Тема. Поділ клітин. Клітинний цикл. Мітоз.

Про матеріал
Мета: сформувати уявлення про життєвий цикл клітини, мітоз, його біологічне значення; формувати всебічно розвиненого члена суспільства, здатного усвідомлювати пріоритетність здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища, розвивати вміння працювати в команді під час виконання біологічних дослідів і проектів, оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань біологічної науки для добробуту людини і безпеки довкілля; виховувати активну життєву позицію, почуття дружби, колективізму, взаємодопомоги. Обладнання: мікроскоп, мікропрепарати „Мітоз у клітинах корінця цибулі”, графічні комп’ютерні схеми, мультимедійна презентація, динамічна схема „Життєвий цикл клітини”, таблиця „Способи поділу соматичних клітин”, опорна схема „Ознаки живого”, відеофільм „Мітотичний поділ клітин”, інстуктивно-ілюстраційна картка. Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок. Терміни і поняття: клітинний цикл, мітоз, інтерфаза, профаза, метафаза, анафаза, телофаза, веретено поділу. .
Перегляд файлу

1

 

Тема.                Поділ клітин. Клітинний цикл. Мітоз.

Мета:        сформувати уявлення про життєвий цикл клітини, мітоз, його біологічне значення; формувати всебічно розвиненого члена суспільства, здатного усвідомлювати пріоритетність здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища, розвивати вміння працювати в команді під час виконання біологічних дослідів і проектів, оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань біологічної науки для добробуту людини і безпеки довкілля; виховувати активну життєву позицію, почуття дружби, колективізму, взаємодопомоги.

Обладнання:  мікроскоп, мікропрепарати „Мітоз у клітинах корінця цибулі”, графічні комп’ютерні схеми, мультимедійна презентація, динамічна схема „Життєвий цикл клітини”, таблиця „Способи поділу соматичних клітин”, опорна схема „Ознаки живого”, відеофільм „Мітотичний поділ клітин”, інстуктивно-ілюстраційна картка.

Тип уроку:     засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.

Терміни і поняття: клітинний цикл, мітоз, інтерфаза, профаза, метафаза, анафаза, телофаза, веретено поділу.

Епіграф:              Більшого домагається не той, хто може, а той, хто хоче.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Сьогоднішній урок я хочу розпочати словами мудрого,талановитого,прадавнього українського народу. Народна мудрість вчить «Основа навчання – старанність і праця». Дорогі діти нехай ці слова будуть девізом не тільки цього уроку,а й усього вашого життя.

Ну,що ж давайте посміхнемось одини одному,та з хорошим настроєм розпочнемо наш урок.

Спочатку  повторемо вивчений матеріал, виконавши вправу «Вірю – не вірю».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Вірю – не вірю»

Чи вірите ви, що …..

  1. Пластиди органи цитоплазми, які мають двомембранні структури.

            2. Що рибосоми не мембранні.

3. Грани внутрішні структури мітохондрій.

4. Мітохондрії є спільними для рослин і тварин.

5. У хромосомі знаходиться молекула ДНК.

6. Для лізосом характерним є: можуть брати участь  в синтетичних процесах.

7. Для зернистої ендоплазматичної сітки характерним є: містить рибосоми, що синтезують білки.

       8. Ядерця у клітині формуються у цитоплазмі.

       9. На мембранах незернистої ендоплазматичної сітки синтезуються:  білки.

      10. Фагоцитоз, що відбувається за участю клітинних мембран притаманний: амебі, фораменіферам, гідрі.

     11. Жири в клітині синтезуються в рибосомах.   

12. Клітини рослин відрізняються від клітин тварин наявністю в більшості видів  автотрофного живлення.

2. Взаємоперевірка тестових завдань.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

-

+

+

-

+

-

--

+

-

+

  А зараз вашій увазі пропоную науково-фантастична сенсацію.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Науково-фантастична сенсація.

Припустимо, що науковець-біолог оголосив, що він створив у лабораторії живий організм з неживих речовин.

- Якими критеріями буде характеризуватися цей «організм», щоб ви його визнали дійсно живим?

     2. Створення опорної схеми „Ознаки живого”

-  Як ви гадаєте, про що сьогодні йтиме мова на уроці?

( Отже, сьогодні ми з вами будемо говорити про клітину, як стуктурну одиницю живого організму та поділ її.)

3. Поміркуйте ! Чи бачили ви коли-небудь танок маленьких лебедів з „Лебединого озера”  П. І. Чайковського? Якщо так, то ви зрозумієте, що в процесі поділу клітини відбувається танок маленьких хромосом. Танок, який виконують маленькі хромосоми.

«Щосекунди в нашому тілі сотні маленьких балерин сходяться й розходяться, розташовуються в ряд й розбігаються в різні сторони, немов танцюристи на балі, які виконують складні па старовинного танцю. Цей танець - найдавніший на Землі. Це танець – Життя»,- так описав це явище американський генетик Г.Д.Меллер (1890-1967) Про який танець ідеться?

Спадкова інформація від одного покоління клітин передається наступному поколінню клітин за допомогою хромосом. Ці структури перед поділом клітин подвоюються й розподіляються між новими клітинами. Цей упорядкований розподіл ї є «танцем життя».

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІУ. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя . 
Мітоз — це непрямий поділ, основний спосіб поділу еукаріотичних клітин.

Здатність до поділу – найважливіша властивість клітин. У 1858 р. німецький вчений Р. Віхров стверджував, що клітина може виникнути тільки з попередньої клітини в результаті її поділу.

 У 1874 р. І. Д. Чистяков описав фази мітозу в спорах 
плаунів. Докладніше мітоз досліджували Е. Страсбургер на рослинах 
(1876–1879) і В. Флеммінг на тваринах (1882). 
Тривалість мітозу становить 1–2 години. 
У процесі мітозу умовно виокремлюють кілька фаз, які повільно переходять одна в одну. Тривалість фаз залежить від типу тканини, фізіологічного стану організму, зовнішніх факторів. 

      Використавши набуті раніше знання попрацюємо у малих групах і виконаємо вправу «Біологічна мозаїка»

2. Словникова робота. Вправа «Біологічна мозаїка» (робота в малих групах)

Мітоз (непрямий поділ) – основний   спосіб   поділу  еукаріотичних клітин.

        Клітинний цикл – це період життя клітини від її появи до закінчення поділу,     або загибелі.

        Інтерфаза – період між двома поділами клітин, стан її спокою.

        Поділ клітин – сукупність процесів, унаслідок яких спадкова інформація клітини передається наступному поколінню клітини.

 

3. Демонстрація відеофільму  „Мітотичний поділ клітини”.

            Переглядаючи  фільм, ви повинні побачити, як ведуть себе хромосоми під час  мітозу та яке значення він має.

Висновки „Значення мітозу”:

  • завдяки мітозу відбувається ріст, розвиток і відновлення організму;
  • забезпечується стабільність каріотипу певного виду або  підтримується постійний склад хромосом;
  • шляхом мітозу розмножуються еукаріотичні одноклітинні організми;
  • завдяки поділу відбувається заростання пошкоджених  ран;
  • з мітозом пов’язані механізми старіння;
  • відбувається рівномірне розподілення спадкового матеріалу;
  • забезпечується схожість потомства з батьками при вегетативному розмноженні.
  • 3. Робота з опорною схемою „Клітинний цикл”.  Інтерактивна вправа Клітинний цикл. Інтерфаза.

 

 

Фази  мітозу 
1. Профаза. Конденсація хромосом, розпад ядерець і початок 
формування веретена поділу, зниження транскрипції; припинення 
синтезу РНК. Веретено поділу утворюється за участю клітинного центру (у клітинах тварин і деяких нижчих рослин) або без центріолей 
(у клітинах вищих рослин і деяких найпростіших). 
2. Метафаза. Завершується формування веретена поділу, ядерна 
оболонка розкрита, хромосоми вишиковуються вздовж екватора кліти ни, утворюють метафазну пластинку, ніби готуються до «танцю». На 
цій стадії мітозу клітини найбільш чутливі до холоду, впливу хімічних, 
радіаційних факторів, які можуть порушити веретено поділу й при звести до припинення поділу клітини. При низьких дозах факторів, що 
ушкоджують веретено поділу, мітоз може відновитися за кілька годин. 
Високі дози призводять до загибелі клітини або до її поліплоїдизації. 
3. Анафаза. Найкоротша фаза поділу. Завдяки скороченню мікротрубочок веретена поділу, прикріплених до центромер, хромосоми 
направляються до полюсів клітини. В анафазі хромосоми розходяться 
від екватора клітини до полюсів. Хромосоми повернені до полюсів, кінці 
спрямовані до центру. Швидкість їхнього руху — 0,2–0,5 мкм/хв. 
4. Телофаза. Деспіралізація й активація хромосом, утворення 
ядерної оболонки, формування ядерець, порушення веретена поділу. 
Клітина ділиться на дві клітини, що мають набір хромосом, ідентичний 
материнській клітині. 
5. Інтерфаза. Накопичення речовин у результаті синтезу, ріст, 
розвиток клітини, синтез ДНК, РНК, синтез білка. 

      Інтерфаза – це період життя клітин, упродовж якого не відбувається їх поділу. Періоди інтерфази:

  •       пресинтетичний;
  •       синтетичний;
  •       постсинтетичний.

Після закінчення росту дочірніх клітин, наступає момент, коли визначається, будуть вони ділитися чи ні. Клітина, в якій ДНК пошкоджена, не допускається до слідуючого мітозу і переходить до апоптозу. 

Апоптоз – це запрограмована загибель клітин, коли вони розпадаються на окремі фрагменти і знищуються клітинами імунної системи. Апоптоз може бути навіть необхідним етапом нормального розвитку організму. Вчені вивчають механізми даного процесу, надіючись на те, що стимулювання загибелі „неправильних клітин” дасть можливість попередити виникнення злоякісних пухлин.

 

Фізкульт пауза.

Динамічна вправа  енергізатор «Напиши слово»

А зараз  виконаємо вправу,яка покращує роботу головного мозку,роботу шийних хребців та суглобів кінцівок. Ми будемо писати букви у повітрі, вони мають бути високими та великими. А писати ви їх будете за інструкціями. Напишемо назву структурного елемента ядра клітини, що містить ДНК, в якій сконцентрована спадкова інформація організму. «Хромосома»

«Х» - пишемо головою,

«Р» - пишемо підборіддям»

«О» - пишемо носом,

«М» - пишемо правим плечем,

 «О» - пишемо лівим плечем,

«С» - пишемо правим ліктем,

«О» - пишемо лівим ліктем,

«М» - пишемо правим коліном,

«А» - пишемо лівим коліном».

 

 

ІV. Формування практичних умінь і навичок

  1. Лабораторне дослідження. 

Тема. Фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).

 

Мета: навчитися розпізнавати різні фази мітозу під мікроскопом. Обладнання: мікроскоп, мікропрепарат „Мітоз у клітинахи корінця цибулі», інструктивна картка, мультимедійна інтруктивно-ілюстраційна картка:

 1) зони поділу; 2) різні фази мітозу при великому збільшенні;                      3) мікрофотографії та схеми поділу.

  • Робота з інструктивною карткою.

 

  • Хід   роботи:  

1.  Підготуйте мікроскоп до роботи.

  1. Розгляньте під мікроскопом (при збільшенні 200х-300х) мікропрепарат.
  2. Розпізнайте різні фази мітотичного циклу (інтерфазу, профазу, мета­фазу, анафазу, телофазу).
  3. Заповніть таблицю (другу колонку, користуючись підручником):

Групова проблемно-пошукова робота.

Група № 1 „Профаза”. Опишіть послідовні зміни в клітині впродовж вашої фази мітотичного поділу.

Задача: у ядрі соматичної клітини мушки дрозофіла є 4 пари хромосом, скільки хромосом буде в цій клітині на стадії анафази мітозу? (16).

Група №2 „Метафаза”. Опишіть послідовні зміни в клітині впродовж вашої фази мітотичного поділу.

Задача: у ядрі соматичної клітини личинки мушки дрозофіли є 4 пари хромосом, скільки хромосом буде в клітині на стадії завершення телофази мітозу? Чи зміниться маса ДНК і обсяг генетичної інформації? (Вісім хромосом, маса ДНК вдвічі менша, інформація незмінна).

Група №3 „Анафаза”. Опишіть послідовні зміни в клітині впродовж вашої фази мітотичного поділу.

 Поясніть, чому вважають, що глибше розуміння клітинного поділу, допоможе розгадати таємницю ракової хвороби?

Апоптоз – це запрограмована загибель клітин, коли вони розпадаються на окремі фрагменти і знищуються клітинами імунної системи. Апоптоз може бути навіть необхідним етапом нормального розвитку організму. Вчені вивчають механізми даного процесу, надіючись на те, що стимулювання загибелі „неправильних клітин” дасть можливість попередити виникнення злоякісних пухлин.

Група №4 „Телофаза”.  Опишіть послідовні зміни в клітині впродовж вашої фази мітотичного поділу.   

 

Клітинний цикл

Процеси,   що  відбуваються

у  клітині

1.Інтерфаза

 

2. Профаза

 

3.  Метафаза

 

4.  Анафаза

 

5.  Телофаза

 

 

  1. Завдання: встановити порядок фаз мітозу на мультимедійній  дошці. (Пазл)

       6.  У висновку дайте відповіді  на такі запитання:

-  Скільки дочірніх  клітин утворюється   в результаті   мітозу,  який  в них набір хромосом?

- Чому в процесі мітозу хромосоми розподіляються порівну в дочірніх клітинах?

V.  Підсумок уроку

1. Гра „Знайди помилку”.

У вірші про мітоз знайти помилку. Прочитати вірш у виправленому варіанті.

У мітозі все в порядку:

Фази вистроїлись в ряд.

Телофаза попереду,

Метафаза йде за нею,

А профаза й анафаза – перед нею.

     2. Інтерактивна гра „Продовжити фразу” (метод „мікрофон”).

Ви сьогодні дізналися про клітинний цикл, мітоз. Продовжити фразу:

   -  Я зрозумів, що мітоз це…

   -  Під час лабораторної роботи я дослідив…

   -  Мені найбільше сподобалось на уроці…

    VІ.  Домашнє завдання

Вивчити п. 28 (ст. 118-121), повторити п. 27. Відповісти на проблемне запитання:  „Як ви гадаєте, чи можна застосувати поняття „клітинний цикл” для клітин прокаріот?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Анциборова Вера
    Дуже гарна розробка уроку. Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лєднєва Наталія Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
3 червня 2019
Переглядів
11729
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку