Брифінг
"Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості
в умовах дистанційної освіти»
«Брифінг» - це зустріч, на якій коротко викладається позиція щодо одного з нагальних питань. Її може проводити керівник або спеціаліст, який заздалегідь готується до відповіді на запитання з означеної теми і дозволяє максимально активізувати учасників. Утворюється дві команди: одна ставить запитання, друга відповідає. Організатор ставить запитання, педагоги відповідають.
Мета брифінгу: пошук нових педагогічних можливостей, спільна діяльність досвідчених та молодих спеціалістів, формування особистісних творчих якостей, підвищення мотивації навчання в системі дистанційного навчання, розвиток навичок співпраці та знаходження компромісу.
У ході роботи брифінгу передбачається обмін досвідом та можливість обговорення різноманітних точок зору креативної освіти для розвитку інноваційної особистості в режимі дистанційної освіти, які дозволять наприкінці роботи виробити єдину позицію щодо розглянутого питання. До його проведення залучаються різні спеціалісти та громадськість.
Хід проведення
Запитання: Креативність, креативне мислення, креативні здібності?
Варіанти до обговорення:
Креативність - це здатність створювати і знаходити нові оригінальні ідеї, відхиляючись від прийнятих схем мислення успішно вирішувати завдання нестандартним чином. Це бачення проблем під іншим кутом та їх вирішення унікальним способом. Креативне мислення це революційне і творче мислення, що носить конструктивний характер.
Використовувати свої креативні здібності можна не тільки для створення нових цікавих ідей (для поліпшення життя або її окремих аспектів), а й для самовдосконалення та розвитку особистості в цілому. Будь-яке творче заняття допомагає нам знаходити особистісний сенс і осягати власні цінності. А це найважливіша духовна потреба людини, яка відрізняє його від інших живих істот.
Креативність (від англ. Create - творити) - творчі здібності індивіда, що характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, що відхиляються від традиційних або прийнятих схем мислення і що входять в структуру обдарованості як незалежний фактор, а також здатність вирішувати проблеми, що виникають всередині статичних систем.
За словами Річарда Флорида, ключ до креативності полягає в формулі, яка включає три "Т": технологію, талант і толерантність.
В основі креативності лежить розвиток системного мислення і уяви. А сама креативність це і є здатність до творчості нетрадиційними, інноваційними методами.
Запитання: Аспекти креативності?
Варіанти до обговорення:
- середовище (креативність особистості прогресує за індивідуальних відмінностей, що передбачає її існування в сприятливому середовищі);
- особистість (до творчих характеристик креативної особистості належать самостійність суджень, упевненість у собі, вміння знаходити позитив у труднощах, естетична орієнтація й здатність ризикувати);
- креативний процес (мотивація, збір фактів, накопичення їх у певному порядку – тобто мислення з підключенням фантазії, уяви, інтуїції);
- креативний продукт (результат творчої діяльності людини: офіційно визнані суспільством і «особисті», що мають значення лише для їхнього автора).
Креативна педагогічна система мислення - система інтелектуального і психічного розвитку, яка формує в особистості стійкі компоненти творчого стиля мислення Основна особливість - уміння аналізувати проблеми, встановлювати системи зв'язків, виявляти протиріччя, знаходити для них рішення на рівні ідеальних, прогнозувати можливі варіанти розвитку таких рішень.
Запитання: Креативна педагогіка?
Варіанти до обговорення:
Креативна педагогіка сукупність (система) теорії, методів, методології пошуку принципово нових рішень. (А.І. Гасанов) логічні способи діяльності (С. Архангельський).
Суть креативної педагогіки: "творчість - необхідний засіб самовираження особи" Характерні риси навчального процесу:
а) навчальний процес розглядається як процес творчості, його результат - розвиток системного мислення та творчих здібностей;
б) передбачає перехід навчаючого з рангу об'єкта впливу в ранг суб'єкта творчості;
в) застосування дедуктивного методу навчання як домінантного;
г) переважне використання методів розвиваючого та проблемного навчання;
д) пізнавальна пошукова діяльність учнів: МАН;
е) навчання у формі творчих майстерень;
ж) пошуково-творчі заняття позаурочного змісту;
з) заняття в творчих студіях;
і) науково-учнівські заходи і сумісна продуктивна діяльність.
Запитання: Елементи креативної педагогіки?
Варіанти до обговорення:
Неформальне спілкування, яке відкрило перед учасниками безліч варіантів вирішення педагогічних проблем, приймались конкретні рішення з основних питань діяльності закладу.
1. Гуманістична спрямованість діяльності. Полягає в спрямованості діяльності педагога на особистість іншої людини, утвердження словом і ділом найвищих духовних цінностей, моральних норм поведінки й стосунків. Той, хто не любить і не поважає дітей, учнів, не може досягти успіху в педагогічній праці, бо тільки щира любов і глибока повага педагога до вихованців породжують відповідну любов і повагу до нього, до його ідей, поглядів, переконань, знань, які він вчить здобувати;
2. Професійна компетентність, професіоналізм. Передбачають наявність професійних знань (суспільних, психолого-педагогічних, предметних, прикладних умінь та навичок), їх змістом є знання предмета, методики його викладання, знання педагогіки і психології. Особливостями професійних знань є їх комплексність (потребує вміння синтезувати матеріал, аналізувати педагогічні ситуації, вибирати засоби взаємодії), натхненність (висловлення власного погляду, розуміння проблеми, своїх міркувань);
3. Професіоналізм педагога – це сукупність психофізіологічних, психічних та особистісних змін, які відбуваються в людині у процесі оволодіння знаннями та довготривалої діяльності, що забезпечують якісно новий, вищий рівень вирішення складних професійних завдань;
4. Педагогічний професіоналізм – уміння вчителя мислити та діяти професійно. Охоплює набір професійних властивостей та якостей особистості педагога, що відповідають вимогам учительської професії; володіння необхідними засобами, що забезпечують не тільки педагогічний вплив на вихованця, але і взаємодію, співробітництво та співтворчість з ним.
Для активного співробітництва з вихованцями вчителю необхідна мобілізація інтелекту, волі, моральних зусиль, організаторського хисту та вміле оперування засобами формування моральних, інтелектуальних та духовних засад у школярів. Він повинен володіти широким арсеналом інтелектуальних, моральних та духовних засобів, що забезпечують педагогічний вплив на учня.
5. Педагогічні здібності. Сукупність психічних особливостей вчителя, необхідних для успішного оволодіння педагогічною діяльністю, її ефективного здійснення;
6. Педагогічна техніка (мистецтво, майстерність, уміння). Є сукупністю раціональних засобів, умінь та особливостей поведінки вчителя, спрямованих на ефективну реалізацію обраних ним методів і прийомів навчально-виховної роботи з учнем, учнівським колективом відповідно до мети виховання, об'єктивних та суб'єктивних їх передумов. Вона передбачає:
7. Педагогічна технологія. Є комплексом знань, умінь і навичок, необхідних учителю для вирішення стратегічних, тактичних, а також процедурних завдань під час навчально-виховного процесу. Іншими словами, педагогічна технологія є описом системи дій учителя та учнів, які слід виконати для оптимальної реалізації навчального процесу.
Складовими педагогічної технології є володіння мистецтвом спілкування з дітьми, вміння керувати своєю увагою та увагою дітей, здатність за зовнішніми ознаками поведінки дитини визначати її душевний стан тощо. Уміння налагоджувати оптимальні взаємостосунки з дітьми, змінювати їх відповідно до розвитку учнів і їхніх вимог до вчителів є важливим компонентом педагогічної майстерності.
Запитання: Інноваційна особистість, її риси?
Варіанти до обговорення:
Важливою рисою інноваційної особистості є внутрішня свобода. Для її становлення потрібно постійно створювати для студентів ситуації вибору, як в навчальній, так і в позааудиторній діяльності.
Можливість реалізувати себе в обраній діяльності є головною умовою формування внутрішньої свободи та відповідальності особистості
Для інноваційної, креативної особистості важливим є адекватна самооцінка. Самооцінка формується та змінюється протягом навчання в школі, після вступу до закладу вищої освіти. Якщо самооцінка студента є низькою, виникає емоційна напруга, незадоволеність собою, а некоректні дії викладача можуть привести до негативних проявів у поведінці, до пропусків занять.
Рівень реалізації потенціалу особистості багато в чому залежить від її рефлективності. Сучасні технології організації навчально-виховного процесу у значній мірі побудовані на механізмах рефлексії, коли студенти постійно розмірковують над питаннями: Що ми дізналися сьогодні? Чого не знали раніше? Що ми при цьому відчували?
Запитання: Підведення підсумків
Варіанти до обговорення:
Рівень освіти будь-якої країни завжди відповідає рівню її економіки. І навпаки. Тому в країнах із розвинутою економікою сьогодні ставлять і вирішують інші освітні завдання, ніж, скажімо, в Україні. Наприклад, освітяни Великої Британії усвідомлюють, що сьогодні до школи йдуть діти, які вийдуть на пенсію у 2075 році.
Чого і як треба навчати дитину, щоб вона могла бути корисною впродовж усього активного соціального життя?
Чи зросте потреба в креативних спеціалістах, які зможуть приймати нестандартні рішення. Сьогодні в найкращих школах Великої Британії вчать учнів робити… помилки. Яким буде результат, якщо зробити все правильно, вже відомо. Але що вийде, коли порушити правила, вийти за межі відомого? У таких школах вчать не боятися помилки, бо шлях до будь-якого відкриття лежить через сумніви у правильності своїх знань, у намаганні перевірити їх помилкою.
Чи можливо навчитися вирішувати складні завдання, застосовувати критичне мислення, креативність у школі, де тебе оцінюють за тестами з варіантами відповідей, з яких лише один є правильним?