Будова і функції головного мозку людини. Стовбур мозку.

Про матеріал
Освітні цілі: розкрити роль головного мозку в регуляції фізіологічних процесів, вияснити місцезнаходження головного мозку, вивчити його будову, сформулювати знання про будову і функції довгас¬того мозку, середнього, мозку ,рефлекторну і провідникову функції стовбура мозку сформулювати знання про будову і функції мозочку,проміжного мозку, підкіркових ядер, лімбічної системи..
Перегляд файлу

Біологія 9 клас   урок 44 Дата проведення уроку

Тема уроку Будова і функції головного мозку людини. Стовбур мозку.

Освітні цілі: розкрити роль головного мозку в регуляції фізіологічних процесів, вияснити місцезнаходження головного мозку, вивчити його будову, сформулювати знання про будову і функції довгас­того мозку, середнього, мозку ,рефлекторну і провідникову функції стовбура мозку сформулювати знання про будову і функції мозочку,проміжного мозку, підкіркових ядер, лімбічної системи..

Основні поняття і терміни: кора, ядра головного мозку, провідні шля­хи, стовбур головного мозку, таламус, гіпоталамус.

Обладнання: таблиці «Головний мозок людини», пластинчасті препара­ти головного мозку, розбірна модель головного мозку, муляж черепа людини.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи.

I. Актуалізація опорних знань. (Бесіда за запитаннями.)

  •        Яке значення нервової системи?
  •        Яка будова спинного мозку?
  •        Які функції спинного мозку?
  •        Яка будова нервової системи?

II. Вивчення нового матеріалу.

  1. Значення головного мозку в життєдіяльності організму. (Розповідь учителя)
  2. Розміщення головного мозку в черепній порожнині. (Розповідь учителя.)
  3. Відділи головного мозку людини:

 

  •         мозочок;
  •         стовбур (довгастий мозок, середній мозок, проміжний мозок);
  •                  кінцевий, або великий, мозок.(Розповідь учителя)

4. Розміщення сірої та білої речовини: кора, ядра, провідні шляхи.

(Розповідь учителя з елементами бесіди і використанням розбірної моделі.)

5. Будова і функції стовбура головного мозку. (Розповідь учителя)

  1. Виконання лабораторної роботи № 2 «Будова головного мозку людини» за інструктивною карткою підручника.
  2. Ретикулярна формація, її будова і функції (низхідний вплив і висхідний вплив). (Розповідь учителя)

Ретикулярна формація — сукупність нервових структур, розміще­них у центральних відділах стовбурної частини мозку (довгастому, се­редньому мозку, зорових горбах).

Нейрони, які утворюють ретикулярну формацію, різні за величи­ною, будовою і довжиною аксонів, їх волокна густо переплітаються.

Термін ретикулярна формація введений німецьким вченим О. Дєйтерсом, відображає лише морфологічні її особливості.

Ретикулярна формація морфологічно і функціонально зв'язана зі спинним мозком, мозочком, лімбічною системою і корою великих пів­куль головного мозку.

Ретикулярна формація забезпечує тонус і визначає готовність до ді­яльності різних відділів ЦНС. Ступінь збудливості ретикулярної фор­мації регулюється корою великих півкуль головного мозку.

  1. Будова і функції мозочка. (Розповідь учителя)
  2. Розміщення  та будова проміжного  мозку. (Розповідь учителя.)
  3. Кінцевий мозок. Підкіркові ядра.
  4.  Будова і функції лімбічної системи. (Розповідь учителя.)
    Лімбічна   система   —   сукупність   відділів   головного   мозку,

об'єднаних за анатомічними і функціональними ознаками.

Основну частину лімбічної системи складають структури т. з. гіпокампового круга — ряд послідовно з'єднаних мозкових формацій.

Лімбічна система бере участь у здійсненні функцій чуття і в регуля­ції діяльності вісцеральних систем організму.

Основна функція лімбічної системи пов'язана з процесами саморе­гуляції при організації поведінки і психічної активності.

Лімбічна система відіграє важливу роль у здійсненні інстинкту, пов'язаного із задоволенням вроджених, організованих потреб (самозбереження, добуванням їжі, питва, сексуальна поведінка, вихо­вання потомства).

Лімбічна система бере участь в організації набутих форм поведінки, процесах пам'яті.

Окремі ділянки лімбічної системи в різній мірі беруть участь у здій­сненні різних функцій мозку.

  1. Основні функції лімбічної системи тісно пов'язані і разом забезпе­чують реалізацію діяльності мозку.
  2.  Будова і функції мозочка. (Розповідь учителя)
  3. Розміщення  та будова проміжного  мозку. (Розповідь учителя.)
  4. Кінцевий мозок. Підкіркові ядра.

 

ЇЇІ. Закріплення знань учнів про будову і функції відділів голов­ного мозку.

Які є відділи головного мозку?Які відділи головного мозку утворюють стовбур мозку? Яка будова і функції середнього мозку? Яка будова і функції проміжного мозку? Що таке таламус, гіпоталамус і епіфіз?

 

Закріплення знань учнів про будову і функції відділів голов­ного мозку.

 

Які є відділи головного мозку?Які відділи головного мозку утворюють стовбур мозку? Яка будова і функції середнього мозку? Яка будова і функції проміжного мозку? Що таке таламус, гіпоталамус і епіфіз?

ЇУ.    Домашнє завдання. Вивчити §

 

docx
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку