Біологія
9 клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Примітка |
І СЕМЕСТР |
|||
Вступ |
|||
1 |
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук |
|
2 |
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
Тема 1. Хімічний склад клітини |
|||
3 |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки |
|
4 |
|
Органічні речовини. Ліпіди. |
|
5 |
|
Вуглеводи. Властивості вуглеводів |
|
6 |
|
Білки та їх властивості. |
|
7 |
|
Функції білків. Ферменти, їхня роль у клітині Лабораторне дослідження: Властивостей ферментів |
|
8 |
|
Нуклеїнові кислоти. Властивості та функції РНК |
|
9 |
|
Будова, властивості та функції ДНК. |
|
10 |
|
Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. Розв’язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
|
11 |
|
Розв’язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
|
12 |
|
Практична робота «Розв’язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот» |
|
13 |
|
Узагальнення знань з теми «Хімічний склад». ТО |
|
Тема 2. Структура клітини |
|||
14 |
|
Методи дослідження. Типи мікроскопії |
|
15 |
|
Структура еукаріотичної клітини: поверхневий етап. |
|
16 |
|
Цитоплазма, рибосоми, органели руху, клітинний центр. |
|
17 |
|
ЕПС, комплекс Гольджі, лізосоми, вакуолі |
|
18 |
|
Мітохондрії, пластиди |
|
19 |
|
Ядро, його структурна організація та функції |
|
20 |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. Лабораторні робота 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
21 |
|
Узагальнення знань з теми «Структура клітини». ТО |
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини |
|||
22 |
|
Обмін речовин та енергії. Енергетичний обмін |
|
23 |
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах |
|
24 |
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання |
|
25 |
|
Пластичний обмін. Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
|
26 |
|
Хемосинтез |
|
27 |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах. |
|
28 |
|
Контрольна робота № 1 з теми «Принципи функціонування клітин» ТО |
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації |
|||
29 |
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів |
|
30 |
|
Основні типи РНК Генетичний код. |
|
31 |
|
Транскрипція |
|
32 |
|
Біосинтез білка Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК |
|
ІІ СЕМЕСТР |
|||
33 |
|
Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
34 |
|
Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
35 |
|
Практична робота № 2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
36 |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. |
|
37 |
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. Лабораторне дослідження: фаз мітозу |
|
38 |
|
Статеві клітини та запліднення |
|
39 |
|
Етапи індивідуального розвитку |
|
40 |
|
Узагальнення знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» ТО |
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак |
|||
41 |
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
42 |
|
Закони Менделя, їх генетичні основи |
|
43 |
|
Закони Менделя, їх генетичні основи |
|
44 |
|
Практична робота № 3 Складання схем схрещування |
|
45 |
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. Ознака як результат взаємодії генів. |
|
46 |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. Форми мінливості. Лабораторне дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|
47 |
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
48 |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. |
|
49 |
|
Сучасні методи молекулярної генетики Проект: Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
50 |
|
Узагальнення знань з теми «Закономірності успадкування ознак» ТО |
|
Тема 6. Еволюція органічного світу |
|||
51 |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики |
|
52 |
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. Механізми видоутворення |
|
53 |
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна |
|
54 |
|
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції |
|
55 |
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
|
56 |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
57 |
|
Контрольна робота № 2 з теми «Еволюція органічного світу». ТО |
|
Тема 7. Біорізноманіття |
|||
58 |
|
Екосистема. Різноманітність екосистем |
|
59 |
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах |
|
60 |
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори |
|
61 |
|
Стабільність екосистем та причини її порушення |
|
62 |
|
Біосфера як цілісна система |
|
63 |
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
|
64 |
|
Узагальнення і систематизація знань з теми. Проект (дослідницький): Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості ТО |
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини |
|||
65 |
|
Поняття про селекцію |
|
66 |
|
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин |
|
67 |
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин |
|
68 |
|
Огляд традиційних біотехнологій |
|
69 |
|
Основи генетичної та клітинної інженерії Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично модифіковані організми |
|
Узагальнення |
|||
70 |
|
Основні загальні властивості живих систем ТО |
|