У брошурі подані теми уроків з української мови на яких використовуються елементи народознавства.Ці теми можна використовувати на уроках починаючи з 6-9 класи. Під час вивчення іменника у 6-му класі, однорідних членів речення у 8-му класі, складного речення у 9-му класі. Елементи українознавства на поданих уроках розвивають інтерес до традицій та надбань українського народу, возвеличують рідну українську мову.
НВК «Художньо-естетична гімназія — загальноосвітня школа І ступеня»Торецької міської ради Донецької області
БРОШУРА
« УКРАЇНА В НАШОМУ СЕРЦІ »
(розробка тематичних уроків з української мови та літератури з елементами українознавства)
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Бугакова Світлана Василівна
ТОРЕЦЬК -2017
Бугакова С.В.
«З Україною в серці», (розробки тематичних уроків з української мови та літератури з елементами українознавства). - Торецьк , 2017р.,
Брошура включає в себе опис розробок тематичних уроків з української мови та літератури з елементами українознавства. Такі уроки передбачають виховання в учнів щирих почуттів любові до України та до всього українства, шанування української мови, літератури, мистецтва, історії, культури, побуту, звичаїв українського народу.
Рекомендовано вчителям української мови та літератури шкіл загальноосвітніх навчальних закладів.
ПЕРЕДМОВА
Викладаючи українську мову, я ставлю перед собою питання: як зробити урок не лише пізнавальним, інформативним, але й підтримувати у дітей зацікавленість предметом, бажання вчитися, зробити урок цікавим, підвищити у школярів мотивацію до навчання?
Шукаючи відповідь на це питання, я дійшла висновку, що ефективним засобом здійснення цього завдання є українознавство. Тому родзинкою мого досвіду є тематичні уроки з української мови та літератури на засадах українознавства. Такі навчальні заняття надовго запам'ятовуються, а згодом «відлунюються» у творчих роботах дітей, їхніх відповідях, а це допомагає розвивати мислення школярів, збагачує їхній словник і сприяє розвитку зв'язного мовлення. Це уроки співтворчості вчителя та учнів, школи життя для майбутнього покоління.
У посібнику зібрані найкращі зразки таких уроків .Вони згруповані за дев'ятьма блоками.
Зміст
1.Передмова
2.1-й блок . Звичаї , обряди й традиції. 9 клас , українська література , урок позакласного читання. Звичаї , обряди й традиції в творчості українських письменників. Обряд «Христини».
3.2-й блок.» Пісня – матір щастя й надій , без пісень нема життя». 6 клас , українська мова .Узагальнення й систематизація вивченого про іменник.
4. 3-й блок.» З народної криниці». Українські прислів'я та приказки на уроках української мови. 6 клас , українська мова . Не з іменниками.
5.4-й блок. «Благословенне теє диво , що люди просто хлібом називають». 8клас , українська мова . Просте речення.
6. 5-й блок. »Як лютий не лютуй , а на весну брів не хмур ». Свято «Стрітення». 8клас , українська мова. Повторення вивченого про звертання.
7. 6-й блок. »Україна- це смачно». 7 клас , українська мова. Неозначена форма дієслова.
8. 7-й блок. »Фен- шуй – по - українськи». Обереги українського народу. 9 клас , українська мова. «Рушникове розкрилля». Узагальнення знань з теми «Складносурядне речення».
9.8-й блок. »Рослини- символи України». 8 клас , українська література .Рослини- символи в творчості письменників.
10.9-й блок. »Без родини немає людини». 11клас , українська мова. Пунктограми в складному реченні.
1-й блок
Пустіть дітей приходити до мене
приходити до Мене
і не забороняйте їм,
бо таких є Царство Боже.
Євангеліє, Лк. 18,16
На уроках української літератури учні познайомилися з творами українських письменників. Розглядали зміст, характеризували героїв, але не завжди достатньо уваги приділяли розгляду описів обрядів ,звичаїв українців, використаних у них.1-й блок мого посібника має назву «Обряди , звичаї , традиції українців». Цій темі присвячений урок позакласного читання в 9 класі. Обряд «Христини». Мета даного уроку – це познайомити учнів з обрядом хрестин, з одвічними духовними цінностями народної моралі в сім’ї, стосунками між старими й молодими в ній; виховувати національну гордість, потребу життя за християнськими законами моралі.
2-й блок
Тільки пісня поміж тисяч мрій
Поведе до майбуття.
Пісня – матір щастя і надій.
Без пісень нема життя.
Українська пісня… Це тема 2-го блоку розробок уроків. На уроці в 6 класі під час узагальнення вивченого про іменник за допомогою мовленнєво – дидактичного матеріалу учні дізнаються , що пісня- це криниця невичерпної краси, святая Берегиня народу. Народжена в далеких козацьких походах, охрещена шаблею та ворожою нагайкою, сповита хрещатим барвінком, виколихана на чумацьких скрипучих підводах, викупана в любистку та м’яті, вона не має собі рівних
3-й блок. Українські прислів’я та приказки – це народна мудрість, яку збирали протягом багатьох віків.3-й блок «Прислів’я та приказки » – це узагальнена пам'ять народу та результат його спостережень над життям та явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль та історію. Протягом уроку учні 6класу пригадують правила написання не- з іменниками та торкаються скарбів народної фантазіїї.
4-й блок.» Благословенне теє диво , що люди просто хлібом називають»
З хлібом у нас зустрічають гостей,
Хліб на весіллях цвіте в короваї.
І кращих немає на світі вістей
Ніж – хліб уродився на славу.
З давніх-давен народ наш цінував над усе хліб, сіль і честь. Хліб – то багатство, сіль – гостинність і щирість, а честь – то людська гідність, за яку предки наші стояли. За давнім звичаєм наших предків гостей завжди зустрічали із хлібом. Саме темі «Хліб» присвячений урок української мови у 8 класі «Просте речення».
5-й блок
Благослови , мати , весну закликати,
Весну закликати , зиму проводжати.
» Як лютий не лютуй , а на весну брів не хмур».Учні 8- го класу , вивчаючи тему «Звертання », ознайомляться з святом «Стрітення»
6- й блок . «Україно – це смачно».
Ой, які смачненькі страви
В українськім домі...
Та й веселії забави,
Мабуть, всім відомі...
Зустрічати й пригощати
Люблять українці.
Українська народна кухня - це така ж культурна спадщина українського народу, як мова, література, мистецтво, це неоціненний здобуток, яким можна й варто пишатися, який не слід забувати. Наступний блок «Україна – це смачно». Вивчаючи тему «Неозначена форма (інфінітив) та особові форми дієслова», учні7 класу не лише «смакують» знаннями, а й переконуються, що українську кухню не сплутаєш із жодною у світі, бо є в неї свої особливі секрети, є страви на найвибагливіший смак.
7-й блок.» Фен - шуй по- українськи». Обереги українського народу.
Окрасою родини є діти , а окрасою хати є рушники.
Узагальнюючи в 9 класі тему «Складносурядне речення » учні дізнаються , що вишитий рушник – це символ України. Бо не було жодної оселі, де б на стіні не красувалися вишиті рушники. Люди вірили, що рушники служать оберегом домівки, тому їх розміщували над вікнами і дверима, прикрашали ним образи, клали на нього хліб і ним хліб накривали.
8-й блок .»Рослини -символи України».
У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина:
Це наша славна Україна.
Любов до рідної землі починається з отчого дому, краю, де ти народився. Чи можна уявити наш край без верби над ставками, калини в лузі, тополі край дороги, соняшника в городі? Звичайно, ні. Верба, калина, тополя, соняшники — це одвічні українські символи. І саме в цьому переконаються учні 8 класу готуючись до уроку з позакласного читання «Рослини – символи в творах українських письменників»,
9- й блок.» Без родини немає України ».
Я йду в родину, я ж бо добре знаю,
Як люблять у моїй сім `ї дітей.
Пригорне ніжно матінка дитину,
Положить тато руку на плече.
Н. Красоткіна
Найбільша цінність будь-якої людини – це його сім’я. Адже це чудово , мати свій маленький тил , де тебе завжди зрозуміють і підтримають. Твоя сім’я завжди буде приймати тебе таким який ти є , скільки б помилок ти не скоїв , як б не оступився в житті. Це справжнє щастя – мати надійну і міцну сім’ю. Саме на такому уроці учні 11 класу, повторюючи тему «Пунктограми в складному реченні», виховують в собі любов і повагу до родини , до рідного дому.
Виховання юного покоління на багатих культурних цінностях українського народу, прищеплення дітям любові до рідного краю, відродження звичаїв та традицій – основна мета моїх уроків. Робота з ними - копітка щоденна, але без неї неможливо закласти міцні підвалини для свідомої в майбутньому особистості, справжнього громадянина України.
Які в народу звичаї крилаті,
Який багатий наш духовний світ!
Традиції живуть у кожній хаті
І їх вивчають діти з юних літ.
Щоб українцями по світу крокувати,
Й на цій землі прожити недарма.
І щоб ніхто не зміг нам дорікати,
Що в нас коріння власного нема.
Традиції ніколи не вмирали,
Їх українці свято берегли.
А в світлий час їх з пам’яті дістали
І, наче стяг, в майбутнє понесли.