Бінарний урок з української мови "7 чудес Дніпропетровщини" для учнів 3 класу

Про матеріал
Матеріал уроку інтегрує завдання з читання та мови для учнів 3 класу, які навчаються за освітнім проєктом Анжеліки Цимбалару "Світ чекає крилатих". Також може використовуватися у класах НУШ. Виконуючи різноманітні завдання, здобувачі освіти знайомляться з різними чудесами Дніпропетровської області: скіфські кургани, козацькі монастирі, Токівський водоспад та інші. Усі завдання направлені на закріплення вивченого матеріалу з теми "Лексика".
Перегляд файлу

Заняття з української мови для учнів 3 класу (бінарне)

Тема тижня «Мандруємо Україною»

 

Тема заняття: Чудеса Дніпропетровщини.

 Лексика. Лексичне значення слова/словосполучення. Однозначні і багатозначні слова. Слова у прямому та переносному значенні. Мова твору.

 

Мета: Збагатити та розширити уявлення дітей про багатство рідного краю; закріплювати поняття лексичне значення слова, багатозначні та однозначні слова, слова, які вживаються у прямому та переносному значенні; продовжувати відпрацьовувати орфографічні навички написання слів; удосконалювати роботу над розумінням змісту прочитаного тексту;

розвивати мовлення учнів, уяву та спостережливість;

виховувати любов до рідної землі.

 

Хід заняття

І. Організаційний момент

Для концентрації уваги учнів, виконуються 3-4 вправи нейробіки.

 

ІІ. Вступна частина заняття.

  • Діти, наші лаксики хочуть у вас запитати, що означає для вас слово Батьківщина? З чим асоціюється Батьківщина?

 

  1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота зі словом, написання якого треба запам’ятати.

Подивіться на стіну слів та назвіть орфограми у цьому слові (Батьківщина).

  • Які слова-синоніми можна дібрати до цього слова? (Вітчизна, рідний край). Складіть і запишіть речення з цим словом.

 

  1. Проблемна ситуація.

- Лаксики розповідали мені, що на планеті, звідки вони прилетіли, є багато чудесних місць. Сьогодні вони хочуть дізнатися, а чи є у нашому рідному краї такі місця-чудеса, які прославляють Дніпропетровщину на всю Україну та весь світ?

- Чи готові ви сьогодні на занятті розповісти лаксикам про чудеса Дніпровського краю, а також навчити їх виконувати різні завдання?

 

 

ІІІ. Основна частина уроку.

- Запрошую вас і лаксиків перегорнути сторінки усного журналу «Чудеса Дніпропетровщини».

Перша сторінка нашого журналу поетична «Дніпропетровщина – перлина України»

 

Я запрошую до себе учнів-поетів. Вони будуть декламувати вірші. Ваше завдання – записати у зошит застарілі слова. Сказати, чим же славен наший край?

 

Дніпропетровщина моя, в тобі злилося мільйон я.

Колгоспників, працівників освіти, ти – наша мати, а ми - діти.

 

В рядах ти в перших в Україні лани родючі, небо синє:

Ти Сірка нашого земля, тебе люблю безмежно я.

 

Горнусь до вишні і тополі, що у моїм ростуть краю.

Тебе і в радості, і в болі люблю, як матінку свою.

 

Дніпропетровщина моя, ти – зірка величі країни!

Ми з покоління в покоління усі разом – одна сім’я!

 

Дніпропетровщина моя, землі ріднішої немає!

Тут дух козацький не вмирає, бо тут живемо ти і я!

 

Друга сторінка нашого журналу «Сива давнина» -  подорож в історичне минуле Дніпропетровщини.

  1. Розповідь вчителя.

- Дніпропетровщина має багату і славну історію. Перші люди почали ще 150 тисяч років тому заселяти береги Дніпра. У 8 столітті до нашої ери сюди прийшли скіфські племена. На території області знаходився центр держави – Великої Скіфії. З тих часів в області було створено 9 тисяч курганів – місць захоронення давніх скіфів. А щоб більше дізнатися, попрацюємо над завданнями.

 

Завдання 1. Робота в парах. Прочитай текст. Добери до нього заголовок. Дай відповідь на питання. З чим порівнюють кургани Скіфів? Яку назву дали цим курганам мандрівники?

Степові  або Скіфські кургани є для наших степів тим, чим для Єгипту піраміди. Більшості з них –     чотири-п’ять тисяч років.

Мандрівники минулих часів, які серед неозорого степу бачили нескінченні пасма курганів, були не просто здивовані, а приголомшені цим видовищем. Вони й назвали ці кургани Степовими пірамідами.                                                     

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSn7fhbGWmmewn_Vx7KYfIC4_ZdUoUbtfj3ReYZdgrBP4B3OXrCSQ&t=1http://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/thumb/f/f8/%D0%9E%D0%B3%D1%83%D0%B7.jpg/250px-%D0%9E%D0%B3%D1%83%D0%B7.jpghttp://images.photoukraine.com/photos/130303.jpg           Фізкультхвилинка                                                                                      

Завдання 2. Робота в групах Прочитай текст. Поясни лексичне значення слова «пектораль». Підкресли у тексті слова, які вживаються у переносному значенні. Запиши у зошит ці слова, добери до них слова у прямому значенні. Розкажи сусідові по парті, чим займалися скіфи, зображені на Золотій пекторалі.

Файл:Scithians Pectoral.jpgТовста Могила, що знаходиться неподалік міста Покров, приховувала у собі чудесні витвори давнини. Тут було знайдено багато дорогого посуду, різного господарського начиння та знамениту на весь світ Золоту пектораль. Золота пектораль – річ священна. Її на грудях носив цар. Поле пекторалі поділено на три яруси: в нижньому – тварини, в середньому – рослинний світ, а верхній ярус зображує життя людей.

(Товста могила – товста книга, Золота пектораль – золота каблучка)

Завдання 3. Самостійна робота. Прочитай текст. Визнач стиль цього тесту. Підкресли у тексті, що означає слово «ідол». Обведи багатозначне слово ручкою зеленого кольору, а слово, вжите у переносному значенні, ручкою червоного кольору.

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/1/61/355/61355133_1278702164_SDC11205.jpgВ наших степах жило багато кочових народів, які залишили по собі ці статуї.  Ще в епоху бронзи люди насипали високі могили і встановлювали на них кам’яні знаки. Називають їх Кам’яними Бабами зовсім не тому, що вони зображають старих жінок. У тюркських народів існувало слово “балвал”, що в перекладі означає  “камінь з написом” або “ідол”.

 

Переглянемо третю сторінку нашого усного журналу «Дніпропетровщина – козацький край»

Яскравою сторінкою в історії нашого краю були часи козацтва та виникнення Козацької Січі. На нашій території їх було 5. А чим займалися козаки у вільний від воєнних походів час, ви дізнаєтеся із наступного завдання.

Завдання 4. Фронтальна робота.  Прочитай текст ланцюжком. Поясни його назву. Підкресли в тексті речення – відповіді на запитання олівцями відповідних кольорів. Обведи у тексті слова, яким надали ознаки живих об’єктів.

 

«Рай Божий на землі» 

Titul_Monastir.jpgЛіто пливло над Самарою, цвіло і набирало сили. Невелика лісова галявинка поблизу річки сюрчала, дзвеніла, щебетала і витьохкувала. Саме тут і зупинилися на відпочинок мандрівники. Добре находившись, а після того смачно пообідавши на свіжому повітрі, вони розімліли і лежали на траві, вигрівалися на сонечку. Хлопчик лінькувато вихоплював з трави коників і жучків, уважно їх роздивлявся, а тоді випускав назад. Дівчинка гризла зелене стебельце й про щось собі мріяла.

–– Як тут чудово, –– вже вкотре повторила Галина Олександрівна. –– Просто рай на землі.

–– Раєм Божим називали ці місця й запорозькі козаки, –– обізвався чоловік. –– За красу і багатство. Не випадково і монастир саме тут заснували. Тут раніше були густі несходимі ліси багаті дичиною. В річках та озерах водилось багато риби. Навколо панувала тиша та спокій природи.

–– Монастир козаки побудували? –– спитав Андрій.

–– Так, козаки. Вони не тільки воювали, а ще й засновували хутори та слободи, будували храми, розводили сади і пасіки. І цей монастир –– теж справа їхніх рук.

Де зупинилися на відпочинок мандрівники?

Як називали це місце запорозькі козаки?

Чим займалися козаки, окрім того, що воювали?

 

Зорова гімнастика

Четверта сторінка журналу «Природні чудеса землі Дніпропетровської»

 

- Говорять, що у світі існують 7 чудес. Але, щоб їх побачити, потрібно далеко мандрувати. Але і наша область має багато природних чудес – це і найчистіша річка Європи  Оріль, група скель на схилі долини р. Інгульця «Орлине гніздо» та інші. Помандруємо з вами і ми до одного такого чудесного місця.

 

 

 

C:\Users\3\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\002.jpgЗавдання 5. Робота в групах. Розгадай ребус. Запиши каліграфічно отримане слово. Поясни його лексичне значення. Розкажи, як утворюється водоспад.

_____________________________

_____________________________

(водоспад)

Завдання 6. Самостійна робота. Прочитай текст про Токівський водоспад. Запиши пропущені букви. Виконай звуковий аналіз виділеного слова. Спиши перший абзац тексу у зошит.

Шолоховський (Токівський) каскадний водоспад                                 Ця місцевість лег...ндарна і згадується ще у давногрец..ких авторів. Якщо ви хочете собі уявити, як же виглядає наша ст...пова з..мля, треба їхати сюди. Туристів Токівс..кі водоспади приваблюють ще й тому, що саме тут можна побачити й уявити, якими були колись Дніпрові пороги. Подоро.. у ці місця завжди дуже при..мна, ен..ргетична. Адже можна доторкнутися до незайманої діл..нки справжньої ст...пової природи.

 Навіть якщо погода не сприятиме тому, щоб скупатися,то просто посидіти пів години поруч з водоспадом, послухати його шум – це неймовірна терапія, яка лікує психіку. Заплющити очі і відчути стародавність рідної землі можна саме тут, на річці Кам’янка, яка є притокою Базавлука, що впадає у Дніпро.   

На черзі остання сторінка нашого журналу «Цікава архітектура»

- Спробуйте пояснити нашим лексикам лексичне значення цього слова. У якому словнику ми можемо знайти відповідь на це питання?

Завдання 7. Робота в групах. Поясни за допомогою тлумачного словника лексичне значення слова «архітектура». Склади і запиши речення так, щоб слово архітектура виступало в ролі підмета.

АРХІТЕКТУ́РА, и, жін. Мистецтво проєктування, спорудження та художнього оздоблення будов; будівельне мистецтво.

Завдання 8. Фронтальна робота. Прочитай інформацію. Підкресли, що вразило тебе в архітектурі цього собору. Поясни лексичне значення виділених слів. Розбери за будовою слова зодчество і зодчий. Пригадай, як називаються такі слова?

Cобор, що здіймається в небо

Sobor.jpgНовомосковський Троїцький собор – один із найбільших мистецьких витворів українського зодчества. Фахівці відносять його до стилю  козацького бароко. Зодчий храму – Яким Погребняк. Храм побудований дуже просто, ні колон, ні ліплених прикрас – рівні білі стіни та зелені купола. Він унікальний тим, що був побудований лише з дерева , без єдиного цвяха.            

  ЗО́ДЧЕСТВО, а, сер., книжн. Мистецтво проектувати і споруджувати будівлі; архітектура.

ЗО́ДЧИЙ, чого, чол., книжн. Художник-будівельник, архітектор.

Баро́ко, невідм., сер. Стиль у європейському мистецтві, що розвивався з кінця XVI до середини XVIII ст., якому притаманні декоративна пишність, чіткі витіюваті форми, величність та динамізм.

http://images.photoukraine.com/photos/130130.jpgC:\Users\Лена\Desktop\Картинки\CIMG2655.JPGЗавдання 9. Селфі-трек. Відгадай загадку, а слово-відгадку запиши собі в зошит. Виконай звуко-буквений аналіз цього слова. Розглянь світлини та прочитай інформацію. Випиши з тексту сполучення слів, які вживаються у прямому і переносному значенні.

Над глибокою рікою

Вигнув спину він дугою.

Всі по ньому їдуть,

Всі по ньому йдуть,

А з собою не беруть. (міст)

ЗОЛОТИЙ МІСТ КАТЕРИНОСЛАВА

Старий залізничний міст у Дніпрі сьогодні є пам’яткою інженерного мистецтва національного значення. Він не тільки найстарший у столиці нашої області, а взагалі перший залізничний міст через Дніпро. Цей міст воістину золотий. Золотий тому, що на Всесвітній виставці в Парижі 1889 року міст отримав золоту медаль. Золота медаль належить інженерам Белелюбському та  Березіну, а ще Олександру Полю.

 

ІV. Підсумкова частина уроку.

  • Ось  і закінчились сторінки нашого журналу. Як ви гадаєте, чи відповіли ми нашим лаксикам на їхнє запитання? Про які чудеса нашого краю ви зможете їм розповісти?
  • Біля кожного завдання є кружечок, який ви зараз замалюєте відповідно до того, чи готові ви навчати лаксиків виконувати такі вправи?
  • Що сьогодні вам було складно виконувати на занятті? З якими труднощами ви зустрілися? Що потрібно зробити, щоб їх подолати?
  • Якої  допомоги чекаєте від членів твоєї групи у виконанні завдань?
  •  Яку допомогу чекаєш від вчителя?
docx
Додано
21 січня 2021
Переглядів
428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку