Конспект уроку літератури рідного краю " С.Черкасенко " Маленький горбань"

Про матеріал
Матеріал використовується при проведенні уроків рідного краю( Миколаївщина)
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ

УРОКУ ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ

У 6 КЛАСІ ЗА ТВОРЧІСТЮ

 СПИРИДОНА ЧЕРКАСЕНКА

      

 

Учитель

                       Володимирівського ліцею

                                    Володимирівської сільської ради

                                Дюміна Віра Вікторівна

                                                                      

 

 

 

 

 

Тема. Література рідного краю. С. Черкасенко. Оповідання « Маленький горбань». Твір про красу і незахищеність людської душі. Вміння прощати і вірити в добро. Внутрішня краса Павлика.

Мета:Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом письменника – зем-ляка С.Черкасенка; допомогти учням сформувати власні поняття про зовнішню красу і красу людської душі; осмислити роль високих моральних якостей  у становленні власної особистості;

розвивати навички складання плану – характеристики персонажа, ведення дискусії щодо проблемних понять;

 виховувати кращі людські риси: толерантність, милосердя, людяність. Доброту, здатність до співпереживання.

Тип уроку. УЛРК.Засвоєння нового матеріалу з використанням інтерактивної  технології.

Обладнання: портрет письменника, збірка творів С.Черкасенка, малюнки дітей, відео – романс « Тихо над річкою».

 Компетентності:вільне володіння державною мовою, ІКТ, культурна, інноваційність , математична, екологічна, навчання впродовж життя.

 

 

                                                                                                          Епіграф:

                                                                       « Хай оживає істина стара:

                                                                          Людина починається з добра»

                                                                                           Л.Забашта

                                                                    

 

 

 

 

 

І. Організація учнів до роботи на уроці

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів

  1. Евристична бесіда.

Завдання: Уважно прослухайте романс і дайте відповіді на такі запитання:

 ( звучить романс на слова С.Черкасенка « Тихо над річкою»)

-         Чи сподобався вам романс?

-         Які почуття він навіває?

-         Які картини ви уявляли собі, слухаючи твір?

-         Чи знаєте ви, хто автор слів ?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

               Учитель. Автор слів цього романсу – наш земляк Спиридон Черкасенко. Сьогодні на уроці літератури рідного краю ми з вами познайомимось з дивовижною постаттю  в українській літературі – Спиридоном Черкасенком. Розглянемо його оповідання, яке ви прочитали дома – « Маленький горбань». Будемо розмірковувати  над ,здається, дорослими проблемами:для чого людина прийшла у цей світ, якою вона повинна бути,як повинна ставитись до оточуючих? А  епіграфом до нашого уроку стануть слова поетеси Любові Забашти :

                                                                                                                                                                    

                                                                       Хай оживає істина стара:

                                                                          Людина починається з добра

 

            (Учні записують у зошити тему уроку, епіграф.)

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Слово вчителя

Діти, сьогодні ми з вами спробуємо відповісти на запитання, яке розгадують люди протягом століть, — «що таке добро і зло». Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало?

2. Робота над змістом  епіграфу

(Учитель читає вголос епіграф уроку, коментує його, залучає до бесіди учнів.)

-         А що ви вкладаєте в поняття добро? Звернімося до тлумачного словника і прочитаймо.

Добро — усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям; благо.

     - Які ще поняття є близькими до поняття «добро» ?

Гуманізм — ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності; людяність.

Милосердя — щиросердність, співчуття, готовність робити добро всякому, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям милосердним притаманне співчуття щодо сироти, інваліда, тяжко хворої людини, людини похилого віку, людини, що потрапила в біду.

-  А які ви знаєте прислів’я та приказки про добро?

Світ не без добрих людей.

Поживеш серед добрих сам подобрішаєш.

З добрим дружись, а злого й лихого стережись.

 Не сподівайся за добро дяки.

 Добро перемагає зло.

-  А що є протилежністю добра?

Зло — що-небудь погане, недобре. Нещастя, лихо, горе. Почуття роздратування, гніву, досади; розлюченість.

Учитель.     На минулому уроці ви дали письмову відповідь на запитання, яку людину ви вважаєте красивою? Я проаналізувала ваші відповіді. Більшість з вас відповіли, що це людина, гарна на вигляд , та сподіваюсь, що після сьогоднішнього уроку ваше уявлення про справжню людську красу зміниться.

 

 

ІV. Засвоєння нового матеріалу.

1.Слово бібліотекаря про  С.Черкасенка. Перегляд презентації.

Завдання учням: після розповіді бібліотекаря та перегляду презентації дайте відповідь на запитання: Про кого переважно писав свої оповідання С.Черкасенко? Чому?

2.Вправа « Мікрофон»:

-         Що ви дізналися про нашого земляка?

-         Чи був він лише автором віршів?

-         Про кого переважно писав свої оповідання С.Черкасенко?Чому?

-         Який його твір ви читали дома?( доурокове завдання)

-         До якого жанру належить цей твір?

    3.Вправа « Доведи». Завдання: доведіть, що твір « Маленький горбань» - оповідання.

Правильність відповіді перевіряємо за слайдом

Слайд 1. Оповідання – невеликий за розміром художній твір здебільшого про одну або кілька подій у житті людини ( іноді – кількох людей).

Особливості оповідань: зображення переважно однієї події з життя героя, розповідний спосіб викладу художнього матеріалу, нетривалий час дії, обмежена кількість дійових осіб, невеликий обсяг.

    4. Словникова робота ( слайд 2)

Слобідка – частина міста, де проживали шахтарі

ш у ф р — шахтний отвір, яким спускаються до вугленосних шарів;

в и г і н — вільне місце за селищем;

крем’ях – гладенький камінець, що його використовували діти для гри;

н а г л о — несподівано;

стайня — приміщення для утримання худоби;

катран- рослина степів, що має велике листя і багато білих квіток;

халупа – невелика убога житлова будівля, злиденна хата.

5.Робота над змістом оповідання і заповнення таблиці по ходу бесіди за змістом оповідання

А). Обмін враженнями щодо прочитанного. Експрес – опитування з елементами вибіркового читання:

- Де відбуваються події, про які йдеться в оповіданні?( у шахтарській слобідці)

- З розповіді про який день починається оповідання?( святковий)

- Чим займалися дітлахи?( гралися на вигоні)

- Хлопчики з дівчатками гралися разом чи окремо?

- Чим займалися дівчата?( співали, танцювали, лущили насіння)

- А в що гралися хлопці?( в крем’яхи)

- За чим спостерігали дід Антип і Павлик?( за грою хлопців у м’яча)

- На кому з хлопців вони зосередили свою увагу? ( на Захаркові)

- Що ми дізнаємося з їхньої розмови про Захарка?( прудкий, як заєць; курить; краде у матері гроші)

- Що ми дізнаємось про Павлика?

- Чи є в оповіданні його портрет? Якщо є – зачитайте

- Чому дід не хотів, щоб Павлик грався з хлопцями?

- Чому дід журно дивився на онука?Зачитайте

- З ким здебільшого грався Павлик?( з дівчатами)

- Як дівчата ставились до Павлика?(вони його любили)

- За що дівчата любили  хлопчика?

-  Які риси характеру Павлика можемо назвати?

- Як ставилися до Павлика хлопці?

- Що любив слухати вечорами від матері Павлик?

-  Чому хлопчик не любив, коли мама співала?

- Як Павлик реагував на казки, які розповідала йому мама?

- Якою була пам'ять у хлопчика?

- Куди любив ходити Павлик, коли мама була у панів на поденщині?

- За що він любив степ? Зачитайте

- Хто умовив Павлика піти в степ?

- Що робили діти в степу?З ким автор порівнює дітвору?

- А що робив у степу Павлик?

- Через що Павлик посварився із Захарком?

- Чим закінчилася їх сварка? З ким автор порівнює Захарка?

- Хто заступився за Павлика?

- За що переживав дід, коли Павлик заснув?

Б)Бесіда за змістом заповненої таблиці. Завдання: виходячи зі змісту таблиці, зробіть висновок про те, чи залежать душевні якості людини від її зовнішності

               Риси зовнішності

                 Душевні якості

«страшний химерний горб»

«чудове серце»

«невеличка рідковолоса голівка»

« поважна повчальна мова»

«худенькі руки»

«думки лагідні», « серце чуле»

«худі гострі коліна»

 

« глибокі променисті розумні очі»

 

«журні сині очі»

 

   

-         Які риси характеру Павлуся ви можете назвати? Доведіть свою думку словами тексту

  1.  Завдання пошуково-дослідницького характеру.

 Вправа « Асоціативний  диктант» ( слайд 3)

Завдання: Запишіть у дві колонки слова і словосполучення, що асоціюються з особами Павлика і Захарка.

Інвалід, шибеник, добрий, ввічливий, щирий, забіяка,курить,чуйний, злодій; очі сині, як небо; хижі чорні очі; співчутливий, фантазер.

 

ПАВЛИК                                                                           ЗАХАРКО

                        7.Вправа  « Інтерв’ю»:

- У переліку асоціацій Захарко має лише негативні риси. Чи дійсно це так?

- Так яка ж краса у людини  важливіша: зовнішня чи внутрішня?

-  Як ви розумієте афоризм ( слайд 4)  « Справа не в тому, в чому людина одягнена ходить, а в тому, що вона в собі носить»

8.Бесіда:

- З яким настроєм прокинувся Павлик  після сутички із Захарком?

9.Інсценізація уривку. Завдання: перегляньте інсценізацію і скажіть,що  вранці зіпсувало гарний настрій Павлика

ДІД( тримає Захарка за плечі):

-         Бий ,Павлику, бий його , паршивця, щоб не був таким уредним ( Павлик заховав під рядно руки й злякано дивився на Захарка)

-         Не хочеш? Бий!

ЗАХАРКО:Я не буду більш!

ДІД: Хе… Він не буде! Ще б пак! Авжеж, не будеш, бо ось як вишпаримо тебе з Павликом . то й десятому закажеш… А в мене , хлопче. Ремінь добрий!

ПАВЛИК( хапає діда за руки): Дідусю… ді…ді…дідусю, він більше не буде!

ДІД ( обурено):  Хто? Він не буде? Так, так, пойми йому віри. Він удруге й голову тобі провалить, на смерть заб’є…

ЗАХАРКО( виє):- И- и! Я не бу- у-у-ду!

ПАВЛИК( плачучи підбігає до діда): Він…Він не буде! Дідусю, ріднесенький! Він…він…

ДІД: Отакої!То це й ти плачеш?

ПАВЛИК( утираючи сльози):Він не буде.

ДІД: Та як же тепер буде? То це, виходить, подарувати йому?Хороше діло! Він тобі й голову каменюкою просадить, а його за це по голівці?

ПАВЛИК: Захарку, ти не будеш більше битись?

ЗАХАРКО:  Я не буду!

ПАВЛИК: Ми, дідусю, трохи пограємось із Захарком. Пограємось. Захарку?

ДІД( обурено): Оце дак так!

ПАВЛИК: Давай, Захарку, в крем’яхи! Ось у мене є гарні…

ЗАХАРКО: Давай!

10. Бесіда за змістом переглянутої інсценізації:

- Що  вранці зіпсувало гарний настрій Павлика ?

- Як ви гадаєте, Захарко погодився гратися з Павликом , бо злякався діда, чи, можливо,він щось зрозумів?

- Чи можна вважати, що хлопці подружаться?

11.Вибіркове читання. Завдання1 : Знайдіть у тексті і зачитайте, що здивувало діда і матір Захарка, коли вони прийшли до хати.

- Як ви розумієте слова «…мати…сміялась крізь сльози»?

Завдання 2: Прочитайте кінець оповідання і скажіть:

- Який зміст вкладає Павлик у слова , називаючи Захарка не сердитим, а гарним?

 Підберіть синоніми до  слова «гарний».

VІ. Закріплення навального матеріалу

  1. Вправа « Захист малюнку»
  2. Евристична бесіда:

-         Як ви розумієте слова філософа( слайд) « Справа не в тому, в чому людина ходить, а в тому, що вона в собі носить»

-         Чи стосуються ці слова теми нашого уроку?

-         А чи підходить наш епіграф  до цього уроку? Чому?

  1. Вправа « Закінчи думку»:

-         С.Черкасенко  в оповіданні « Маленький горбань» порушив проблему…

-         Наш земляк хотів сказати цим оповіданням, що…

-         Це оповідання вчить нас…

4.Перегляд кіноролика людей з обмеженими можливостями https://www.youtube.com/watch?v=SRMW92Dtpgk або

https://www.youtube.com/watch?v=T09oub2ka_I- великі люди з обмеженими можливостями

5.Слово учителя— «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе», — саме це є відповіддю на запитання, як обирати між добром і злом. Кожна людина повинна пам’ятати: які б перешкоди не ста­вали на життєвому шляху, потрібно насамперед розібратися в собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла. Вибір завжди за людиною.

 

6. Читання учнем вірша «Живуть в душі у кожної людини»( доурокове завдання)

 Живуть в душі у кожної людини

 Дві протилежні половини:

 Одна з них - добра, світла, чудотворна,

А друга -чорна,зла, потворна.

Та перша сум нам проганяє,

Надію й віру в нас вселяє!

А друга в морок погружає,

 Нічними жахами лякає.

Ти світло ангельске впусти –

 З душі диявола жени!

Нехай зникають сумнів, сум і зло!

 Нехай живе в тобі добро

VІ.Домашнє завдання.  Написати продовження оповідання                      « Маленький горбань»

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Дюміна Віра
Додано
4 квітня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку