Урок. "Загадковий світ портрета - Тарас Шевченко та Ілля Рєпін". Розвиток зв'язного мовлення. Опис зовнішності людини.

Про матеріал
Інтегрований урок української мови та образотворччого мистецтва допоможе розвинути креативні здібності учнів, удосконалити уміння створювати портрет, формувати уміння висловлюватися логічно, правильно; формувати мислення, пошуковий інтерес, спостережливість, збагачувати словниковий запас, виховуває любов до рідних людей, уміння помічати і розуміти їхню красу, неповторність; формувати бажання турбуватися про найрідніших.
Перегляд файлу

 

ТЕМА.  "Загадковий світ портрета: Тарас Шевченко та Ілля Рєпін - видатні українські художники зі світовим ім'ям". Інтегрований урок української мови ( написання есе – до Дня матері) та образотворчого мистецтва (намалювати портрет мами).

МЕТА: навчити писати есе, удосконалити уміння створювати портрет, формувати уміння висловлюватися логічно, правильно; розвивати креативне мислення, пошуковий інтерес, спостережливість, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до рідних людей, уміння помічати і розуміти їхню красу, неповторність; формувати бажання турбуватися про  найрідніших.

Хід уроку

І. Розминка. Словникова робота. Установити відповідність.

  1. Вербальна розминка. Скласти невеличку поезію, добираючи відповідники:

очі

обличчя

уста

волосся

жінка

мармур

смарагд

 корал

оксамит

краса

  1.               Продовжити фразу:

Тарас Шевченко, Ілля Рєпін, Михайло Врубель, Микола Самокиш  – цих художників об’єднує те, що 

Що об’єднує цих художників: Тарас Шевченко, Ілля Рєпін, Михайло Врубель, Микола Самокиш…

РУБРИКА "ПОВЕРТАЄМО СВОЄ"

Музей мистецтва "Метрополітен" у Нью-Йорку (США) визнав Іллю Рєпіна, Івана Айвазовського та Архипа Куїнджі українськими, а не російськими художниками, про що свідчить сайт музею.

CpEhSVmXYAA9iLg.jpg3. Дати визначення. Портрет – це

4. Назвати ознаки класицизму.

Ілля Рєпін «Портрет Тараса  Шевченка» (1888)

 

5.  Повідомлення учня про Іллю Рєпіна  та його ставлення до Тараса Шевченка.

     Т. Г. Шевченка зарахували пансіонером Товариства заохочення художників, а згодом, у квітні, нагородили срібною медаллю 2-го ступеня за малюнок з натури. 1840 року його було нагороджено срібною медаллю 2-го ступеня за першу картину олійними фарбами "Хлопчик-жебрак дає хліб собаці". 1841 року рада Академії мистецтв втретє нагородила срібною медаллю другого ступеня за акварель «Циганка- ворожка»

Його звикли називати російським художником, значно применшуючи вплив України. Але ВІН художник український. Це Ілля Рєпін ( 1844 -1930) .

    Народився  Ілля Рєпін у Харківській губернії  у містечку Чугуєві,  прожив на українських землях 20 років. Саме тут спочатку опанував акварель, а потім долучився до місцевої іконописної школи.Талант був очевидний, тож сім’я вирішує відправити сина до легендарної Академії мистецтв у Петербурзі. Так юнак з провінції стає її кращим випускником.Після мандрів старою Європою, його тягне у рідне містечко Чугуїв. Тут пише портрети селян і ескізи для майбутніх робіт. Протягом усього життя Рєпін постійно повертатиметься до українських мотивів. Це й вечорниці, українські жінки і козаки. Останні прославлять художника особливо, а саме робота “Запорожці пишуть лист турецькому султану”. Задум з’явився у 34 роки, а реалізувати вдалось тільки у 47. Художник ретельно підійшов до справи – вивчав козацьку зброю і одяг, постійно радився з українським істориком Яворницьким і ще довше шукав моделей.Вони   непрості. Картину придбав імператор Олександр III за 35 тисяч рублів – просто гігантську суму.   Любов до України  бачимо й в іншій культовій роботі “Не чекали”. Якщо придивитися до картин на стіні, то помітимо портрет Тараса  Шевченка. Ілля Рєпін любив вірші українського Кобзаря. Коли вперше з’явилася ідея поставити йому в Києві пам’ятник,  Ілля Юхимович  запропонував одразу 4 проекти, плюс намалював його портрет.

    Образ самого художника доповнювали його численні дивацтва. На вході до його дому висіла табличка “Прислуги немає. Знімайте пальта і калоші самі.” Посеред їдальні стояв круглий стіл з рухомою серцевиною, так щоб гості самостійно брали собі добавку, а не просили їм щось подати.А ще, будь-якої пори року художник спав при відчинених вікнах. У період лютих морозів прокидався з інеєм на ковдрі, але спокійно струшував його і бадьоро брався до роботи. Не менше дивувала людей і скромність художника. Попри всі схвальні відгуки й величезні гонорари, сам Рєпін називав себе працелюбною посередністю. В останні роки життя, коли художник вже жив у Фінляндії, він знову звернувся до теми України та запорозьких козаків.

 

index.jpg6. Робота із  картинами Тараса Шевченка та Іллі Рєпіна: дати порівняльну характеристику портретам українок Тараса Шевченка, Іллі Рєпіна

Ілля Рєпін. "Портрет Софії  Михайлівни  Драгомирової, дочки  генерала  Драгомирова" ( 1889 рік)

      Митець створив   портрет  дочки  київского генерал-губернатора. дівчина зодягнена  в український народний костюм, на шиї - намисто і хрести. Такий одяг характерний для  Київщини та Полтавщини, на   зеленій  керсетці – червоні нашивки, так звані «перчики», дуже  модні на той час на території Слобожанщини.

8ce68abc9fb107dc829fc7ca64079eb7.jpg

 Ілля Рєпін «Українка»  (1875 рік) – перша картина із серії  портретів  українських дівчат.  Красуня задумливо сперлася на перелаз, чудово виписані її руки, юне личко і різнокольорове намисто,  голова прикрашена польовими  квітами і колоссям.

 

 

 

6b8f2f3ce7bcd9f60f2d2aa31f1e93d8.jpgТарас Шевченко «Циганка – ворожка» (Акварель. 1841)

 

Сцена ворожіння відбувається на тлі романтичної обстановки. Молода дівчина в українському вбранні простягла руку циганці і, відвернувшись від неї, насторожено слухає слова ворожіння.

 

 

 

 

УЧИТЕЛЬ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА. Класицизм напрям в європейському мистецтві, який уперше заявив про себе в культурі XVI ст. Найбільшого розквіту досягає у Франції (XVII ст.). Певною мірою притаманний мистецтву усіх країн Європи, у деяких зберігав свої позиції аж до першої чверті XIX ст., зокрема і у нас.  Для класицизму важливим був принцип свободи вибору — необмеженість власного, суб'єктивного трактування історичних форм.

Для класицизму характерні:

  • орієнтація на античну культуру;
  • раціоналізм (прагнення будувати художні твори на засадах розуму, ігнорування особистих почуттів);
  • нормативність, встановлення вічних та непорушних правил і законів
  • аристократизм, орієнтування на вимоги, смаки вищої суспільної верстви;
  • встановлення ієрархії жанрів, серед яких найважливішими вважалися античні.

 

Практична робота

 

Урок - Сайт учителя изобразительного искусства Белозеровой Натальи  Николаевны

Сьогодні наше завдання створити портрет-подарунок. Ми спробуємо зобразити наших мам  за всіма канонами української краси. Але  як ви вважаєте, чи легко намалювати портрет?

  • З яких частин складається обличчя?
  • Чому одні обличчя видаються нам гарними, а інші – ні?
  • Чи можна назвати обличчя Баби Яги гарним? Чому?
  •  Як ви думаєте, про що нам розповідає портрет?

(не тільки про те, які очі, ніс, якого кольору волосся, а і про те, яка людина взагалі – добра чи ні, похмура чи весела, який внутрішній світ цієї людини).

  • Пригадайте, які правила побудови портрету ви вже знаєте?
  • Що таке пропорції? Де ще ми зустрічаємо цей термін?

Краса людського обличчя визначається правильним співвідношенням різних частин обличчя. Співвідношення окремих частин до цілого називається пропорцією. Порушення в пропорціях обличчя викликають у нас відразу, огиду. Тому слід пам’ятати слова відомого художника-портретиста Джона Сінгеар Сарджента, який  дав портрету дві характеристики:

  «Кожен раз, малюючи портрет, особливо на замовлення, я втрачаю друга».

  «Портрет – це картина, на якій у кінцевому результаті губи виглядають якось не так».

 

 

Знайомство з пропорціями голови людини

- Чи було у вас коли-небудь відчуття, що всі жителі Китаю або Японії на одне обличчя?

- А люди, які живуть в Африці здаються вам однаковими?

- Це може здатися лише на перший погляд. Очі, ніс, рот, брови, лоб, вуха, волосся знаходяться кожен на своєму визначеному місці. Вони відрізняються лише формою та кольором. А ще існують характерні особливості у кожного з нас. Наприклад, є люди, у кого очі будуть розташовані ближче один до одного, а декого ніс може бути трохи завеликим і таке інше. Це вважається індивідуальними особливостями обличчя людини. Всі ці індивідуальні особливості художник враховує, коли малює портрет. Але існує певна  схема пропорцій людського обличчя. Наприклад,  горизонтальна лінія – вісь очей – ділить висоту голови на дві рівні частини. Хоча спочатку може здатися, що нижня частина, де знаходяться ніс, рот і підборіддя, займає значно більше місця, ніж верхня. Так здається тому, що нижня половина обличчя більше насичена деталями, ніж верхня, де розміщені тільки лоб і тім’я.

Обличчя людини (від лінії волосся до підборіддя) ділиться на три рівні частини:

  - від лінії росту волосся  до лінії брови,

  - від лінії брови до нижньої основи носа,

  - відстань від нижньої основи носа до підборіддя;

По ширині обличчя можна розділити вертикальними лініями на 5 частин;    (центральна частина – це відстань між очима);

* відстань між очима дорівнює довжині ока;

* ширина носа (ніздрі) дорівнює відстані між очима;

* довжина вуха дорівнює довжині носа;

* нижня частина ділиться на три частини:

від основи носа до лінії губ і від підборіддя до бороди, яка лежить під нижньою губою.

 

Запитання на повторення та закріплення матеріалу:

  •  Якщо ми приймемо за одиницю довжину ока, скільки разів вона вкладеться у  ширину обличчя? – 5.
  •  Де розташовується лінія очей? – По середині висоти голови.
  •  На скільки частин треба поділити лицьову частину голови?  - На три частини.
  •  Як визначити – де буде рот? – Треба нижню частину розділити на три рівні частини.
  •  Як визначити висоту вуха? – Від надбрівних дуг до кінчика носа.

 Послідовність зображення голови людини

  1.    Визначаємо композиційне розміщення малюнка.
  2.    Проводимо вертикальну лінію.
  3.    Малюємо овал голови, звужений до низу.
  4.    Намічаємо лицьову частину голови.
  5.    Визначаємо лінію очей, ділимо її на п’ять рівних частин.
  6.    Лицьову частину ділимо на три рівні частини.
  7.    Нижню частину ділимо ще на три рівні частини.
  8.    Переходимо до уточнення  форм, особливу увагу треба звернути на характер основних елементів голови – формі носа, очей, губ, тому що від них залежить портретна схожість у малюнку на образ мами.
  9.    Останній етап найскладніший, найвідповідальніший - достатньо зробити два-три штриха, і малюнок оживе, або навпаки, десь прибрати гумкою штрихи та змусити непотрібну деталь відійти на другий план, щоб портрет був не просто малюнком голови людини, а щоб від дійсно був схожим із образом мами.

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ

 

Заповнити схему  «Ознаки класицизму»

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Портрет, його таємниці.

З яких частин складається обличчя________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Правила побудови портрета________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Пропорція_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Пропорції бувають_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

УЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.

 

 А тепер розпочнемо роботу із словесним портретом ( обличчя, шия, волосся,  очі, ніс, вуха, рот,  губи, підборіддя,  щоки, лоб, брови, вії), доберіть прикметники до цих іменників.

 

Хочеш написати есе? Не дуже? А даремно…  При вступі до престижних вузів США та Європи обов’язково треба писати есе! То спробуємо?..

Думаєш, написати есе важко? Та зовсім ні! Ти  зможеш це чудово зробити, якщо  візьмеш до уваги декілька порад:

  • розпочни ефектно,
  • киіи-720x480.jpgпиши коротко, складай невеликі  речення, але  роби це влучно й дотепно,
  •  не використовуй «заїжджені» вислови, спробуй створити щось своє, наприклад:  не «красива жінка»,  а  «вродлива пані»,
  • не бійся парадоксальності, тобто незвичайності, хай твоя думка, можливо, буде діаметрально протилежною до загальноприйнятої,
  • використовуй символи: верба, тополя, троянда, ромашка, калина,
  • уживай слова у переносному значенні, зокрема метафори: зігріває погляд, торкається душі, випромінює світло,
  • придумай свою невеличку притчу, маленьку інакомовну розповідь повчального характеру,
  • передай особисте з допомогою асоціацій, паралелей, аналогій ,
  • підбиваючи підсумки, використай несподівані повороти, звернися до читача,
  • а головне – будь собою, не соромся  оригінальності й неповторності.

 

ЗРАЗКИ ЕСЕ

«Найбільше  багатство Людини – це красива душа»

     Краса – істинне обличчя людини? Звичайно ж, ні. Краса буває різною: духовною, зовнішньою, внутрішньою. Чому   всі ми намагаємося знайти ідеальну красу? Чи вона змінить людину?

    Ми звикли, що краса людини криється у зовнішньому вигляді. Не будемо приховувати, фізична досконалість  – це прекрасно. Але найважливіше вміти нею користуватися. Це життя, і, на жаль чи на щастя, не кожному дано Божий дар, мати гарний вигляд. Головне питання полягає лише в тому, чи зуміє людина оволодіти цим даром і досягнути  успіху в житті. Важливо не те, наскільки  приваблива  людина зовні. Є головною  якась енергетика, аура. Зовнішня краса  повинна поєднуватися з іншими якостями.

   Наприклад,  краса  полягає в доброті, характері, упевненості в собі. Погодьтеся, симпатичні вам люди, які впевнені в собі, грамотно  говорять, вміють стежити за собою  і доглядати за іншими. Люди з ідеальними параметрами зовнішності іноді  бувають  лицемірні, егоїстичні. Але зовнішність не вічна, рано чи пізно ми старіємо, а внутрішній світ залишається. Більшість з нас віддасть  перевагу спілкуванню  з людиною, що володіє симпатичною зовнішністю. Але через деякий час  ви розумієте, що це трохи не те, чого ви очікували. Внутрішній світ людини не відповідає його зовнішності. На сьогоднішній день важко знайти людину, яка наділена  як внутрішньою, так і зовнішньою  красою. Внутрішня краса набагато важливіша зовнішньої,  бо  вона вічна  і залишається з вами до самої смерті. Реалії такі, що побачивши не зовсім привабливу особу, люди не завжди  йдуть  на контакт з нею . Як же пізнати  духовний світ людини, коли «обкладинка» особистості відразу відштовхує співрозмовника. Сьогодні витрачають мільярди доларів, щоб стати гарними. Застосовуються новітні технології, жертвують багатьма речами. Але люди забувають, що,  змінивши зовнішність, вони ніколи не зможуть змінити себе всередині. Зодягнувши  модний строгий костюм, ви не станете розумнішими  і багатшими духовно . Зовнішність – це як візитка для людей, а внутрішній світ – те, що написано всередині.

Прагнете бути красивими, наскільки вам дозволяють фізіологічні дані? То  ніколи не забувайте, що багатство  всередині вас. Краса не змінить, але вона додасть  впевненості в собі, тому що завдяки їй і  формується особистість у цілому. Є таке народне прислів’я: “З личка не пити водички”. Це значить, що якою б прекрасною зовні не була людина, найважливіша в ній краса внутрішня.  Її канони народжувалися і закріплювалися віками, передаючись від покоління в покоління. Душевна щедрість, працелюбність, любов до своєї землі та співвітчизників, повага до літніх людей та піклування про дітей, сердечне бажання допомагати іншим, лагідність, оптимізм, почуття гумору…Цей перелік найкращих рис характеру людини можна продовжувати й далі, та головне – щоб ми не тільки усвідомлювали це, але й прагнули, сповнивши свої душі цим багатством, віддавати його людям.

 Зачитування кращих зразків учнівських творів.

Самооцінювання учнів.

Пояснення домашнього завдання. Написати есе про маму та намалювати її портрет  для привітання із Днем матері.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Історія українця, який став одним із найкращих художників ХІХ століття.- [Електронний ресурс].- Режим доступу:  https://inlviv.in.ua/suspilstvo/kultura/istoriya-ukrayintsya

2. "Метрополітен" визнав Рєпіна та Айвазовського українцями.- [Електронний ресурс].- Режим доступу:  https://www.dw.com/uk/muzej-metropoliten-viznav-repina-ajvazovskogo-ta-kuindzi-ukraincami/a-64675121

3. Твори з української мови. - [Електронний ресурс].- Режим доступу:   https://tvory.info/index

4. Найбільше багатство людини – це її красива душа.- [Електронний ресурс].- Режим доступу:  https://eslovnyk.com

5.  Як навчитися писати твори: кілька корисних порад абітурієнтам.- [Електронний ресурс].- Режим доступу: https://znoclub.com/dovidnik-zno/353-yak-navchitisya-pisati-tvori-kilka-korisnikh-porad-abiturientam.html

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
6 березня 2023
Переглядів
491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку