Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

Про матеріал

Мета :

навчальна: ознайомити учнів з рівнями організації біологічних систем, основними методами біологічних досліджень;

розвивальна: розвивати увагу, пам'ять, мову, уміння порівнювати, логічно мислити, робити висновки та узагальнення;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до всього живого, інтерес до предмета.

Перегляд файлу

                                       Урок №2            Дата проведення уроку­­­­­­­­­­­­­­­_____________

Тема. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

Мета : 

навчальна: ознайомити учнів з рівнями організації біологічних систем, основними методами біологічних досліджень;

розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, мову, уміння порівнювати, логічно мислити, робити висновки та узагальнення;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до всього живого, інтерес до предмета.

Очікувані результати: учні називають основні галузі біології; пояснюють зв'язок біології з іншими науками..

Обладнання : підручники, зошити, фотографії або таблиці із зображенням біологічних об’єктів, схема «Рівні організації біологічних систем».

Базові поняття і терміни:біологія, методи біологічних досліджень, спостереження, опис, порівняння, експеримент, моніторинг, рівні організації біологічних систем.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної  діяльності

  • Бесіда
  1. Що таке біологія?
  2. Що є об’єктом вивчення біології?
  3. Які ви знає те біологічні науки?
  4. Що вивчає анатомія?
  5. Що вивчає цитологія?
  6. Що вивчає генетика?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Рівні організації біологічних систем

  • Розповідь учителя з елементами бесіди   

Характерною особливістю всіх біологічних систем є наявність у них кількох рівнів організації (мал. с.5). Організм тварини, наприклад, складається з багатьох органічних молекул — білків, вуглеводів, жирів, нуклеїнових кислот. Це і є першим рівнем її організації — молекулярним. Біологічні молекули об’єднуються в більш складні структури — клітини, які є наступним рівнем організації — клітинним. Клітини в організмі тварини не існують самі по собі. Вони об’єднані в більші структури — тканини й органи. Це тканинно-органний рівень організації. А вже тканини й органи об’єднуються у складі організму тварини, утворюючи організмовий рівень організації. Але й це ще не все! Тварини не живуть самі по собі. У межах пев- них територій вони утворюють групи особин свого виду — популяції, які є складовими частинами популяційно-видового рівня організації. Популяції ж окремих видів взаємодіють з популяціями інших живих організмів, які живуть разом з ними. Таким чином вони утворюють екосистеми — складові екосистемного рівня організації. І нарешті, всі екосистеми нашої планети об’єднуються у складі біосфери, яка є найвищим рівнем організації живих систем.

  • Самостійна робота учнів

Складання схеми «Рівні організації біологічних систем»

 

Молекула – Органела – Клітина – Тканина – Орган – Система органів – Організм – Популяція – Екосистема – Біосфера

 

2.Основні методи біологічних досліджень

  • Прийом «Мікрофон»

Які  методи біологічних досліджень ви знаєте?

 

  • Повідомлення  учнів

«Методи біологічних досліджень».

 

  • Розповідь учителя з елементами бесіди   

  Як і будь-яка наука, біологія має свої методи досліджень. Цих методів дуже багато. Деякі з них з’явилися дуже давно, а деякі стали можливими тільки з появою сучасних технологій.

  Найстарішим методом біології можна назвати спостереження. Саме з нього біологія й починалася, коли наші предки спостерігали за тваринами, щоб їх потім вполювати. Спостереження є основою описового методу біології, тому що її результатом є саме опис біологічного об’єкта, процесу або явища.

  Дуже давнім методом біології є також порівняння, коли об’єкт дослідження порівнюють з іншими об’єктами. Але справжньою наукою біологія стала тоді, коли біологи почали проводити експерименти. Експеримент і зараз залишається головним методом у біології. Для того, щоб результати експериментів можна було правильно пояснити й порівняти між собою, проводять статистичну обробку результатів. Вона є основою статистичного методу в біології.

  У наш час дуже важливими методами біологічних досліджень стали моніторинг і моделювання. Моніторинг є цілою системою спостережень за біологічними об’єктами, які проводять з певною періодичністю. А моделювання є віртуальним експериментом, який проводять за допомогою комп’ютерів.

 

ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів

  • Бесіда

1. Які рівні організації життя можна виділити у живих організмів?

2.Які основні методи біологічних досліджень?

3.Що таке експеримент?

4. Яке значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи ?

  • Самостійна робота учнів

На прикладі будь-якої домашньої тварини поясніть, за допомогою яких методів дослідження можна вивчити особливості її поведінки.

V. Домашнє завдання

  1. Опрацювати §1 підручника (с.4-6).
  2. Повторити будову клітини.

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
1644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку