Бінарний урок з української мови та трудового навчання

Про матеріал
Бінарний урок з української мови та трудового навчання з теми "Узагальнення та систематизація вивченого про іменник. Розпис писанок"
Перегляд файлу

Бінарний урок  української мови та трудового навчання

 

Тема. Урок узагальнення та систематизації знань про іменник. Виготовлення   

           писанки

Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник; розширити знання про святкування Великодніх свят, відроджувати звичаї, обряди й традиції нашого народу; навчити  виготовляти писанку; виховувати культуру мовлення, почуття прекрасного.

Обладнання: плакати, листівки, ілюстрації, писачок, зразки крашанок, писанок, дряпанок і крапанок, українські рушники, паска, склянки з фарбами, свічки, шматочки воску, кошик із Великодніми подарунками.

       (Урок розрахований на дві години у 6 класі. На дошці записана тема уроку, прикріплені плакати, листівки, клас прикрашений рушниками, у глиняних тарілках – крашанки, писанки, дряпанки, крапанки, паски).

                                                         Хід уроку

I. Вступна частина.

1. Організація класу.

2. Оголошення теми уроку.

      - Сьогодні незвичайний урок , який буде проведений двома вчителями.

 Розпочати урок я хочу , як і завжди, з привітання…

(Стук у двері, на порозі з’являється другий учитель у святковому українському одязі з кошиком у руках, прикритим рушником, а зверху пасхальні яйця, паска та гілочка верби).

 

  • Чи можна до вашої господи?
  • Так. Будь ласка! Заходьте!
  •  Христос воскрес!
  • Воістину воскрес!

(Підходять одна до одної і, за звичаєм, вітаються поцілунками (тричі).

  • Із святом Вас! Здоров’я Вам міцного! Веселих свят!

 (Дістає з кошика крашанку, дарує господині та звертається до дітей)

  • Христос воскрес!
  • Діти, як ви повинні відповісти на це привітання? ( Воістину воскрес!).
  • Діти, в який день люди так вітають один одного? ( Відповіді).
  • День Воскресіння Ісуса Христа – Великдень – одне з найбільших свят християн. У дохристиянські часи це було свято весняного сонця та пробудження природи від зимового сну. За народними спостереженнями, цього дня і сонце світить по-особливому. У народі кажуть: «Сонце грає». Мабуть, ось так…(Показує на ілюстрацію веселого сонечка).

  • Чи справді на Великдень великий день? (Пропоную послухати легенду).

Легенда

         Великдень називається так тому, що в той час, коли Христос народився, сильно світило сонце та стояли такі довгі дні, що теперішніх треба скласти сім докупи, щоб був один торішній. Тоді було, як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу ввечері. Але після розп’яття Христа дні поменшали.

         Тепер тільки царські ворота в церкві стоять відкриті навстіж сім днів. Ось чому цей день і називають великим.

II. Основна частина. 

-    А зараз запишіть у зошитах дату та тему уроку.    

  • Сьогодні ми  будемо повторювати  вивчене з теми «Іменник». Назвіть морфологічні ознаки іменника та його синтаксичну роль.

 «Мозковий штурм»

  • Поясніть, як ви розумієте такі слова (написані на дошці):

Великдень, Ісус Христос, Масниця, Великий піст, Чистий Четвер, Страсна П’ятниця.

- Зверніть увагу на написання цих слів (орфограма «Правопис власних назв»). Запишіть їх у зошити.

        «Диктант із завданням»

Великдень

     Великдень – день воскресіння Ісуса Христа, одне з найбільших свят християн. Це свята весняного сонця і пробудження природи від зимового сну.

     Після Масниці починався Великий піст. Сім тижнів не можна було їсти жирне, м'ясо, яйця.

     Тиждень перед Паскою називався Вербним. У церкві освячували вербу.

      Найголовніші дні тижня – Чистий Четвер і Страсна П’ятниця. Хазяйкам треба було багато зробити за ці дні: побілити хату, розмалювати піч, розписати яйця, спекти паску.

  •  Завдання до диктанту.

1. У тексті знайдіть і підкресліть іменники відповідно до їх синтаксичної ролі. Визначте рід та число іменників.

2. Знайдіть і зачитайте слова, які пишуться з апострофом. Поясніть їх правопис.  

Розповідь вчителя трудового навчання.                                 

- А що собою являє писанка? ( Писанка – це розмальоване яйце).

- Наші предки вірили, що писанка має магічну силу – вона приносить добро, щастя, достаток, захищає людину від усього злого. Але з часом ці звичаї втратили свою первісну символіку й залишилися в дитячих міфах та Великодніх святах. Українська писанка давно здобула велику славу в інших країнах світу.

    Писанкарством захоплюються не лише в Україні, а й в країнах світу, де проживають українці. Українські писанки є в Лондонському королівському музеї, у Краківському та Паризькому музеях. (Фото музеїв)

     Розписують їх на курячих та гусячих яйцях. Форму яйця можна виготовити з добре вимішаної глини або з деревини для сувенірів.

 

 

 (Показ сувенірних яєць та порівняння їх за розмірами).

  • В Одесі є пам’ятник яйцеві, як символу ще ненародженої музи. (Фото)
  • Стоїть пам’ятник яйцеві перед музеєм Писанок на Коломиї, Івано-Франківської області.

Фото: Музей Писанок в Коломые Ивано-Франковской обл. к статье «Музей пасхальных яиц  

 

 

 

  • Українській писанці велика шана не тільки на Україні. Їй поставлено 

пам’ятник у Канаді.

         размер 481x360, 47.92 kb

  • В музеї є писанка-панно «Погляд Богоматері». На його створення пішло понад 15000 кольорових яєць.

http://cache.photosight.ru/img/8/318/3559907_large.jpeg

«Віднови текст»

   -  Свято Великдень багате на звичаї й традиції. Перед вами на плакаті записані прислів’я та приказки. Самостійно запишіть  їх у зошити, вставте пропущені літери та поясніть правопис.

                        За т…ждень – В…ликдень.

                        Недалечко ч…рвоне яєчко.

                               Красна річка б…р…гами,

                        а В…ликдень – п…рогами.

 - Знайдіть іменники, визначте їх відміну.

Розповідь вчителя трудового навчання.                                 

  • Невід’ємна частина свята Великодня – писанка. У наших предків яйце було символом весняного відродження природи, зародження життя, продовження роду.
  • Як же готували яйця до фарбування?

 Перш, ніж приступити до розписування писанок, яйця миють теплою

водою з оцтом і витирають серветкою. Щоб виявити тріщини на сирому яйці, їх занурюють на одну хвилину в гарячу воду. Якщо від яйця йдуть бульбашки повітря, то таке яйце непридатне для розписування.

  • Послухайте, як же виготовляли писанки.

       Процес виготовлення писанки складний. Це робили у визначений час із певним  замовлянням. Зараз залишилася лише символіка знаку й кольору. Символічних малюнків у писанці понад сто, а за технікою виконання існувало 20 різновидів. У наш час побутують лише 5, а на Слобожанщині поширені 4. Слобожанщина – це край, де ми з вами живемо.

  • Яйця, фарбовані в один колір, називаються крашанками.

           (Показ одноколірних яєць)

 

 

 

     Вони найбільш поширені в нашій місцевості та мають певну символіку:

     червона фарба символізувала радість життя, любов, для молодих – надію на весілля;

     жовта – присвячена сонцю, зіркам, місяцю; це символ тепла, врожаю, появи нового життя;

     зелена – символізувала весну, оживлення природи;

     блакитна – небо, повітря, здоров’я, вода, надія;

     коричнева – мати-земля, урожайність, щедрість до людини;

     чорна – надра землі, буря, непогода, нещастя;

     червона у поєднанні з білим – ознака поваги до померлих, вдячність за охорону від злих сил;

      чорна з білим – траур;

      сполучення чотирьох фарб – символ родинного щастя, любові, миру, успіху.

- У червоний і світло-коричневий колір фарбували відваром цибулинового листя та бузиною, а листям медуниці – у зелений, відваром вільхових шишок або звіробою – у жовтий колір, блакитний одержували з звичайної синьки.

- Крашанки готувалися щороку Великодньої п’ятниці. У  великій родині їх готували копу (60 штук), а то й півтори. Клали їх на стіл і рушник на покуті, а на Великдень у дитячих руках мандрували по селу, котилися з горбочків по землі, а дівчата гадали на свою долю.

- А як ви розумієте  «на покуті»? 

«Вибірковий диктант»

  • Наступне завдання буде таке: слухаючи мою розповідь, випишіть у зошити іменники, визначте їх відмінок.

       Останній день перед Великоднем називають Білим, Чистим, Вербним.   У ці дні в господарстві все чистять, прибирають, білять хату, прикрашають   рушниками та писанками, за образи кладуть сушені квіти, розмальовують піч. 

Розповідь вчителя трудового навчання.                                 

      -   Із писанок і крашанок починався Великодній сніданок у кожній українській сім’ї. Існує звичай: яйце-крашанка ділиться між усіма членами родини. Така святкова хвилина об’єднує родину й всіх нас. Тому я дарую вам символічні яйця. Розмальоване яйце вважається оберегом.

     (Вручаються малюнки символічних яєць-писанок).

 

- Крім однобарвних яєць були ще дряпанки, крапанки й писанки.

     Дряпанки мають  переважно геометричний орнамент, видряпаний на поверхні одноколірного фарбованого яйця гострим цвяхом або голкою. Крашанки виготовляють двома способами: на біле тло вареного яйця наносять крапочки будь-якого кольору пензликом або писачком. Другий – просушують серветкою і ставлять у піч, щоб віск розтанув. Так на зафарбованому тлі з’являються білі цяточки. 

  • А як же розписували писанки?

      Для розписування писанок необхідно мати інструмент-писачок. Його можна виготовити з жесті або фольги. 

 Славянская писанка

      Розписування писанок – відповідальна робота. Потрібно зосередитися й мати добрий настрій. Цей досвід передавався з покоління в покоління, удосконалювалися орнаменти та композиції, вміло використовувалися кольори. З часом ці добрі звичаї почали забуватися,  і наше з вами завдання навчитися розписувати писанки й навчити цьому інших.

Робота в групах.

-  Об’єднаємося в групи по 4-5 чоловік для зручності в роботі.

     Для перших робіт візьмемо прості  узори: це «Сонечко» і «Дубове листя». Писанка з дубовим листям найчастіше зустрічається на Київщині та Черкащині.  (Вивішуються схеми узорів).

-   Беремо заздалегідь пофарбовані в жовтий колір яйця. Поділимо яйце по довжині , від гострого до заокруглого кінця, на чотири частини, а впоперек – на дві. Лінії проводимо тупим олівцем. Далі наводимо лінії за малюнком, перевіряючи точність проведених ліній.

      Починаємо працювати писачком. Покладіть маленький шматочок воску в писачок і потримайте його над полум’ям свічки, щоб розтанув. Не піднімайте високо писачок, будьте уважними  та обережними з полум’ям і розтопленим воском.

     За допомогою писачка, який тримайте у правій руці (а яйце у лівій),  закрийте воском лінії, які мають залишитися жовтими. Писачок потрібно тримати перпендикулярно до яйця. До закритих ліній фарба не доходить, тому віск має вільно витікати з вузенького отвору писачка. Коли на всі лінії накладено віск, яйце обережно кладуть у ложку та занурюють у склянку з фарбою. Оранжеву фарбу ми отримали з відвару лушпиння цибулі.

    Опустимо яйця у гарячу фарбу на 5 хвилин , потім виймемо і витримо серветкою.

Поки фарбуються яйця, діти усно відповідають на питання вчителя:

-  Скажіть, яка різниця між писанкою і крашанкою?

(Крашанка зафарбована в один колір і без узорів, а на писанку наносять орнамент писачком).

- А чим відрізняється дряпанка? (Яйце, на якому за допомогою цвяха  чи шпильки  видряпують візерунок).

- Від якого слова походить слово «писанка»? 

       «Склади прислів’я»

  •                   Перед вами прислів’я, але вони загубились. Вам потрібно їх відновити та записати в зошити.

(Прислів’я на плакаті записані частинами та перемішані між собою).

             Коли печуть паску, не можна,                   щоб у хаті хтось був чужий.

             Від вовка втікай,                                         а від посту не втечеш.

             Коли на Великдень світить сонце,            то через три дні піде дощ.

  • Останнє речення – народна прикмета. Запам’ятайте її та перевірте чи здійсниться вона.

Розповідь вчителя трудового навчання

- Про писанку збереглося багато легенд. Послухайте ще одну.

     Доля світу залежить від того, скільки писанок пишеться кожного року. Доки пишуться писанки, світ буде існувати, а коли цей звичай занехтають, тоді зло у вигляді нечистої сили звільниться від залізних пут і знищить світ. Вона живе під землею, прикута до скелі ланцюгами. Щороку посилає слуг підглянути чи пишуться писанки і скільки їх написано. Коли багато, то пута міцно стискають  злу силу, і вона втрачає свою силу, бо людська любов перемагає найбільше зло. Діти, пишіть писанки, щоб не було у світі зла.

  • http://images.pthings.ru/lessons/pisanka/ornament.jpgПропоную декілька візерунків для писанок, а ви вдома пофантазуйте та напишіть кращі, ніж ці.

 

 

 

 

 - Слід нагадати, що спочатку фарбують у світлі , а потім у темні кольори. Якщо яйце фарбують у декілька кольорів, то, вийнявши із першої фарби, яйце витирають серветкою і наносять писачком віск на ті місця, де має залишитися новий колір.

- Дістанемо наші писанки зі склянки. Вони вже зафарбувалися. Витріть їх серветкою. Місця на листочках, пофарбованих в оранжеву фарбу, вкрийте воском. Біля сонечка зробіть крапочки та опустіть писанку знов на 5 хвилин у склянку з коричневою фарбою. Цей колір символізує землю та її родючість.

- Поки фарбуються писанки хочу зазначити, що у різних районах їх пишуть по-різному, кожному селу властиві свої кольори, візерунки та техніка. Писанками обмінювалися між знайомими та друзями з добрими побажаннями. Останнім часом декоративні яйця прикрашають аплікацією з соломки, паперу, тканини, бісеру.  (Показ зразків).

 Вчитель української мови:

- Українські писанки вважалися взірцем високого мистецтва. Наприклад,                 Т.Г.Шевченко, бажаючи висловитися про красу українського села, писав           «Село на нашій Україні, неначе писанка…».

 Читає учениця:          

                                   Писанка

 Гарна писанка у мене,

 Мабуть, кращої нема,

 Мама тільки помагала,

 Малювала я сама.

 Змалювала диво-пташку,

 Вісім хвостиків дрібних.

 І малесенькі ялинки,

 Й поясочок поміж них.

 Хоч не зразу змалювала -

 Зіпсувала п’ять яєць.

 Та як шосте закінчила,

 Тато мовив: «Молодець!».

- За розмовами промайнули п’ять хвилин. Виймемо яйця з фарби. Обсушіть їх серветкою та підігрійте над свічкою, витріть серветкою від воску. Подивіться, які гарні вийшли писанки!

 

                     (Учень показує писанку)

                      Я цю писанку, напевно,

                            Для сестрички залишу,

                            А для мами і для тата

                            Ще дві кращі напишу.

- У цей святковий день гордістю кожної господині була паска, спечена за родинним рецептом. Із ним ви ознайомитеся на перерві і скуштуєте паску, спечену за особливим рецептом.

 Читає учениця: 

                            Вередує пишна паска

                             Вередує пишна паска,

     Гей, посуньтеся, будь ласка,

     Заграйте мені нині марша,

    Бо я паска тут найстарша.

               Раптом, що се, рідна нене,

               Порося, та ще й печене.

                Скочило на рівні ноги,

 Гей, вступайтесь із дороги.

 Аж тут хрін із бородою,

 Вже готовтеся до бою,

 Маю гичку, як корону,

 Зараз вас усіх захороню.

 Обізвались крашаночки,

 Крашаночки невеличкі:

 «Хоч хвалитись нині гріх,

 Ми найкращі з вас усіх».

 Надійшло до всіх кропило,

                              Накропило, насварило,

                              Мир хай буде всім сьогодні,

                              Бо то свята Великодні!

      (Вчитель гілочками верби, змоченої у воді, оббризкує присутніх і промовляє):

 Верба б’є, не я б’ю:

 За тиждень – Великдень!

 Ось недалечко червоне яєчко!

 - Хто пояснить, що таке «кропило»?

 -  Пропоную розгадати декілька загадок, а відгадки запишіть у зошит. Поясніть орфограму у кожному слові.

        В одній бочці два тіста не змішуються. (Яйце, білок і жовток).

        Що святіше за хліб? (Паски).

        У фарбах катається  і до церкви збирається. (Яйце).

III. Підсумок уроку.

       Сьогодні  був незвичайний урок, на якому ми повторили  тему «Іменник», навчилися розмальовувати писанки, довідалися про види писанок, ознайомилися з народними прикметами, прислів’ями, загадками, традиціями  українців. Завтра Чистий Четвер. Цей день починається з того, що кожна людина, за традицією, купається до схід сонця, прибирає і прикрашає дім, красить яйця, пече паску.

              I учень      Вдягла весна мереживну сорочку,

   Умившись і звільнившись від турбот,

   І підіймає волошкові очі

   До вищих, до церковних позолот.

 II учень   Великдень всіх нас на гостини просить,

 Малює сонце полотно небес,

 І крашанку, як усмішку підносить:

 «Христос воскрес!»

              III учень   Воістину воскрес!

              I учень               І дзвони покотилися завзяті,

 І ніби покотились між людьми.

Всі разом: Христос воскрес! Христос воскрес! Христос воскрес!  

IV. Оголошення оцінок за урок.

V. Домашнє завдання. Повторити вивчене з теми «Іменник», підготуватись до контрольної роботи. Намалюйте візерунки до писанок.

docx
Додано
17 жовтня 2021
Переглядів
344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку