І. нечуй-Левицький «Кайдашева сім'я». Характеристика персонажів. Майстерність зображення Кайдаша.

Про матеріал

Цей урок допоможе учням удосконалювати вміння аналізувати та синтезувати факти, вчинки, давати оцінку образам та певним явищам літературного твору; розвивати навички виразного коментованого читання, усне, зв'язне мовлення учнів; формувати світогляд школярів, виховувати почуття відповідальності за власне здоров'я .

Перегляд файлу

Тема: І. нечуй-Левицький «Кайдашева сім'я». Характеристика персонажів. Майстерність зображення Кайдаша. 10 клас

Мета: удосконалювати вміння аналізувати та синтезувати факти, вчинки, давати оцінку образам та певним явищам літературного твору; розвивати навички виразного коментованого читання, усне зв’язне мовлення учнів; формувати світогляд школярів, виховувати почуття відповідальності за власне здоров'я .

Обладнання: портрети І. Нечуя-Левицького, текст твору, роздаткові матеріал для «Перевернутого навчання», відеоролик «Пияцтво і алкоголізм», презентація, пам'ятка «Що ми знаємо про алкоголь».

Тип уроку: урок застосування знань, навичок й умінь

 «Читав — наче погожу воду у спеку пив.

Яке знання народних звичаїв, народного життя».

М. Коцюбинський

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчання

Бесіда

  Урок присвячений сімейним стосункам. Українська етнопедагогіка подає цілісну систему виховання особистості , найважливіше місце в цій системі відводиться вихованню людини – трудівника з високими моральними якостями. Назва твору, який ми вивчаємо, складається з двох слів «Кайдашева сім'я». Ми з вами зробимо акцент на другому слові. Отже, розглянемо саме сім'ю.

   Як ставилися до родини наші предки й яке ставлення до неї сьогодні?

Сім'я — одна з найдавніших форм спільності людей. «З родини йде життя людини» — твердить народна мудрість. Сім'я для українців — це щось святе, високе, космічне. Вони прагнуть тієї гармонії у своїй сім'ї, яка існує у Всесвіті:

Ясен Місяць — пан господар,

Красне Сонце — жона його,

Дрібні зірки — то їх дітки.

Шлюбний союз чоловіка й жінки підноситься в цій древній колядці до найвищих небесних вершин. У часи глобалізації змінилося відношення до сім'ї, зараз популярний шлюб «на віру», стосунки між чоловіком і жінкою набувають рівноправності або жінка виконує головну роль.

   Від кого залежить злагода в родині?

Жінка завжди була берегинею сімейного затишку, вона створювала гармонію й лад у сім'ї, тому що «ладом усе можна», і «горе тому, в кого немає ладу в господі». Про це пише й Соломон у своїх приповістках: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його».

З родини все починалося. Українська етнопедагогіка подає цілісну систему виховання особистості. І найважливіше місце в цій системі відводиться вихованню здорової людини-трудівника, людини з високими моральними якостями та людини.

Про те, що люди все життя грають, обирають собі певні ролі, говорили давно. Ще Вільям Шекспір наголошував: «Вся жизнь — игра, а люди в ней актерьі».

Ми постійно граємо різні ролі:  в школі — це роль учня, вдома — гарної доньки чи сина, на вулиці — нерозлучного друга, а в майбутньому ще й ролі, які є складовою частиною дорослого життя. І дуже важливо , яким же буде це майбутнє життя?

Так і в повісті І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» перед нами постають колоритні постаті: старий Кайдаш з його забобонами та шкідливою звичкою пити, улеслива Кайдашиха, суворий Карпо, «бриклива» Мотря, тиха Мелашка, запальний Лаврін. Усі вони майстерно виконують свої ролі. Які саме й чому, спробуємо з'ясувати на уроці.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

Метод  «Асоціативний кущ»

Міцна  та здорова родина виховувала високопорядну, сильну особистість. Давайте визначимо етнічні риси українця.

Етнічні риси українця:

-  повага до старших;

- шанування родинних традицій;

- пісенність душі;

- любов;

- взаємоповага;

- жартівливість;

- гумор;

-  розум;

- міцне здоров'я.

Ці риси залишаться на дошці, а в кінці уроку ми їх порівняємо з тими, які притаманні родині Кайдашів.

V. Опрацювання навчального матеріалу

Технологія «Перевернуте навчання».

Клас поділяється на групи шляхом кольорових карток. Кожна група отримує інформацію та ретельно її вивчає, потім звітуються класу, записують у зошит.

Зразок навчальної інформації.

Система образів-персонажів — спосіб вираження ідейного та художнього замислу автора.

У взаємодії персонажів через їх порівняння, зіставлення, протиставлення виражається погляд письменника на створений ним художній світ, на самих героїв, їх слова, вчинки і, зрештою, на оточуючу дійсність.

Персонаж у художньому творі існує не сам по собі, а в системі взаємостосунків з іншими персонажами.

Чим більше взаємозв’язків виявляється в персонажа, тим яскравіше висвітлюється його багатогранність, глибина і складність. Тому з розвитком літератури удосконалювались взаємостосунки в самій системі персонажів.

 У класицизмі основним був поділ героїв на позитивних і негативних.

У сентименталізмі героєм стає виходець із народу, він внутрішньо благородний, протиставляється панам, аристократам, які зображуються людьми нікчемними, розбещеними, жорстокими (Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся»).

У романтизмі автор концентрує увагу на рисах характеру головних, усі інші персонажі допомагають розкрити характер основного (Гамалія в «Гамалії» Т. Шевченка).

У реалізмі складна система взаємостосунків, що визначає: наявність рівнозначних образів, і «схрещення доль», і протиставлення, і паралелізм, і антагонізм (М. Коцюбинський «Fata morgana», І. Франко «Борислав сміється»).

VІ. Застосування навчального матеріалу

Літературна вікторина «Вгадай пер­сонажа повісті "Кайдашева сім'я"»

1. «Широке лице було сухорляве й бліде, наче в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Куче­ряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною» ( Омелько Кайдаш).

2. «Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем. Пишала губи. Осміхалася, сипала облесливими словами, наче дрібним горохом.» (Маруся Кайдашиха)

3. «Молоде довгасте лице було рум'яне. Веселі сині, як небо, очі світились привітно і ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи - все дихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір» (Лаврін).

4. «Був широкий у плечах, з батьків­ськими карими гострими очима, з блідува­тим

 

лицем. Тонкі пружки його блідого ли­ця з тонкими губами мали в собі щось не­ласкаве» (Карпо).

5. «Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукава­ми, позакочуваними по лікоть, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум'яне лице ще виразніше малювалось з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, облитий дощем, очима.» (Мотря).

6. «Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгобраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чор­ні брови, густі-прегусті, як шовк» (Мелашка).

7. «Сидів у повітці на ослоні й май­стрував... У білій сорочці з широ­кими рукавами. З-під рукавів бу­ло видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця». (Омелько Кайдаш)

8. «Розмазала кров по всьому виду, замазала в кров пазуху, повисмику­вала з-під очіпка волосся та й побіг­ла до священика, а потім у волость». (Кайдашиха)

9. «Вона була в одній сорочці і вузь­кій запасці. Хазяйновита, але ску­па, вона втинала одежу, як тільки можна було обтяти. Вузька запаска влипла кругом її стану. В великій, як макітра, хустці на голові вона була схожа на довгу швайку з здоровою булавою». (Мотря)

10. «Висока та суха, неначе циган­ська голка, в запасці, в рясній білій, як сніг, сорочці, з здоровій хуст­ці на голові. Сліпе око біліло ніби наскрізь, як вушко в голці». (Кайда­шиха)

11. «Вона розцвіла і стала повніша на виду. Її очі, її тонкі брови блищали на сонці, а лице горіло рум'янцем. Вона сяяла, як кущ калини, поса­джений серед двору». (Мелашка).

Гра «Складання інформативного грона»

Найавторитетнішою  людиною у родині вважали батька. Так, у родині Кайдашів Омелько Кайдаш також постає справжнім головою родини. Яким же його зобразив автор?

Омелько Кайдаш:

1. забобонність, невігластво

2. богомільність, щирість

3. доброта, працьовитість, миролюбство

4. «темність», безвольність

5. захисник патріархальних законів

6. кращий стельмах на селі

7. пристрасть до горілки

8. все життя — важка праця

Перегляд відеоролику «Пияцтво і алкоголізм».

Так, дійсно  першому розділі Кайдаша бачимо добрим стельмахом, прожив довге й тяжке життя.

Старий Кайдаш — п’яниця. Причиною цього були також соціальні умови. Він усе частіше топив горе в горілці. Надмірне пияцтво,  привело його до загибелі — і саме у воді, якої все життя боявся.

Інтерактивна вправа «Складання пам'ятки»

Скласти пам'ятку «Що ми знаємо про алкоголь»

Учні складають самі, а потім учитель роздає кожному вже готову пам'ятку.

- чистий алкоголь — це прозора рідина без запаху і кольору;

- алкоголь отримують у результаті шумовання цукру, який міститься, наприклад, у винограді, пшениці або картоплі;

- в будь-якому алкогольному напої є алкоголь, а також вода і речовини, які надають йому відповідний запах і колір;

- алкогольні напої різняться за вмістом у них алкоголю. Чим більше міститься алкоголю, тим міцніший напій. Міцність алкогольного напою вимірюється в об’ємних відсотках вмісту алкоголю в напої. Наприклад, у пиві — близько 3-5 об’ємних відсотка, у вині — 12-18 об’ємних відсотка, в міцних напоях — 30-40 об’ємних відсотка;

- за своєю дією алкоголь належить до наркотичних речовин. У незначних дозах алкоголь гальмує роботу головного мозку і викликає ефект розслаблення організму;

- у великих кількостях алкоголь діє на організм як отруйна речовина, яка руйнує печінку, клітини головного мозку і спричиняє алкогольну залежність або алкоголізм;

- вживання алкоголю у великих дозах за один раз може спричинити смерть.

Метод «Передбачення»

Проте в образі Кайдаша знаходимо й позитивні риси. Це, насамперед, працьовитість. Позитивним слід уважати й намагання його примирити сутички в хаті, прагнення до того, щоб не розбивалася сім’я. Тому, давайте спробуємо уявити, що Омелько Кайдаш вів здоровий спосіб життя. Спробуйте передбачити кінцівку твору у такому випадку. Чи зміг би Кайдаш усунути чвари та сварки в родині, якби не пив і залишився живим?

VIІ. Релаксація

На екрані монітора слайди із зображенням калини і таких слів:

«Родина – це ніби гроно калини. Калина красива, цілюща і корисна для здоров'я тоді, коли вона у гроні. А спробуй одну ягідку вкинути у чай - нічого такого не отримаєте».

Так і сім’я – здорова і міцна, коли всі вкупі.

Будьте такими ж красивими і  здоровими сьогодні, щоб незабаром продовжити свою гілку, розквітнути у своєму ґроні на великій, гомінкій і незламній калині - Україні.

Нехай ваші сім’ї будуть міцними, дружними, добрими та здоровими.

VІІІ. Підсумок уроку

Гра  «Займи позицію»

1. Хто винен у сімей­ній трагедії Кайдашів: суспільство? оточен­ня? умови життя? вони самі?

2. В. Панченко пише: «Кайдашева сім'я» - це моделі всієї України. Автор блискуче розкрив деякі непривабливі риси нашої національної вдачі, які існують поза часом. Україна початку XXI століття залишається схожою на «Кайдашеву сім'ю» .Хто з вас може виступити в ролі опонен­та відомого літературознавця? Чиє такі, що підтримують цю думку?

3. І. Нечуй-Левицький, звісно ж, міг знайти позитивні приклади з життя українського се­ла, показати сімейну ідилію, опоетизувати по­бут, зупинитися на багатому етнографічному матеріалі, як це робили його попередники, зокрема Г. Квітка-Основ'яненко та Марко Вов­чок. Чому ж показує нетипову родину? Чи мо­же бути засобом виховання антиприклад?

4.  Як на вашу думку, що потрібно сучасному українцю, щоб побудувати щасливу та здорову  сім'ю? І чи взагалі потрібна сьогодні сім'я? Можливо, це атавізм чи аномалія у сучасному суспільстві?

ІХ. Домашнє завдання

1. Скласти цитатний план-характеристику Кайдаша та Кайдашихи (І варіант), Карпа й Лавріна (ІІ варіант), Мотрі та Мелашки (ІІІ варіант).

2. Скласти філворд до твору «Кайдашева сім'я»

3. Написати листа  від імені Омелька Кайдаша нащадкам «Лист у майбутнє».

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
2501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку