Бінарний урок української мови та трудового навчання
Тема. Урок узагальнення та систематизації знань про іменник. Виготовлення
писанки
Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник; розширити знання про святкування Великодніх свят, відроджувати звичаї, обряди й традиції нашого народу; навчити виготовляти писанку; виховувати культуру мовлення, почуття прекрасного.
Обладнання: плакати, листівки, ілюстрації, писачок, зразки крашанок, писанок, дряпанок і крапанок, українські рушники, паска, склянки з фарбами, свічки, шматочки воску, кошик із Великодніми подарунками.
(Урок розрахований на дві години у 6 класі. На дошці записана тема уроку, прикріплені плакати, листівки, клас прикрашений рушниками, у глиняних тарілках – крашанки, писанки, дряпанки, крапанки, паски).
Хід уроку
I. Вступна частина.
1. Організація класу.
2. Оголошення теми уроку.
- Сьогодні незвичайний урок , який буде проведений двома вчителями.
Розпочати урок я хочу , як і завжди, з привітання…
(Стук у двері, на порозі з’являється другий учитель у святковому українському одязі з кошиком у руках, прикритим рушником, а зверху пасхальні яйця, паска та гілочка верби).
(Підходять одна до одної і, за звичаєм, вітаються поцілунками (тричі).
(Дістає з кошика крашанку, дарує господині та звертається до дітей)
Легенда
Великдень називається так тому, що в той час, коли Христос народився, сильно світило сонце та стояли такі довгі дні, що теперішніх треба скласти сім докупи, щоб був один торішній. Тоді було, як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу ввечері. Але після розп’яття Христа дні поменшали.
Тепер тільки царські ворота в церкві стоять відкриті навстіж сім днів. Ось чому цей день і називають великим.
II. Основна частина.
- А зараз запишіть у зошитах дату та тему уроку.
«Мозковий штурм»
Великдень, Ісус Христос, Масниця, Великий піст, Чистий Четвер, Страсна П’ятниця.
- Зверніть увагу на написання цих слів (орфограма «Правопис власних назв»). Запишіть їх у зошити.
«Диктант із завданням»
Великдень
Великдень – день воскресіння Ісуса Христа, одне з найбільших свят християн. Це свята весняного сонця і пробудження природи від зимового сну.
Після Масниці починався Великий піст. Сім тижнів не можна було їсти жирне, м'ясо, яйця.
Тиждень перед Паскою називався Вербним. У церкві освячували вербу.
Найголовніші дні тижня – Чистий Четвер і Страсна П’ятниця. Хазяйкам треба було багато зробити за ці дні: побілити хату, розмалювати піч, розписати яйця, спекти паску.
1. У тексті знайдіть і підкресліть іменники відповідно до їх синтаксичної ролі. Визначте рід та число іменників.
2. Знайдіть і зачитайте слова, які пишуться з апострофом. Поясніть їх правопис.
Розповідь вчителя трудового навчання.
- А що собою являє писанка? ( Писанка – це розмальоване яйце).
- Наші предки вірили, що писанка має магічну силу – вона приносить добро, щастя, достаток, захищає людину від усього злого. Але з часом ці звичаї втратили свою первісну символіку й залишилися в дитячих міфах та Великодніх святах. Українська писанка давно здобула велику славу в інших країнах світу.
Писанкарством захоплюються не лише в Україні, а й в країнах світу, де проживають українці. Українські писанки є в Лондонському королівському музеї, у Краківському та Паризькому музеях. (Фото музеїв)
Розписують їх на курячих та гусячих яйцях. Форму яйця можна виготовити з добре вимішаної глини або з деревини для сувенірів.
(Показ сувенірних яєць та порівняння їх за розмірами).
пам’ятник у Канаді.
«Віднови текст»
- Свято Великдень багате на звичаї й традиції. Перед вами на плакаті записані прислів’я та приказки. Самостійно запишіть їх у зошити, вставте пропущені літери та поясніть правопис.
За т…ждень – В…ликдень.
Недалечко ч…рвоне яєчко.
Красна річка б…р…гами,
а В…ликдень – п…рогами.
- Знайдіть іменники, визначте їх відміну.
Розповідь вчителя трудового навчання.
Перш, ніж приступити до розписування писанок, яйця миють теплою
водою з оцтом і витирають серветкою. Щоб виявити тріщини на сирому яйці, їх занурюють на одну хвилину в гарячу воду. Якщо від яйця йдуть бульбашки повітря, то таке яйце непридатне для розписування.
Процес виготовлення писанки складний. Це робили у визначений час із певним замовлянням. Зараз залишилася лише символіка знаку й кольору. Символічних малюнків у писанці понад сто, а за технікою виконання існувало 20 різновидів. У наш час побутують лише 5, а на Слобожанщині поширені 4. Слобожанщина – це край, де ми з вами живемо.
(Показ одноколірних яєць)
Вони найбільш поширені в нашій місцевості та мають певну символіку:
червона фарба символізувала радість життя, любов, для молодих – надію на весілля;
жовта – присвячена сонцю, зіркам, місяцю; це символ тепла, врожаю, появи нового життя;
зелена – символізувала весну, оживлення природи;
блакитна – небо, повітря, здоров’я, вода, надія;
коричнева – мати-земля, урожайність, щедрість до людини;
чорна – надра землі, буря, непогода, нещастя;
червона у поєднанні з білим – ознака поваги до померлих, вдячність за охорону від злих сил;
чорна з білим – траур;
сполучення чотирьох фарб – символ родинного щастя, любові, миру, успіху.
- У червоний і світло-коричневий колір фарбували відваром цибулинового листя та бузиною, а листям медуниці – у зелений, відваром вільхових шишок або звіробою – у жовтий колір, блакитний одержували з звичайної синьки.
- Крашанки готувалися щороку Великодньої п’ятниці. У великій родині їх готували копу (60 штук), а то й півтори. Клали їх на стіл і рушник на покуті, а на Великдень у дитячих руках мандрували по селу, котилися з горбочків по землі, а дівчата гадали на свою долю.
- А як ви розумієте «на покуті»?
«Вибірковий диктант»
Останній день перед Великоднем називають Білим, Чистим, Вербним. У ці дні в господарстві все чистять, прибирають, білять хату, прикрашають рушниками та писанками, за образи кладуть сушені квіти, розмальовують піч.
Розповідь вчителя трудового навчання.
- Із писанок і крашанок починався Великодній сніданок у кожній українській сім’ї. Існує звичай: яйце-крашанка ділиться між усіма членами родини. Така святкова хвилина об’єднує родину й всіх нас. Тому я дарую вам символічні яйця. Розмальоване яйце вважається оберегом.
(Вручаються малюнки символічних яєць-писанок).
- Крім однобарвних яєць були ще дряпанки, крапанки й писанки.
Дряпанки мають переважно геометричний орнамент, видряпаний на поверхні одноколірного фарбованого яйця гострим цвяхом або голкою. Крашанки виготовляють двома способами: на біле тло вареного яйця наносять крапочки будь-якого кольору пензликом або писачком. Другий – просушують серветкою і ставлять у піч, щоб віск розтанув. Так на зафарбованому тлі з’являються білі цяточки.
Для розписування писанок необхідно мати інструмент-писачок. Його можна виготовити з жесті або фольги.
Розписування писанок – відповідальна робота. Потрібно зосередитися й мати добрий настрій. Цей досвід передавався з покоління в покоління, удосконалювалися орнаменти та композиції, вміло використовувалися кольори. З часом ці добрі звичаї почали забуватися, і наше з вами завдання навчитися розписувати писанки й навчити цьому інших.
Робота в групах.
- Об’єднаємося в групи по 4-5 чоловік для зручності в роботі.
Для перших робіт візьмемо прості узори: це «Сонечко» і «Дубове листя». Писанка з дубовим листям найчастіше зустрічається на Київщині та Черкащині. (Вивішуються схеми узорів).
- Беремо заздалегідь пофарбовані в жовтий колір яйця. Поділимо яйце по довжині , від гострого до заокруглого кінця, на чотири частини, а впоперек – на дві. Лінії проводимо тупим олівцем. Далі наводимо лінії за малюнком, перевіряючи точність проведених ліній.
Починаємо працювати писачком. Покладіть маленький шматочок воску в писачок і потримайте його над полум’ям свічки, щоб розтанув. Не піднімайте високо писачок, будьте уважними та обережними з полум’ям і розтопленим воском.
За допомогою писачка, який тримайте у правій руці (а яйце у лівій), закрийте воском лінії, які мають залишитися жовтими. Писачок потрібно тримати перпендикулярно до яйця. До закритих ліній фарба не доходить, тому віск має вільно витікати з вузенького отвору писачка. Коли на всі лінії накладено віск, яйце обережно кладуть у ложку та занурюють у склянку з фарбою. Оранжеву фарбу ми отримали з відвару лушпиння цибулі.
Опустимо яйця у гарячу фарбу на 5 хвилин , потім виймемо і витримо серветкою.
Поки фарбуються яйця, діти усно відповідають на питання вчителя:
- Скажіть, яка різниця між писанкою і крашанкою?
(Крашанка зафарбована в один колір і без узорів, а на писанку наносять орнамент писачком).
- А чим відрізняється дряпанка? (Яйце, на якому за допомогою цвяха чи шпильки видряпують візерунок).
- Від якого слова походить слово «писанка»?
«Склади прислів’я»
(Прислів’я на плакаті записані частинами та перемішані між собою).
Коли печуть паску, не можна, щоб у хаті хтось був чужий.
Від вовка втікай, а від посту не втечеш.
Коли на Великдень світить сонце, то через три дні піде дощ.
Розповідь вчителя трудового навчання
- Про писанку збереглося багато легенд. Послухайте ще одну.
Доля світу залежить від того, скільки писанок пишеться кожного року. Доки пишуться писанки, світ буде існувати, а коли цей звичай занехтають, тоді зло у вигляді нечистої сили звільниться від залізних пут і знищить світ. Вона живе під землею, прикута до скелі ланцюгами. Щороку посилає слуг підглянути чи пишуться писанки і скільки їх написано. Коли багато, то пута міцно стискають злу силу, і вона втрачає свою силу, бо людська любов перемагає найбільше зло. Діти, пишіть писанки, щоб не було у світі зла.
- Слід нагадати, що спочатку фарбують у світлі , а потім у темні кольори. Якщо яйце фарбують у декілька кольорів, то, вийнявши із першої фарби, яйце витирають серветкою і наносять писачком віск на ті місця, де має залишитися новий колір.
- Дістанемо наші писанки зі склянки. Вони вже зафарбувалися. Витріть їх серветкою. Місця на листочках, пофарбованих в оранжеву фарбу, вкрийте воском. Біля сонечка зробіть крапочки та опустіть писанку знов на 5 хвилин у склянку з коричневою фарбою. Цей колір символізує землю та її родючість.
- Поки фарбуються писанки хочу зазначити, що у різних районах їх пишуть по-різному, кожному селу властиві свої кольори, візерунки та техніка. Писанками обмінювалися між знайомими та друзями з добрими побажаннями. Останнім часом декоративні яйця прикрашають аплікацією з соломки, паперу, тканини, бісеру. (Показ зразків).
Вчитель української мови:
- Українські писанки вважалися взірцем високого мистецтва. Наприклад, Т.Г.Шевченко, бажаючи висловитися про красу українського села, писав «Село на нашій Україні, неначе писанка…».
Читає учениця:
Писанка
Гарна писанка у мене,
Мабуть, кращої нема,
Мама тільки помагала,
Малювала я сама.
Змалювала диво-пташку,
Вісім хвостиків дрібних.
І малесенькі ялинки,
Й поясочок поміж них.
Хоч не зразу змалювала -
Зіпсувала п’ять яєць.
Та як шосте закінчила,
Тато мовив: «Молодець!».
- За розмовами промайнули п’ять хвилин. Виймемо яйця з фарби. Обсушіть їх серветкою та підігрійте над свічкою, витріть серветкою від воску. Подивіться, які гарні вийшли писанки!
(Учень показує писанку)
Я цю писанку, напевно,
Для сестрички залишу,
А для мами і для тата
Ще дві кращі напишу.
- У цей святковий день гордістю кожної господині була паска, спечена за родинним рецептом. Із ним ви ознайомитеся на перерві і скуштуєте паску, спечену за особливим рецептом.
Читає учениця:
Вередує пишна паска
Вередує пишна паска,
Гей, посуньтеся, будь ласка,
Заграйте мені нині марша,
Бо я паска тут найстарша.
Раптом, що се, рідна нене,
Порося, та ще й печене.
Скочило на рівні ноги,
Гей, вступайтесь із дороги.
Аж тут хрін із бородою,
Вже готовтеся до бою,
Маю гичку, як корону,
Зараз вас усіх захороню.
Обізвались крашаночки,
Крашаночки невеличкі:
«Хоч хвалитись нині гріх,
Ми найкращі з вас усіх».
Надійшло до всіх кропило,
Накропило, насварило,
Мир хай буде всім сьогодні,
Бо то свята Великодні!
(Вчитель гілочками верби, змоченої у воді, оббризкує присутніх і промовляє):
Верба б’є, не я б’ю:
За тиждень – Великдень!
Ось недалечко червоне яєчко!
- Хто пояснить, що таке «кропило»?
- Пропоную розгадати декілька загадок, а відгадки запишіть у зошит. Поясніть орфограму у кожному слові.
В одній бочці два тіста не змішуються. (Яйце, білок і жовток).
Що святіше за хліб? (Паски).
У фарбах катається і до церкви збирається. (Яйце).
III. Підсумок уроку.
Сьогодні був незвичайний урок, на якому ми повторили тему «Іменник», навчилися розмальовувати писанки, довідалися про види писанок, ознайомилися з народними прикметами, прислів’ями, загадками, традиціями українців. Завтра Чистий Четвер. Цей день починається з того, що кожна людина, за традицією, купається до схід сонця, прибирає і прикрашає дім, красить яйця, пече паску.
I учень Вдягла весна мереживну сорочку,
Умившись і звільнившись від турбот,
І підіймає волошкові очі
До вищих, до церковних позолот.
II учень Великдень всіх нас на гостини просить,
Малює сонце полотно небес,
І крашанку, як усмішку підносить:
«Христос воскрес!»
III учень Воістину воскрес!
I учень І дзвони покотилися завзяті,
І ніби покотились між людьми.
Всі разом: Христос воскрес! Христос воскрес! Христос воскрес!
IV. Оголошення оцінок за урок.
V. Домашнє завдання. Повторити вивчене з теми «Іменник», підготуватись до контрольної роботи. Намалюйте візерунки до писанок.