Борис Грінченко – майстер малої прози. Оповідання «Каторжна» - утвердження прагнення людини до любові і добра. Психологізм твору.

Про матеріал

ТЕМА: Борис Грінченко – майстер малої прози. Оповідання «Каторжна» - утвердження прагнення людини до любові і добра. Психологізм твору.

МЕТА:допомогти учням розкрити й осмислити творчість Бориса Грінченка, показати масштаби творчості митця; розвивати вміння сприйматихудожнєслово, аналізувати та оцінювати його зміст та особливості форми, розвивати ло-гічно правильне усне мовлення учнів, уміння зіставляти та аналізувати факти; виховувати прагнення до співчуття, добра, любові, розуміння.

ТИП УРОКУ: комбінований.

Перегляд файлу

10 клас

Українська література

ТЕМА: Борис Грінченко – майстер малої прози. Оповідання «Каторжна» - утвердження прагнення людини до любові і добра. Психологізм твору.

МЕТА:  допомогти учням розкрити й осмислити творчість Бориса Грінченка, показати масштаби творчості митця; розвивати вміння сприймати  художнє  слово, аналізувати та оцінювати його зміст та особливості форми, розвивати ло-гічно правильне усне мовлення учнів, уміння зіставляти та аналізувати факти; виховувати прагнення до співчуття, добра, любові, розуміння.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, словник Б.Грінченка, текст оповідання «Каторж-на», збірки творів письменника, тлумачний словник.

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: тема, ідея, жанр, сюжет, композиція  твору ,елементи сюжету (повторення), оповідання.

ХІД УРОКУ

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЩОДЕННИК НАСТРОЮ

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

...Цей діяч,обвівши духовним зором Україну з краю в край,

постеріг,зрозумів тяжке її безпомічне становище –

і вирішив оддати життя своє на службу їй,

кинувшись самотужки обслуговувати потреби її духа.

...Таких невтомних,завзятих діячів,борців громадських,

якого ми в особі Б.Грінченка втеряли,в пантеоні

українських писателів зазначити можна дуже небагато...

великий хист,незвичайна витривалість у роботі,

скрашені великою любовю до рідного краю.

М.Лисенко

 

1.Бесіда (перевірка  домашнього  завдання   за опорними   слайдами)

З’являється слайд з певною інформацією – учень має назвати подію,що стала віховою у житті Б.Грінченка.

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

1.Слово вчителя

Б.Грінченко був активним поетом, прозаїком, драматургом, перекладачем, літературним критиком. Відомий він і як мовознавець , фольклорист та етнограф, педагог, публіцист, організатор видавничої справи, бібліограф. Його твори з усіх галузей діяльності сприяли розвиткові українського письменства.  Митця  шанували І.Франко,  М.Коцюбинський, Леся Українка, П.Грабовський.

Б.Грінченко написав низку оповідань, в яких талановито розкрив духовний світ людини.  Після знайомства з його творами не можна залишатися байдужим. Серце наповнюється почуттям жалю, любові, милосердя. Таким є і твір «Каторжна».

ІV.ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ


На цвинтар зайшло самітне

Сплакане дитя,-

Цвіти ярі з гробу рвало

Бідне сиротя.

-Не зривай,дитино,цвіту,

Що онтам росте,

Бо мерлець по них до тебе

Уночі прийде!

 

 

Усміхнулася сирітка,

Жаром вся зайшла.

-Власне хочу,щоб до мене

Матінка прийшла.

Остап Луцький

 

 


1.Словникова робота

Каторжний (за тлумачним словником) –

1) Прикм. до каторга. || у знач. ім. каторжний, -ного, ч.; каторжна, -ної, ж. Те саме, що каторжник, каторжниця.

2) перен. Надзвичайно важкий, зморний; дуже, нестерпно тяжкий. Каторжна праця.

3) перен., розм. Який завдає шкоди, неприємності; поганий, лихий.

4) Уживається як лайливе слово; каторжник (у 2 знач.).

Психологізм - якість художнього твору, через яку письменник передає внурішній світ своїх персонажів.

2.Фронтальна бесіда за змістом оповідання «Каторжна»

  • Що за жанром є даний твір? Доведіть.
  • Скільки років було Докії,коли вона залишилася напівсиротою? (7 років).
  • Як ставилася мати до  дівчинки?
  • Як усі називали Докію? Чому?
  • Чому її не жалував батько,а називав так,як усі?( Не завсігди ж він і п'яний, іноді схочеться йому пожалувати її - вона ж таки рідна дитина,- оце й покличе:
           - Докіє!
           Підійде, голову похнюпить.
           - Докіє! Дочко...- почне батько та й зупиниться: мов колода, вона перед його стоїть. Штовхне її спересердя, встане, плюне та й піде з хати, промовивши: - Ну, каторжна!)
  • Якими рисами характеру дівчина схожа на свою матір? (Мовчки  терпіла усі  негаразди).
  • Як ставиться Докія до мачушиних дітей?  Чому саме так? ( А з мачушиними дітьми що вона виробляла?  Мало вона їх била та штовхала? Як мачухи в хаті нема, так і єсть їм! А одного разу таки розманіжилась: увіходить мати тихенько в хату з городу, дивиться – сидить  вона на полу і хлопчика - років півтора йому було - мачушиного на руках держить та так цілує та примовляє :
           - Голубчику ти мій, манесенький! Поцілуй мене,- ніхто ще мене не цілував, як мама вмерли... Мачуха як скрикне:
           - Ба, яка ніжна! А Оришку нащо на городі вдарила? Івасику, бий її, бо вона Оришку била. Бий кулачком, кулачком її...
           Воно, маненьке, взяло та й штовхнуло її кулачком. Як скочить вона, як кине його на піл - трохи дитини не вбила - та з хати! Не потрапила її мачуха й попобити. І більше до дітей не підходила й на руки сама не брала, тільки як мачуха звелить.)
  • Утіленням чого став кущ калини для дівчини?  (Символом материнської ніжності і тепла).
  • Чому мачуха зрубала кущ калини і що це значило для  Докії?( Днів через два Докія знову була під калиною, засиділась і не почула, як мачуха її кликала. Уже тоді почула, як мачуха знайшла її в гущавині і потягла за волосся в хату.
           - Стривай же ти, каторжна, я тобі дам, як тікати від роботи під свою калину!
           Вхопила мачуха сокиру й побігла в садок. Докія відразу так і заніміла. Слухає, коли задзвеніла сокира в садку, затріщали гілки - ось ще, ще...
           Вона кинулась, себе не пам'ятаючи, пробігла садок, добігла до гущавини... Мачуха рубає калину.
           Дівчина несамовито скрикнула, кинулась туди і стала міждо калиною і мачухою. Мачуха аж злякалась.
           - Ти чого прибігла?
           - Не займайте моєї калини!.. Очі її горіли, а щоки були білі-білі; груди так і здималися.
           - Ах ти ж падло! Геть!
           І здорова мачушина рука відкинула геть маленьку дівчинку. Сокира рубонула, жалібно хряснула цівка калинова, і впала стеблина, тремтячи листом.
           - Мамо! голубонько! рідненька! Не рубайте, помилуйте!
           - Геть, каторжна!
           Вона кинулась до мачухи, цілувала їй руки, затуляла своїм тілом останні калинові стеблини.
           - Геть, каторжна!
           Але каторжна обхопила руками кущ, і її тонкі маленькі пальці так і заклякли на цівці. Трохи пальців їй не поламала мачуха, поки відірвала від калини, відволокла геть і останніми разами дорубала дерево...
  • Чому каторжна не  показувала іншим своїх почуттів?
  • Чому не прийняла дружби  Христі?
  • Що змінилося у житті  Докії? Як це вплинуло на її поведінку, душевний стан?
  • Чи можемо ми засуджувати дівчину за те,що вона, не зважаючи на народну мораль,етичні цінності,повністю віддалася своєму почуттю? Доведіть свою думку.
  • Дайте розгорнуту характеристику Семену ( повідомлення учня - випереджувальне завдання).
  • Яка фраза  коханого Степана «вбила»  дівчину? (   - І чого вона, каторжна, так до мене в'язне?)
  • Що стало логічним продовженням вищезгаданих подій? (Помста).
  • Чому Докія не наважилася до кінця здійснити свій задум і почала гасити полум’я?
  • Пригадайте останні слова Докії. Що вони означають? ( - За що? Господи, боже мій! За що? )
  • Хто із героїв  вивчених вами творів уже ставив перед собою таке запитання?  Чим схожі долі Докії  і Чіпки Варениченка  (порівняльна характеристика героїв – випереджувальне завдання).

3.Яке риторичне запитання автор ставить перед нами для роздумів, але, хоча й питання риторичне, як би ви відповіли на нього?

«За що стільки муки,горя та сліз додають людям люди, коли й так життя  таке  коротке і таке сумне?..» (усний твір).

4. Складання логічного ланцюжка «Причина трагедії Докії»

 

Смерть

матері

 Ненависть мачухи

 Зневажання батьком

 

 Зрубана калина

 Не дівувала:нічого вдягнути,злидні

 

 Зрада Семена

                                                                                                                                                              Пожежа

                                                                                                                                                   Понівечена душа дівчини

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Творча робота

 - Скласти сенкани-порівняння ,у центрі яких є образи  Докії і каторжної. Схематично показати, як формувалося   світобачення і світорозуміння дівчини, що впливало на  формування  її  характеру.

 

 

  •              Творче малювання (зображення душі дівчини у кольорах). Пояснити свій вибір кольорів.
  •              «Мікрофон»
  • Що ж перемогло у душі Докії :добро чи зло?
  • Чи була смерть  дівчини марною? Чи,може, вона чогось навчила людей?
  • Чи  «зачепила» когось доля Докії? Хтось із вас перейнявся її долею, переживав якісь почуття під час аналізу твору?

2.Мотивація   виставлених оцінок учням

3.Щоденник настрою

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Підготувати біографію М.М. Коцюбинського,опрацювавши матеріал підручника  (ст.174-182)  та додаткові джерела.

 

doc
Додано
24 березня 2018
Переглядів
3441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку