ФІНАНСОВА ДОПОМОГА РОДИНІ ВІД ДЕРЖАВИ І НЕДЕРЖАВНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ
Ключові питання:
1. Взаємодопомога людей.
2. Пенсії, стипендії та інші форми державної допомоги.
3. Допомога родині з боку благодійних та громадських організацій. Волонтерство.
Мета уроку:
Основні поняття: взаємодопомога, пенсія, стипендія, фінансова допомога, пожертвування.
Потрібний час: 2 уроки.
І. ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК
ІІ. МЕТОДИЧНИЙ БЛОК
Актуалізація знань, мотивація
Дайте відповіді на запитання:
Навчання
Розповідь учителя. Допомогу соціально незахищеним групам населення держава здійснює передусім через соціальні виплати і соціальне обслуговування. Програми соціальної допомоги припускають безоплатні виплати стипендій, пенсій, допомог нужденним. Люди, які отримують такі виплати, не повинні нічого надавати державі як компенсацію витрачених на них коштів.
Соціальні виплати включають також систему пільг для особливо нужденних груп населення. Наприклад, надання можливості придбати частину товарів і послуг безоплатно або за зниженими цінами. У багатьох країнах бідні сім’ї отримують компенсації на утримання свого житла (залежно від займаної площі і доходів).В Україні громадяни, які досягли пенсійного віку, отримують пенсію за старістю (чоловіки – із 60 років, жінки – з 55–60 років). Існують також пенсії у зв’язку з інвалідністю, за вислугу років та ін. Деякі категорії населення отримують пільги, наприклад, на проїзд у транспорті, придбання ліків, оплату комунальних послуг.
Виконайте (усно) завдання 1 у робочому зошиті учня.
Сім’я Іваненків складається із шести осіб. Бабусі 65 років, вона пенсіонерка. Іваненкові Сергію 40 років, він працює економістом у банку. Його дружині 36 років, вона вчитель школи, але зараз не працює. Півроку тому в них народилася дитина, і мама доглядає за нею. Старший син Іваненків уже студент-першокурсник. А їхня дочка – учениця 6 класу. Охарактеризуйте можливі доходи цієї сім’ї.
Пенсія бабусі, стипендія сина і виплати на народження третьої дитини.
Виконайте (усно) завдання 2 у робочому зошиті учня.
Обговорення. Існує такий вислів: «Безоплатних сніданків не буває». Поясніть, як вдається державі здійснювати безоплатні виплати нужденним людям.
Усі соціальні виполати робляться за рахунок податків, виплачуються пенсії, забезпечується лікування, утримується армія.
Виконайте завдання 3 у робочому зошиті учня.
Обговоріть і запишіть значення таких слів.
Витрачати – використовувати гроші для задоволення свого бажання чи потреби.
Заощаджувати – зберігати або відкладати гроші для задоволення своїх бажань чи потреб у майбутньому.
Інвестувати – зберігати гроші тим способом, який дозволить примножити їхню вартість для майбутніх пожертв чи видатків.
Робити пожертви – віддавати свої таланти, час та (або) гроші, нічого не одержуючи навзаєм.
Дайте відповіді на питання.
Витрачати: Яка ваша остання покупка? Що щотижня купують ваші мама і батько? Що вони купують щоденно?
Заощаджувати: Задля досягнення якої мети ви заощаджуєте гроші? Яка думка з цього приводу у ваших батьків?
Інвестувати: У що ми можемо інвестувати гроші? Чим фермерство схоже на інвестування? Чим навчання у школі схоже на інвестування?
Робити пожертви: Ви допомогали кому-небудь (давали гроші на благо дійність)? Чи отримувала таку допомогу ваша родина?
Намалюйте картинку чи сиволічне зображення, що ілюструє це поняття.
Ситуативне питання:
Ви йдете по вулиці і знаходите 20 грн. Що ви робитимете з грішми?
1. Підете до магазину і купити чипси (витрати).
2. Віддасте гроші безхатченку (пожертва)
3. Кините гроші до своєї скарбнички (заощадження).
4. Купите комп’ютерний диск для навчання англійської мови (інвестиції).
Виконайте завдання 4 у робочому зошиті учня.
Обговорення питань:
Проектне завдання «Особистий благодійний план».
Виконайте завдання 5 у робочому зошиті учня.
Задачі на фінансову кмітливість
Дві монети дають у сумі 15 коп. Одна з них – не 5-копійчана. Які це монети?
Відповідь: 10 коп. і 5 коп.
Рефлексія
1. Навіщо людям потрібна соціальна підтримка держави?
2. Які економічні заходи вона включає?
3. Чому соціальні програми держави мають адресний характер?На столах учнів лежать символи монет – золотих і срібних. Учні обирають одну з них: золоту – якщо все сподобалося на уроці, якщо вони отримали корисну для вас інформацію, яка стане в нагоді в майбутньому; і срібну – якщо урок був нецікавий.