БРЕЙН-РИНГ
Українська мова і література – основа української культури
Правила гри
1. У команді 6 чоловік. Поєдинок проходить за двома спеціально обладнаними столами. На обох столах є сигнальні кнопки. За відсутності можливості обладнати два столи лампами зі зручними вимикачами, можна використовувати сигнальні прапорці чи сигнальні кружечки.
2. Ведучий зачитує запитання і після команди «Час пішов») дає 1 хвилину на обмірковування. Протягом хвилини команда, яка бажає дати відповідь, повинна ввімкнути лампу на своєму столі. При ввімкненні ламп на обох столах право першої відповіді надається тій команді, чия лампа спалахнула раніше. Якщо команда готова відповідати на запитання, то вона натискає на кнопку. Після натискання кнопки команда повинна зупинити обговорення та назвати відповідь не пізніше, ніж через 5 секунд. Відповідь може давати лише один гравець, визначений капітаном команди.
3. Якщо команда натискає кнопку до умовного сигналу, то фіксується «фальстарт» і команда втрачає право відповідати на це запитання. У цьому випадку команда-суперник має право продовжити обговорення.
4.За правильну відповідь на питання команді нараховується 1 бал.
5. Якщо перша команда відповіла неправильно, інша продовжує обдумування запитання і, в свою чергу, повідомляє про свою готовність відповідати натисканням на кнопку. Команда має право не відповідати на запитання.
Відповідь вважається неправильною, якщо:
- не розкриває суть запитання з достатнім рівнем конкретизації;
- форма відповіді не відповідає формі запитання;
- команда дала два чи більше варіанти відповіді;
- у відповіді допущені грубі помилки (неправильно названі імена, прізвища, назви, дати, спосіб дії тощо), що спотворюють чи змінюють суть відповіді.
Тур I
Мовознавчий
Словникова скринька
Використовуючи літери із запропонованого слова складіть нові слова (загальні іменники у Н.в. однини)
СТОРІНКА
Ранок, стіна, рік, нірка, кіно, рот, кіт, нора, сік, ніс, кора.
Відповіді в словах
Знайдіть у словах речення відповідь на запитання (іменник). Назвіть слово, визначте відміну іменника.
Що їв касир під час обідньої перерви?
Яку страву любить тракторист?
Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
Що вилили з цистерни на залізничну колію?
Редактор
Шевченко народився у березні місяці.
Урок розпочинається у 8 годин.
Наш клас буде приймати участь у грі.
На протязі року ми вивчаємо самостійні частини мови.
Анаграма
Що означає слово, зашифроване в анаграмі?
НИЛЯПАЦЯ
Уважні читачі
1.Прочитайте вірш, назвіть кількість прикметників, вжитих у ньому.
РІДНА МОВА
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, —
Така багата й вічно молода.
Ю.Косинська
2.Прочитайте рядки вірша, назвіть прикметники, від яких не можна утворити ступені порівняння.
Прекрасна, гірська.
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода…
Ребуси
Наплічник
Вподобайка
Тур II
Кожна команда розігрує заздалегідь складений діалог, у якому є 5 лексичних помилок. Команда суперників повинна знайти і виправити помилки.
1 виправлена помилка – 1 бал.
Гра з глядачами
Закінчіть прислів’я
1. Нових друзів май, а старих…… не забувай.
2. Вік живи – вік ….. учись.
3. Більше діла – менше…… слів.
4. Краще синиця в руках, ніж…… журавель в небі.
5. Книга вчить, як …….на світі жить.
6. Під лежачий камінь вода ……. не тече.
7. Не кажи – не вмію, а кажи …….– навчусь.
8. Мудрим ніхто не народився, а ……навчився.
9. Якою косою не можна косити? (дівочою)
10. Антонім до слова піймати (випустити)
11. Синонім до слова веселий (радісний)
12. Який числівник наказує? (три)
13. До якого жіночого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати крупу? (М +Анна)
14. Як можна із буряка зробити бурю? (Відкинути звук к)
15. Якою частиною мови може бути слово КОСИ? (Іменник, дієслово)
Тур III
Літературний
Закінчіть українську приказку
Птаха пізнати по пір’ю, а…
… лисицю по шубі;
…людину по мові;
…зиму по морозу.
Яку назва мала перша збірка Т.Шевченка?
Як Ларису Косач називали рідні?
Кому належить крилатий вислів «Політичної біжутерії не ношу».
Що Ліна Костенко порівнює з цим предметом у вивченому вами творі?
Яких письменників зображено на обігових гривнях?
Назвіть прізвища та номінал купюри.
20 – І.Франко
100 – Т.Шевченко
200 - Л.Українка
500 – Г.Сковорода
Назвіть автора вірша. Прочитайте вірш. (Мнемоніка)
Тур IV
Логічно-гумористичний
Як з упертої свійської тварини зробити птаха? (осел-орел)
Який молочний продукт стане злаком (зерновою культурою), якщо прочитати його справа
наліво? (сир -рис)
У болоті їх 3 , у морі 1, а в річці зовсім немає. Що це ?
Якою частиною мови може бути слово мати? (імен., дієсл.)