Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторне дослідження: властивостей ферментів

Про матеріал

Мета :

навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями ферментів; розкрити значення ферментів для живих організмів; формувати знання про основні види ферментів; нагадати роль травних ферментів у процесі травлення; дослідити властивості ферментів; формувати вміння визначати вплив фізичних факторів на властивості;

розвивальна: розвивати навички роботи в парі, навички міжособистісного спілкування, мову, пам'ять, мислення, увагу, уміння систематизувати та узагальнювати інформацію, робити логічні висновки;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд, інтерес до предмета.

Перегляд файлу

                                Урок №6            Дата проведення уроку­­­­­­­­­­­­­­­_____________

Тема. Ферменти, їхня роль у клітині.

           Лабораторне дослідження: властивостей ферментів

Мета : 

навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями ферментів; розкрити значення ферментів для живих організмів; формувати знання про основні види ферментів; нагадати роль травних ферментів у процесі травлення; дослідити властивості ферментів; формувати вміння визначати вплив фізичних факторів на властивості;

розвивальна: розвивати навички роботи в парі, навички міжособистісного спілкування, мову, пам’ять, мислення, увагу, уміння систематизувати та узагальнювати інформацію, робити логічні висновки;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд, інтерес до предмета.

Обладнання : підручники, зошити, малюнки продуктів харчування.

Базові поняття і терміни: органічні речовини, білки, ферменти.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної  діяльності

  • Бесіда:
  1. Що таке білки?
  2. Що входить до складу білків?
  3. Скільки рівнів організації мають білки?
  4. Як класифікують білки?
  5. Які функції в живих організмах виконують білки?

 

  • Обговорення

Вивчаючи травну систему людини, ви ознайоми­лися з деякими ферментами, які беруть участь у про­ цесі травлення. Пригадайте ці ферменти. Яку функцію в  травній системі вони виконують? Які ще ферменти з вивчених раніше ви можете пригадати?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Ферменти

  • Розповідь з елементами бесіди

    Під час вивчення біології людини ви вже познайомилися з такою групою білків, як ферменти. Ферменти є унікальними молекулами. Вони виконують функцію каталізу, тобто прискорюють хімічні реакції, і роблять вони це надзвичайно ефективно!

    Наприклад, для взаємодії атмосферного азоту з воднем у процесі синтезу азотних добрив сучасна промисловість використовує температуру 500 °С і тиск у 350 атмосфер! Це за наявності каталізатора — пористого заліза  з певними домішками. А звичайна ґрунтова бактерія азотобактер здійснює ті самі реакції за допомогою ферментів у звичайних умовах. Без високих температур і за нормального тиску.

    Ферменти потрібні для здійснення процесів обміну речовин у клітині. Без них реакції обміну перебігають надзвичайно повільно. А часто ці реакції без ферментів узагалі не відбуваються.

    Як же ферментам вдається досягати такого успіху? Секрет у їхній просторовій будові. Будь-який фермент є ланцюжком амінокислот, що певним чином згорнутий у просторі. Згортання ланцюжка відбувається таким чином, щоб радикали амінокислот утворили унікальну структуру — активний центр ферменту (рис.6.2 с.33). Саме в цьому центрі й відбуваються реакції.    

    Радикали амінокислот розташовані у просторі певним чином відносно один до одного. Вони різні за своїми властивостями, і їхня спільна дія створює умови, в яких відповідна реакція відбувається надзвичайно швидко.   

    У деяких випадках для роботи ферменту потрібний і небілковий компонент. Це сполука (її називають кофактором), яка приєднується до ферменту й також бере участь у процесі каталізу реакції. Часто кофакторами ферментів є вітаміни.

 

2.Що впливає на активність ферментів?

  • Робота з підручником

Учні опрацьовують матеріал підручника на с.33-34 і роблять висновок про чинники, які впливають на активність ферментів.

 

3.Лабораторне дослідження:властивостей ферментів

Мета: практично виявити та дослідити різні властивості ферментів та вплив на них різноманітних фізичних факторів.

Обладнання й матеріали: пробірки, невеликі кубики сирої і вареної картоплі, гідроген пероксид з холодильника, гідроген пероксид, що має кімнатну температуру, підручники і зошити.

Хід роботи

В даній роботі властивості всіх ферментів розглядаються на прикладі ферменту пероксидази, який міститься в клітинах картоплі. В випадку контакту пероксидази із гідроген пероксидом проходить розклад пероксиду на воду і кисень, який виділяється в вигляді невеликих пухирців газу.

1. Для початку візьміть 3 пробірки та помістіть в них невеликі кубики картоплі. В перші 2 помістіть кубики сирої картоплі, а в 3-тю — вареної.

2. Після чого залийте 1-шу пробірку розчином гідроген пероксиду, що перед цим знаходився в холодильнику.

3. Уважно спостерігайте виділяються пухирці газу чи ні. Зазначте інтенсивність їхнього виділення.

4. Залийте 2-гу та 3-тю пробірки розчином гідроген пероксиду, що має кімнатну температуру.

5. Уважно спостерігайте, виділяються пухирці газу чи ні. Відзначте інтенсивність їхнього виділення.

6. Зробіть відповідний висновок, в якому зазначте результати спостережень і поясніть, яким чином вплинули низька температура і теплова обробка на роботу ферменту пероксидази.

 

ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів

  • Опитування
  1. Що таке ферменти?
  2. Навіщо живим організмам потрібні ферменти?
  3. Як працюють ферменти?
  4. Що може перешкодити роботі ферменту?

V. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 6  підручника.
  2. Виконати завдання 1-8 на с.35.

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
7467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку