Тема.
Література рідного краю.
Богдан Лепкий та його твір «Цвіт щастя». Головна думка, провідні мотиви. Виразне читання творів Б. Лепкого.
Мета. :
формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну - дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
здоровязбережувальна - викликати позитивні емоції під час вивчення твору Б.Лепкого;
соціальну - розвивати вміння працювати в колективі, уміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;
інформаційну - навчати учнів працювати з текстами,займатися пошуковою роботою в Інтернеті як основними джерелами інформації;
комунікативну-удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.
Формувати предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально - пізнавальних і практично- зорієнтовани х завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно-ціннсної - сприяти формуванню духовно-емоційного світу учнів, вивчаючи новелу Б.Лепкого»Цвіт щастя».
літературознавчої- формувати в учнів знання про жанр новели, його особливості;
загальнокультурної- виховувати почуття пошани до видатних земляків;
компаративної - розвивати зв’язне усне мовлення дітей, уміння висловлювати власну думку та обґрунтовувати її.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет Б.Лепкого, картки, оформлений проект-дослідження учнів, тлумачний словник, аудіозапис пісні Н. Май «Щастя», репродукції картин Катерини Білокур, мультимедійна презентація
Епіграф
Щастя вогником засвітить,
Ніби папороті цвіт.
Хтось зірве, хтось не помітить.
І повз нього піде в світ…
Н. Красоткіна
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Привітання.
Добрий день, дорогі діти!Подивіться за вікно. Надворі зима, але ви погляньте один на одного,усміхніться, із цих промінчиків добра ,які засяяли на ваших обличчях . ми і розпочнемо наш урок.
2.Мотивація навчання.
Слайд 2.
(Звучить аудіозапис пісні Н.Май «Щастя»).
Ця чудова пісня надихне вас на тему сьогоднішнього уроку.
Вчитель.
3.Оголошення теми, мети, завдань, епіграфа уроку.
Слайд 3.
Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з творами письменника, який все своє життя відстоював ідеали добра, любові, благородні людські почуття.
На домашнє завдання з попереднього уроку літератури рідного краю вам було прочитати новелу Б. Лепкого «Цвіт щастя». А на цьому уроці ми проаналізуємо її зміст, поговоримо про вічні загальнолюдські цінності: щастя, долю, материнську любов. Епіграфом до уроку я взяла слова…
Слайд 4.
Очікування від сьогоднішнього уроку озвучте, будь ласка, продовживши речення.
Слайд 5.
Рефлексія:
«Сьогодні на уроці я хочу..»
«Сьогодні на уроці я буду…»
4.Актуалізація опорних знань..
1.Повторення відомостей про життєвий і творчий шлях Б.Лепкого.
Слово вчителя
Слайд 6.
Біологами доведено ,що в мозку людини виробляються гормони ендорфіни, які полегшують проведення нервового імпульсу до центру задоволення . Це збудження надає нам почуття легкості, радості, бадьорості. Наприклад. концентрації ендорфінів сприяє поїдання шоколаду.
Перед вами таблиця – символічна плитка шоколаду , де на кожній іі частинці вміщений факт з біографії Б.Лепкого, який вам потрібно пригадати і прокоментувати.
Слайд 7.
Тернопільщина |
Бережанська гімназія |
«Слово о полку Ігоревім». |
Сильвестр Яричевський |
Віденський університет |
«Журавлі» |
Левко Лепкий |
«Казка мойого життя» |
Краків |
5.Сприйняття й осмислення нового матеріалу..
Вчитель.
Сьогодні на уроці в нас працюватимуть домашні групи, які не тільки прочитали твір , але й проводили міні – дослідження.
Час надати слово нашим дослідникам
Група дослідники.
(Твір цвіт «Щастя»-це окремий фрагмент автобіографічної повісті письменника «Казка мойого життя»)
Довідкове бюро.
(Робота зі словником)
- Що ж означає слово « щастя»(Працюємо , як зі словником , так ї за допомогою гаджетів з Ітернет- джерелом)
Щастя-стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.
Щасливий-який має щастя, який зазнає щастя, радості.
Слайд 8.
Вправа «Асоціативне гроно»( робота біля дошки).
- Які асоціації викликає у вас слово «щастя».
- Запишіть асоціації в асоціативну схему.
Слайд 9.
Щастя-це…
Вчитель .
Отже , тлумачний словник саме так трактує значення цих. А яке розуміння щастя трактує нам Б.Лепкий про це й поговоримо, попрацювавши з текстом.
Робота з текстом
(Сюжет-це система подій у творі).
-Пригадайте елементи сюжету прозового твору і розставте їх у відповідній послідовності
Сюжет…Завязка
Розвиток дії
Кульмінація
Розвязка
-Яка складова сюжету пропущена?(експозиція).
-А що таке експозиція?
Слайд 10.
Вчитель.
Зараз у виконанні ваших однокласників ми побачимо інсценізацію цього елемента сюжету…
Інсценізація
Дитиною малою він не раз чув, як люди говорили «щастя».
— Що таке щастя, мамо?
— Щастя, дитинко, то доля. А доля — то такий цвіт, що його тяжко дістати.
— А гарний той цвіт?
— Чи гарний, питаєш? Авжеж, що гарний. Як дивитися на нього, очі радуються, на серці стає весело та мило.
— Мамо, я хочу того гарного цвіту. Скажіть, де він росте, я піду за ним і принесу його для вас і для себе.
— Тепер тобі годі іти за цим цвітом, ти ще такий слабенький, а то ген за водою. Тепер тобі і без нього добре, а як виростеш і сил наберешся, то тоді підеш.
— Ні, я не хочу, як виросту. Я хочу тепер. Скажіть мені, де він.
— Ось там, за ставом, чи бачиш?
— Бачу, мамочко, бачу. Їх там ціла левада. А які гарні, які дуже гарні! Чи це далеко?
— Тож далеко, хіба не бачиш? Геть там, за водою!
Робота з текстом твору
«Читай - міркуй - роби висновок »
Прослідкуємо інші складові сюжету у творі
-Як по народному мати пояснює дитині,що таке щастя?
- Які стосунки між матірю та сином?
-Чому мати говорить , що цвіт знаходиться за ставом?
- Яким змальовує мати цвіт щастя?
« Щастя, дитинко, то доля,— повторяла мати і не знала, як пояснити малій дитинячій голівці те дивне слово «доля».
— А що таке доля?
— Доля, дитино, то такий цвіт, що його тяжке дістати.
— А гарний він, той цвіт?
— Чи гарний питаєш? Авжеж, що гарний, навіть дуже гарний. Як дивитися на його, то очі радуються, а на серці робиться весело й мило.» c.
-Доведіть думку про те,що хлопчик виховувся у християнському дусі?
«Незабаром лежав у своїм маленькім ліжку. Мати провела йому молитву, казала попросити бога, щоб татові, сестричкам і братчикам дав здоровлячка, накрила його, перехрестила і сказала: «спи!» с.
-Який епізод, на вашу думку, є зав’язкою твору?(бажання хлопчика знайти цвіт щастя).
« І задумався хлопчина. Пильно-пильно вдивлявся він великими, синіми очима в далеку далечінь, аж там, де виднокруг зливався з голубими хвилями води…. Жадна квітка не цвіте так гарно. Чому то люди не рвуть того цвіту? Ага! Бо не годні дістати. Не знають, як через воду поплисти. Але я знаю. Щоби лиш мама заснула і щоби скорше до рана, то піду, конечно піду,— піду!»с.
-Пригадайте, як називається опис природи в літературному творі?(пейзаж)
-Як автор змальовує природу, оживлену уявою хлопчика? Знайдіть у тексті опис місячноі ночі, ставка?
« Був вечір. На овиді блиснула вузенька, ясна смуга, а за хвилину виплив місяць, немов човен круглий і срібний. Він звільна підпливав на небо і здавалося, що сунеться не по вечірньому, тихому блакиті, лиш по дрімливій воді.»с.
«В кімнаті було ясно. Місячне світло лилося крізь вікна і обливало своїм синявим цвітом усі стіни, двері, образи на стінах і цілу хатню обстанову. Під вікном у городі співав соловій, здалека від ставу доходив хлюпіт води.»с.
«Раз у раз котилася вона дрібонькими, як морщини на старечім лиці, хвилями і вдаряла об греблю і об беріг. Гребля і беріг відтручували її від себе, як напасника; вона подавалася на хвилину назад, але сейчас ударяла ще дужче. Хлопець насторошив вуха.»с.
«Північ минула. Літня, коротка ніч кінчилась. Ранок був недалекий. На виднокрузі появився вузенький пасмужок, зразу блідий і невиразний, відтак усе більший і ясніший. Зорі блідли, блідло також і небо. Солов'ї притихли. Подуло пораннім холодом і роса затремтіла на цвітах. Вода в стані хлюпотіла заодно».с.
«І він простягає руку і кидається у воду. На виднокрузі світає. На золотім рубці виринає якась велика і ясна точка. Від неї вода горить у ставі, налає. Хвиля за хвилею стає ясна, промінна, мов луска на великанській потворі-рибі»с.
-Які художні засоби використав автор?Визначте епітети. Метафори, порівняння.
(Для змалювання місячної ночі, ставка автор використав такі метафори: «вода тікала, била об греблю», «вода дрімала»;
Епітети :місяць «смужок ясний», сріблистий», «літня, коротка ніч».
Порівняння:»тихо,хоч мак сій», «кішка,як грудка чорної землі», «місяць, мов човник» , «крила лебедя, як вітрила…».
- Чому лебеді, які зринають в уяві хлопчика не перевозять його на той бік ставка?
- Який епізод є кульмінаційним у творі?(хвороба хлопчика)
«Вже він по груди пірнув у глибоку воду, вже лиш головку видно, лиш руки, лиш волосся сплило..»с.
- Яка ж розвязка твору?
Зачитайте.(вже дорослим хлопчик продовжує пошуки квітки щастя).
«З тої пори багато літ минуло. Маленького кучерявого хлопця ніхто не пізнав би нині. Виріс і відмінився. Змужнів і пізнав життя.
Завдяки старому вчителеві ботаніки пізнав усі цвіти на світі і знає, що там, далеко, за водою, не росте жадна квітка щастя. Він це знає. А все ж таки, все ж таки кидається у воду і йде за нею, за тою квіткою щастя»с.
Вчитель.
Отже ,діти, ще раз уточнімо елементи сюжету новели «Цвіт щастя».
Слайд 11.
Характеристика образів
- Назвіть образи твору
- Від чийого імені ведеться розповідь у творі?
- Яким ви уявляєте хлопчика?
- Чи змальовує Б.Лепкий його портрет? Які деталі у творі вказують на його зовнішність?
«синіми очима в далеку далечінь відбивається й дальше несе і заносить малого хлопчину… сина в русяву головку,»
- Чому письменник, зображуючи свого героя, намагається більше звернути увагу на його внутрішній світ, ніж на зовнішність?
- Що свідчить про його допитливість?
- Для кого ж хотів знайти квітку головний герой твору?
« Мамо, я хочу того гарного цвіту. Скажіть, де він росте, я піду за ним. Я піду за ним і принесу його для вас і для себе.»с.
- Про яку рису характеру це свідчить?
- Яку думку хоче донести до нас автор?
(Людина щаслива , коли щасливі ті люди, які її оточують;дарувати щастя іншим - це теж щастя)
(доводить, що хлопчик мав добре розвинену уяву, був мрійником та фантазером).
- Чому вже дорослий хлопець продовжує пошуки квітки щастя?
- Чи змінилося його ставлення до щастя?(Він був наполегливим, цілеспрямованим і дуже прагнув бути щасливим).
Робота в парах з картками
Як підсумок роботи над характеристикою образу головного героя твору ви виконаєте таке завдання: з’єднайте стрілочками ті риси характеру з поданих, які притаманні хлопчикові — герою новели. свою відповідь аргументуйте
Слайд 12.
Неслухняний
Лінивий
Щирий
Допитливий
Егоїстичний
Талановитий
Хлопчик Наполегливий
Сміливий
Любить рідних
Працьовитий
Слухняний
Несправедливий
Фантазер
Боягуз
Вчитель.
Саме таким є наш головний герой твору.
А чи можна вважати героєм цього хлопчика?
Вчитель.
Отже, діти, то яка ж тема твору Б.Лепкого?
Тема – прагнення хлопчика знайти квітку щастя.
Яку ж ідею автор хоче нам донести?
Ідея - возвеличення наполегливості, цілеспрямованості, бажання бути щасливим.
Діти, який ж основний мотив?
Щастя так не дається - воно в боротьбі дістається
Вчитель.
Я думаю, ви, напевне, втомилися, відпочиньмо.
Фізкультхвилинка
Слайд 13.
- Що таке щастя?
- Це небо блакитне. Це сонце , і зорі, усмішка твоя.
--Що таке щастя?
- Це друзі привітні і бистра ріка.
- Тож що таке щастя?
- Це мамине серце і тата рука.
Вчитель.
А тепер попрацюймо над поняттям з теорії літератури
Бесіда.
- Скажіть, будь ласка, до якого роду літератури належить твір Б.Лепкого?
-А з якими епічними жанрами ви уже знайомі?
- Чим незвичайний твір автора?(несподіваною кінцівкою)
- Що реальне у творі?
-А що уявне ?
Пояснення поняття з теорії літератури
Вчитель.
Слайд 14.
Твір Б.Лепкого за жанром новела -
Інтерактивний метод «Прес»
Слайд 15.
Довести свою думку, користуючись опорними словами, записаними на слайді
Твір «Цвіт щастя»- це …., тому що…за обсягом,…подію,…фінал.
Презентація учнівських проектів
Слайд 16.
Група »Лінгвісти»
У творі є багато слів , які вживалися у мовленні на тій територіі , де проживав Б.Лепкий. Це діалектні слова .
Зокрема це такі:
Овид — горизонт, небокрай;
Нагло — раптово;
Пустій (діал.) — шибеник, розбишака;
Жадна (діал.) — жодна, ні одна;
Не годні (діал.) — не можуть;
До рана (діал.) — до ранку;
Живиця — смола хвойних дерев.
Ці слова вживаються в мові художньої літератури з певною стилістичною метою (для відтворення місцевого колориту, для індивідуалізації мови персонажів).
Група »Фольклористи»
В українському фольклорі існує легенда , що у ніч на Івана Купала з 6 на 7 липня цвіте папороть. Той, хто зірве той цвіт ,буде щасливим і знатиме ліки від усіх недуг.
Наш земляк етнограф В. Гнатюк записав коломийку про чарівну квітку червону руту, яка росте далеко в горах . Хто знайте те чарівне зілля, той зможе закохати у себе будь-кого. Саме про цю квітку і написав пісню «Червона рута» В.Івасюк, яка всесвітньовідомою.
А ще наш народ склав чимало прислів’їв про щастя та долю. Ось такі ,наприклад:
Група» Дослідники»
Читаючи новелу, ми звернули увагу на кольористику твору. У ньому переважають синій , червоний, голубий, срібний та білосніжний та чорний кольори.
А ще у новелі наявні образи символи:
Річка-символ життєвої дороги, лебідь –символ вірності, щирості , чистоти.
Ми також зясували за допомогою ІНТЕРНЕТДЖЕРЕЛ, що за відчуттям щастя Україна посідає 131 місце у світі . а на першому Норвегія. І навіть дружній потиск руки може принести відчуття щастя. А от в Японії вважають, що щасливим стане той, хто зробить 1000 паперових журавликів.
Група» Мистецтвознавці»
Слайд 17.
Не оминали теми щастя і художники. Відома на весь світ самобутня художниця Катерина Білокур все життя на своїх полотнах зображала квіти . Саме ці картини стали для неї квітами щастя, принесли їй світову славу та визнання.
У музиці пошуки щастя передає «Місячна соната « Бетховена
Вчитель.
А я доповню своїх юних мистецтвознавців і скажу, у світовій літературі над проблемами щастя розмірковує Антуан –де - Сент Екзюпері у своєму творі »Маленький принц», з яким ви познайомитесь у 8 класі.
6.Узагальнення вивченого матеріалу.
Вчитель.
Бесіда:
(Бо щастя - це фантастична квітка, яка розквітає в душі людини, коли вона щаслива)
- Як закінчується новела? Чому саме так?
- Зверніть увагу на епіграф уроку?Як ви розумієте слова
Н. Красоткіної ?
Творча хвилинка
Слайд 18.
Сенкан
Щастя
Ніжне,щире
Підносить, окрилює,допомагає
Квітку щастя потрібно знайти
Цвіт папороті
7. Підведення підсумків уроку.
Метод «Мереживо роздумів»
8.Домашнє завдання
Прочитати новелу Б. Мельничука ” Скрипка від старого ”.
Написати міні-твір на тему: «Шукай цвіт папороті у своїй душі».
-А якою ви уявляєте квітку щастя?Що вона для вас символізує?
Вчитель.
Звичайно. Кожен уявляє цю квітку по-своєму. Хтось ніжною і тендітною. Хтось пишною і яскравою. Різнокольоровою, незвичною. З часом це явлення може змінюватися, але незмінним ,безперечно, залишається прагнення людини бути щасливою.
9. Оцінювання
Рефлексія:
«Я зрозумів , що щастя….»
«Сьогодні на уроці для мене було цікавим…»
Я ж бажаю кожному з вас знайти своє щастя, навчитися цінувати його, дарувати іншим. Як хотів зробити герой новели Б.Лепкого, адже зробити щасливим когось - це теж щастя.