Мета :
навчальна: ознайомити учнів з рівнями організації біологічних систем, основними методами біологічних досліджень;
розвивальна: розвивати увагу, пам'ять, мову, уміння порівнювати, логічно мислити, робити висновки та узагальнення;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до всього живого, інтерес до предмета.
Урок №2 Дата проведення уроку_____________
Тема. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень
Мета :
навчальна: ознайомити учнів з рівнями організації біологічних систем, основними методами біологічних досліджень;
розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, мову, уміння порівнювати, логічно мислити, робити висновки та узагальнення;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до всього живого, інтерес до предмета.
Очікувані результати: учні називають основні галузі біології; пояснюють зв'язок біології з іншими науками..
Обладнання : підручники, зошити, фотографії або таблиці із зображенням біологічних об’єктів, схема «Рівні організації біологічних систем».
Базові поняття і терміни:біологія, методи біологічних досліджень, спостереження, опис, порівняння, експеримент, моніторинг, рівні організації біологічних систем.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Рівні організації біологічних систем
Характерною особливістю всіх біологічних систем є наявність у них кількох рівнів організації (мал. с.5). Організм тварини, наприклад, складається з багатьох органічних молекул — білків, вуглеводів, жирів, нуклеїнових кислот. Це і є першим рівнем її організації — молекулярним. Біологічні молекули об’єднуються в більш складні структури — клітини, які є наступним рівнем організації — клітинним. Клітини в організмі тварини не існують самі по собі. Вони об’єднані в більші структури — тканини й органи. Це тканинно-органний рівень організації. А вже тканини й органи об’єднуються у складі організму тварини, утворюючи організмовий рівень організації. Але й це ще не все! Тварини не живуть самі по собі. У межах пев- них територій вони утворюють групи особин свого виду — популяції, які є складовими частинами популяційно-видового рівня організації. Популяції ж окремих видів взаємодіють з популяціями інших живих організмів, які живуть разом з ними. Таким чином вони утворюють екосистеми — складові екосистемного рівня організації. І нарешті, всі екосистеми нашої планети об’єднуються у складі біосфери, яка є найвищим рівнем організації живих систем.
Складання схеми «Рівні організації біологічних систем»
Молекула – Органела – Клітина – Тканина – Орган – Система органів – Організм – Популяція – Екосистема – Біосфера
2.Основні методи біологічних досліджень
Які методи біологічних досліджень ви знаєте?
«Методи біологічних досліджень».
Як і будь-яка наука, біологія має свої методи досліджень. Цих методів дуже багато. Деякі з них з’явилися дуже давно, а деякі стали можливими тільки з появою сучасних технологій.
Найстарішим методом біології можна назвати спостереження. Саме з нього біологія й починалася, коли наші предки спостерігали за тваринами, щоб їх потім вполювати. Спостереження є основою описового методу біології, тому що її результатом є саме опис біологічного об’єкта, процесу або явища.
Дуже давнім методом біології є також порівняння, коли об’єкт дослідження порівнюють з іншими об’єктами. Але справжньою наукою біологія стала тоді, коли біологи почали проводити експерименти. Експеримент і зараз залишається головним методом у біології. Для того, щоб результати експериментів можна було правильно пояснити й порівняти між собою, проводять статистичну обробку результатів. Вона є основою статистичного методу в біології.
У наш час дуже важливими методами біологічних досліджень стали моніторинг і моделювання. Моніторинг є цілою системою спостережень за біологічними об’єктами, які проводять з певною періодичністю. А моделювання є віртуальним експериментом, який проводять за допомогою комп’ютерів.
ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів
1. Які рівні організації життя можна виділити у живих організмів?
2.Які основні методи біологічних досліджень?
3.Що таке експеримент?
4. Яке значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи ?
На прикладі будь-якої домашньої тварини поясніть, за допомогою яких методів дослідження можна вивчити особливості її поведінки.
V. Домашнє завдання