Біологія 9 клас Індивідуальне Навчання ЗПР

Про матеріал
Календарно-тематичне планування. "Індивідуальне навчання для ЗПР" (1 год на тиждень). Біологія ( 9 клас )
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування для дітей з ЗПР:

Біологія 9 клас

(35 год – 1 год на тиждень)

 

№ уроку

Зміст

Діяльність (уміння)

Знання

К-сть годин

Дата

Вступ

1

Біологія як наука. Предмет біології.

практикує:

- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних);

аналізує та порівнює:

- біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;

 

оперує термінами:

- описовий метод, експериментальний метод, моделювання

називає:

- основні галузі біології;

- рівні організації життя;

наводить приклади:

- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації;

пояснює:

- значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;

характеризує:

- методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання)

1

 

2

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

1

 

Тема 1. Хімічний склад клітини

3

Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

розпізнає:

- приклади органічних речовин за назвами;

досліджує / спостерігає:

- приклади дії ферментів;

розв’язує:

- елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот;

аналізує та порівнює:

- структурні рівні організації білків;

- властивості органічних молекул

оперує термінами:

- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент

називає:

- органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;

- складові атома (міжпредметні);

- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);

описує:

- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;

наводить приклади:

- продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;

1

 

4

Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.

1

 

5

Ферменти, їхня роль у клітині.

Лабораторне дослідження властивостей ферментів.

1

 

6

Вуглеводи.

Ліпіди.

1

 

7

Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.

АТФ.

1

 

Тема 2. Структура клітини

8

Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.

 

порівнює:

- будову клітини прокаріотів й еукаріотів;

- будову клітин рослин, тварин, грибів;

дотримується правил:

- виготовлення мікропрепаратів та

оперує термінами:

- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет

1

 

розгляду їх за допомогою мікроскопа;

- виконання малюнків біологічних об’єктів;

спостерігає:

- елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах;

аналізує:

- взаємозв’язок між будовою та функціями органел;

- взаємозв’язок між будовою та функціями ядра

називає:

- методи дослідження клітин;

- складові цитоплазми;

- основні клітинні органели та їхні функції;

- основні компоненти та функції ядра;

наводить приклади:

- про- та еукаріотичних організмів;

- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;

розпізнає:

- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;

пояснює:

- роль мембран у життєдіяльності клітин;

- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;

 

 

9

Структура еукаріотичної клітини

 

1

 

10

Типи клітин та їхня порівняльна характеристика

1

 

Тема 3. Принципи функціювання клітини

11

Обмін речовин та енергії.

 

характеризує:

- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;

аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів

порівнює:

- процеси фотосинтезу та хемосинтезу

оперує термінами:

- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез

називає:

- процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;

- органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез;

1

 

12

Фотосинтез: світлова та темнова фаза.

Хемосинтез.

 

1

 

1

 

Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації

13

Гени та геноми. Транскрипція. Основні типи РНК.

 

характеризує:

- процес транскрипції;

- процес біосинтезу білка;

- процес реплікації ДНК;

- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;

- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;

порівнює:

- процеси транскрипції та реплікації;

- процеси мітозу та мейозу

оперує термінами:

- ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз

називає:

- типи генів;

- етапи реалізації спадкової інформації;

- фази мітозу та мейозу;

- періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;

наводить приклади:

- застосування принципу комплементарності нуклеотидів

1

 

14

Генетичний код. Біосинтез білка.

Подвоєння ДНК;

1

 

15

Мейоз. Рекомбінація ДНК.

Статеві клітини та запліднення.

Етапи індивідуального розвитку.

 

1

 

16

Контрольна робота

 

 

1

 

ІІ семестр

Тема 5. Закономірності успадкування ознак

17

Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.

застосовує знання:

- для складання схем схрещування;

- для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів;

характеризує:

- успадкування, зчеплене зі статтю;

- мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;

порівнює:

- модифікаційну та мутаційну мінливість;

- успадкування домінантних і рецесивних ознак;

дотримується правил:

- складання схем родоводів;

оперує термінами:

- алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген

називає:

- методи генетичних досліджень;

- закони Менделя;

- форми мінливості;

- мутагенні фактори;

- види мутацій;

- зчеплення генів у хромосомах;

наводить приклади:

- спадкової мінливості;

- неспадкової мінливості;

- спадкових захворювань людини;

пояснює:

- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;

- значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу

1

 

18

Закони Менделя.

 Практична робота №3.

Складання схем схрещування.

1

 

19

Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

1

 

20

Форми мінливості. Мутації.

1

 

21

Спадкові захворювання людини.

1

 

22

Сучасні методи молекулярної генетики.

 

1

 

Тема 6. Еволюція органічного світу

23

Популяція. Еволюційні фактори.

характеризує:

- розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;

порівнює:

- географічне й екологічне видоутворення;

дотримується правил:

- складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

оперує термінами:

- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез

дає визначення понять:

- конвергенція, дивергенція, паралелізм;

пояснює:

- основні положення сучасної теорії еволюції;

- популяцію як елементарну одиницю еволюції;

- основні характеристики популяції;

- елементарні фактори еволюції;

- критерії виду;

- способи видоутворення;

- докази еволюції;

- види природного добору;
- різні погляди на виникнення життя на Землі

наводить приклади:

- адаптації організмів до умов середовища;

- викопних організмів різних геологічних епох

1

 

24

Механізми видоутворення.

Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.

1

 

25

Еволюція людини.

1

 

26

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя

 

1

 

Тема 7. Біорізноманіття

27

Основи еволюційної філогенії та систематики

характеризує:

- основні принципи біологічної систематики;

аналізує та порівнює:

- засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо)

називає:

- таксономічні одиниці;

- основні групи організмів

1

 

28

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.

 

1

 

29

Неклітинні форми життя: віруси.

Огляд основних еукаріотичних таксонів.

 

1

 

Тема 8. Надорганізмові біологічні системи

30

Екосистеми та їх різноманітність .

Харчові зв’язки,

застосовує знання:

- про особливості функціонування популяцій, екосистемпрогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах;

розпізнає:

- основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;

застосовує знання:

- для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;

дотримується правил:

- побудови екологічних пірамід різних типів;

спостерігає:

- дію екологічних факторів на різні групи організмів;

аналізує та порівнює:

- різні середовища життя;

оперує термінами:

- екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера

називає:

- методи дослідження процесів в екосистемах;

- екологічні фактори;

наводить приклади:

- угруповань, екосистем;

- пристосованості організмів до умов середовища;

- ланцюгів живлення;

пояснює:

- структуру екосистем;

- взаємодію організмів в екосистемах;

- структуру ланцюгів живлення;

- правило екологічної піраміди;

- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;

- функціональні компоненти біосфери;

- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;

порівнює:

- природні та штучні екосистеми;

- роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах

1

 

31

Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.

 

1

 

32

Біосфера як цілісна система.

 

1

 

33

Поняття про селекцію. Одомашнення тварин. ГМО.

1

 

34

Основні загальні властивості живих систем.

1

 

35

Контрольна робота

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальний план для дітей з ЗПР:

Біологія 9 клас

(35 год – 1 год на тиждень)

Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання).

 

№ уроку

Зміст

Діяльність (уміння)

Знання

К-сть годин

Дата

Оцінка

Підпис

Вступ

 

 

1

Біологія як наука. Предмет біології.

практикує:

- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних);

аналізує та порівнює:

- біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;

 

оперує термінами:

- описовий метод, експериментальний метод, моделювання

називає:

- основні галузі біології;

- рівні організації життя;

наводить приклади:

- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації;

пояснює:

- значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;

характеризує:

- методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання)

1

 

 

 

2

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

1

 

 

 

Тема 1. Хімічний склад клітини

 

 

3

Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.

розпізнає:

- приклади органічних речовин за назвами;

досліджує / спостерігає:

- приклади дії ферментів;

розв’язує:

- елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот;

аналізує та порівнює:

- структурні рівні організації білків;

- властивості органічних молекул

оперує термінами:

- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент

називає:

- органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;

- складові атома (міжпредметні);

- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);

описує:

- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;

наводить приклади:

- продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;

1

 

 

 

4

Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.

1

 

 

 

5

Ферменти, їхня роль у клітині.

Лабораторне дослідження властивостей ферментів.

1

 

 

 

6

Вуглеводи.

Ліпіди.

1

 

 

 

7

Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.

АТФ.

1

 

 

 

Тема 2. Структура клітини

 

 

8

Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.

 

порівнює:

- будову клітини прокаріотів й еукаріотів;

- будову клітин рослин, тварин, грибів;

дотримується правил:

- виготовлення мікропрепаратів та

оперує термінами:

- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет

1

 

 

 

розгляду їх за допомогою мікроскопа;

- виконання малюнків біологічних об’єктів;

спостерігає:

- елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах;

аналізує:

- взаємозв’язок між будовою та функціями органел;

- взаємозв’язок між будовою та функціями ядра

називає:

- методи дослідження клітин;

- складові цитоплазми;

- основні клітинні органели та їхні функції;

- основні компоненти та функції ядра;

наводить приклади:

- про- та еукаріотичних організмів;

- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;

розпізнає:

- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;

пояснює:

- роль мембран у життєдіяльності клітин;

- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;

 

 

 

 

9

Структура еукаріотичної клітини

 

1

 

 

 

10

Типи клітин та їхня порівняльна характеристика

1

 

 

 

Тема 3. Принципи функціювання клітини

 

 

11

Обмін речовин та енергії.

 

характеризує:

- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;

аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів

порівнює:

- процеси фотосинтезу та хемосинтезу

оперує термінами:

- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез

називає:

- процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;

- органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез;

1

 

 

 

12

Фотосинтез: світлова та темнова фаза.

Хемосинтез.

 

1

 

 

 

1

 

 

 

Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації

 

 

13

Гени та геноми. Транскрипція. Основні типи РНК.

 

характеризує:

- процес транскрипції;

- процес біосинтезу білка;

- процес реплікації ДНК;

- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;

- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;

порівнює:

- процеси транскрипції та реплікації;

- процеси мітозу та мейозу

оперує термінами:

- ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз

називає:

- типи генів;

- етапи реалізації спадкової інформації;

- фази мітозу та мейозу;

- періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;

наводить приклади:

- застосування принципу комплементарності нуклеотидів

1

 

 

 

14

Генетичний код. Біосинтез білка.

Подвоєння ДНК;

1

 

 

 

15

Мейоз. Рекомбінація ДНК.

Статеві клітини та запліднення.

Етапи індивідуального розвитку.

 

1

 

 

 

16

Контрольна робота

 

 

1

 

 

 

ІІ семестр

Тема 5. Закономірності успадкування ознак

 

 

17

Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.

застосовує знання:

- для складання схем схрещування;

- для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів;

характеризує:

- успадкування, зчеплене зі статтю;

- мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;

порівнює:

- модифікаційну та мутаційну мінливість;

- успадкування домінантних і рецесивних ознак;

дотримується правил:

- складання схем родоводів;

оперує термінами:

- алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген

називає:

- методи генетичних досліджень;

- закони Менделя;

- форми мінливості;

- мутагенні фактори;

- види мутацій;

- зчеплення генів у хромосомах;

наводить приклади:

- спадкової мінливості;

- неспадкової мінливості;

- спадкових захворювань людини;

пояснює:

- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;

- значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу

1

 

 

 

18

Закони Менделя.

 Практична робота №3.

Складання схем схрещування.

1

 

 

 

19

Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

1

 

 

 

20

Форми мінливості. Мутації.

1

 

 

 

21

Спадкові захворювання людини.

1

 

 

 

22

Сучасні методи молекулярної генетики.

 

1

 

 

 

Тема 6. Еволюція органічного світу

 

 

23

Популяція. Еволюційні фактори.

характеризує:

- розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;

порівнює:

- географічне й екологічне видоутворення;

дотримується правил:

- складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі

оперує термінами:

- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез

дає визначення понять:

- конвергенція, дивергенція, паралелізм;

пояснює:

- основні положення сучасної теорії еволюції;

- популяцію як елементарну одиницю еволюції;

- основні характеристики популяції;

- елементарні фактори еволюції;

- критерії виду;

- способи видоутворення;

- докази еволюції;

- види природного добору;
- різні погляди на виникнення життя на Землі

наводить приклади:

- адаптації організмів до умов середовища;

- викопних організмів різних геологічних епох

1

 

 

 

24

Механізми видоутворення.

Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.

1

 

 

 

25

Еволюція людини.

1

 

 

 

26

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя

 

1

 

 

 

Тема 7. Біорізноманіття

 

 

27

Основи еволюційної філогенії та систематики

характеризує:

- основні принципи біологічної систематики;

аналізує та порівнює:

- засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо)

називає:

- таксономічні одиниці;

- основні групи організмів

1

 

 

 

28

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.

 

1

 

 

 

29

Неклітинні форми життя: віруси.

Огляд основних еукаріотичних таксонів.

 

1

 

 

 

Тема 8. Надорганізмові біологічні системи

 

 

30

Екосистеми та їх різноманітність .

Харчові зв’язки,

застосовує знання:

- про особливості функціонування популяцій, екосистемпрогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах;

розпізнає:

- основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;

застосовує знання:

- для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;

дотримується правил:

- побудови екологічних пірамід різних типів;

спостерігає:

- дію екологічних факторів на різні групи організмів;

аналізує та порівнює:

- різні середовища життя;

оперує термінами:

- екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера

називає:

- методи дослідження процесів в екосистемах;

- екологічні фактори;

наводить приклади:

- угруповань, екосистем;

- пристосованості організмів до умов середовища;

- ланцюгів живлення;

пояснює:

- структуру екосистем;

- взаємодію організмів в екосистемах;

- структуру ланцюгів живлення;

- правило екологічної піраміди;

- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;

- функціональні компоненти біосфери;

- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері;

порівнює:

- природні та штучні екосистеми;

- роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах

1

 

 

 

31

Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.

 

1

 

 

 

32

Біосфера як цілісна система.

 

1

 

 

 

33

Поняття про селекцію. Одомашнення тварин. ГМО.

1

 

 

 

34

Основні загальні властивості живих систем.

1

 

 

 

35

Контрольна робота

 

 

1

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шульга Надія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
2 серпня 2021
Переглядів
958
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку