Урок розвитку зв’язного мовлення. Написання казки.
«Танок осіннього листя»
Мета: вчити дітей складати оповідання (казку) від першої особи; формувати практичні вміння застосовувати слова з вивченими орфограмами під час написання тексту; збагачувати словниковий запас; розвивати творчу уяву, спостережливість учнів; виховувати доброту, чуйність.
Обладнання: малюнки із зображенням пізньої осені, гілка з останнім листочком, альбомні аркуші, різнокольорове осіннє листя, клей, обкладинка дитячої книжки (виготовляє вчитель), таблиця «Структура тексту», запис із класичною музикою.
Хід екскурсії
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми й завдань. Мотивація навчальної діяльності.
-Сьогодні ми вчитимемося писати твір-казку. Робота складна, але цікава. Наприкінці вас чекає приємний сюрприз, що стане підсумком нашої роботи. Відгадайте, про що ми будемо писати твір.
Листопад, листопад…
Золотий метелик
Залетів в моє вікно,
Всівся на портфелик (Листочок)
-Правильно. Останній осінній листочок. Що саме ми будемо писати? Ви уявите себе останнім осіннім листочком, який залишився один на дереві, складете розповідь-казку від імені першої особи, тобто листочка.
Подивіться у вікно. Барвистою, пухкою ковдрою встелена земля. На голих, мокрих гілках бринять прозорі сльозинки. Дерева майже голі, і де-не-де залишаються останні листочки на вітах, які ледь тримаються. Я принесла гілочку з листочком для того, щоб ви уявили образ героя казки.
Учитель звертає увагу школярів на гілочку, яка стоїть у вазі.
-Подумайте, про що може розповісти останній листочок? (Про історію, яка відбулася колись або зараз, про свої спостереження, літні спогади, чудові сни тощо)
ІІІ. Підготовча робота
Учитель демонструє дітям таблицю.
Нагадайте, з яких частин складається текст.
У написанні казки є свій секрет. Пам’ятеєте прислів’я: «Казка вчить, як на світі жить»? Чого вчитиме наша казка? (Добра, розумінні, любові)
-Подумайте, з чого ви почнете свою казку, про що піде мова в основній частині і які повчальні слова стануть основою вашої казки. Придумайте її назву.
Учні пропонують різні варіанти початку казки.
Метод «Мікрофон»
Одного разу; жив собі; я - останній листочок; трапилася історія; з того часу тощо…
Опрацювання слів і словосполучень, які можна використати під час написання твору: одного разу, зненацька, осінь чудова, замріяна; чарівність осінніх барв; листя – дарунки жовтня; мокре, заплакане; сумна краса осіннього листя; листя спадає помалу, як метелик; тріпоче поодинокий листочок; барвиста пухка ковдра на землі тощо.
-Послухайте, як описують осіннє листя, настрій цієї пори року класики української літератури.
Учитель зачитує уривки для створення відповідної атмосфери.
ОСІНЬ
Небеса прозорі, мов глибінь ріки.
Падають, як зорі, з явора листки.
Д. Павличко
Осінь клени одягає у багрянцеві плащі.
І калині, й горобині принесла дари осінні.
Н. Забіла
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає.
Дуб нахмурений стоїть.
Н. Приходько
… Шелестить
Пожовкле листя по діброві;
Гуляють хмари; сонце спить…
Т. Шевченко
ІV. Складання твору й оформлення книжки
Учні записують казку на альбомних аркушах під музичний супровід: «Пори року» А. Вівальді.
Під час прослуховування казок проводиться їх аналіз за запитаннями:
-Чи вдалося написати казку від імені листочка?
-Чого вчить казка?
-Яка вона за характером?
2. Виконання аплікації
Оформлення робіт за допомогою осінніх листочків, підготовлених учнями на уроках трудового навчання (робота проводиться в парах).
Учні виходять до дошки, демонструють роботи (альбомні аркуші) і здають учителю.
-Зібрані разом роботи мені щось нагадують. Що в нас вийшло? (Книжка)
-Це і є сюрприз, який стане підсумком нашої роботи. Ви – автори чудових казок, а я – помічник, який допоможе створити книжку. Але чого не вистачає нашій книжці? (Обкладинки)
-Як би ви назвали цю збірку казок? («Осінні казки»)
Учитель дістає обкладинку, складає книгу, зверху на обкладинці пише назву: «Осінні казки».
V. Підсумок уроку.
-Що вам найбільше запам’яталось? Чого вчить ваша казка? Наступного уроку ви дізнаєтесь остаточні результати своїх робіт, і ми проведемо їх аналіз.
Читайте, міркуйте, спостерігайте – і тоді ваш духовний світ буде багатшим!