Урок "Прийменник як частина мови"

Про матеріал
поглибити знання учнів про прийменник як службову частину мови, його граматичне значення; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прийменники в тексті, їх характеризувати (визначати смислові відношення, на які вони вказують); виховувати інтерес до творчості Тараса Шівченка
Перегляд файлу

Тема. Прийменник як частина мови

Мета: поглибити знання учнів про прийменник як службову мову, його граматичне значення ; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прийменники в тексті, їх характеризувати (визначати смислові відношення, на які вони вказують); виховувати інтерес до творчості Т. Г. Шевченка.

Міжпредметні зв’язки:  зв’язок з літературою.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційно – вступна частина.

    1. Слово вчителя (вірш Д. Білоуса «Злитки золоті»)

Чи ти задумувавсь, відкіль

оті у нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове —

частини мови!

Який співець, поет,  який письменник

уперше слово вигадав — іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

велике діло — визначати речі,—

ім'я, найменування і наймення:

робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну а візьмімо назву — дієслово,

само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів,

а вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику —

предмету якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник може визначить тобі

число речей, порядок при лічбі.

А  поспитай  звичайного  займенника,

за кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник

замінювать  числівник  і  прикметник.)

Прислівник звик, незмінюваний в мові,

ознаки різні виражать при слові.

Сполучник каже; скромну роль я маю,

але слова я в мові сполучаю.

І частка мовить: слово я службове,

але людині чесно я служу.

І, будьте певні, в Інтересах мови

і так і ні де треба я скажу.

А вигук може пролунать, як дзвін,

у мові, мабуть, найщиріший він!

«Ура! — гукнеш ти друзям неодмінно.—

Сьогодні з мови я дістав «відмінно»!»

Частини мови!  Назви  наче  й звичні,

полюбиш їх — красиві, поетичні!

«Відмінно» заслужив ти. Знав — чудово.

Це за любов найвища з нагород.

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені.

Й підхопив народ!

     2. Розумова розминка («карусель» запитань і відповідей)

          Якої частини мови автор не називає?

          Які частини мови ми вже з вами вивчили?

          Чому вони називаються самостійними?

          Скільки ж ї службових частин мови?

ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

    Перед нами постають такі завдання:

  • Захист групових проєктів.
  • Виконання системи вправ.

ІІІ. Захист проєктів.

  1. Проєкт 1 «Незвичайні ліліпути»

Учні. Свій проєкт ми назвали «Незвичайні ліліпути». На це нас наштовхнула розповідь про частини мови професора, члена – кореспондента АН України Івана Романовича Вихованця, який так сказав про прийменники: «Завдання слів у, на, від, під і подібних – допомагати більшим словам поєднуватися. Вони гвинтики, за допомогою яких скріплюються слова. Без службових слів ніяк не обійтись. За їх допомогою повнозначні точно і безпомилково входять у речення. Це все мовиться для того, щоб у вас не складалося нешанобливе ставлення до маленьких слів.

Їх небагато. Та роботи вистачає. Тому бігають ліліпути з речення в речення, щоб допомогти словам – гуліверам. Вони, немов мурашки, працьовиті».

Щоб підтвердити, що ці слова – ліліпути необхідні в нашій мові, ми зробили невеличкий експеримент – з вірша Т. Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє …» вилучили прийменники. Ось що у нас вийшло:

Вітер гаєм розмовляє.

Шепче осикою;

Пливе човен Дунаю

Один водою…

Як бачимо, що порушуються і граматичний, і смисловий зв’язок.

  1. «Запам’ятаймо» (робота зі схемою)

                               

                 Не виступає в ролі

                 членів речення                                           Разом з іменниками, числів-

                                                                                      никами або займенниками

Незмінна службова            Прийменник як        у формі непрямих  відмінків

 частина  мови                      частина мови           указує на об’єкт дії, напрям,

                                                                                      час, місце, причину, мету та

                                                                                      інші значення

Виражає залежність іменника, числівника

і займенника  від інших слів у словосполученні

і реченні

 

  1. Творче спостереження з елементами аналізу (записати речення, довести, що вони є текстом; визначити тему, головну думку; знайти прийменники, пояснити, з якою частиною мови поєднуються)

«Кобзар» належить до тих дуже небагатьох книг в історії людства, яким суджене безсмертя. Дивовижна доля цієї книги. Поезії, що входять до неї, складались на тернистих дорогах поетового життя, писались то в мандрах, то в казематах, мережились при світлі білих ночей Півночі і в пісках закаспійських пустель, під самотнім сонцем вигнання.

  1. Проєкт 2 «У слові Тараса»

Метою цього проєкту було дослідити смислові відношення прийменників у пейзажній ліриці Т. Шевченка. Нами опрацьовано такі поезії: «Зоре моя вечірняя», «Тече вода з-під явора», «Тополя» (уривок), «Причинна» (уривок).

Кобзар у цих творах використовує більшість прийменників, які разом із самостійними частинами мови у формі непрямих відмінків вказують на місце дії: «зійди над горою…», «поговорим …в неволі…», «за горою сонечко сідає», «над самою водою…похилилась» («Зоре моя вечірняя»); «тече вода з-під явора», «тече…яром на долину, пишається над водою», «тече вода із-за гаю», «тече...попід горою», «хлюпочуться…поміж осокою («Тече вода з-під явора»); «по діброві вітер віє», «гуляє по полю», «край дороги гне тополю до самого долу», «сяде на могилі», «на  чужині гине» («Тополя»); «човен в синім морі», «сичі в гаю перекликались» («Причинна»).

Рідше вживає прийменники, що вказують на об’єкт дії, а також на час: «Поговорим…з тобою», «у Дніпра позичає», «качечка випливає з качуром», «чабан…з сопілкою сяде», «і блідий місяць на ту пору»,

  1. Робота в групах  (складання  прислів’їв про Т. Шевченка, визначення в них прийменників, їх смислових відтінків)

Шевченкова зоря на весь світ сія.

Шевченків «Кобзар» для народу великий дар.

Шевченко за народ переживав, бо з народу сам походжав.

Шевченко народ захищав, а про себе забував.

У наш час вічно житиме Тарас.

 

  1. Проєкт «Нерозлучні друзі»

Перед нами стояло завдання – визначити, з якими відмінками вживаються прийменники. Виконати це завдання нам допомогла праця Івана Вихованця «Прийменники і відмінки», де зазначається, що «у граматичних формах іменника співіснують відмінки і прийменники. Колись місцевий відмінок вживався без прийменників. Вживався, поки вистачало сил. Йому на допомогу поспішив прийменник. Ось у парі місцевий відмінок із прийменниками в, на, по, при, о стали нерозлучними друзями.

В українській мові є гордовиті відмінки, які не бажають допомоги прийменників, виконують граматичну працю у реченні самі. Це називний відмінок і клична форма.

А родовий, давальний, знахідний і орудний відмінки не вередують. Тому вони можуть самі виражати граматичні значення або поєднуватись із прийменниками.

Із знахідним відмінком уживається двадцять вісім прийменників: скрізь, поза, понад, попід, проміж, зважаючи на, з огляду на, у відповідь на, виключаючи та ін.

Не обійшли прийменники  й орудного відмінка. Орудний поєднується з прийменниками за, між, поза, проміж, вслід за, згідно з, нарівні з, одночасно з, побіч з, порівняно з, поруч з, разом з, слідом за, у зв’язку з.

Родовий відмінок вживається  з найбільшою кількістю прийменників. Це і замість, задля, з-над, з-перед, з-поміж, з-серед, із-за, побіля, поміж, посеред, всередині, під час, у напрямку…

Залишається серед прийменникових відмінків чотири полюси. Два полюси за віком – місцевий і давальний. Місцевий відмінок, найстарший за віком, уже й не може без прийменників пересуватися. Прийменники жаліють його, виконують замість нього роботу, а місцевий безпорадно подивиться на них і вдячно усміхається, Наймолодший за віком прийменниковий відмінок – давальний. Ще є два полюси за кількістю прийменників – місцевий і родовий відмінки. Місцевий має найменшу  кількість прийменників, а родовий – найбільшу. Ось так співіснують прийменники і відмінки».

  1. Гра «Ерудит» (пригадати вивчені твори Т. Г, Шевченка, записати 2 -3 рядки, у яких вжиті прийменники; визначити, з якими відмінками вони співіснують)
  2. Рубрика «Це цікаво»

Абсолютним чемпіоном за кількістю прийменників є родовий відмінок: у нього понад сто п’ятдесят прийменників.

ІY.Рефлексія

  1. Підсумкове слово вчителя.
  2. «Мікрофон» (продовжити речення  «На сьогоднішньому уроці дізналася (дізнався), що…»)

Y. Альтернативне домашнє завдання

   1. Параграф підручника 42, вправа 436.

   2. Написати мінітвір «Слово Тараса – наша зброя і окраса», підкреслити в ньому прийменники.

docx
Додано
7 березня 2023
Переглядів
555
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку