Образи ведійської міфології Боги ведійських аріїв іменувалися словом "дева", тобто "небесний", "житель світлого неба". Задовго до приходу аріїв в Індію боги майбутніх індійських та іранських племен розділилися на дві групи: деви й асури. В іранців асури стали світлими, добрими божествами, а деви – темними й ворожими демонами. В Індії ж усе було навпаки. Деви, молодші боги, поступово витиснули асурів, споконвічних богів єдиного світу, старших братів, і зайняли їхнє місце, а деякі асури перейшли до класу девів. Міф про споконвічну боротьбу девів і асурів став сприйматися як опис боротьби світлих начал із силами тьми, зла й невідання.
Небесні боги Ашвіни – брати-близнюки, сини давнього бога неба Дьяуса, два могутні витязі, вічно юні й прекрасні. Вони їдуть небом на колісниці й рятують людей від усяких нещасть. Як божественні цілителі, вони допомагають хворим, немічним, повертають зір сліпим і відводять смерть від людей.
Животворну силу сонця втілює в собі Савітар (Побудник, Живитель). Він – сонце, сховане від людських очей, невидиме вночі після заходу. Інше сонячне божество – Пушан, брат Сур’ї. Він зберігає худобу й захищає її, береже від вовків і знаходить тих, хто заблукав. Він указує шлях не тільки худобі, але й людям.
Бог Варуна володів всім небозводом і об'їжджав його на возах. Він захисник світового порядку і тому визначає рух світил і діяння людей. Він підтримує землю, небо та повітряний простір, регулює зміну пір року. Варуна жорстоко розправляється з грішниками, але прощає безневинних. Ва́руна (санскр. वरुण) —бог світових вод, а також суддя й охоронець справедливості.
Індра – гігантський, могутній і войовничий – наділений такою шаленою спрагою, угамувати яку може тільки ціле озеро соми – священного напою. Часто до нього так і звертаються: "Той, хто п'є сому". Втім, він і від м'яса не відмовляється: його трапезу становлять 300 биків. Нічого дивного в пристрасті великого бога до хмільної соми немає. Цим напоєм він був вигодуваний замість материнського молока й тому здатний поглинати його цілими озерами, заїдаючи величезною кількістю м'яса. Індра з'явився на світ чудесним чином і швидко досяг таких розмірів, що назавжди відокремив небо від землі й став хазяїном повітря, у якому живуть і діють люди й боги.
Найвидатніше діяння Індри – вбивство демона посухи, підступного змія Врітри, чиє ім'я означає "перепона", "перешкода". Розвалився Врітра на горі й загатив течію річок (за іншою версією, корови-хмари й небесні води нудилися як бранки в його утробі). У 99 кілець згорнувся він, лякаючи навіть богів. Зачувши шипіння дракона, вони затремтіли від страху й втікли, залишивши Індру наодинці із чудовиськом. Але Індра – безстрашний: він переміг змія.
Рудра віддалився від усіх богів на півночі Індії в горах. Дане божество було володарем над усіма тваринами, отже, мав ще одне ім'я - Пашупаті, тобто Господар Звірів. Зображувався він у вигляді мисливця, одягненого в шкіри тварин, з чорним волоссям, стягнутим у вузол. У даному вигляді він подорожував по світу, полював у лісах за допомогою свого лука і чорних стріл.
Рудру вважали всюдисущим. Усе живе перебуває під його суворим наглядом, адже його стріли несуть смерть і хвороби. До Рудри постійно зверталися з молитвами, з проханнями захистити людей і тварин від смерті і хвороб, також до нього зверталися в разі захворювання, тому що за легендами він був найбільшим цілителем. Через це він отримав ще одне ім'я-Милостивий, що в перекладі на індійську звучить як «Шіва». Дружиною Рудри була Саті, дочка володаря всіх створінь Дакші. Саті шалено любила свого чоловіка і навіть принесла себе в жертву, дізнавшись, що при розподілі жертв Рудрі не виділили нічого. Самоспалення Саті
ТРИМУРТІ (БРАХМА, ВІШНУ, ШИВА) Триму́рті (санскр. त्रिमूर्ति, «три обличчя») — концепція тріади, яка об'єднує трьох головних богів індуїстського пантеону (Брахму-Творця, Вішну -Охоронця і Шиву -Руйнівника) у єдине ціле, у так звану індуїстську трійцю, або Велику трійцю. Саме поняття Тримурті часто трактується як божество, найвідомішим зображенням якого є людина з трьома обличчями. Вважається також, що самі боги Брахма, Вішну і Шива — прояви. Тримурті. Зображується Тримурті у вигляді трьох голів на одній шиї або ж трьох облич на одній голові.
Ві́шну (санскр. विष्णु; «всюдисущий» або «передвічний») — Верховний Бог в індуїзмі. Один із трійці головних богів поряд з Брахмою і Шивою. Божество сонця. Займається захистом універсального порядку, створеного Брахмою. Має десять аватар, дев'ять з яких побували на Землі і виконали свої місії. Зображається раджею з блакитною шкірою і чотирма руками. В руках тримає лотос, булаву, мушлю та чакру.
Космогонічні міфи Вед. Створення світу пов’язано зі своєрідним космічним союзом. Агні (вогонь, життєва сила, дух руйнування) і Сома (жертва) – два головних божества Вед – запліднюють води; з’являється яйце – Золотий зародок. З нього і виник світ: з срібної половини – земля, з золотої – небо. Вони спираються на центральний стовп – вісь, навколо якої концентруються всі життєві сили. Виникає світло, потім «починається час, розкривається простір і з’являються боги». Предвічний бог Праджапаті – прабатько, бог всіх богів, розколов себе надвоє, потім з’єднався зі своєю жіночою половиною, яку іноді вважають його дочкою. Так народились усі боги стихії. Праджапаті разом з богами створив першолюдину – Пурушу. Саме її зажадали принести в жертву боги, і Праджапаті довелося поступитися. Тіло Пуруші було розчленоване на частини, з яких утворилися чотири основні стани або касти: священики, воїни, ремісники і селяни, а також небесні світила, простір, небо і земля, дощ, вітер і вогонь.
Світ виник з яйця, яке плавало у воді. З яйця вийшов Брахма, котрий розділив яйце, створивши небо і землю з його половин, після чого створив все у світі, в тому числі богів і людей. Брахма створює і руйнує світ впродовж космічних циклів кальп. Світ деградує та відроджується, але врешті-решт гине, потім виникає нове яйце, і з нього — новий світ. І так безкінечно. Центром світу є гора Меру, навколо якої обертаються небесні світила Від неї бере початок ріка Небесний Ганг, яка переходить в Ганг земний. На вершині Меру проживають боги, а під нею — злі сили. За іншою версією, центром світу є дерево Ашваттха, яке корінням закріплене у небі, а в кроні розміщені численні площини буття. У багатьох гімнах Вед розповідь про створення світу починається з опису жахливої битви, в якій то один, то інший бог грає чільну роль. Побитого Індрою дракона іноді малюють гігантським змієм, що обвиває кільцем гору, яка перегородила шлях водній стихії. Перемігши змія, Індра розбиває скелю і звільняє води. Це не просто акт творення, це – порятунок. Порядок і гармонія опинилися у владі таких могутніх сил, які міг здолати лише бог-герой. Та й йому не вдалося обійтися без надприродних засобів: напою (сома), приготованого іншими богами, яке привело його в стан войовничого сп’яніння.
Спочатку на всьому світі був один Молочний океан; потім із нього виступила гора Мандара – земна вісь, що спочиває на панцирі черепахи (одна з аватар бога Вішну). Навколо цієї гори, за володіння якою одвічно билися демони і боги, обвився кільцем гігантський змій. Кожен із супротивників тягне змія в свою сторону, змушуючи гору обертатися, а вона таким чином збиває молоко, утворюючи нектар безсмертя, краси, щастя, містичного захоплення і солодощі. Брахма творить світи під гру Крішни на флейті. Ліворуч – Брахма (Бог-Творець), посередині – Вішну (Верховний Бог), праворуч - Калі (богиня смерті, дружина Шиви)
Верховний Бог Вішну перебуває в медитаційному сні, з пупа якого виростає квітка лотосу, а з неї народжується Брахма, Творець Усесвіту. Вішну підтримує світ та контролює порядок. Дружина Вішну омиває ноги своєму чоловікові. Води – це причинний океан. Верховний Бог лежить на змії – Ананта. Коли світ був створений, з його центру виріс Лотос. Квітка розкрилася, з’явився Брахма і вимовив чотири Веди. Тільки після цього творення було завершено.
Зображення душіКосмогонічні міфи не намагаються розкрити таємницю створення світу або сенс буття. Вони радше запрошують до роздумів над різноманітними силами, що зустрічаються у Всесвіті, над логікою їх прояву, їх витоками і діяннями, щоб розкрити енергію і красу, які закладені у всьому. Усвідомивши, що в ній приховані ті ж сили, людина може відчути різноманіття і почати свідомо брати участь у всесвітніх процесах. Але щоб досягти цього, вона повинна вести особливий спосіб життя і підкорятися певним соціальним принципам: відтепер кожен її крок повинен стати втіленням цих сил. Тому кожна людина в своєму домі, у своїй касті, на своєму місці повинна бути священнослужителем, частиною цілого, фрагментом реальності.