Календарно-тематичне планування для дітей з ЗПР:
Біологія 9 клас
(35 год – 1 год на тиждень)
№ уроку |
Зміст |
Діяльність (уміння) |
Знання |
К-сть годин |
Дата |
|
Вступ |
||||||
1 |
Біологія як наука. Предмет біології. |
практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;
|
оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
1 |
|
|
2 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
1 |
|
|||
Тема 1. Хімічний склад клітини |
||||||
3 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; |
1 |
|
|
4 |
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
1 |
|
|||
5 |
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторне дослідження властивостей ферментів. |
1 |
|
|||
6 |
Вуглеводи. Ліпіди. |
1 |
|
|||
7 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
1 |
|
|||
Тема 2. Структура клітини |
||||||
8 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.
|
порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та |
оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет |
1 |
|
|
розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; |
|
|
|||
9 |
Структура еукаріотичної клітини |
|
1 |
|
||
10 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика |
1 |
|
|||
Тема 3. Принципи функціювання клітини |
||||||
11 |
Обмін речовин та енергії.
|
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; |
1 |
|
|
12 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Хемосинтез.
|
1 |
|
|||
1 |
|
|||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації |
||||||
13 |
Гени та геноми. Транскрипція. Основні типи РНК.
|
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
1 |
|
|
14 |
Генетичний код. Біосинтез білка. Подвоєння ДНК; |
1 |
|
|||
15 |
Мейоз. Рекомбінація ДНК. Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку.
|
1 |
|
|||
16 |
Контрольна робота |
|
|
1 |
|
|
ІІ семестр Тема 5. Закономірності успадкування ознак |
||||||
17 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; |
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
1 |
|
|
18 |
Закони Менделя. Практична робота №3. Складання схем схрещування. |
1 |
|
|||
19 |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
1 |
|
|||
20 |
Форми мінливості. Мутації. |
1 |
|
|||
21 |
Спадкові захворювання людини. |
1 |
|
|||
22 |
Сучасні методи молекулярної генетики.
|
1 |
|
|||
Тема 6. Еволюція органічного світу |
||||||
23 |
Популяція. Еволюційні фактори. |
характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох |
1 |
|
|
24 |
Механізми видоутворення. Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
1 |
|
|||
25 |
Еволюція людини. |
1 |
|
|||
26 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя
|
1 |
|
|||
Тема 7. Біорізноманіття |
||||||
27 |
Основи еволюційної філогенії та систематики |
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
1 |
|
|
28 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.
|
1 |
|
|||
29 |
Неклітинні форми життя: віруси. Огляд основних еукаріотичних таксонів.
|
1 |
|
|||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
||||||
30 |
Екосистеми та їх різноманітність . Харчові зв’язки, |
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистемпрогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: - дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; |
оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
1 |
|
|
31 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
|
1 |
|
|||
32 |
Біосфера як цілісна система.
|
1 |
|
|||
33 |
Поняття про селекцію. Одомашнення тварин. ГМО. |
1 |
|
|||
34 |
Основні загальні властивості живих систем. |
1 |
|
|||
35 |
Контрольна робота |
|
|
1 |
|
|
Індивідуальний план для дітей з ЗПР:
Біологія 9 клас
(35 год – 1 год на тиждень)
Наведена кількість годин на вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки викладання).
№ уроку |
Зміст |
Діяльність (уміння) |
Знання |
К-сть годин |
Дата |
Оцінка |
Підпис |
Вступ |
|
|
|||||
1 |
Біологія як наука. Предмет біології. |
практикує: - методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний — представлення даних); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації;
|
оперує термінами: - описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації; пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання) |
1 |
|
|
|
2 |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
1 |
|
|
|
||
Тема 1. Хімічний склад клітини |
|
|
|||||
3 |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
оперує термінами: - полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні); описує: - властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів; наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи; |
1 |
|
|
|
4 |
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. |
1 |
|
|
|
||
5 |
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторне дослідження властивостей ферментів. |
1 |
|
|
|
||
6 |
Вуглеводи. Ліпіди. |
1 |
|
|
|
||
7 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
1 |
|
|
|
||
Тема 2. Структура клітини |
|
|
|||||
8 |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.
|
порівнює: - будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та |
оперує термінами: - еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет |
1 |
|
|
|
розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує: - взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
називає: - методи дослідження клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем; |
|
|
|
|
||
9 |
Структура еукаріотичної клітини |
|
1 |
|
|
|
|
10 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика |
1 |
|
|
|
||
Тема 3. Принципи функціювання клітини |
|
|
|||||
11 |
Обмін речовин та енергії.
|
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; |
1 |
|
|
|
12 |
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. Хемосинтез.
|
1 |
|
|
|
||
1 |
|
|
|
||||
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації |
|
|
|||||
13 |
Гени та геноми. Транскрипція. Основні типи РНК.
|
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
1 |
|
|
|
14 |
Генетичний код. Біосинтез білка. Подвоєння ДНК; |
1 |
|
|
|
||
15 |
Мейоз. Рекомбінація ДНК. Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку.
|
1 |
|
|
|
||
16 |
Контрольна робота |
|
|
1 |
|
|
|
ІІ семестр Тема 5. Закономірності успадкування ознак |
|
|
|||||
17 |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; |
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
1 |
|
|
|
18 |
Закони Менделя. Практична робота №3. Складання схем схрещування. |
1 |
|
|
|
||
19 |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
1 |
|
|
|
||
20 |
Форми мінливості. Мутації. |
1 |
|
|
|
||
21 |
Спадкові захворювання людини. |
1 |
|
|
|
||
22 |
Сучасні методи молекулярної генетики.
|
1 |
|
|
|
||
Тема 6. Еволюція органічного світу |
|
|
|||||
23 |
Популяція. Еволюційні фактори. |
характеризує: - розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
оперує термінами: - вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять: - конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює: - основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - основні характеристики популяції; - елементарні фактори еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - докази еволюції;
- види природного добору; наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища; - викопних організмів різних геологічних епох |
1 |
|
|
|
24 |
Механізми видоутворення. Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. |
1 |
|
|
|
||
25 |
Еволюція людини. |
1 |
|
|
|
||
26 |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя
|
1 |
|
|
|
||
Тема 7. Біорізноманіття |
|
|
|||||
27 |
Основи еволюційної філогенії та систематики |
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
1 |
|
|
|
28 |
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.
|
1 |
|
|
|
||
29 |
Неклітинні форми життя: віруси. Огляд основних еукаріотичних таксонів.
|
1 |
|
|
|
||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
|
|
|||||
30 |
Екосистеми та їх різноманітність . Харчові зв’язки, |
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистемпрогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; дотримується правил: - побудови екологічних пірамід різних типів; спостерігає: - дію екологічних факторів на різні групи організмів; аналізує та порівнює: - різні середовища життя; |
оперує термінами: - екологічний фактор, продуценти, консументи, редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; - функціональні компоненти біосфери; - роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
1 |
|
|
|
31 |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
|
1 |
|
|
|
||
32 |
Біосфера як цілісна система.
|
1 |
|
|
|
||
33 |
Поняття про селекцію. Одомашнення тварин. ГМО. |
1 |
|
|
|
||
34 |
Основні загальні властивості живих систем. |
1 |
|
|
|
||
35 |
Контрольна робота |
|
|
1 |
|
|
|