Цей урок допоможе учням удосконалювати вміння аналізувати та синтезувати факти, вчинки, давати оцінку образам та певним явищам літературного твору; розвивати навички виразного коментованого читання, усне, зв'язне мовлення учнів; формувати світогляд школярів, виховувати почуття відповідальності за власне здоров'я .
Тема: І. нечуй-Левицький «Кайдашева сім'я». Характеристика персонажів. Майстерність зображення Кайдаша. 10 клас
Мета: удосконалювати вміння аналізувати та синтезувати факти, вчинки, давати оцінку образам та певним явищам літературного твору; розвивати навички виразного коментованого читання, усне зв’язне мовлення учнів; формувати світогляд школярів, виховувати почуття відповідальності за власне здоров'я .
Обладнання: портрети І. Нечуя-Левицького, текст твору, роздаткові матеріал для «Перевернутого навчання», відеоролик «Пияцтво і алкоголізм», презентація, пам'ятка «Що ми знаємо про алкоголь».
Тип уроку: урок застосування знань, навичок й умінь
«Читав — наче погожу воду у спеку пив.
Яке знання народних звичаїв, народного життя».
М. Коцюбинський
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчання
Бесіда
Урок присвячений сімейним стосункам. Українська етнопедагогіка подає цілісну систему виховання особистості , найважливіше місце в цій системі відводиться вихованню людини – трудівника з високими моральними якостями. Назва твору, який ми вивчаємо, складається з двох слів «Кайдашева сім'я». Ми з вами зробимо акцент на другому слові. Отже, розглянемо саме сім'ю.
— Як ставилися до родини наші предки й яке ставлення до неї сьогодні?
Сім'я — одна з найдавніших форм спільності людей. «З родини йде життя людини» — твердить народна мудрість. Сім'я для українців — це щось святе, високе, космічне. Вони прагнуть тієї гармонії у своїй сім'ї, яка існує у Всесвіті:
Ясен Місяць — пан господар,
Красне Сонце — жона його,
Дрібні зірки — то їх дітки.
Шлюбний союз чоловіка й жінки підноситься в цій древній колядці до найвищих небесних вершин. У часи глобалізації змінилося відношення до сім'ї, зараз популярний шлюб «на віру», стосунки між чоловіком і жінкою набувають рівноправності або жінка виконує головну роль.
— Від кого залежить злагода в родині?
Жінка завжди була берегинею сімейного затишку, вона створювала гармонію й лад у сім'ї, тому що «ладом усе можна», і «горе тому, в кого немає ладу в господі». Про це пише й Соломон у своїх приповістках: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його».
З родини все починалося. Українська етнопедагогіка подає цілісну систему виховання особистості. І найважливіше місце в цій системі відводиться вихованню здорової людини-трудівника, людини з високими моральними якостями та людини.
Про те, що люди все життя грають, обирають собі певні ролі, говорили давно. Ще Вільям Шекспір наголошував: «Вся жизнь — игра, а люди в ней актерьі».
Ми постійно граємо різні ролі: в школі — це роль учня, вдома — гарної доньки чи сина, на вулиці — нерозлучного друга, а в майбутньому ще й ролі, які є складовою частиною дорослого життя. І дуже важливо , яким же буде це майбутнє життя?
Так і в повісті І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» перед нами постають колоритні постаті: старий Кайдаш з його забобонами та шкідливою звичкою пити, улеслива Кайдашиха, суворий Карпо, «бриклива» Мотря, тиха Мелашка, запальний Лаврін. Усі вони майстерно виконують свої ролі. Які саме й чому, спробуємо з'ясувати на уроці.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Актуалізація опорних знань
Метод «Асоціативний кущ»
Міцна та здорова родина виховувала високопорядну, сильну особистість. Давайте визначимо етнічні риси українця.
Етнічні риси українця:
- повага до старших;
- шанування родинних традицій;
- пісенність душі;
- любов;
- взаємоповага;
- жартівливість;
- гумор;
- розум;
- міцне здоров'я.
Ці риси залишаться на дошці, а в кінці уроку ми їх порівняємо з тими, які притаманні родині Кайдашів.
V. Опрацювання навчального матеріалу
Технологія «Перевернуте навчання».
Клас поділяється на групи шляхом кольорових карток. Кожна група отримує інформацію та ретельно її вивчає, потім звітуються класу, записують у зошит.
Зразок навчальної інформації.
Система образів-персонажів — спосіб вираження ідейного та художнього замислу автора.
У взаємодії персонажів через їх порівняння, зіставлення, протиставлення виражається погляд письменника на створений ним художній світ, на самих героїв, їх слова, вчинки і, зрештою, на оточуючу дійсність.
Персонаж у художньому творі існує не сам по собі, а в системі взаємостосунків з іншими персонажами.
Чим більше взаємозв’язків виявляється в персонажа, тим яскравіше висвітлюється його багатогранність, глибина і складність. Тому з розвитком літератури удосконалювались взаємостосунки в самій системі персонажів.
У класицизмі основним був поділ героїв на позитивних і негативних.
У сентименталізмі героєм стає виходець із народу, він внутрішньо благородний, протиставляється панам, аристократам, які зображуються людьми нікчемними, розбещеними, жорстокими (Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся»).
У романтизмі автор концентрує увагу на рисах характеру головних, усі інші персонажі допомагають розкрити характер основного (Гамалія в «Гамалії» Т. Шевченка).
У реалізмі складна система взаємостосунків, що визначає: наявність рівнозначних образів, і «схрещення доль», і протиставлення, і паралелізм, і антагонізм (М. Коцюбинський «Fata morgana», І. Франко «Борислав сміється»).
VІ. Застосування навчального матеріалу
Літературна вікторина «Вгадай персонажа повісті "Кайдашева сім'я"»
1. «Широке лице було сухорляве й бліде, наче в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною» ( Омелько Кайдаш).
2. «Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем. Пишала губи. Осміхалася, сипала облесливими словами, наче дрібним горохом.» (Маруся Кайдашиха)
3. «Молоде довгасте лице було рум'яне. Веселі сині, як небо, очі світились привітно і ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи - все дихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір» (Лаврін).
4. «Був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим
лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве» (Карпо).
5. «Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами, позакочуваними по лікоть, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум'яне лице ще виразніше малювалось з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, облитий дощем, очима.» (Мотря).
6. «Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгобраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк» (Мелашка).
7. «Сидів у повітці на ослоні й майстрував... У білій сорочці з широкими рукавами. З-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця». (Омелько Кайдаш)
8. «Розмазала кров по всьому виду, замазала в кров пазуху, повисмикувала з-під очіпка волосся та й побігла до священика, а потім у волость». (Кайдашиха)
9. «Вона була в одній сорочці і вузькій запасці. Хазяйновита, але скупа, вона втинала одежу, як тільки можна було обтяти. Вузька запаска влипла кругом її стану. В великій, як макітра, хустці на голові вона була схожа на довгу швайку з здоровою булавою». (Мотря)
10. «Висока та суха, неначе циганська голка, в запасці, в рясній білій, як сніг, сорочці, з здоровій хустці на голові. Сліпе око біліло ніби наскрізь, як вушко в голці». (Кайдашиха)
11. «Вона розцвіла і стала повніша на виду. Її очі, її тонкі брови блищали на сонці, а лице горіло рум'янцем. Вона сяяла, як кущ калини, посаджений серед двору». (Мелашка).
Гра «Складання інформативного грона»
Найавторитетнішою людиною у родині вважали батька. Так, у родині Кайдашів Омелько Кайдаш також постає справжнім головою родини. Яким же його зобразив автор?
Омелько Кайдаш:
1. забобонність, невігластво
2. богомільність, щирість
3. доброта, працьовитість, миролюбство
4. «темність», безвольність
5. захисник патріархальних законів
6. кращий стельмах на селі
7. пристрасть до горілки
8. все життя — важка праця
Перегляд відеоролику «Пияцтво і алкоголізм».
Так, дійсно першому розділі Кайдаша бачимо добрим стельмахом, прожив довге й тяжке життя.
Старий Кайдаш — п’яниця. Причиною цього були також соціальні умови. Він усе частіше топив горе в горілці. Надмірне пияцтво, привело його до загибелі — і саме у воді, якої все життя боявся.
Інтерактивна вправа «Складання пам'ятки»
Скласти пам'ятку «Що ми знаємо про алкоголь»
Учні складають самі, а потім учитель роздає кожному вже готову пам'ятку.
- чистий алкоголь — це прозора рідина без запаху і кольору;
- алкоголь отримують у результаті шумовання цукру, який міститься, наприклад, у винограді, пшениці або картоплі;
- в будь-якому алкогольному напої є алкоголь, а також вода і речовини, які надають йому відповідний запах і колір;
- алкогольні напої різняться за вмістом у них алкоголю. Чим більше міститься алкоголю, тим міцніший напій. Міцність алкогольного напою вимірюється в об’ємних відсотках вмісту алкоголю в напої. Наприклад, у пиві — близько 3-5 об’ємних відсотка, у вині — 12-18 об’ємних відсотка, в міцних напоях — 30-40 об’ємних відсотка;
- за своєю дією алкоголь належить до наркотичних речовин. У незначних дозах алкоголь гальмує роботу головного мозку і викликає ефект розслаблення організму;
- у великих кількостях алкоголь діє на організм як отруйна речовина, яка руйнує печінку, клітини головного мозку і спричиняє алкогольну залежність або алкоголізм;
- вживання алкоголю у великих дозах за один раз може спричинити смерть.
Метод «Передбачення»
Проте в образі Кайдаша знаходимо й позитивні риси. Це, насамперед, працьовитість. Позитивним слід уважати й намагання його примирити сутички в хаті, прагнення до того, щоб не розбивалася сім’я. Тому, давайте спробуємо уявити, що Омелько Кайдаш вів здоровий спосіб життя. Спробуйте передбачити кінцівку твору у такому випадку. Чи зміг би Кайдаш усунути чвари та сварки в родині, якби не пив і залишився живим?
VIІ. Релаксація
На екрані монітора слайди із зображенням калини і таких слів:
«Родина – це ніби гроно калини. Калина красива, цілюща і корисна для здоров'я тоді, коли вона у гроні. А спробуй одну ягідку вкинути у чай - нічого такого не отримаєте».
Так і сім’я – здорова і міцна, коли всі вкупі.
Будьте такими ж красивими і здоровими сьогодні, щоб незабаром продовжити свою гілку, розквітнути у своєму ґроні на великій, гомінкій і незламній калині - Україні.
Нехай ваші сім’ї будуть міцними, дружними, добрими та здоровими.
VІІІ. Підсумок уроку
Гра «Займи позицію»
1. Хто винен у сімейній трагедії Кайдашів: суспільство? оточення? умови життя? вони самі?
2. В. Панченко пише: «Кайдашева сім'я» - це моделі всієї України. Автор блискуче розкрив деякі непривабливі риси нашої національної вдачі, які існують поза часом. Україна початку XXI століття залишається схожою на «Кайдашеву сім'ю» .Хто з вас може виступити в ролі опонента відомого літературознавця? Чиє такі, що підтримують цю думку?
3. І. Нечуй-Левицький, звісно ж, міг знайти позитивні приклади з життя українського села, показати сімейну ідилію, опоетизувати побут, зупинитися на багатому етнографічному матеріалі, як це робили його попередники, зокрема Г. Квітка-Основ'яненко та Марко Вовчок. Чому ж показує нетипову родину? Чи може бути засобом виховання антиприклад?
4. Як на вашу думку, що потрібно сучасному українцю, щоб побудувати щасливу та здорову сім'ю? І чи взагалі потрібна сьогодні сім'я? Можливо, це атавізм чи аномалія у сучасному суспільстві?
ІХ. Домашнє завдання
1. Скласти цитатний план-характеристику Кайдаша та Кайдашихи (І варіант), Карпа й Лавріна (ІІ варіант), Мотрі та Мелашки (ІІІ варіант).
2. Скласти філворд до твору «Кайдашева сім'я»
3. Написати листа від імені Омелька Кайдаша нащадкам «Лист у майбутнє».