Урок "Відмінювання іменників 4 відміни"

Про матеріал
Розробка уроку для шестикласників "Відмінювання іменників 4 відміни", який містить роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

Тема. Відмінювання іменників 4 відміни.

Мета: пояснити особливості відмінювання іменників четвертої відміни, формувати вміння їх  відмінювати; розвивати ключові компетентності: пізнавальну, інформаційну, комунікативну, соціальну, міжпредметну; розвивати усне й писемне мовлення, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність; виховувати любов до української мови, її краси і милозвучності; кмітливість, культуру мовлення, наполегливість

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, картки – завдання, кросворди, дошка.

Методи: гра, робота  в парах, робота з підручником, бесіда, «мозковий штурм», інтерактивна вправа «мікрофон».

Хід уроку

І Організаційний момент

Стали, діти, підтягнулись,

Одне одному всміхнулись.

На урок старання не забудьте взяти,

Сіли всі рівненько, будем працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

«Мозковий штурм»

  1. За якою ознакою іменники поділяються на відміни?
  2. Іменники поділяються на ….відміни.
  3. Іменники яких відмін мають поділ на групи? Які є групи?
  4. Іменники: земля, душа, сирота належать до …відміни?
  5. До іменників ІІ відміни належать…
  6. Мати та іменники жін.роду з нульовим закінченням належать до …відміни.
  7. Які іменники не належать до жодної з відмін? на відміни не поділяються іменники, що мають тільки форму множини (сани, ворота); незмінювані іменники (таксі, кіно) та іменники, що мають прикметникову форму (хворий, черговий, минуле)

ІІ Оголошення теми й мети уроку

  1.     Учитель. Сьогодні ми з вами продовжимо розглядати відміни іменників. Тому запишіть число (11 грудня) і тему уроку. (слайд 1) На уроці ми познайомимось іменниками 4 відміни та їхнім відмінюванням; (слайд 2)розвиватимемо усне й писемне мовлення, увагу, пам'ять, спостережливість, самостійність, а також – виховувати любов до рідної мови, до її  краси, милозвучності.

Яку ціль ставите ви перед вивченням нової теми? Чого хочете навчитись? (слайд 3)

Як ви думаєте, навіщо нам треба все це знати? Ми вивчаємо цей матеріал для того, щоб грамотно використовувати іменники у реченнях,в усному й писемному мовленні.

Зверніть увагу на запис. Девізом нашого уроку буде така ситуація 

(слайд 4)Учителька: «Чому іменник «оленя» потрапив у нас і до ІІ, і до ІV відміни?»

Учень: «На те й воно оленя, щоб брикатися і бігти куди заманеться».

У кінці уроку ми з вами з’ясуємо, до якої ж відміни повинно прибігти те норовливе оленя.

ІV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу

(сайд5 ) Скоро Новий рік, а до нас потрапив головний убір Діда Мороза. Це не проста шапка, вона підготувала нам завдання. Час виконання – 3 хв.

  1. (слайд 6) Лінгвістична гра “Пригадай”

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

Як називаються малята цих птахів і тварин?

1.Свійська водоплавна птиця. (Каченя)

2.Цар звірів. (Левеня)

3.Великий хижак із родини котячих. (Тигреня)

4.Персонаж багатьох казок. (Вовченя)

5.Птах, один з персонажів байки І.Крилова. (Лебеденя)

6.Цар птахів. (Орля)

7.Корова. (Теля)

8.Назва якого птаха суголосна з ім’ям дівчини. (Галченя)

Вчитель: ці всі іменники належать до якої відміни? (слайд 7) Отже, до четвертої відміни належать іменники сер.роду із закінченням а та я, в яких при відмінюванні зявляються суфікси, ат, ят, ен. (слайд 8), така ж таблиця вміщена в нашому підручнику на с. 112.

У знахідному відмінку множини іменники — назви істот мають паралельні форми: Погнав пасти телят (або телята ), а пригнав гусенят (або гусенята). (Народна творчість).

Форми іменників — назв неістот у знахідному відмінку множини збігаються з називним відмінком множини: розмалюємо горнята; пам'ятаємо імена.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

  1. Завдання на картках (усно)

Прочитайте. Визначте іменники четвертої відміни, з'ясуйте їхні відмінки та число. Укажіть можливі паралельні форми.
1. Підпасич заслухавсь, підпасич забув про ягнята. В тринадцяте літо так легко забуть про ягнят! (Є. Гуцало). 2. З глини ліпить він горнята, мисочки і пташенята. (І. Блажкевич). 3. Рот занімів, наче там ластівки гніздечко звили й ластовенят висиджують.(Є.Гуцало).
 

  1. Робота з підручником.

Виконання вправи 190 біля дошки та в зошитах.

 

  1. Гра «Знайди зайве» (слайд 9)

1.Кішка, кішечка, кошеня.

  2.Козлик, козеня, козлятко.

  3. Пташенятко, пташеня,  птах.

 

  1. Завдання на картках.

Перепишіть, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Визначте їхні відмінки і число.

  1. Так сонцю добре, неначе (дитя). (М. Стельмах). 2. А я сміюсь до незнайомого (дівча). (Д. Павличко). 3. Ті серйозні оченята круглі, ніби в (мишенята). (М. Рильський). 4. Літом ластівка літає, (ластів'ята) малих навчає: «Не лінуйтесь, (ластів'ята), вчіться літечком літати». (Г. Чубач). 5. Поволі летів журавлик на крихких (крилята) над прірвою розбурханої вулиці. (П. Перебийте). 6. Море ласкавим (цуценя) лащиться до рук й облизує їх язиком хвиль. (С. Мудрик). 7. Ще перший промінь сонця у гаю не розбудив сонливого (білченя). (О. Довгий).
  1. (слайд 10 ) Творча вправа (робота в парах).

До поданих іменників доберіть спільнокореневі іменники, що означають назви малят. Запишіть слова парами. Скласти вірш, використавши утворені слова.

Зразок: Білка — білченя.

Заєць, вовк, лев, слон, жираф, динозавр.

  1. VІ Підведення підсумків

(слайд 11) Відповідь на проблему девіза – і  до якої ж відміни належить слово «оленя»?

 (слайд 12) Інтерактивна вправа «Мікрофон»

“Я навчився…”

 “Я зрозумів…”

 “Я дізнався…”

 “Я переконався…”

VІІ Домашнє завдання

Вивчіть параграф 19,  виконайте вправу 192, 193 (І-ІІ з.)

VІІІ Рефлексія. Дайте відповідь на питання учителя (так чи ні):

Ми сьогодні працювали?

Вправи всі ми розв’язали?

В тексті ми слова шукали?

А відмінки визначали?

Оленя ми випасали?

До четвертої відміни

Хай біжать малята нині.

Скоро задзвенить дзвінок,

Вам сподобався урок?

ІХ  Оцінювання


Відмінювання іменників ІV відміни

Завдання 1 (усно)

Прочитайте. Визначте іменники четвертої відміни, з'ясуйте їхні відмінки та число. Укажіть можливі паралельні форми.
1. Підпасич заслухавсь, підпасич забув про ягнята. В тринадцяте літо так легко забуть про ягнят! (Є. Гуцало). 2. З глини ліпить він горнята, мисочки і пташенята.

 (І. Блажкевич). 3. Рот занімів, наче там ластівки гніздечко звили й ластовенят висиджують.(Є.Гуцало).
Завдання 2

Перепишіть, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Визначте їхні відмінки і число.

1. Так сонцю добре, неначе (дитя). (М. Стельмах). 2. А я сміюсь до незнайомого (дівча). (Д. Павличко). 3. Ті серйозні оченята круглі, ніби в (мишенята). (М. Рильський). 4. Літом ластівка літає, (ластів'ята) малих навчає: «Не лінуйтесь, (ластів'ята), вчіться літечком літати». (Г. Чубач). 5. Поволі летів журавлик на крихких (крилята) над прірвою розбурханої вулиці. (П. Перебийте). 6. Море ласкавим (цуценя) лащиться до рук й облизує їх язиком хвиль. (С. Мудрик). 7. Ще перший промінь сонця у гаю не розбудив сонливого (білченя). (О. Довгий).

 

Відмінювання іменників ІV відміни

Завдання 1 (усно)

Прочитайте. Визначте іменники четвертої відміни, з'ясуйте їхні відмінки та число. Укажіть можливі паралельні форми.
1. Підпасич заслухавсь, підпасич забув про ягнята. В тринадцяте літо так легко забуть про ягнят! (Є. Гуцало). 2. З глини ліпить він горнята, мисочки і пташенята.

 (І. Блажкевич). 3. Рот занімів, наче там ластівки гніздечко звили й ластовенят висиджують.(Є.Гуцало).
Завдання 2

Перепишіть, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Визначте їхні відмінки і число.

1. Так сонцю добре, неначе (дитя). (М. Стельмах). 2. А я сміюсь до незнайомого (дівча). (Д. Павличко). 3. Ті серйозні оченята круглі, ніби в (мишенята). (М. Рильський). 4. Літом ластівка літає, (ластів'ята) малих навчає: «Не лінуйтесь, (ластів'ята), вчіться літечком літати». (Г. Чубач). 5. Поволі летів журавлик на крихких (крилята) над прірвою розбурханої вулиці. (П. Перебийте). 6. Море ласкавим (цуценя) лащиться до рук й облизує їх язиком хвиль. (С. Мудрик). 7. Ще перший промінь сонця у гаю не розбудив сонливого (білченя). (О. Довгий).

Відмінювання іменників ІV відміни

Завдання 1 (усно)

Прочитайте. Визначте іменники четвертої відміни, з'ясуйте їхні відмінки та число. Укажіть можливі паралельні форми.
1. Підпасич заслухавсь, підпасич забув про ягнята. В тринадцяте літо так легко забуть про ягнят! (Є. Гуцало). 2. З глини ліпить він горнята, мисочки і пташенята.

 (І. Блажкевич). 3. Рот занімів, наче там ластівки гніздечко звили й ластовенят висиджують.(Є.Гуцало).
Завдання 2

Перепишіть, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Визначте їхні відмінки і число.

1. Так сонцю добре, неначе (дитя). (М. Стельмах). 2. А я сміюсь до незнайомого (дівча). (Д. Павличко). 3. Ті серйозні оченята круглі, ніби в (мишенята). (М. Рильський). 4. Літом ластівка літає, (ластів'ята) малих навчає: «Не лінуйтесь, (ластів'ята), вчіться літечком літати». (Г. Чубач). 5. Поволі летів журавлик на крихких (крилята) над прірвою розбурханої вулиці. (П. Перебийте). 6. Море ласкавим (цуценя) лащиться до рук й облизує їх язиком хвиль. (С. Мудрик). 7. Ще перший промінь сонця у гаю не розбудив сонливого (білченя). (О. Довгий).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчук Олександр Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 жовтня 2021
Переглядів
7406
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку