Мета :
навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями ферментів; розкрити значення ферментів для живих організмів; формувати знання про основні види ферментів; нагадати роль травних ферментів у процесі травлення; дослідити властивості ферментів; формувати вміння визначати вплив фізичних факторів на властивості;
розвивальна: розвивати навички роботи в парі, навички міжособистісного спілкування, мову, пам'ять, мислення, увагу, уміння систематизувати та узагальнювати інформацію, робити логічні висновки;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд, інтерес до предмета.
Урок №6 Дата проведення уроку_____________
Тема. Ферменти, їхня роль у клітині.
Лабораторне дослідження: властивостей ферментів
Мета :
навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями ферментів; розкрити значення ферментів для живих організмів; формувати знання про основні види ферментів; нагадати роль травних ферментів у процесі травлення; дослідити властивості ферментів; формувати вміння визначати вплив фізичних факторів на властивості;
розвивальна: розвивати навички роботи в парі, навички міжособистісного спілкування, мову, пам’ять, мислення, увагу, уміння систематизувати та узагальнювати інформацію, робити логічні висновки;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд, інтерес до предмета.
Обладнання : підручники, зошити, малюнки продуктів харчування.
Базові поняття і терміни: органічні речовини, білки, ферменти.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Вивчаючи травну систему людини, ви ознайомилися з деякими ферментами, які беруть участь у про цесі травлення. Пригадайте ці ферменти. Яку функцію в травній системі вони виконують? Які ще ферменти з вивчених раніше ви можете пригадати?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Ферменти
Під час вивчення біології людини ви вже познайомилися з такою групою білків, як ферменти. Ферменти є унікальними молекулами. Вони виконують функцію каталізу, тобто прискорюють хімічні реакції, і роблять вони це надзвичайно ефективно!
Наприклад, для взаємодії атмосферного азоту з воднем у процесі синтезу азотних добрив сучасна промисловість використовує температуру 500 °С і тиск у 350 атмосфер! Це за наявності каталізатора — пористого заліза з певними домішками. А звичайна ґрунтова бактерія азотобактер здійснює ті самі реакції за допомогою ферментів у звичайних умовах. Без високих температур і за нормального тиску.
Ферменти потрібні для здійснення процесів обміну речовин у клітині. Без них реакції обміну перебігають надзвичайно повільно. А часто ці реакції без ферментів узагалі не відбуваються.
Як же ферментам вдається досягати такого успіху? Секрет у їхній просторовій будові. Будь-який фермент є ланцюжком амінокислот, що певним чином згорнутий у просторі. Згортання ланцюжка відбувається таким чином, щоб радикали амінокислот утворили унікальну структуру — активний центр ферменту (рис.6.2 с.33). Саме в цьому центрі й відбуваються реакції.
Радикали амінокислот розташовані у просторі певним чином відносно один до одного. Вони різні за своїми властивостями, і їхня спільна дія створює умови, в яких відповідна реакція відбувається надзвичайно швидко.
У деяких випадках для роботи ферменту потрібний і небілковий компонент. Це сполука (її називають кофактором), яка приєднується до ферменту й також бере участь у процесі каталізу реакції. Часто кофакторами ферментів є вітаміни.
2.Що впливає на активність ферментів?
Учні опрацьовують матеріал підручника на с.33-34 і роблять висновок про чинники, які впливають на активність ферментів.
3.Лабораторне дослідження:властивостей ферментів
Мета: практично виявити та дослідити різні властивості ферментів та вплив на них різноманітних фізичних факторів.
Обладнання й матеріали: пробірки, невеликі кубики сирої і вареної картоплі, гідроген пероксид з холодильника, гідроген пероксид, що має кімнатну температуру, підручники і зошити.
Хід роботи
В даній роботі властивості всіх ферментів розглядаються на прикладі ферменту пероксидази, який міститься в клітинах картоплі. В випадку контакту пероксидази із гідроген пероксидом проходить розклад пероксиду на воду і кисень, який виділяється в вигляді невеликих пухирців газу.
1. Для початку візьміть 3 пробірки та помістіть в них невеликі кубики картоплі. В перші 2 помістіть кубики сирої картоплі, а в 3-тю — вареної.
2. Після чого залийте 1-шу пробірку розчином гідроген пероксиду, що перед цим знаходився в холодильнику.
3. Уважно спостерігайте виділяються пухирці газу чи ні. Зазначте інтенсивність їхнього виділення.
4. Залийте 2-гу та 3-тю пробірки розчином гідроген пероксиду, що має кімнатну температуру.
5. Уважно спостерігайте, виділяються пухирці газу чи ні. Відзначте інтенсивність їхнього виділення.
6. Зробіть відповідний висновок, в якому зазначте результати спостережень і поясніть, яким чином вплинули низька температура і теплова обробка на роботу ферменту пероксидази.
ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів
V. Домашнє завдання