Біологічний брейн-ринг
(для учнів 8-9 класів)
Підготувала вчитель
Біології та хімії
Дмитрівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Мінаєва В.С.
2018- 2019 н.р.
Біологічний брейн-ринг учнів 8-9 класів
Раунд 1 «Привітання команд» Назва команди. Девіз. ( максимально 5б)
Раунд 2 «Запитання - відповідь» Командам пропонується по 10 запитань з біології людини. За кожну правильнувідповідь 1 бал. (максимально 10 балів)
Запитання команді №1
1. Які клітини крові містять гемоглобін? (еритроцити)
2. Що в зубі вбивають миш'яком? (нерв)
3. В якому структурному елементі ядра клітини знаходиться ДНК? (хромосомах)
4. Чого у людини 12 пар? (ребер)
5. Несприйнятливість організму до певних хвороб (імунітет)
6. Структурна та функціональна одиниця живого організму? (клітина)
7. Людина, яка віддає свої клітини, або тканини на користь іншій. (донор) 8. Прилад для вимірювання кров'яного тиску. (тонометр)
9.Повітроносний шлях, що виконує функцію голосоутворення. (гортань)
10. Нерухоме з’єднання кісток в черепі. (шов) Запитання команді №2
1.Структурна та функціональна одиниця нирок, в якій відбуваються фільтрація та реабсорція. (Нефрон). 2.Назва клітин нервової системи. (Нейрони). 3. Який вітамін виробляється в шкірі людини під впливом сонячних променів? ( Д)
4. Найбільша залоза людини. (Печінка). 5.Рецептори кольорового зору людини. (Колбочки)
6. В якому органі людини знаходяться фоторецептори? (Очі)
7. Відділ центральної нервової системи, розташований у хребті. (Спинний мозок)
8. Бічне викривлення хребта. (Сколіоз)
9.Речовини- біокаталізатори, які прискорюють розщеплення поживних речовин в організмі в сотні разів. (Ферменти) 10. Найпоширеніше захворювання зубів. (Карієс)
Раунд 3. «Ребуси»
Обом командам одночасно пропонується розгадати ребуси, в яких зашифровані біологічні терміни. Команда, яка першою розгадує ребус отримує 1 бал.
(Відповіді: 1)Дендрити; 2).Черешок; 3).Мутації; 4) Еукаріоти; 5)Пластиди; 6)Рибосома; 7)Тичинка; 8) Міжвузля. Раунд 4. «Біологічні омоніми» За допомогою запропонованих підказок відгадайте назви біологічних об'єктів або біологічні терміни, що є багатозначними словами. Команди відповідають по черзі. (1відповідь – 1 бал) Наприклад : Не тільки одиниця швидкості морських суден, але і ділянка стебла. (Вузел)
(ребро)
Раунд 5 «Систематичний» . Кожній команді записати назви зображених тварин та їх приналежність до певного класу. (3 б за кожну правильну відповідь, максимальна кількість балів – 18)
Відповіді: 1)жук-носоріг клас комахи тип членистоногі; 2)дельфін клас ссавці або звірі тип хордові; 3)павичеве око клас комахи тип членистоногі; 4)каракурт або чорна вдова клас павукоподібні тип членистоногі; 5)синиця клас птахи тип хордові; 6) ведмідь білий клас ссавці тип хордові.
Команди виконують завдання, а на вболівальників чекає гра «Пташина вікторина»
Завдання для вболівальників. (раунд 5 « Систематичний»)
А поки команди думають для вболівальників я пропоную пташину вікторину. Якщо ви правильно дасте відповідь на дане питання, то заробите 2 бали команді, за яку вболіваєте.
1.Думка про те, що страус — уособлення боязкості, дуже поширена і навіть увійшла в прислів’я. Але цей птах занурює голову в пісок і тримає її там деякий час навіть коли абсолютно ніякої загрози не існує: не чути шереху, навколо не бачити ані руху. Тоді навіщо страус ховає голову в пісок?
Відповідь: Цей птах, як і більшість тварин, має на тілі паразитів. Закриваючи очі і занурюючи голову в пісок, він тримає її там деякий час, доки усі паразити не загинуть під дією високої температури ґрунту. Після цього він зазвичай купається в піску сам, вочевидь, із тією ж метою. 2. Які птахи використовують замість гнізда свої лапи? Відповідь: Пінгвіни. Багато видів пінгвінів гнізд не будують. Вони відкладають яйця в липні — в період найлютіших морозів. Для того, щоб яйця не замерзали, ці птахи тримають їх на перетинчастих лапах між пальцями ніг, прикриваючи зверху складкою шкіри, що нависає із живота. Таким чином температура яйця не опускається нижче 33
3. Який маленький птах може літати задом наперед, але не вміє ходити?
Відповідь: Колібрі. Її крильця рухаються інакше, ніж крила інших птахів, тому вона може «зависати» у повітрі та летіти назад. Це необхідно колібрі для здобування квіткового нектару. А здатність ходити цій пташці ні до чого.
Раунд 6 «Хто швидше і більше» Команди отримують завдання, які виконують на швидкість. Якщо одна із команд впоралась, то друга також закінчує завдання.
Поки команди думають, проведемо гру з уболівальниками «Що у чорній скриньці?
«Чорна скринька» для вболівальників.
1.Відомо, що Іван Грозний лікував цим печеним овочем набряк на нозі. Його з давніх часів використовували при лікуванні гнійних процесів, застуди, цинги, захворювань печінки та нирок, базедової хвороби, захворювань очей, тощо. Відвари його лушпиння застосовували для укріплення волосся та знищення лупи. Жодна господарка в найбіднішому домі не могла обійтися без нього. Його називали овочем бідняків. Як ви думаєте, що у скриньці? Відповідь: цибуля
2. Цей овоч – ласощі і ліки. Цінується коренеплід. Його найближчі родичі петрушка та кріп. Знамениті стародавні лікарі Гіппократ і Гален рекомендували його при різних захворюваннях. Головним багатством цього овоча є каротин. В організмі людини, бета-каротин перетворюється на вітамін А. Цей вітамін необхідний для нормального зору (нестача вітаміну А може привести до нічної сліпоти). Що у скриньці ? Відповідь: морква
3. В наш час буде дивним, якщо ви подаруєте кому-небудь букет із квітів цієї рослини . А в 17 столітті такі букети вважались розкішними. Фіолетовими або рожевими квітами цієї рослини прикрашали зачіски королев і петлиці камзолів придворних. Батьківщина рослини – узбережжя Чілі і гори Перу. Європейці не знали цю рослину до 1665 року, тобто до відвідування Південної Америки іспанцями. Привезену із Америки рослину спочатку вирощували як декоративну рослину, прикрашуючи нею клумби. І тільки наприкінці 17 століття її стали вирощувати як сільськогосподарську культуру. В нашу країну її завезли з часів Петра 1. Сьогодні цей овоч називають у нас другим хлібом. Відповідь : картопля.
Раунд 6 «Хто швидше і більше»
1. Найшвидша тварина на суші.
2. Коли температура тіла горобця нижче — улітку або взимку?
3. Як називається плід сливи та вишні?
4. У якій країні корова священна тварина?
5. Які рослини в лісі допоможуть знайти північну сторону горизонту ?
6. Де самка річкового рака виношує запліднені ікринки?
7. Яка риба за зовнішнім виглядом нагадує шахову фігуру?
8. Який птах є символом вірності ?
9. Яку рослину в Україні називають «другим хлібом»?
10. Із якої рослини готують кавовий напій, який замінює каву?
Раунд 7 “Фразеологізми”
Командам по черзі пропонується малюнок, в якому зашифровано
фразеологізм. Завдання назвати фразеологізм та пояснити його значення.
Правильно названий фразеологізм – 1 бал, правильне пояснення – 1 бал.
Першою відповідає команда, яка відповість «Яке дерево росте в легенях»
Раунд 8 «Шифрувальник»
Командам необхідно розшифрувати біологічні терміни з теми «Цитологія» та дати їм визначення. Кожен названий термін – 1 бал, його визначення – 1 бал.
Відповіді: 1) рибосоми, 2) ядро, 3) хромосоми, 4) мітохондрії
Раунд 9 « Конкурс капітанів». Конкурс називається «Лови питання». Капітани обирають для суперника номінацію та номер питання. Всього кожному капітану буде задано 6 питань, кожне питання – 1 бал.
Цитологія:
1. Органели клітини, які забезпечують її енергією? (мітохондрії)
2. Органели клітини, які виконують функцію травлення? (лізосоми)
3. Органели клітини, які синтезують білок.
Мікробіологія:
1.Як називають бактерії у виглядіпалички? (бацили)
2. Захисна оболонка бактерій у разі настання несприятливих умов.(циста)
3. Бактерії, які живляться рештками рослин та тварин. (сапрофіти)
Мікологія:
1. Як називається симбіоз грибів з коренями дерев? (мікориза)
2. Яка частина гриба складається з шапки та ніжки? (плодове тіло)
3. Який несправжній гриб паразитує на картоплі, помідорах? (фітофтора)
Іхтіологія:
1. Скільки камер має серце риб? (дві)
2. Як визначають вік риби? (за лускою)
3. В якої риби очі знаходяться на одному боці тіла? (камбала)
Бріологія:
1. Як називається статеве покоління в життєвому циклі мохів? (гаметофіт)
2. Чим мохи кріпляться до грунту? (ризоїдами)
3.Мох що росте на болотах і утворює торф. ( сфагнум)
Ентомологія:
1. Які органи дихання у комах? (трахеї)
2. Яку назву має личинка комах? (гусениця)
3. Особини якої статі у комарів нападають на людей? (жіночої)
Генетика:
1.Структури ядра клітини, що забезпечують передачу спадкової інформації від клітини до клітини. (хромосоми)
2.Штучно виведена людиною група рослин. (сорт)
3.Відтворення собі подібних, збільшення кількості особин. (розмноження)
Орнітологія:
1. Який птах і фрукт мають однакову назву? (ківі)
2. Назвою якого птаха працівники міліції називають нерозкрите вбивство? (глухар)
3. За нечутний політ, здатність бачити в темряві, гострий слух, миттєву реакцію цього птаха прозвали пернатою кішкою. (сова)
Екологія:
1. Екологічні фактори неживої природи. (абіотичні)
2. Змагання між організмами за ресурси довкілля. (конкуренція)
3. Сукупність видів тварин певної території. (фауна)
Підсумки. Надаємо слово шановному журі, яке підіб’є підсумки та визначить переможця нашого брейн-рингу.
Вчитель:
Гра до кінця підходить. І сумнівів не має,
Нам зараз переможців рахунок визначає.
Команді переможців від нас аплодисменти!
А ось і нагороди - щасливі гри моменти.
Команда друга також сьогодні добре грала.
Бажаю, щоб реваншу наступний раз дістала.
Приходьте ж на уроки, беріть підручник в руки.
Нехай завжди вам будуть цікавими науки!
Нагородження грамотами.
Для журі відповіді
Раунд 3. «Ребуси» .
Відповіді: 1)Дендрити; 2)Черешок; 3)Мутації; 4) Еукаріоти; 5)Пластиди; 6)Рибосома; 7)Тичинка; 8.Міжвузля.
Раунд 4. «Біологічні омоніми»
1 коромисло; 2 водолаз; 3 секрет; 4 шип; 5 ребро; 6 трюфелі; 7 таз; 8 лопатка; 9 вуса;
10 бульба.
Раунд 5 «Систематичний» . Кожній команді записати назви зображених тварин та їх приналежність до певного класу. (3 б за кожну правильну відповідь, максимальна кількість балів – 18)
Відповіді: 1)жук-носоріг клас комахи тип членистоногі; 2)дельфін клас ссавці або звірі тип хордові; 3)павичеве око клас комахи тип членистоногі; 4)каракурт або чорна вдова клас павукоподібні тип членистоногі; 5)синиця клас птахи тип хордові; 6) ведмідь білий клас ссавці тип хордові.
Раунд 6 «Хто швидше і більше» Команди отримують завдання, які виконують на швидкість.
1. Найшвидша тварина на суші. (Гепард)
2. Коли температура тіла горобця нижче — улітку або взимку? (Однакова)
3. Як називається плід сливи та вишні? (Кістянка)
4. У якій країні корова священна тварина? (Індії)
5. Які рослини в лісі допоможуть знайти північну сторону горизонту ? (Мох)
6. Де самка річкового рака виношує запліднені ікринки? (На черевці)
7. Яка риба за зовнішнім виглядом нагадує шахову фігуру? (Морський коник)
8. Який птах є символом вірності ? (Лебідь)
9. Яку рослину в Україні називають «другим хлібом»? (Картопля)
10. Із якої рослини готують кавовий напій, який замінює каву? (Цикорій)
Раунд 8 «Шифрувальник»
Командам необхідно розшифрувати біологічні терміни з теми «Цитологія» та дати їм визначення. Кожен названий термін – 1 бал, його визначення – 1 бал.
Відповіді: 1) рибосоми – органели, що синтезують білок, 2) ядро – структура клітини, що керує її життєдіяльністю та зберігає спадкову інформацію, 3) хромосоми – структури ядра, що містять ДНК, 4) мітохондрії – органели, що запасають енергію та виконують функцію клітинного дихання.
Оціночна таблиця
Раунди |
Команда ___ класу |
Команда __ класу |
Раунд 1. Привітання команд (1-5б) |
|
|
Раунд 2 «Запитання - відповідь» (1-10б) |
|
|
Раунд 3. «Ребуси» ( до 8 б) |
|
|
Раунд 4. «Біологічні омоніми» |
|
|
Раунд 5 «Систематичний» ( до 18 б) |
|
|
Раунд 6 «Хто швидше і більше» (1-10 б) |
|
|
Раунд 7 “Фразеологізми” |
|
|
Раунд 8 «Шифрувальник» (1- 8 б) |
|
|
Раунд 9 «Конкурс капітанів» ( 1- 6 б) |
|
|
Всього балів
|
|
|
Раунд 5 «Систематичний»
№ малюнка |
вид |
клас |
тип |
№1 |
|
|
|
№2 |
|
|
|
№3 |
|
|
|
№4 |
|
|
|
№5 |
|
|
|
№6 |
|
|
|