Брейн ринг "До дня народження М.В.Остроградського"

Про матеріал
Ця підбірка матеріалів про життя М.В.Остроградського допоможе учням ближче познайомитись із відомим земляком видатним математиком та механіком М.В.Остроградського
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель математики

Мариндич Лариса Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

Щороку у вересні місяці у нашій школі проходить тиждень математики, присвячений дню народження видатного математика, педагога, механіка, вченого Михайла Васильовича Остроградського.

 

Його творіння в світі добре знані:

Десятки теорем і формул, і думки.

Давно немає генія між нами…

Та в пам’яті він житиме віки!

 

1-й ведучий.

Полтавщина, це плодородна земля, яка дала світові найбільше талановитих людей. Але ми більше знаємо про письменників, художників, композиторів, акторів, співаків, та рідко хто з нас зможе назвати хоча б декілька імен вчених з різних галузей наук, чиє ім'я пов'язане з нашим краєм.

 

2-й ведучий. І в цьому немає нашої вини, просто дуже пізно ми почали розуміти, що справжнім патріотом можна стати тільки тоді, коли добре знатимеш історію, культуру рідного краю, коли з гордістю будеш називати імена відомих людей, які прославили нашу землю.

1-й ведучий. Шлях до науки може бути досить незвичайним. Мить чи якась випадкова обставина круто повертає все життя людини, хоча чи є випадковість у таких речах? Спадають на думку спогади Софії Ковалевської, пов’язані із М.В.Остроградським. Можливо, із легкої руки Михайла Васильовича маленька допитлива Соня стала «принцесою математики».

 

2-й ведучий. Розповідаючи про свої перші зустрічі з математикою, вона із задоволенням згадувала про одну курйозну обставину, яка збудила зацікавленість цією наукою.

 

Софія. Коли ми приїжджали на проживання до села влітку, весь будинок довелося обклеювати новими шпалерами, але на одну з дитячих кімнат їх не вистачило, і стіну обклеїли звичайним папером. Дякуючи щасливій випадковості, це були листки літографованих лекцій Остроградського з диференціального і інтегрального числення, які придбав мій батько в молодості. Ці листки, списані дивними та незрозумілими формулами, незабаром привернули до себе мою увагу. Від довгого щоденного споглядання зовнішній вигляд формул врізався в моїй пам'яті так, що багато років потому, на першому уроці диференційованого числення я раптом швидко згадала, що це мені вже відомо. Навіть мій викладач здивувався, як швидко я засвоїла поняття про границі та похідні, немов би я наперед їх знала. А просто пам'ятні листки з лекціями Остроградського раптово заговорили зі мною на зрозумілій мові...

 

1-й ведучий. Як бачите, папір для обклейки кімнат, що замінив шпалери, зіграв таку незвичайну роль для Софії. Проте це не означає, що для того, аби виховати розумну дитину, треба терміново обклеювати стіни кімнат сторінками книжок з математики, хімії, літератури... Звичайно, це випадок.

 

2-й ведучий. Але зізнаємось, що згадали про нього невипадково. Адже він пов'язаний з ім'ям незвичайної людини, нашого земляка Михайла Остроградського, чий шлях до науки є цілою поемою. Бо хлопчик, що народився на Полтавщині в звичайній селянській хаті, стане академіком Петербурзької, Американської, Туринської, Римської, Паризької академії наук, а також почесним професором Московського і Київського університетів. Це про нього один з учнів, Карл Яниш, скаже: "Центром всієї математичної діяльності в країні цілком можливо назвати Остроградського. Його наукові праці, його уроки і поради, можливо, є основою всьому, що робиться в нас у галузі математичних наук."

 

1-й ведучий. Сьогодні ми не ставимо за мету досліджувати наукову діяльність цієї людини, для цього в нас просто немає належної підготовки, але познайомитися з нею, створити образ цього вченого, пройшовши з ним деякими стежками його шляху до науки, ми спробуємо і, можливо, зробимо для себе якісь висновки.

 

2-й ведучий. Допоможуть нам у цьому команди учнів 8 і 9 класів, які вже декілька місяців займаються вивченням і аналізом життєвої, наукової і творчої діяльності Михайла Васильовича Остроградського.

 

1-й ведучий. Щоб вам цікавіше було слухати і поринати в світ життя і математичної діяльності М.В.Остроградського, нашу зустріч ми організували у вигляді брейн-рингу між учнями цих класів.

 

2-й ведучий. Цей тиждень у школі - тиждень математики. І сьогодні день повністю присвячений вивченню життєвого і творчого шляху нашого земляка М.В. Остроградського, якому 24 вересня 2011 року виповнилось 210 років від дня народження.

 

1-й ведучий. Уже при вході в школу, розглядаючи стенди в музеї вченого, ви могли познайомитися коротко з його біографією, думками вчених про нього та йото учнів, його педагогічними ідеями, які і зараз є дуже актуальними.

 

2-й ведучий. Питання, на які відповідатимуть учасники гри, пов'язані не тільки конкретно з життям Остроградського, а й з розділами математики, які він вивчав і де залишив велику наукову спадщину.

 

 

1-й ведучий.

Розпочинаємо гру! Запрошуємо на сцену команди.

 

І сувора й солов’їна

Математики країна.

Праця тут іде завзята,

Вмій лиш спритно рахувати.

Вмій ділити, віднімати,

Множить швидко й додавати. 

Вмій кмітливо все збагнути,

Першим у брейн-рингу бути.

 

2-й ведучий.

Хто уважним, чемним буде,

Бал команді той здобуде.

А хто буде пустувати,

Думать іншим заважати,

Бал з команди буде знятий.

 

1-й ведучий.

Щоб змагання було чесним,

Ми вибрали журі почесне.

Погляньмо разом з вами, друзі,

Хто буде в цім почеснім крузі.

( представляють журі)

 

І-й тур, присвячений біографії Остроградського.

Кожна команда отримує один бал за правиьну відповідь.

 

  1. В якому селі народився М.В.Остроградський? (село Пашенне Кобеляцького повіту)
  2. Який зв'язок між козацьким поселенням на Шар-горі Говтви і дворянським родом Остроградських? (дід і прадід були сотниками, а їх дружини – допомагали матеріально )

 

  1. Коли  народився М.В.Остроградський?( 24 вересня 1801 року)

 

  1. Нащадком яких славних козацьких родів є відомий математик? (Сахненко, Устимович, Скоробогатий  ) 

 

  1. З яким улюбленим приладом ніколи не розлучався в дитинстві Михайло? (шнур з прив’язаним камінцем)

 

  1. Першою сходинкою в підготовці юного Остроградського до служби став Полтаваський будинок для дітей бідних дворян, куди восьмирічного Михайлика батьки віддали на виховання. Який відомий український письменник був заступником директора будинку і вихователем Михайла Васильовича? (І.П.Котляревський)

 

  1. Про яку професію мріяв юнак Остроградський? (військового)

 

  1. Вплив якого вченого допоміг М.В.Остроградському полюбити математику? (викладач математики Харківського університету Андрій Федорович Павловський)

 

  1. З ким із видатних українських поетів М.В.Остроградський підтримував дружні стосунки?( Т.Г.Шевченко та Старинський.)

 

  1. Який видатний оперний співак, автор безсмертного «Запорожця за Дунаєм», був щирим другом математика Остроградського?(Семен Степанович Гулак-Артемовський)

 

  1. Де була написана перша наукова робота вченого "Теорія хвиль у посудині циліндричної форми"? (Франція, боргова в’язниця )

 

  1. На будинку, в якому жив Остроградський у Полтаві, відкрито меморіальну дошку. На якій вулиці знаходиться цей будинок? (вул. Сковороди)

 

  1. У якому році Остроградський обирається академіком Петербурзької академії наук? (у 1831 році)

 

  1. Який навчальний заклад знаходиться в Полтаві на вулиці ім. Остроградського? (Полтавський педуніверситет)

 

  1. Яка держава, в часи М.В.Остроградського, була осередком науки? (Франція)

 

  1. Які три видатні математики зацікавилися Остроградським як ученим? (Лаплас,Коші,Пуассон)
  2. Як видатний російський математик жартома називав учнів, які погано вчили математику і як хороших? («землемірами», «математиками»)
  3. Яка улюблена страва відомого академіка? (українське сало)

 

  1. Скільки представників із роду Остроградських було поховано в сімейному склепі у селі Пашенівка? (під час перепоховання рештків Михайла Васильовича було нараховано 18 забальзамованих трупів в трунах)

 

  1. Чому ніхто із нащадків Михайла Васильовича не має прізвища Остроградський? (бо єдиний син вченого не був одружений а тому не мав дітей і помер у притулку для збіднілих дворян)

 

Поки журі підводить підсумки 1туру, команда 8 класу демонструє свій номер художньої самодіяльності.

 

II- тур.

1. Задача Остроградського на дотепність.

Рибалка ловив рибу. На запитання «Скільки ти впіймав риби?–відповів: «Половину від 8, шість без голови і дев’ять без хвоста».

Відповідь.Жодної.

 

2.        Жінка, ідучи до Києва, зустріла трьох чоловік. Кожний із них ніс мішок, а в кожному мішку– по коту. Скільки живих істот ішло до Києва?

Відповідь.Тільки жінка.

 

3.        Петрик каже: « Позавчора мені було ще 10 років, а в наступному році мені виповниться 13». Чи може таке бути?

Відповідь. Так, якщо день народження у Петрика– 31 грудня, а зазначену фразу він вимовляє 1січня.

 

4.        Чому в Україні дорівнює сума одного Володимира, одного Ярослава, одного Богдана, одного Михайла, одного Тараса і двох Іванів?

Відповідь. 188 гривень.

 

Поки журі підводить підсумки ІІ туру, команда 9 класу демонструє свій номер художньої самодіяльності.

 

3-й тур. «Віриш чи ні»

1. Чи вірите ви, що Михайло Васильович сидів на двох табуретках? (так, бо він мав надлишкову вагу)

 

2. Чи вірите ви, що Остроградський надавав перевагу відпочинкові в Криму і за кордоном. (ні, він вдпочивав у рідних місцях)

3. Чи вірите ви, що Михайло Васильович купався в ставку біля маєтку, а не у Пслі. (так)

 

4. Чи вірите ви, що знаменитий математик і механік, Остроградський наполягав, щоб його поховали в Петербурзі? (ні,  в рідному селі Пашенній.)

 

5. Чи вірите ви, що селяни  зраділи, що хтось зруйнував двоповерховий маєток із колонами й пограбував родинний склеп Остроградських. ( ні, вони були обурені)

 

6. Чи вірите ви, що його зачарував спів дівчат і парубків над Пслом у вечірній час. (так)

 

7. Чи вірите ви, що Остроградські прагнули дати освіту сільським дітям. (так)

 

8. Чи вірите ви, що М.В.Остроградський був одружений двічі? (ні, дружина була одна)

 

9. Чи вірите ви, що ікона Козельщинської Божої матері належала нащадкам великого математика? (так, донька вченого отримала у спадок від поміщика Козельського)

 

10. Чи вірите ви, що Михайло Васильович майже повністю втратив зір? (так. Під час невдалого експерименту з порохом він отримав травму очей, внаслідок чого майже нічого не бачив одним оком )

 

Гра  У ній беруть участь по одному вболівальнику від кожної команди.

Завдання. Назвати хоча б по одному вислову Остроградського про математику або цікаві бувальщини про відомого вченого.

 

Наприклад:

“… Знайте небагато,

Якщо ви не маєте сили знати більше,

Але добре знайте те, що ви вивчили.”

                      М.В.Остроградський

 

Багато  що з математики не лишається в пам'яті ,але коли зрозумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте.

М.В.Остроградський 

 

 Всі гадають, ніби математика—наука суха, що полягає вона тільки в умінні рахувати. Це безглуздя. Цифри в математиці відіграють наймізернішу, найостаннішу роль. Це—найвища філософська наука, наука найбільших поетів...

М.В.Остроградський

 

Праця, написана в тюрмі

     Паризька Академія наук оголосила конкурс на тему "Про розповсюдження хвиль у циліндричних басейнах". За десять років не було подано жодної праці. В цей час у Парижі жив славетний у майбутньому український учений Михайло Васильович Остроградський (1801-1862 рр.), який слухав лекції відомих математиків та фізиків. Одного разу батько не надіслав йому вчасно грошей. І Михайла Остроградського, який заборгував власникові готелю, посадили в боргову в'язницю. Там він і написав видатну працю, в якій було розв'язане питання, поставлене Паризькою академією.

 

 

Незручний костюм

    Михайло Остроградський не любив модного одягу. Якось кравець усе ж таки умовив його пошити новий костюм за останньою модою.

    – Я зробив усе, як треба, - запевнив він ученого. - Адже ви не повинні відставати від віку.

       На це Остроградський відповів:

    – Та як же я гнатимусь за віком у таких вузьких штанях?

 

.З Парижем пов'язаний ще один цікавий епізод із життя видатного вченого під назвою: "Проконсультувався... ". Михайло Васильович Остроградський довго намагався розв'язати одну каверзну задачу, над якою ламали голови кращі математики світу. Але задача не піддавалась... Тоді вчений вирішив проконсультуватися в французькій Академії наук, яка завжди славилася високим рівнем математичної школи. Прибувши до Парижу інкогніто, Остроградський надіслав умови задачі і свої обчислення до академії листом. На зворотній адресі вказав свій готельний номер і підписався псевдонімом. Розглянувши задачу, французькі вчені відповіли так: "Судячи з усього, ви обрали вірний шлях розв'язання. Але в Парижі відсутнє аргументоване розв'язання. Цю задачу може вирахувати тільки одна людина - математик Остроградський. До нього вам і треба, звернутися". Заінтригований такою відповіддю, Остроградський засів за розв'язання і за три дні, тут же в паризькому готелі, добився чіткого результату. "Мене надихнула віра академіків у мої здібності!" – сміявся він згодом.

 

Журі підводить підсумки гри

 

1-й ведучий. Остроградський говорив: Я не знаю, чому мене називають російським ученим. Я – українець. Народився і виріс на Полтавщині, серед прекрасної української природи, серед добрих, талановитих, працьовитих людей. З дитинства я вбирав у свою душу чудову українську мову, найкращі на весь світ українські пісні. Може тому, що я понад 30 років змушений був жити і працювати в холодному і непривітному Петербурзі, мене вважають росіянином? Але моя душа завжди належала, належить і буде належати Україні.

 

 

Учень.

Михайло Остроградський - це великий вчений,

Він народився у селі Пашенне,

В губернії Полтави, Кобеляцького повіту

і за життя відомим став усьому світу.

Гігант мислитель і гігант фізично,

Він з діда-прадіда вкраїнець корінний.

Як не крути, а факт це - історичний:

Родився, вчився і помер - і все на ній,

На Україні, де Шевченка слово

За душу не його лише взяло,

В країні, де ненавидять окови,

Де має геніїв найменшеє село.

 

Учениця.

Він від Пашенного до Парижу проклав дорогу

І всім довести зміг,

Що з хутірця незнаного й малого

Думки і визнання вирвуться у світ.

З країн далеких серцем рвавсь в країну,

Де дух козацький прадідів літав.

Він так любив домівку, Україну,

Що з всіх доріг сюди лиш повертав.

Своїм талантом в математиці - науці

Він світ учений приголомшив враз,

І перед ним схилили голови учені -

Фур'є, Пуассон, Коші і Лаплас.

 

Учень.

Він теореми недоведені доводив,

І неможливе прагнув досягти,

Й до всього своїм розумом доходив,

І не згубив при цьому доброти.

І до останньої хвилини був фанатом

Науки із гармонії й краси.

 

Учениця.

Він синові сказав: "Про це - життя я думав,

Бери скоріше олівець ... пиши...пиши...."

Й закрив вуста, заплющив мудрі очі,

Навік забрав з собою відкриття:

Можливо, вічний як двигун зробити,

А чи продовжити людське життя.

Він таїну забрав у вічність із собою,

А нам. залишив спадщину навік.

Михайло Остроградський!

Горді ми тобою!

Ти мудрий вчений наш!

Ти - український чоловік!

 

 

Підсумок

 

2-й ведучий.

Увага! Ось фіналу

Хвилюючі моменти.

Призи обом командам

Виносять асистенти.

1-й ведучий.

Команда-переможниця

Здолала перешкоду,

Одержуйте цукерочки

У винагороду.

2-й ведучий.

Команда наша друга –

Ціню роботу вашу.

Наступного брен-рингу

Добийтеся реваншу.

 

До нових зустрічей, друзі!

doc
Пов’язані теми
Математика, Сценарії
Додано
14 січня 2021
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку