Біологія 9 клас урок 44 Дата проведення уроку
Тема уроку Будова і функції головного мозку людини. Стовбур мозку.
Освітні цілі: розкрити роль головного мозку в регуляції фізіологічних процесів, вияснити місцезнаходження головного мозку, вивчити його будову, сформулювати знання про будову і функції довгастого мозку, середнього, мозку ,рефлекторну і провідникову функції стовбура мозку сформулювати знання про будову і функції мозочку,проміжного мозку, підкіркових ядер, лімбічної системи..
Основні поняття і терміни: кора, ядра головного мозку, провідні шляхи, стовбур головного мозку, таламус, гіпоталамус.
Обладнання: таблиці «Головний мозок людини», пластинчасті препарати головного мозку, розбірна модель головного мозку, муляж черепа людини.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи.
I. Актуалізація опорних знань. (Бесіда за запитаннями.)
II. Вивчення нового матеріалу.
4. Розміщення сірої та білої речовини: кора, ядра, провідні шляхи.
(Розповідь учителя з елементами бесіди і використанням розбірної моделі.)
5. Будова і функції стовбура головного мозку. (Розповідь учителя)
Ретикулярна формація — сукупність нервових структур, розміщених у центральних відділах стовбурної частини мозку (довгастому, середньому мозку, зорових горбах).
Нейрони, які утворюють ретикулярну формацію, різні за величиною, будовою і довжиною аксонів, їх волокна густо переплітаються.
Термін ретикулярна формація введений німецьким вченим О. Дєйтерсом, відображає лише морфологічні її особливості.
Ретикулярна формація морфологічно і функціонально зв'язана зі спинним мозком, мозочком, лімбічною системою і корою великих півкуль головного мозку.
Ретикулярна формація забезпечує тонус і визначає готовність до діяльності різних відділів ЦНС. Ступінь збудливості ретикулярної формації регулюється корою великих півкуль головного мозку.
об'єднаних за анатомічними і функціональними ознаками.
Основну частину лімбічної системи складають структури т. з. гіпокампового круга — ряд послідовно з'єднаних мозкових формацій.
Лімбічна система бере участь у здійсненні функцій чуття і в регуляції діяльності вісцеральних систем організму.
Основна функція лімбічної системи пов'язана з процесами саморегуляції при організації поведінки і психічної активності.
Лімбічна система відіграє важливу роль у здійсненні інстинкту, пов'язаного із задоволенням вроджених, організованих потреб (самозбереження, добуванням їжі, питва, сексуальна поведінка, виховання потомства).
Лімбічна система бере участь в організації набутих форм поведінки, процесах пам'яті.
Окремі ділянки лімбічної системи в різній мірі беруть участь у здійсненні різних функцій мозку.
ЇЇІ. Закріплення знань учнів про будову і функції відділів головного мозку.
Які є відділи головного мозку?Які відділи головного мозку утворюють стовбур мозку? Яка будова і функції середнього мозку? Яка будова і функції проміжного мозку? Що таке таламус, гіпоталамус і епіфіз?
Закріплення знань учнів про будову і функції відділів головного мозку.
Які є відділи головного мозку?Які відділи головного мозку утворюють стовбур мозку? Яка будова і функції середнього мозку? Яка будова і функції проміжного мозку? Що таке таламус, гіпоталамус і епіфіз?
ЇУ. Домашнє завдання. Вивчити §