Мета :
навчальна: : ознайомити з основними органічними молекулами, що входять до складу живих організмів, поняттями «мономери», «полімери», «біополімери»; формувати знання про значення різних продуктів харчування в раціоні людини; формувати уявлення про найбільш поширені біополімери;
розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, мову, уміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію;
виховна: виховувати розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Урок №4 Дата проведення уроку_____________
Тема. Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери
Мета :
навчальна: : ознайомити з основними органічними молекулами, що входять до складу живих організмів, поняттями «мономери», «полімери», «біополімери»; формувати знання про значення різних продуктів харчування в раціоні людини; формувати уявлення про найбільш поширені біополімери;
розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, мову, уміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію;
виховна: виховувати розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Обладнання : підручники, зошити, малюнки продуктів харчування.
Базові поняття і терміни: органічні речовини, неорганічні речовини, макромолекули, мономери, полімери.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Органічні речовини живих організмів
Крім неорганічних до складу клітин живих організмів входять органічні речовини. Це ті речовини, які утворюються тільки в живих організмах. Органічних речовин у світі набагато більше, ніж неорганічних. Зараз їх нараховують уже більше 25 млн і постійно відкривають або створюють нові. Органічні речовини містяться в живих організмах, які ми споживаємо в їжу. Різні речовини містяться в них у різній кількості.
Всі органічні речовини поділяють на чотири основні групи: білки, вуглеводи, ліпіди й нуклеїнові кислоти. До складу всіх цих речовин обов’язково входять атоми Карбону, Гідрогену й Оксигену.
2.Мономери й полімери
Великі молекули органічних речовин часто називають макромолекулами, які складаються з великої кількості однакових ланок. Ці ланки називають мономерами(елементарні молекули). А речовини, молекули яких складаються з таких мономерів, називають полімерам. Використовують також назву «біополімери» - полімери, які вироблені живими організмами.
3.Біополімери
Біополімери наявні в усіх групах органічих речовин. З білками-полімерами ви добре знайомі з курсу біології людини. Це гемоглобін, який транспортує кисень у крові, ферменти, які здійснюють процес травлення (амілаза, пепсин), і гормони (інсулін, глюкагон). Найбільш поширеними біополімерами на нашій планеті є вуглеводи целюлоза (виробляється рослинами) і хітин (виробляється грибами й комахами). РНК і ДНК є прикладами полімерів нуклеїнових кислот. А статеві гормони людини естроген і тестостерон — це полімерні ліпіди.
ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів
Деякі біополімери завдяки своїй будові мають дивовижні властивості. Одним з таких полімерів є павутина. Її виробляють представники павукоподібних. Зва- жаючи на її склад, павутина належить до білків. Але вона не є суцільною ниткою, а має структуру, як у каната, — сплетена з багатьох мікроволокон. Максимальне навантаження, яке витримує павутина, становить 2,7 ГПа. Цей самий показник для сталі — 1,5 ГПа. Не менш дивною речовиною є шовк, який виробляють комахи. Він теж є білком і схожий за складом на павутину. Хоча міцність його менша. А от довжина шовкової нитки вражає. Вона може становити від 800 до 1000 метрів.
V. Домашнє завдання