Урок зарубіжної літератури у 6 - му класі на тему "Байка від Езопа до Глібова"

Про матеріал

Дана розробка уроку направлена на те щоб ознайомити учнів із історією виникнення байки як літературного жанру у світовій літературі, з легендарним байкарем Езопом; розвивати в учнів виразне читання байки та висловлювати свої думки щодо їх моралі.

Перегляд файлу

Тема уроку. Байка від Езопа до Глібова

Мета: познайомити учнів із історією виникнення байки як літературного жанру у світовій літературі; з легендарним байкарем Езопом; вчити учнів виразно читати байки, висловлювати свої думки щодо їх моралі.

Обладнання: портрети І.А.Крилова, Л.І.Глібова, ілюстрації до байок, карта стародавньої Греції.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь і навичок.

 

Здається, байка просто бреше,

А справді ясну правду чеше.

Нікого в світі не мине…

Л.Глібов

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя.

Сьогоднішній урок – це ще одна подорож до цікавого і незабутнього світу художньої літератури. Урок присвячений байці. Ви дізнаєтесь про її виникнення, послухаєте легенди про байкаря Езопа та про той шлях, який пройшла байка від Езопа (2,5 тис. років тому) до ХІХ ст. – байок Глібова та Крилова.

 

ІІ. Бесіда.

  • Що ви вже знаєте про байку?
  • Хто вигадав байку?
  • Кого із головних персонажів байок ви можете назвати?
  • А чому саме звірі, птахи, комахи стали персонажами байки?
  • Як називаються байки, котрі придумав народ?
  • А ті, що мають автора?
  • Назвіть відомих вам байкарів.
  • Які байки ви знаєте і можете прочитати напам’ять?

Виразне читання байок, в яких діють персонажі-предмети, персонажі-люди, тварини.

Слово вчителя.

Байка має свою будову. Головні герої наділені людськими властивостями, здібностями. Мораль байки може бути як на початку, так і в кінці. Байка має бути дотепною, цікавою. Того, хто складає байки, називають байкарем. Саме давньогрецький байкар Езоп переніс байку з фольклору в писемну художню літературу. Жодних достовірних відомостей про Езопа немає. Але збереглося багато переказів та легенд про життя цього мудрого співця, що жив у VІ ст. до н.е.

 

ІІІ. Розповідь юного мандрівника-географа про стародавню Грецію, її розташування, природу, славних людей, легенди та міфи, пов’язані з Езопом.

Вчитель.

Дійсно, Езоп був мудрою людиною. І розумом, і мовою стояв вище знатних людей. Саме для потреб школи створювались перші збірки байок Езопа. Тому у Аристофана, близького до Езопа за часом, можна знайти репліку: «Ти неук і ледацюга, навіть Езопа не вивчив».

 

ІV. Знайомство з байками Езопа. Компаративний аналіз байок Езопа, Крилова, Глібова.

Вчитель.

Езопівські сюжети переробляли всі європейські байкарі, езопівська байка була вчителькою як для російської, так і для української байки.

Так, І.Крилов «вивів байку на площу», а Л.Глібов напоїв українську байку влучною, дотепною мовою, пересипаною прислів’ями та приказками.

  1. Виразне читання байки Езопа «Ворона і Лисиця».
  2. Інсценізація байки І.Крилова «Ворона і Лисиця».
  3. Читання в ролях байки Л.Глібова «Грак і Лисиця».

Бесіда.

  • Що спільного в цих байках?
  • Чим вони відрізняються?
  • Яка мораль байки? (Не слід довіряти тим, що надто вас вихваляють).

Робота в зошитах.

Байка – жанр літератури, невеликий алегоричний твір повчального характеру.

Алегорія – художній прийом іносказання, зображення людських рис і характерів за допомогою образів тварин, явищ, предметів.

Ознаки байки:

  1. Алегорія.
  2. Розповідь про подію.
  3. Повчання (мораль).

Творче завдання.

Поміркуйте, в образі якої рослини, явища, тварини, предмета, вказаних у дужках, можна змалювати людину – лагідну, похмуру, легковажну, веселу або сердиту і чому? (зайчик, вітер, будяк, сонце, хмара, вовк, метелик)

– Як ми називаємо такий художній прийом? (Алегорія)

Розповідь від І особи байки Езопа «Мурашка і Цикада».

– Вам знайомий сюжет цієї байки?

Виразне читання байки І.Крилова «Стрекоза и Муравей».

(Завдання перед читанням байки: усно відтворити «малюнки», які поставали в уяві учнів під час читання байки).

Виразне читання байки Л.Глібова «Коник Стрибунець».

Бесіда.

  • Хто головний герой байки?
  • Яка картина поставала перед вами під час читання?
  • В образі Коника, яку людину ви побачили?
  • Як ставитесь до Мурашки?
  • Чи жаль вам Цикаду? Адже зима, вона може загинути?

 

V. Виразне читання байок Езопа «Хліборобові діти»; «Лисиця і виноград». Аналіз байок.

 

VІ. Робота з епіграфом до уроку.

Підбиття підсумків уроку.

  • Яким моральним досвідом збагачують нас байки?
  • На які байки відомих вам байкарів схожі байки Езопа?

Вчитель.

Багато часу проминуло відтоді, коли вперше було створено байку, а вона збереглася дотепер не тільки на папері, а ще й у пам’яті простого народу, і розважає нас, і повчає. Невмирущі Езопові байки переходять від покоління до покоління, звучать різними мовами, але зберігають свою викривальну і повчальну суть.

Домашнє завдання.

Вивчити одну з байок Езопа напам’ять; дати відповідь на запитання: «Чим відрізняється байка від казки?»


 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
4177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку