.д.
Завдання для групи №5. Точка № 5 72˚пн.ш.,126˚зх.д.
(На фізичній карті Північної Америки діти позначають знайдені точки за координатами (озеро Ведмеже, річки Маккензі та Юкон, півострів Аляска, Північний Льодовитий океан).
- Від чого залежать особливості природи (клімат, ґрунти, рослинний і тваринний світ)?
- Яка паралель згадується у творі? Продемонструйте її на глобусі.
- Яка градусна міра північного полярного кола?
Відшукайте в тексті описи картин природи, що співзвучні станові героя. («До півночі стемніло, але ненадовго. Сонце зійшло на північному сході…»; «Був кінець липня початок серпня, і він знав, що сонце повинно знаходитись на північному заході». ).
Слово вчителя. Біла пустеля випробовує людину на міцність, але, немов переконавшись у силі її духу, дарує їй сонячні дні та надію на порятунок.
(Коротко описують екстремальні ситуації, в які потрапляли герої творів світової літератури, та з'ясовують, завдяки чому ті з честю виходити зі складного становища.)
— Робінзон Крузо, потрапивши на безлюдний острів внаслідок морської катастрофи, зайнявся натуральним сільським господарством, використавши рештки корабля для облаштування житла (роман Д. Дефо).
— Щасливо закінчилася пригода п'ятнадцятирічного капітана завдяки його знанням, кмітливості та сміливості (роман Ж. Верна).
— Вижили у своїх мандрах та пригодах Том Сойєр та Гекльбері Фінн, герої творів Марка Твена.
— Герой оповідання Дж. Лондона «Жага до життя» знав, що потрібно хоч що-небудь їсти, якщо навіть не хочеться; не рухатися, коли вед-мідь міг на нього напасти, —- він не побіг (бо й не втік би), а завмер на місці, злякав звіра тим, що стояв прямо і не злякався — і врятувався; знав, як краще зберігати сірники; не кинув відерця,, бо це давало можливість кип'ятити воду, зігріватися й не загинути.
— Іван Карналюк з оповідання О. Довженка «Воля до життя» спинив кров з пораненої артерії, міцно притулившись до дерева; він вірив в одужання й вимагав, щоб його не кидали напризволяще, а лікували.
- Учасники АТО.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу із застосуванням набутих знань, умінь і навичок із різних предметів.
Вступне слово вчителя. Читач розпочинає знайомство з героями оповідання в момент зради одного з них. Білл залишає товариша, який підвернув ногу, і з цього моменту герої долають шлях через північну пустелю самостійно. Ми дуже мало знаємо, як ішов Білл. Це можна лише уявляти. Але ми знаємо одне напевно: Білл ішов дорогою смерті.
Дорогою життя ми пройдемо разом із безіменним героєм, щоб навчитися в нього таємницям виживання. І сформулюємо «Правил виживання людини в екстремальних умовах».
(Учитель роздає кейси із завданнями учням для групової роботи).
Кейс №1
Запитання для кейса №1. Чому після того, як Білл залишив героя, той відчув страх? Що допомогло герою вижити? Із запропонованих предметів виберіть ті, які допомогли безіменному герою вижити. А які ще речі можливо використати в наших природно-кліматичних умовах?
Матеріали для кейса: кора, мох, компас, мобільний телефон, рушниця, набої, ніж.
(Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо. Рушниця — це надія на порятунок).
( «Він ішов слідами товариша від болітця до болітця. Він знав, що незабаром дістанеться до берега озерця... Він ітиме за водою до річки Діз. Там під перевернутим каное... їхня схованка.., Він знайде там набої для своєї рушниці...
Він мусив так думати. Інакше для чого тоді силкуватися — лягай і вмирай одразу!»).
Висновок. Правило № 1. Не втрачати надію!
Кейс №2
Запитання для кейса № 2. Розкажіть, як герой беріг сірники. Яке значення має вогонь для мандрівника? Із запропонованих предметів виберіть ті, які допомогли безіменному герою вижити. Підтвердіть відповідь цитатами. Запропонуйте, які ще речі можливо використати в наших природно-кліматичних умовах.
Матеріали для кейса: сірники, пергамент, промащений папір, скельце, гроші, залишки ковдри, лупа, суха хвоя, листя, відро, годинник.
(Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; багаття — це порятунок від хижих звірів)
Висновок. Правило № 2. Зберігати вогонь.
Кейс №3
Запитання для кейса № 3. Яким чином герой бореться з голодом? Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не відчуває гострого почуття голоду? Дайте пораду людині, яка опинилася в екстремальних умовах. Із запропонованих предметів виберіть ті, які допомогли герою побороти голод, підтверджуючи відповіді цитатами.
Предмети для кейса: болотяні ягоди, яблука, риба, яйця птахів, кістки, гриби, лупа, мох, горіхи, шишки молоді, куріпка, цибулинки рогози.
(«Нога набрякла... але цей біль був дрібницею проти болю в шлунку. Голод гриз йому нутрощі. Він так допікав, так забивав йому памороки, що чоловік уже не знав, у який бік треба йти, щоб дістатися до Країни Патичків».
(Шукає і їсть болотяні ягоди, намагається впіймати куріпку, ловить пічкурів у калюжі, їсть цибулинки рогозу. «Потім він надибав кислувату на смак рослину і поїв її всю». Пізніше висмоктує та гризе кістки молодого оленя).
(«Чоловік усвідомлював: щоб вижити, треба їсти»).
Висновок. Правило №3. Щоб вижити, треба їсти!
Кейс №4
Запитання для кейса № 4. Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра? Знайдіть серед запропонованих речей у кейсі ті предмети, які допомогли герою перемогти диких тварин. Підтвердіть відповідь цитатами із тексту.
( «Він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду, міцніше затис у руці ножа і подивився просто у вічі ведмедеві. ... Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він так загарчав, дико, люто... Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо і не боялася його»).
- Чому вовки обминали його? («ця дивна істота на двох ногах ще стане дряпатись і кусатись»).
- Чому хижі звірі сприймали героя як «дивну», «загадкову істоту», яка буде «дряпатись і кусатись»? (Вони бачили перед собою слабку людину, але відчували в ній велику силу).
— Яка природа цієї сили? (Це сила людського духу).
Предмети для кейса: ніж, рушниця, веселий та грізний смайлики, набої. Висновок. Правило № 4. Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!
Кейс №5
Запитання для кейса № 5. Як ви думаєте, герою просто було відмовитися від золота, що він із такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив? Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? Серед запропонованих у кейсі речей знайдіть ті, які допомогли герою.
- Торбинка із золотом «була невелика... та важила п'ятнадцять фунтів — стільки ж, як і решта речей». 15 фунтів — це приблизно 7 кг.
- Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки? - Що для нього значили рушниця, ніж, відерце, залишки ковдр? ( Ці речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя. Торбинка із золотом — це надзвичайно цінна річ для героя, вона здобута тяжкою та тривалою працею. У ній була, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото — це великі можливості для людини. Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина).
Матеріали для кейса: ніж, відро, рушниця, торбинка золота, гроші, чашка, мобільний телефон, компас, залишки ковдри.
Висновок. Правило № 5. Найбільша цінність людини — життя! Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!
Запитання. Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Зачитайте епізод, де видно, що безіменний герой у екстремальних умовах зберіг людську сутність та силу духу, а Біл – ні.
( Герой натрапляє на кістки Біла, який вибрав золото, залишив у біді друга, щоб урятуватися самому та зберегти своє золото. Біл поставив на перше місце золото і програв).
( Безіменний герой. 1. Сила духу: не здавався, чіплявся за життя, напівживий повз до корабля, переміг хворого вовка. 2. Людська сутність: «...нехай Біл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Білових кісток. А Біл зробив би так, якби опинився на його місці...»).
Висновок. Правило № 6. Бережи людську сутність!
VII. Підбиття підсумків уроку.
(У супроводі пісні В. Висоцького «Здесь вам не равнина…») (Прослідкувати, як пісня переплітається з темою уроку?)
Месседж від Лондона
(Якою повинна бути Справжня Людина?)
- будь оптимістом;
- мужньо долай перешкоди;
- умій постояти за себе;
- борись за виживання;
- люби життя, будь життєлюбом;
- будь людяним та милосердним;
- будь витривалим;
- будь сміливим та терплячим.
VIІІ. Вмотивоване оцінювання роботи учнів на уроці.
Заключне слово вчителів географії та зарубіжної літератури.
Дуже правильні, на мій погляд, слова видатного українського письменника О. Довженка: «Є воля до життя — є людина». Але тільки читати хороші книжки, вболівати за героїв та радіти їхнім Перемогам — замало для підготовки до реального життя, до подолання можливих екстремальних ситуацій. Необхідно загартовуватися фізично, мати багато різноманітних практичних навичок, ґрунтовні знання з різних галузей наук, і не лише тих, які вивчаються в школі. Треба виробляти в собі витривалість, обачність, силу волі, долаючи (хоча б по крапельці!) свої лінощі, неорганізованість. Перемагають, досягають успіхів у житті звичайно ті, хто дуже любить це життя, намагається бачити його кращі сторони і зосереджуватися на них. То ж бажаємо вам вирости сильними й здоровими і не зазнавати екстремальних ситуацій, а тільки читати про них у книжках.
Список використаної літератури та джерел:
1. Усі уроки світової літератури. 6 клас.ІІ семестр: текст\ В.В. Паращич. – Х.: Вид. група «Основа», 2014.
2. Усі уроки зарубіжної літератури. 6 клас. – 2-ге вид., випр. – Х.: Вид. група «Основа», 2010.
3. Klasnarodnyna.at.ua\Load\audio_ta_video_do_urokiv\6 klas\3
4. В.Висоцький «Здесь вам не равнина» https://www.youtube.com/watch?v=HLByZVai0Kk