Будова серця. Серцево-судинні захворювання.

Про матеріал
На цьому уроці ви можете систематизувати, узагальнити і проконтролювати ступінь засвоєння знань по темі « Органи кровообігу: серце і судини». Продовжити формування умінь і навичок застосовувати здобуті знання для узагальнення вивченого матеріалу, правильно формувати монологічні відповіді на поставлені запитання, порівнювати, ; продовжити формування навичок роботи з схемами, таблицями; - розвивати уміння порівнювати біологічні процеси та механізми в живому організмі, уміння логічно мислити та робити висновки та узагальнення - виховувати свідоме і дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

 

          Погірцівська    середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

http://art-donetsk.com/wp-content/uploads/2012/10/%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%9E%D0%A2%D0%98%D0%9F-%D0%A9%D0%98%D0%A0%D0%95-%D0%A1%D0%95%D0%A0%D0%A6%D0%95.jpg?9d7bd4

 

Урок

 «Пошуки рецепту довголіття»

Тема уроку: Будова серця. Серцево – судинні захворювання .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біологія 8 клас

2019 рік


 

Тема уроку: Будова серця. Серцево – судинні захворювання.

 

Мета:

  • систематизувати, узагальнити і проконтролювати ступінь засвоєння знань по темі  « Органи кровообігу: серце і судини». Продовжити формування умінь і навичок застосовувати здобуті знання для узагальнення вивченого матеріалу,  правильно формувати монологічні відповіді на поставлені запитання, порівнювати, ; продовжити формування навичок роботи з схемами, таблицями;
  • розвивати уміння порівнювати біологічні процеси та механізми в живому організмі, уміння логічно мислити та робити висновки та узагальнення
  • виховувати свідоме і дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку. Комбінований

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина, зоологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м матеріали.
Основні поняття та терміни: мале коло кровообігу, велике коло кровообігу;

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання

Перевірка присутніх

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

      Серце! У всі віки воно було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень написано про нього. Хто краще аніж поети розкрили дивовижні властивості неспокійного, благородного, безстрашного, чистого, холодного, злобного, щирого, ніжного і доброго серця людини. А скільки існує легенд, міфів про серце!

  Згадаємо лише легенди про Данко ( слайд № 2 ), Прометея ( слайд № 3 ), серце матері ( слайд № 4 ), серце Ісуса Христа (слайд №5 ). Стародавні греки вірили, що серце — центр душі, китайці асоціювали його із центром щастя, а єгиптяни вважали, що емоції та інтелект живуть саме в серці.

  Споконвіку люди вважали серце символом кохання. Напевно, це пов’язане з тим, що душевний стан людини впливає на роботу серця людини, яке може завмирати від страху, стискатися в тузі і шалено битися від радості.

  Усі знають «валентинки» ( слайд №6) — зображення серця, які дарують на День святого Валентина 14 лютого. Їх дарують тому, кого люблять. Спробуємо і ми розгадати сьогодні всі таємниці серця.

 

 

Перед розумом треба схиляти голову, а  перед  

добрим серцем – ставати на коліна.     (Гете)

Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця.

Г. Сковорода.

 

 

.

Вчитель: Сьогодні у нас дещо незвичайний урок,  я запрошую вас заглянути у найпотаємніші куточки свого серця, і мого також, відшукати там  чарівний острів сподівань, віднайти на цьому острові найкращі знання, прекрасні почуття , засіяти на острові зерна міцного здоров̕ я. Та не все так просто, шлях буде тернистий ,потрібно подолати на шляху певні перешкоди , та ці перешкоди допоможуть вам відшукати там «Рецепт довголіття», який додається до «Заповідей довгожителя».  Я серцем відчуваю , що такий острів існує.

 

V . Знайомство


        У В.Сухомлинського є педагогічні твори , до яких ми звертаємось протягом життя. Один з них – «Серце віддаю дітям». Сьогодні я  при  оцінюванні  ваших відповідей керуватимусь розумом і даруватиму вам =серце.     Форма оцінювання відповідей буде особлива– за кожну правильну відповідь – сердечко Валентина . У кінці нашої мандрівки ми підіб’ємо підсумки.

   Вправа»Серце по колу»: Руку піднімаєте лише після того, як завдання буде повністю прочитане. За кожну правильну відповідь дістаєте червоне сердечко.

( слайд № 7-18 )

 1. Біологічна розминка .

Знайдіть правильні твердження. (взаємоперевірка)

  1. Кров відноситься до сполучної тканини (так)
  2. Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3 л (ні) 4-6л
  3. Еритроцити – це без’ядерні клітини (так)
  4. Еритроцити виконують дихальну функцію (так)
  5. Переливання крові між людьми з її різними групами обов’язково закінчується смертю реципієнта (ні)
  6. Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку (так)
  7. Лейкоцити виконують захисну функцію (так)
  8. Кількість води в крові сягає 90 % (так)
  9. До складу крові не входять органічні речовини (ні)
  10. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові (так)
  11. Імунітет – це здатність організму захиститись від генетично-сторонніх тіл (так)
  12. Теорію імунітету розробив Іван Павлов (ні) Ілля Мечников

 

 

 

 

 

  Кожна хребетна тварина, яка має кров, має серце. Це сильний, потужний двигун, яке викидає у кров’яне русло поживні речовини, гази і переносить їх до кожної клітини організму.

Прислухайся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця – справжня мука,

       І ми без серця жити не змогли б… 

 

Слайд № 19    

 

  Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоріччями вважало серце центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій.

     При усій своїй геніальній будові (абсолютного аналога йому створити поки не вдалося), серце  - це всього лише м'язовий насос. Але перш, ніж перейти до будови серця, давайте пригадаємо, як влаштована уся серцево-судинна система, на чолі управління якої перебуває серце.

 

 

 «Жодна тварина, яка має кров не може не мати серця. Цей сильний потужний двигун не тільки викидає поживні соки, а й посилає їх швидко і далеко», писав англійський учений Вільям Гарвей.

 Еволюція кровоносної системи і серця хребетних.  1. Повідомлення учнів (попереднє завдання – підготувати повідомлення про еволюцію органів кровообігу у хребетних).       

Кровоносна система риб має одне коло кровообігу. У серці тільки венозна кров. Серце у риб двокамерне. Складається з шлуночка і передсердя.

У земноводних серце має три камери: два передсердя і шлуночок, у них є ніби три кола кровообігу. Третє коло починається з шкірної артерії, яка відходить від легеневої. Окислена у шкірі кров через шкірну вену тече в праве передсердя, тобто шкірне коло кровообігу починається як і мале, а закінчується, як велике. Третє коло з’єднує велике і мале кола кровообігу.

У плазунів серце трикамерне, але у шлуночку серця є неповна перегородка. У плазунів є два кола кровообігу, але відділені вони не повністю, через що кров частково змішується.

У птахів розділена артеріальна і венозна течії крові, є два самостійних кола кровообігу.

У ссавців серце складається з чотирьох камер: двох передсердь і двох шлуночків, кров рухається по двох колах кровообігу.

 

 Розповідь учителя

  Рух крові по замкненій кровоносній системі кровоносних судин і серця, що забезпечує обмін речовин між організмом і зовнішнім середовищем, називається кровообігом.

  Система органів кровообігу складається із серця й кровоносних судин. Скорочуючись, серце працює як насос, проштовхує кров і таким чином забезпечує її безперервний рух. Якщо зупиняється серце, настає смерть, бо тканинам не постачається кисень і поживні речовини, а також з них не виводяться продукти розпаду.

2. Будова та функції серця.

Розповідь учителя  слайд №20

  Серце — порожнистий м’язовий орган, що має форму конуса. Воно розташоване всередині грудної клітки. У лівій половині грудної клітки розміщується 2/3 серця, і тільки 1/3 лежить у правій її половині. Вважають, що розміри серця відповідають у середньому розмірам складеної в кулак кисті руки даної людини. Маса серця в дорослої людини становить 250–350 г.

Проекція зображення на екран (слайд №21, 22)

  Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього та внутрішнього.

Складання опорного конспекту.

Стінки серця:

а) епікард (зовнішня стінка, сполучна тканина);

б) міокард (середня стінка, м’язова тканина);

в) ендокард (внутрішня стінка, сполучна тканина).

Проекція зображення на екран.

Завдання учням

• Зверніть увагу на зображення серця та визначте, у якій частині найкраще розвинутий міокард. Із чим це пов’язано? ( Міокард особливо розвинений у стінці лівого шлуночка, оскільки на нього припадає найбільше навантаження .)

Розповідь учителя слайд № 23

  Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою — перикардом, що оберігає його від перерозтягнення під час наповнення кров’ю. Між навколосерцевою сумкою та серцем міститься рідина, зволожуюча серце.

Запитання до учнів

• Яке значення має ця рідина? ( Зменшує тертя серця під час скорочення об стінки перикарду.)

Слайд №24

 Серце розділене суцільною перегородкою на дві ізольовані одна від одної частини — ліву й праву. У верхній частині обох половин розташовані праве й ліве передсердя, у нижній частині — правий і лівий шлуночки.

  Отже, серце в людини, як і в усіх ссавців, чотирикамерне.

Слайд №25. 26

Між кожним передсердям і шлуночком є клапани. У лівій частині серця – двостулковий , у правій – тристулковий. Завдяки клапанам , які відкриваються і закриваються, кров рухається в одному напрямку – від передсердя до шлуночків і далі в судини. В аорті , на межі з лівим шлуночком,  є клапан у вигляді трьох кишеньок – півмісяцеві.

 ІV.  Перевір себе.

 Парадоксальна розповідь ( слайд №27)

     Спираючись на свої знання, учням необхідно виділити парадоксальні моменти та довести, у чому полягає їх хибність.

    «Серце людини знаходиться в центрі грудної порожнини. Воно є м’язовим органом і складається з двох оболонок. Це зовнішня сумка епікард і м’язова частина серця – міокард. Серце омивається рідиною, через яку надходять поживні речовини і виводяться продукти обміну. Серце має подібну будову з плазунами і є трикамерним. Розміщення передсердь з боків від шлуночка дає змогу розділяти артеріальну кров від венозної. Ще між передсердями і шлуночками є півмісяцеві клапани, які беруть участь в русі крові. Для серця характерна збудливість і провідність. Ці властивості забезпечують скорочення серця. Поза організмом його життєдіяльність неможлива.»

 

 

 

 

• Пригадайте, у якій частині серця в ссавців була венозна кров, а в якій — артеріальна? ( У правій половині серця міститься венозна кров, у лівій — артеріальна .) Розповідь учителя

  Серцевий м’яз має такі фізіологічні властивості: збудливість, провідність, скоротливість, автоматію.

Робота в групах

1 група — Охарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як збудливість.

2 група — Охарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як провідність.

3 група — Охарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як скоротливість.

4 група — Охарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як автоматія.

Результати самостійного опрацювання

 1.Збудливість — це здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників (механічних, хімічних, електричних). Наприклад, після зупинки серця його функцію можна знову відновити, ритмічно натискуючи руками на грудну клітку.

  2.Збудження, яке виникає в будь-якій ділянці серця, поширюється по всьому серцю. Цю властивість називають провідністю. При поширенні збудження по серцю в ньому виникають електричні струми, що можуть бути зареєстровані за допомогою спеціального приладу — електрокардіографа.

3.Збудження серцевого м’яза супроводжується його скороченням завдяки його властивості, як і скелетних м’язів, до скоротливості.

 4.Автоматія серця — це здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці. У серцевому м’язі містяться спеціальні клітини, у яких автоматично виникають ритмічні імпульси. Ці імпульси поширюються по серцевому м’язу й задають ритм його скороченню. Завдяки автоматії серце скорочується незалежно від нервових і гуморальних впливів. Автоматія серця дає змогу підтримувати життєдіяльність організму навіть при порушенні діяльності нервової системи.

Доповнення вчителя

  Якщо вирізати серце жаби і перемістити на скельце, то воно в деякий час продовжує скорочуватися, але незабаром припиняє свою діяльність. Якщо через це серце пропустити сольовий розчин, що заміняє кров, то воно довгий час працюватиме. Таке серце називають ізольованим. Ще в 1902 році російський учений О. О. Кулябко довів можливість підтримання життєдіяльності ізольованого серця людини. Він оживив серце дитини через 20 годин після його смерті пропусканням через судини серця сольового розчину. Усі ці досліди показують, що причини, які викликають автоматичну діяльність серця знаходяться в самому серці.

Постановка проблемного питання

• У процесі серцевої діяльності серцевий м’яз виконує велику роботу. Тому він потребує надходження поживних речовин і кисню та виведення продуктів розпаду. Як це відбувається? (Це відбувається через власні артерії, по яких кров надходить до серця, та через власні вени, по яких кров іде від стінки серця в праве передсердя.)

Доповнення вчителя

  Судини, які постачають багату киснем кров до серцевого м’яза, відомі під назвою коронарних артерій, а судини, по яких кров рухається від стінки серця,— коронарних вен. По коронарних судинах протікає приблизно 5 % хвилинного об’єму крові, при важкій роботі цей потік може збільшитись у 4 рази.

4. Серцевий цикл. Робота серця. ( відео робота серця ) (слайд № 28 )

Слово вчителя

 Із кожним скороченням серце дорослої людини у стані спокою викидає у велике та мале кола близько 60 мілілітрів крові (у дітей ця цифра за добу 270 × 24 = 6480 літрів крові, або близько 170 мільйонів літрів крові за 70 років, за допомогою 100 000 скорочень і розслаблень протягом однієї тільки доби, або 2,5 мільярда протягом життя.

Запропонувати учням розв’язати задачу:  ( слайд № 29 )

Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при

кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові

перекачує ваше серце за 6 уроків?

Рішення

70 х45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.

3150 х50 = 157500 мл = 157,5 л крові перекачуєтьсяза 1 урок.

157,500 л х 6 уроків = 945,000 л крові перекачується за 6 уроків.

 

Розповідь учителя слайд № 30, 31, 32 )

  Серце працює ритмічно. Скорочення (систола) чергується з розслабленням (діастола). Скорочення та розслаблення передсердь і шлуночків за нормальних умов суворо взаємоузгоджені й становлять єдиний цикл роботи серця.

Пошукова робота з підручником

— Скільки триває скорочення передсердь? (0,1с)

— Скільки триває скорочення шлуночків? (0,3 с)

— Скільки часу триває загальне розслаблення серця? (0,4 с)

— Скільки часу складає серцевий цикл? (0,8 с)

І — наповнення передсердь кров’ю; ІІ — скорочення передсердь; ІІІ — скорочення шлуночків; ІV — загальне розслаблення передсердь і шлуночків

Пояснення вчителя слайд № 33

  Серцевий цикл починається зі скорочення передсердь, яке триває 0,1 секунди. За цей час кров із передсердь через клапани виштовхується в розслаблені шлуночки. Після закінчення скорочення передсердь скорочуються шлуночки й венозна кров із правого шлуночка виштовхується до легеневої артерії, а артеріальна кров із лівого шлуночка — до аорти. Скорочення шлуночків триває приблизно 0,3 секунди. Після цього вони розслаблюються і протягом наступних 0,4 секунди весь серцевий м’яз перебуває в стані спокою або загального розслаблення. Тривалість серцевого циклу становить 0,8 секунди. Період відпочинку в 0,4 секунди достатній для того, щоб серце повністю відновило свою працездатність. При збільшенні частоти серцевих скорочень тривалість серцевого циклу скорочується, в основному, за рахунок періоду відпочинку.

  Видатний американський кардіолог Пол Вайт свого часу сказав: «Серце настільки сильне, що здатне битися до 150 років. Тому його хвороби і коротке життя — наслідок власних помилок».

• Що впливає на роботу серця?

Завдання групам (випереджальне завдання).

1 група — Вплив на серцеву діяльність недосипання й дефіциту руху.

2 група — Вплив на серцеву діяльність тютюнопаління.

3 група — Вплив на серцеву діяльність відсутності контролю за вагою і кров’яним тиском.

4 група — Вплив на серцеву діяльність надлишок жирів у раціоні.

Короткі повідомлення груп

1 група

Недосипання. Вірогідність перевтоми й наступного за ним навантаження на серце та нервову систему в людей, які сплять менше за 8–9 годин, збільшується на 70 %. Дефіцит руху. Фізична активність приводить у тонус роботу серцево-судинної системи. Навіть півгодини легкої гімнастики раз на день достатньо для зміцнення серцевого м’яза! Плавання, біг, катання на роликах і велосипеді, йога, танці, спортивна ходьба — заняття будь- яким видом спорту (окрім шахів) позитивно позначається на стані здоров’я. Але уникай надмірних фізичних навантажень — вони потовщують серцевий м’яз, змушуючи його працювати в прискореному режимі. Привчай організм до навантажень поступово. Щоб визначити рівень допустимого навантаження на організм і скласти уявлення про стан серцево- судинної системи, ти можеш у клініці пройти велоергометрію або тест-ходьбу на біговій доріжці з одночасною ЕКГ.

2 група

Паління. Якби люди не палили, щорічно від хвороб серця вмирало б на 1,62 мільйона осіб менше! Якщо до 30 років паління, як правило, не викликає серйозних проблем, то з віком імовірність захворювань судин і появи злоякісних пухлин збільшується в кілька разів. Для кардіолога курець — людина із револьвером біля скроні.

3 група

Відсутність контролю за вагою й кров’яним тиском. Зайва вага створює величезне навантаження на серце та вносить серйозний розлад у роботу кровоносної системи. Якщо твій індекс маси тіла вищий за 25 одиниць — у тебе надмірна вага. Як розрахувати: ІМТ = вага(кг)/ріст (м) 2. Нормальний ІМТ — від 18,5 до 25.Крім того, незалежно від ІМТ, необхідно підтримувати кров’яний тиск на рівні не вищому за 140/90 мм рт. ст.

4 група

Надлишок шкідливих жирів у раціоні. Якщо приймати їжу з невисоким вмістом жирів невеликими порціями в один і той самий час, можна знизити рівень холестерину. Після 40 років слід регулярно перевіряти рівень холестерину й цукру в крові.

 

 

 «Квітка знань» . На зворотньому боці кожної із 6 пелюсток – завдання.

Пелюстка 1. Щоб зупинити цю кровотечу, слід тимчасово притиснути ушкоджену судину, знезаразити рану і накласти тісну пов’язку (Венозна).

 

Пелюстка 2. Щоб зупинити цю кровотечу, слід вище місця поранення швидко притиснути пальцем ушкоджену судину, і накласти джгут (Артеріальна).

 

Пелюстка 3. Людина в якої виникла ця кровотеча стає блідою, виступає холодний піт, пульс частішає і слабне. До ймовірного місця кровотечі прикладають холодний компрес (Внутрішня).

 

Пелюстка 4. Ця кровотеча буває у вигляді пульсуючого струменя подібного до фонтану. Кров має яскраво-червоний колір. У цьому разі діяти треба негайно (Артеріальна).

 

Пелюстка 5. У разі цієї кровотечі, особливо коли ушкоджені великі судини, зсідання крові не здатне швидко зупинити її, кров витікає рівномірно і має темний колір (Венозна).

 

Пелюстка 6. Ця кровотечі виникає при незначному пораненні. Вона не призводить до значної втрати крові й легко зупиняється. (Капілярна).

 

Слайд № 34

 

 

Вправа.«Лови помилку»(індивідуальна робота )

Центральним органом кровоносної системи людини є  серце, яке розташоване в правій половині грудини. Маса серця незначна – 400 - 500 г. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (міокард), середнього  (ендокард) та внутрішнього (епікард). Серце у людини, як і у всіх ссавців, чотирикамерне (два передсердя і два шлуночка) праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або артеріальну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-венозну половину. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і один пів місяцевий), які перешкоджають зворотному плину крові.

Перевіряємо!  (Слайд )

1. Серце розташоване в лівій половині грудини.

2. Маса серця незначна – 250 - 360 г.

3. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (епікард), середнього  (міокард) та внутрішнього (ендокард).

4. Праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або венозну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-артеріальну половину.

5. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові.

За результатами індивідуальної роботи, ланки отримують «бали-серця»

 

Лікування серцевих хворіб тваринами слайд № 35

 

Навчальна лабораторія

     Міні-презентація . Захворювання.

Учитель: Кожні чверть години на Землі вмирають 1000 чоловік, з них — 270 від хвороб серця.

     Хвороби серцево-судинної системи є найбільш поширеними. Смертність від них становить 55 % загального рівня. Недуги серця часто при­зводять до втрати працездатності. Якщо раніше ці хронічні хвороби були характерні лише для людей літнього віку, то нині патологічні порушення серцево-судин­ної системи спостерігаються навіть у молодих людей та дітей шкільному та дошкільного віку.Вони здебільшого набуті, тобто виникають під впливом факторів ризику.

Слайд № 36- 40

 

Класифікація серцево-судинних захворювань

               Серцево-судинні захворювання (захист міні-презентацій, дві групи учнів)

 

хвороби серця              хвороби артерій             хвороби вен

(інфаркт міокарда,        (дистонія,                         (варикозне розширення вен,

аритмія, пороки,          атеросклероз,                         тромбофлебіт)

міокардит                           гіпертонія)                            

 

-Які фактори найчастіше негативно вплива­ють на серцево-судинну систему?

 Вчитель. Життя йде, час не стоїть на місті і кожен з нас в певний момент повинен задуматися над свої здоров’ям. 

  Складання загального списку заходів профілактики хвороб серцево-судинної системи.

1. заняття спортом    2. фізична праця          3.загартовування

4. відмова від шкідливих звичок          5. раціональне харчування

6. вміти контролювати емоції            7. гарний настрій

8. чисте навколишнє середовище         9. підтримка імунітету

Вчитель: Ось нарешті ми і дісталися останньої зупинки нашої подорожі, подолали всі перешкоди -  повторили будову та функції серця і отримали можливість потрапити на «Острів Скарбів». І ось тепер ми зможемо розшифрувати взнати рецепт довголіття . який додається із «Заповідями довгожителя». Давайте звіримо наші заповіді із заповідями довгожителя

 

Заповіді довгожителя. Слайд № 41

1. Раціональне харчування (додається рецепт довголіття)

2. Не курити

3. Не вживати алкоголь

4. Спати не менше 7 годин на добу

5. Рухливий спосіб життя

6. Більше позитивних емоцій

7. Більше часу проводити на свіжому повітрі

 

Рецепт довголіття слайд № 42

 Взяти продукти, що містять ненасичені кислоти (рибу, рослинну олію)

 Додати продукти, багаті на білки (квасоля, боби , м’ясо птиці, молочні продукти), отриману масу не солити!

 Додати житнього хліба, рису, гречаної крупи, картоплі, меду та мілко нарізані яблука, буряк і моркву (в однакових пропорціях), все добре перемішати.

 Готову масу можна заправити родзинками та горіхами.

Подавати до столу свіжим!!!

 

  V І  . Підведення підсумків

Вчитель:

За статистикою, смертність від серцево-судинних захворювань міцно посідає перше місце, на другому­онкозахворювання, на третьому - цукровий діабет.

  Наш організм розрахований на 120 років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося".                                                          К. Купер, американський лікар

 

 Відомий американський учений Бол Вайт сказав, що якби ми використовували свій розум і свої ноги більше, а будильник і шлунок менше, то рідше страждали б від хвороб серця.

 

 (До якої частини тіла не прикладеш руку скрізь почуєш серце воно не тільки бється в кожному органі , але і вказує шлях кожному з них)

       Закінчиться урок, і ви забудете дещо з того, що вчили. У вас є більш важливі справи й турботи, які не можуть чекати. Але іноді зупиніться.

Звук   Прислухайтесь.( запис  роботи серця) слайд № 43

 

У глибині вашого тіла б'ється серце. Годинник,

 заведений один раз на все життя. : Серцю працювати важко.

Не заважайте йому.

Я вам бажаю успіхів! Сильного, благородного серця!

А нашим гостям –щоб ваше серце завжди співало, раділо від власних успіхів  та успіхів ближніх! А всім нам-здоров’я!

V ІІ. Повідомлення домашнього завдання( 2 хв)

  • Скласти кросворд по темі «Кровообіг.Лімфообіг» ( середній, достатній рівень)
  •    Проблемне завдання : У людини серце чотирикамерне, але в ембріона є овальний отвір в перегородці (боталова протока), через який кров з правого передсердя надходить в ліве . До моменту народження цей отвір перекривається. Яка роль цього отвору в ембріона?

1

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
19 лютого
Переглядів
247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку