ТЕМА: Борис Грінченко – майстер малої прози. Оповідання «Каторжна» - утвердження прагнення людини до любові і добра. Психологізм твору.
МЕТА:допомогти учням розкрити й осмислити творчість Бориса Грінченка, показати масштаби творчості митця; розвивати вміння сприйматихудожнєслово, аналізувати та оцінювати його зміст та особливості форми, розвивати ло-гічно правильне усне мовлення учнів, уміння зіставляти та аналізувати факти; виховувати прагнення до співчуття, добра, любові, розуміння.
ТИП УРОКУ: комбінований.
10 клас
Українська література
ТЕМА: Борис Грінченко – майстер малої прози. Оповідання «Каторжна» - утвердження прагнення людини до любові і добра. Психологізм твору.
МЕТА: допомогти учням розкрити й осмислити творчість Бориса Грінченка, показати масштаби творчості митця; розвивати вміння сприймати художнє слово, аналізувати та оцінювати його зміст та особливості форми, розвивати ло-гічно правильне усне мовлення учнів, уміння зіставляти та аналізувати факти; виховувати прагнення до співчуття, добра, любові, розуміння.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, словник Б.Грінченка, текст оповідання «Каторж-на», збірки творів письменника, тлумачний словник.
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: тема, ідея, жанр, сюжет, композиція твору ,елементи сюжету (повторення), оповідання.
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЩОДЕННИК НАСТРОЮ
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
...Цей діяч,обвівши духовним зором Україну з краю в край,
постеріг,зрозумів тяжке її безпомічне становище –
і вирішив оддати життя своє на службу їй,
кинувшись самотужки обслуговувати потреби її духа.
...Таких невтомних,завзятих діячів,борців громадських,
якого ми в особі Б.Грінченка втеряли,в пантеоні
українських писателів зазначити можна дуже небагато...
великий хист,незвичайна витривалість у роботі,
скрашені великою любов’ю до рідного краю.
М.Лисенко
1.Бесіда (перевірка домашнього завдання за опорними слайдами)
З’являється слайд з певною інформацією – учень має назвати подію,що стала віховою у житті Б.Грінченка.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
1.Слово вчителя
Б.Грінченко був активним поетом, прозаїком, драматургом, перекладачем, літературним критиком. Відомий він і як мовознавець , фольклорист та етнограф, педагог, публіцист, організатор видавничої справи, бібліограф. Його твори з усіх галузей діяльності сприяли розвиткові українського письменства. Митця шанували І.Франко, М.Коцюбинський, Леся Українка, П.Грабовський.
Б.Грінченко написав низку оповідань, в яких талановито розкрив духовний світ людини. Після знайомства з його творами не можна залишатися байдужим. Серце наповнюється почуттям жалю, любові, милосердя. Таким є і твір «Каторжна».
ІV.ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
На цвинтар зайшло самітне
Сплакане дитя,-
Цвіти ярі з гробу рвало
Бідне сиротя.
-Не зривай,дитино,цвіту,
Що онтам росте,
Бо мерлець по них до тебе
Уночі прийде!
Усміхнулася сирітка,
Жаром вся зайшла.
-Власне хочу,щоб до мене
Матінка прийшла.
Остап Луцький
1.Словникова робота
Каторжний (за тлумачним словником) –
1) Прикм. до каторга. || у знач. ім. каторжний, -ного, ч.; каторжна, -ної, ж. Те саме, що каторжник, каторжниця.
2) перен. Надзвичайно важкий, зморний; дуже, нестерпно тяжкий. Каторжна праця.
3) перен., розм. Який завдає шкоди, неприємності; поганий, лихий.
4) Уживається як лайливе слово; каторжник (у 2 знач.).
Психологізм - якість художнього твору, через яку письменник передає внурішній світ своїх персонажів.
2.Фронтальна бесіда за змістом оповідання «Каторжна»
3.Яке риторичне запитання автор ставить перед нами для роздумів, але, хоча й питання риторичне, як би ви відповіли на нього?
«За що стільки муки,горя та сліз додають людям люди, коли й так життя таке коротке і таке сумне?..» (усний твір).
4. Складання логічного ланцюжка «Причина трагедії Докії»
Смерть
матері
Ненависть мачухи
Зневажання батьком
Зрубана калина
Не дівувала:нічого вдягнути,злидні
Зрада Семена
Пожежа
Понівечена душа дівчини
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Творча робота
- Скласти сенкани-порівняння ,у центрі яких є образи Докії і каторжної. Схематично показати, як формувалося світобачення і світорозуміння дівчини, що впливало на формування її характеру.
2.Мотивація виставлених оцінок учням
3.Щоденник настрою
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Підготувати біографію М.М. Коцюбинського,опрацювавши матеріал підручника (ст.174-182) та додаткові джерела.