Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.

Про матеріал

Мета :

навчальна:розкрити зміст біології як науки, охарактеризувати предмет біології, розглянути основні галузі біології та її місце серед інших наук;

розвивальна: розвивати образне і логічне мислення учнів, навички індивідуальної та групової форми роботи; формувати вміння працювати з опорними схемами та навчальною літературою; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховна:виховувати повагу до життя як найвищої цінності.

Перегляд файлу

                                            Урок №1            Дата проведення уроку­­­­­­­­­­­­­­­_____________

Тема. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.

Мета : 

навчальна:розкрити зміст біології як  науки, охарактеризувати предмет біології, розглянути основні галузі біології та її місце серед інших наук;

розвивальна: розвивати образне і логічне мислення учнів, навички індивідуальної та групової форми роботи; формувати вміння працювати з опорними схемами та навчальною літературою; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховна:виховувати повагу до життя як найвищої цінності.

Очікувані результати: учні називають основні галузі біології; пояснюють зв'язок біології з іншими науками..

Обладнання : підручники, зошити, портрети видатних учених-біологів, фотографії або таблиці із зображенням біологічних об’єктів.

Базові поняття і терміни:біологія, біологічні науки, анатомія, цитологія, гістологія, фізіологія, генетика, біохімія, ембріологія, ботаніка, зоологія, мікологія, біофізика.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент 

  1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення позитивного психологічного настрою.
  2. Пояснення вимог до робочих зошитів, рекомендації щодо підручників та навчальних посібників.
  3. Проведення інструктажу з безпеки життєдіяльності.

 

ІІ. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності

  У попередніх класах ви вже познайомилися з кількома галузями біології та розглянули живі організми , які вони вивчають.

  • Вправа «Асоціативний кущ»

     Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «біологія». Усі відповіді    

     записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

     Узагальнення результатів.

  Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.    Ми з вами продовжимо вивчення біології. Сьогодні на уроці ми розглянемо предмет вивчення біології, пригадаємо  основні галузі біології та з’ясуємо місце біології  серед інших наук.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Біологія як наука

  • Розповідь учителя з елементами бесіди   

  Біологія – це наука про життя. Як і будь-яка інша наука, біологія має об’єкт, який вона вивчає, і методи, якими вона користується для його вивчення. Крім того, біологія має власний понятійний апарат – сукупність термінів і понять, які вчені-біологи використовують у своїй роботі.

  Але не тільки наявність усього цього робить біологію наукою. У першу чергу, наукою її робить раціональний підхід у діяльності. Біологія у своїй роботі спирається не на віру, а на сумнів. Біологи постійно піддають сумніву отриману інформацію. Вони багаторазово її перевіряють, пропонують пояснення отриманих результатів і висувають гіпотези, а потім на основі цих гіпотез роблять прогнози. І якщо прогнози збуваються, то гіпотеза стає вже теорією.

 

Інформація → Перевірка достовірності →  Пояснення отриманих результатів → Гіпотеза →Прогноз → Підтвердження прогнозу → Теорія

 

2.Предмет біології, її основні галузі

  • Прийом «Мікрофон»
  1. Які біологічні науки ви знаєте?
  2. Пригадайте, що вивчають ці науки?
  • Розповідь учителя з елементами бесіди   

  Предметом біології є всі живі організми та різноманітні прояви їхньої життєдіяльності. Але живих організмів на нашій планеті багато, і вони дуже різноманітні. А ще є вимерлі організми, які також вивчає біологія. Тому сучасна біологія стала справжньою системою наук, у якій виділяють багато галузей.

  Ціла низка галузей біології присвячена вивченню певних систематичних груп живих організмів. Ботаніка вивчає рослини, вірусологіявіруси, зоологія тварин, а мікологія гриби. Це великі галузі, які, у свою чергу, поділяються на більш дрібні. Так, бріологія вивчає мохи, арахнологіяпавуків, ентомологія комах, мірмекологіямурах, іхтіологіяриб, орнітологіяптахів, а мамалогіяссавців. Деякі галузі біології вивчають внутрішні процеси в живих організмах. Це, наприклад, фізіологія рослин і фізіологія тварин. Біохімія вивчає перебіг хімічних реакцій у живих організмах. Цитологія досліджує особливості будови клітин, а гістологіятканин. Генетика займається дослідженням спадковості та мінливості організмів, а етологіядослідженням поведінки тварин. Надзвичайно важливою галуззю біології є екологія, яка вивчає взаємодію організмів між собою та з навколишнім середовищем. Існують галузі біології, які займаються вивченням сукупностей живих організмів, їх об’єднань, які утворюються в тих чи інших умовах. Це популяційна генетика (вивчає генетичні процеси в популяціях), біогеоценологія (досліджує біогеоценози) та інші.

  • Самостійна робота учнів із термінами з подальшою взаємоперевіркою

Цитологія — наука, що вивчає будову та функції клітин.

Гістологія — наука, що вивчає будову та функції тканин.

Анатомія — наука про будову організму.

Фізіологія — наука про функції та процеси життєдіяльності організму.

Генетика — наука про спадковість і мінливість організмів.

Біохімія — наука про закономірності та особливості перебігу хімічних явищ у живих організмах.

Біофізика — наука, що вивчає закономірності та особливості перебігу фізичних процесів у живих організмах.

Ембріологія — наука, що вивчає закономірності розвитку клітини, тканини та органів зародка.

 

ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів

  • Вправа «Тести для друга».

Скласти три тестових завдання формату А (на вибір однієї правильної відповіді) і запропонувати для виконання сусідові по парті.

 

  • Бесіда

1. Що таке біологія?

2. Що є об’єктом вивчення біології?

3. Які основні галузі біології?

4. Що вивчає анатомія?

5. Що вивчає цитологія?

V. Підбиття підсумків уроку

  • Вправа «Незакінчені речення».

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

  1. На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...
  2. Урок важливий, тому що...
  3. Мені сподобалось...
  4. Мені не сподобалось…
  5. Від наступного уроку я чекаю....

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати §1 підручника (с.4).
  2. Підготувати  повідомлення «Методи біологічних досліджень».
  3. Виконати завдання 7 на с.7.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
27961
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку