Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.

Про матеріал
Тема уроку: розкрити зміст біологічних наук, що вивчають людину; розглянути методи дослідження людського організму; розвивати образне і логічне мислення учнів, навички індивідуальної та групової форми роботи; формувати вміння працювати з опорними схемами та навчальною літературою; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати повагу до життя як найвищої цінності; розкрити ідею гармонії людини і природи...
Перегляд файлу

 

Урок з біології 8 клас.

Тема: Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.

Тема уроку: розкрити зміст біологічних наук, що вивчають людину; розглянути методи дослідження людського організму; розвивати образне і логічне мислення учнів, навички індивідуальної та групової форми роботи; формувати вміння працювати з опорними схемами та навчальною літературою; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати повагу до життя як найвищої цінності; розкрити ідею гармонії людини і природи.

Обладнання та матеріали: підручники, зошити, таблиці, проектор, ноутбук.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап        

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.   

        Слово  вчителя                            Який   довершений  витвір–людина! 

                                                                                                           (В.Шекспір)                                                                                                                                                          

Як  багато на  світі див! Гігантські дерева та велетенські статуї, фантастичні водоспади та вигадливі палаци,неймовірні сталактитові печери та величезні храми викликають подив у будь –кого,кому пощастить їх бодай одного разу побачити.  Але жодне з чудес  світу  не порівняти з тим, що завжди  з нами .Це диво  -ми  самі!

                                                 Дивних багато в світі див,

               Найдивніше із них -  людина …

Так колись сказав Софокл. Із давньогрецьким драматургом важко не погодитися Адже людина вже багато століть перебуває в центрі уваги мислителів і вчених , художників і письменників, а ії осягнення все ще триває. І цьому ,очевидно не буде кінця.

Я вважаю, що людина-це найдивовижніше творіння природи, найчудовіше і найдосконаліше .

 

 

Кожна людина є неповторною, чудесною, дивною, фантастичною. Непередбачуваною які  асоціації викликає слово  «людина « у вас?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів        

Вправа «Асоціативний кущ»

                                                                       Рухається

                                                                                                                  спілкується

                                      мислить    

 

 

 

                         гетеротроф               еукаріот

                                                               

                                                                         

                                                                          аналізує

   Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: гетеротроф, рухається, розмовляє, мислить, спілкується, еукаріот, аналізує, працює тощо.

Узагальнення результатів.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

  Засвоєння нового матеріалу

1.    Біологія людини — наука про будову, процеси життєдіяльності, розвиток, походження, еволюцію та географічне розселення людей.

Складання опорної схеми за результатами обговорення

 

 

 

 

 

                 медицина    Цитологія                           

   Гістологія         гігієна                                   

   Анатомія          валеологія                                                                         

   Фізіологія           екологія людини                              

              Генетика

              Біохімія

              Біофізика

 

 

Пізнаючи закони навколишнього світу, людина почала вивчати і свій власний організм. Виникли науки, серед яких найважливіше місце посідають анатомія й фізіологія.

     пригадайте, що вивчають ці науки?

Анатомія — наука про будову окремих органів, їхніх систем і організму в цілому.

Фізіологія — наука про функції та процеси життєдіяльності організму.

     пригадайте біологічні науки, про які ми дізналися під час вивчення представників царства тварини та царства рослини. Які з цих наук можуть також вивчати організм людини?

Самостійна робота учнів із термінами з подальшою взаємоперевіркою

 

Цитологія

наука, що вивчає будову та функції клітин

Гістологія

наука, що вивчає будову та функції тканин

Анатомія

наука про будову організму.

Фізіологія

наука про функції та процеси життєдіяльності організму.

Генетика

наука про спадковість і мінливість організмів.

Біохімія

про закономірності та особливості перебігу хімічних явищ у живих організмах.

Біофізика

наука, що вивчає закономірності та особливості перебігу фіз. процесів у живих організмах.

Ембріологія

наука, що вивчає закономірності розвитку клітини, тканини та органів зародка

Гігієна

наука, що вивчає вплив різних факторів на організм та його здоров’я

Екологія людини

наука, що досліджує вплив на людину природних і соціальних факторів навколишнього середовища.

Медицина

наука, спрямована на зміцнення та охорону здоров’я людини, продовження її життя, запобігання хворобам

Валеологія

наука, що вивчає методи

 

здорового способу життя

 

Вправа  «Мікрофон»      що вивчає така комплексна наука, як біологія людини?

(біологія людини — наука про будову, процеси життєдіяльності, розвиток, походження, еволюцію та географічне розселення людей.)

2.   Основні методи дослідження організму людини

Описати зовнішню будову тіла людини нескладно: будь-яку його частину ми можемо побачити безпосередньо. Проте як з’ясувати, що міститься під шкірним покривом тіла? Одним із найважливіших і найдавніших методів, що дає змогу відповісти на це запитання, є розтин мертвого тіла й вивчення його органів. Невипадково назва науки про будову організму походить від грецького слова «анатоме» — розтинання. Так, ще в стародавньому єгипті жерці, які розтинали тіла померлих, готуючи їх для бальзамування, склали один із перших описів внутрішньої будови організму людини.

Хоча людський організм лікарі вивчали й за часів античності, і за часів середньовіччя, систематичні анатомічні дослідження розпочалися лише в епоху відродження — після скасування заборони на розтин тіл, накладеної християнською церквою. Засновником анатомії як науки вважають італійського вченого Андреаса Везалія, який у 1543 році написав трактат «про будову людського тіла».

Лише через декілька століть із розвитком фізики вчені-анатоми й лікарі змогли «зазирнути» всередину живого організму людини.

     Які сучасні методи дослідження організму людини ви знаєте?

(мікроскопія, рентгенографія, ультразвукова діагностика (узд), електрокардіографія тощо.)

Завдяки відкриттю рентгенівських променів дослідники вперше одержали зображення внутрішніх органів на спеціальних плівках.

 

 

 

Внутрішні органи можна побачити й на моніторі приладу для ультразвукового дослідження (узд), піддаючи певні ділянки тіла дії звукових хвиль високої частоти.

Щоб роздивитися органи зсередини, застосовують ендоскоп — гнучку пластикову трубку, у якій містяться спеціальні волокна, що проводять світло.   Ендоскоп уводять у шлунок, бронхи тощо й через об’єктив, розміщений на зовнішньому кінці приладу, досліджують внутрішню поверхню органа.

Самостійна робота учнів з підручником та заповнення таблиці

Методи дослідження організму людини

Методи

Характеристика

Мікроскопія

Вивчення зразків тканин чи клітин за допомогою мікроскопа

Ультразвукова діагностика

Одержання на екрані зображення внутрішніх органів у результаті відбиття ультразвукових хвиль від їхніх меж

Рентгенографія

Одержання рентгенівських знімків різних органів

Ендоскопія

Введення ендоскопа (зонд з освітлювальним приладом) в порожнини тіла і внутрішніх органів з метою їх огляду та фотографування

Термографія

Одержання інформації про тепловіддачу різних частин тіла

Електроенцефалографія

Реєстрація біострумів мозку при різних станах організму

Сканувальна    томографія

Одержання на екрані комп’ютера зображення окремих шарів досліджуваного органа

Електрокардіографія

Реєстрація біострумів серця для визначення стану його працездатності

 

 

V. Узагальнення і закріплення знань

1.  Складання сенкана на тему «людина». Наприклад:

 

Людина

Розумна, здорова

Працює, мислить, спілкується

Належить до царства тварини

Ссавець

Напишіть есе (5-7 речень),у якому   ви викладаєте своє бачення і розуміння вислову відомого французького філософа  Клода Адріана Гальцевія: «Наука про людину – це наука мудрих» Свою думку  обгрунтуйте.

 

ЗАВДАНННЯ Зіставите назви наук, що вивчають організм людини, з їхнім визначенням.

Тест-зіставлення «БІОЛОГІЯ ЛЮДИНИ»

Назва

             Визначення

1 Цитологія

А              Наука про зародковий розвиток людини.

2 Гістологія

           

Б Наука про процеси життєдіяльності організму людини

 

3 Анатомія

В              Наука про будову та функції тканин

4 Фізіологія

Г              Наука про взаємозвязки організмів між собою та з довкіллям

5 Ембріологія

Д              Наука,що вивчає людський мозок

6 Генетика

Е              Наука про будову організму, його організмів та систем

7Антропологія

Є             Наука про здоров’я людини

8 Валеологія

Ж            Наука про закономірності спадковості й мінливості

9 Екологія

З              Наука про будову та функції клітин

10Нейробіологія

И             Наука про походження людини

 

Вправа « Тести   для  друга»

Скласти три тестових завдання формату А (на вибір однієї правильної відповіді ) і запропонувати для виконання  сусідові  по парті.

 

 

 

 

 

 

 

Підбиття підсумків уроку

1.       Аналіз епіграфу уроку .

2 .      Технологія «Незакінчене     речення

  3.       Учні працюють з відкритими реченнями ,наприклад:

4.       На сьогоднішому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

5.       Урок важливий, тому що …

 

6.       Мені сподобалось …

7.       Мені не  сподобалось …

8.       Від наступного уроку я чекаю …

Домашнє    завдання

Підручник

Підготувати приказки  та прислів’я  про здоров’я.

doc
Додано
3 жовтня 2021
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку