Біоадекватний урок із теми "Класицизм"

Про матеріал

Цей урок дозволить через навчальний релаксаційний текст засвоїти ознаки класицизму як загальномистецького напряму та стилю.

Перегляд файлу

Новоселівська філія

комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад

(опорний навчальний заклад)

Ясинуватського району Донецької області

 

 

 

 

БІОАДЕКВАТНИЙ УРОК

 

 

ТЕМА:

КЛАСИЦИЗМ ЯК ЗАГАЛЬНОМИСТЕЦЬКИЙ

НАПРЯМ І СТИЛЬ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор розробки – Попова Тетяна Юріївна,

учитель зарубіжної літератури

 

2019

Тема: Класицизм як загальномистецький напрям і стиль

Мета: ознайомити учнів з ознаками класицизму як загальномистецького напряму та стилю; розвивати цілісне двопівкульне та критичне мислення, творчу уяву, виховувати ціннісне ставлення до мистецтва класицизму.

Тип: біоадекватний урок вивчення нового матеріалу

Унаочнення: роздатковий матеріал «Асоціативне перехрестя», образон «Класицизм», комікси.

Форми роботи: фронтальна, парна, групова.

Методи та прийоми: навчальна релаксація, «виведення» мислеобразу, прийом «Асоціативне перехрестя», пояснення коміксів, рефлексія.

Очікувані результати:

після цього уроку учні зможуть

дати визначення класицизму як загальномистецького напряму та стилю;

назвати основні ознаки класицизму: час розквіту, представників, теми й жанри творів, ознаки художньої системи;

створити графічний образ «Класицизм» у вигляді Версалю з нанесеною на ньому інформацією;

розповідати про класицизм як напрям і стиль за допомогою створеного образону.

Перебіг уроку

1. Оргмомент.

2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогоднішній урок перенесе нас до Франції ХVII ст., де розквітнув загальномистецький напрям і стиль класицизм. Скажіть, будь ласка, чого ви очікуєте від роботи на уроці? Тож уперед, до здійснення задуманого!

3. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.

Навчальна релаксація

Навчальний релаксаційний текст

Психофізіологічна підготовка

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги… Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Усміхніться, адже ви такі гарні, коли усміхаєтесь. Уявіть, як усміхається кожна клітинка Вашого тіла…

Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе на місці спокою, який ви маєте вигляд, коли відпочили, звільнились від непотрібних думок… Подякуйте цьому образу, вашому місцю спокою. Будьте щирі з собою.

Введення нового матеріалу через формування мислеобразу

Уявіть себе у Франції ХVІІ століття. Це – епоха класицизму. Уявіть королівській двір. Прислухайтеся до звуків навколо, відчуйте запахи, смаки. Побачте короля Франції Людовіка ХIV. Монарх розповідає своїм підлеглим про строгі правила й порядки, заведені ним у Франції: «Держава – це я». Не поспішаючи, наближаємося до палацу Версаль, що став своєрідним символом класицизму. Придивіться до будівлі, уявіть її чіткі, рівні колони. Доторкніться до них, почуйте їх розповідь: «Ми схожі на колони давньогрецького Парфенона, бо нас звели за зразком, тому Версаль класичний, тобто зразковий».

Погляньте на парк біля Версалю. Ось дерева, далі канали й численні фонтани. Вони мають геометричні форми куба, циліндра, конуса. Тут особливий світ, де все підпорядковано строгим законам.

Крокуймо далі, зайдімо до самого палацу. Людовік XIV – заступник мистецтв та наук, тому при його дворі бачимо у творчій задумі драматурга, керівника театральної трупи Мольєра, який працює над написанням чергової комедії. Він весь час повторює числа 5 та 3, бо добре знає закони класицизму: драматичний твір складатиметься з 5 актів, буде дотримано закону «трьох єдностей» – місця, часу та дії. У комедії Мольєра події розвиватимутьмся протягом доби, навколо одного героя та в одному місці. Головний герой буде наділений лише однією рисою характеру, домінантною в його натурі, наприклад, у всіх подіях виявлятиме скупість. Такі норми краси правильні для всіх часів, отже, зразкові! Людовік XIV хвалить Мольєра, бо його «високі» комедії допомагають боротися з людськими вадами. «Високі» комедії Мольєра належать до «середніх» жанрів класицизму. Король і Мольєр пригадують Корнеля, який заснував трагедію, що разом із епічною поемою та одою належить до «високих» жанрів, розповідаючи про монархів, полководців, героїчних осіб.

Крокуймо вслід за королем. Ось він слухає, як байкар Лафонтен читає свої байки. Над нерозумними вчинками якогось Осла сміються придворні. Байки та комедії про життя простолюду належать до «низьких» жанрів класицизму.

Правила класицизму: 5 дій у пʼєсі, закон «трьох єдностей» (часу, місця та дії); розподіл жанрів на «високі», «середні» та «низькі»; розповідь про героя як носія однієї риси характеру – пізніше розробив у книзі «Мистецтво поетичне» французький поет Нікола Буало.

Ми залишаємо палац, дякуючи Мольєру за його «високі» комедії на 5 дій, у яких він дотримується закону «трьох єдностей»: часу, місця та дії; зображує дійову особу – носія однієї індивідуальної риси. Подякуйте також і Лафонтену за його байки, що належать до «низьких» жанрів. Подякуйте французькому королю Людовіку ХІV за можливість побувати у Версалі, подякуйте палацу, подякуйте парку за можливість ознайомитися із правилами класицизму, що досяг розквіту у Франції ХVІІ століття.

Вихід

Відчуйте ступні ніг… Прилив сил до ніг та рук… Відчуйте спину та плечі… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… У Вас може з’явитися бажання напружити шию… Поверніть голову праворуч, ліворуч… Усміхніться та зробіть глибокий вдих… Не поспішаючи, доторкніться до щік, очей… Ось ви знову в нашому класі. Як Ви себе почуваєте після відвідування морського дна та зустрічі з перлиною неправильної форми?

«Виведення» образу інформації на рівень осмислення.

Обговорення

- Чи вдалося вам розслабитися та уявити себе у Франції, у королівському дворі?

- Які кольори ви побачили? Які почули звуки? Які запахи, смаки відчули?

- Чи побачили ви французького короля Людовіка ХIV? Який він?

- У якому столітті ви побували?

- Яка споруда є символом класицизму? Який вигляд вона має?

- Кого ви побачили в палаці? Які числа повторював Мольєр? Що вони означають?

- Яким має бути класицистичний герой?

- На які види поділялися класицистичні жанри?

- Хто заснував жанр класицистичної трагедії?

- Кого з представників класицизму ви ще побачили у Версалі?

- Що вам найбільше сподобалось під час перебування у Версалі та навколо нього?

Робота з навчальним образоном, нанесення в зошиті мислеобразу інформації, отриманої під час релаксації.

Учитель пропонує замалювати учням обрис (контур) Версалю, яку вони уявили під час релаксації. Поступово, по 1-2 слова, наповнюється і замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час перебування у палаці та біля нього. Учитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, учитель лише уточнює.

- Намалюйте обрис уявного Версалю з його чіткими, рівними колонами; навколо кущі, дерева у вигляді куба, піраміди, конуса.

- Зазначте на обрисі Версалю значення слова «класицизм» – зразковий.

- Намалюйте королівську корону, напишіть на ній імʼя короля, який увів строгі правила у Франції ХVII століття.

- Яких строгих правил дотримувалися за часів класицизму в літературі? Подайте цю інформацію нижче імені короля Людовіка ХІV.

- Напроти запишіть розподіл жанрів на три групи.

- Посередині зазначте особливості класицистичного героя.

- Напишіть, хто та в якій книзі розробив правила класицизму.

Представлення образону, створеного вчителем.

 

4. Закріплення вивченого матеріалу.

4.1. Робота з підручником. Самостійна робота.

Рубрика «Коментар архіваріуса» (стор. 237).

Завдання: прочитайте статтю підручника про класицизм в архітектурі та скульптурі та розкажіть, у чому полягає своєрідність цього стилю та напряму.

4.2. Релаксаційна пауза. Візуальний ряд «Архітектура та скульптура класицизму» (під слухання музики одного з композиторів епохи класицизму пропонуємо переглянути учням візуальний ряд; після перегляду запитуємо, за якими ознаками можна визначити належність будівель та скульптур до класицизму).

4.3. Прийом «Асоціативне перехрестя». Робота в парах.

Завдання: розгляньте перехрестя слів та візуального образу. Визначте, з якими ознаками класицизму як загальномистецького напряму та стилю асоціюється це перехрестя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.4. Пояснення коміксів. Робота в парах.

Завдання: ознайомтеся з коміксами та визначте, яку ознаку класицизму передано в жартівливій формі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. 5. Робота в групах. Заповнення порівняльної таблиці

Завдання: заповніть порівняльну таблицю «Бароко та класицизм як загальномистецькі напрями та стилі» та зробіть висновки про схожість та відмінність цих загальномистецьких напрямів і стилів.

Площини порівняння

Бароко

Класицизм

Значення слова

 

 

Час розквіту

 

 

Представники

 

 

Ознаки

 

 

Герой

(образ людини у творі)

 

 

Жанри

 

 

 

5. Підбиття підсумків уроку.

5.1. Рефлексія.

- Чи затишно було вам на уроці?

- Які завдання сподобалося виконувати?

- Що стало важким, нецікавим?

- Чи досягли очікуваних результатів?

5.2. Оцінювання.

Оскільки це урок вивчення нового матеріалу, то можна оцінити найактивніших учнів під час роботи над образоном, над рубрикою «Коментар архіваріуса», пояснення «Асоціативного перехрестя», коміксів.

6. Домашнє завдання.

Обовʼязкове:

опрацювати теоретичний матеріал підручника на сторінках 236 – 239;

За бажанням (на вибір):

  1. доопрацювати образон або створити інший (для всіх);
  2. підготувати повідомлення про розвиток класицизму в Україні;
  3. придумати 6 буквальних і небуквальних питань із теми «Класицизм»;
  4. придумати комікси, які б розкривали ознаки класицизму;

 

docx
Додано
23 квітня 2019
Переглядів
1864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку